Het is 100% irrelevant voor het moment op het balhoofd waar de rem aangrijpt.MarkVeenstra schreef:Als je het over dat moment op balhoofd hebt.,. moet je de remmen verder naar buiten plaatsen.
Het grote schijfremmentopic
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Met moment op het balhoofd bedoel je dan de krachten die daar terecht komen bij plotseling hard remmen?
Zijn die krachten bij het door een fikse kuil of over een stevige bobbel (kassei?) rijden niet veel sterker?
Zijn die krachten bij het door een fikse kuil of over een stevige bobbel (kassei?) rijden niet veel sterker?
Courir c'est mourir un peu
Bedoeld wordt het buigend moment net boven de vorkkroon of nog beter, op het onderste balhoofdlager.
Dat moment kan uitgerekend worden als de volgende parameters bekend zijn:
-Afstand vooras (alle remkracht loopt , bij welke rem dan ook via de naaf) tot onderste balhoofdlager
-Remvertraging
-Af te remmen totale massa
Als je de optredende belasting via een impact op het voorwiel wil weten moet je de parameters van die impact definieren en dat is niet zo heel simpel.
Edit: de bestaande dimensionering van vorken t.p.v. de vorkkroon/balhoofdlager kan rustig zo blijven , die blijven voor de grote meerderheid heel.
Alleen de linkervoorpoot moet wat dikker/sterker worden uitgevoerd voor het buigend moment via de remklauw.
Dat moment kan uitgerekend worden als de volgende parameters bekend zijn:
-Afstand vooras (alle remkracht loopt , bij welke rem dan ook via de naaf) tot onderste balhoofdlager
-Remvertraging
-Af te remmen totale massa
Als je de optredende belasting via een impact op het voorwiel wil weten moet je de parameters van die impact definieren en dat is niet zo heel simpel.
Edit: de bestaande dimensionering van vorken t.p.v. de vorkkroon/balhoofdlager kan rustig zo blijven , die blijven voor de grote meerderheid heel.
Alleen de linkervoorpoot moet wat dikker/sterker worden uitgevoerd voor het buigend moment via de remklauw.
Herhaal dit niet onnodig
Maakt alleen iets uit voor hoe de linker vorkpoot wordt belast, die wordt gecompliceerder, met 1 inklemming en 2 tegengestelde krachten die niet op dezelfde plek aangrijpen
Voor de belasting op de vorkpijp t.p.v. het balhoofdlager maakt dat niet uit.
Wiel wordt afgeremd>naaf wordt afgeremd> moment op vorkbuis.
Voor de belasting op de vorkpijp t.p.v. het balhoofdlager maakt dat niet uit.
Wiel wordt afgeremd>naaf wordt afgeremd> moment op vorkbuis.
Herhaal dit niet onnodig
De kracht die optreedt bij een remvertraging wordt via de spaken aan de naaf doorgevoerd. De kracht op de dropouts + de kracht op het onderste balhooflager = kracht op bevestigingspunt remklauw.chrissiewizzie schreef:De afstand van contactvlak van het wiel met de weg tot het balhoofd is bij beide gelijk, maar de afstand van remklauw tot balhoofd niet. Door die afstand te vergroten is de arm van klauw tot balhoofd groter en dus het moment ook. Dat maakt wel degelijk uit. Het maakt niet alleen uit voor de kracht die nodig is om af te remmen op een bepaalde diameter.
Het maakt dan niet uit waar die klauw bevestigd zit. De totale kracht blijft gelijk. Zoals Keezx zegt krijg je wel te maken met een buiging van de vork ter plaatse van de remklauwbevestiging.
-
- Forum-lid
Vind het een lachertje die filmpjes met een remschijf tegen houden
Wil in een wedstrijdt b.v als tour zien wat de gevolgen zijn als idereen met schijven rijdt.
Zijn er geen al te ernstige gevolgen wil ik wel eens kijken voor tarmac voor tarmac met schijven
Wil in een wedstrijdt b.v als tour zien wat de gevolgen zijn als idereen met schijven rijdt.
Zijn er geen al te ernstige gevolgen wil ik wel eens kijken voor tarmac voor tarmac met schijven
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Ik zou mijn keuze voor kijken naar fietsen op van alles basseren.., maar nou net niet hoe een bepaald item zich in - specifiek - de tour de france peloton zich gedraagd..ridley orion schreef:Vind het een lachertje die filmpjes met een remschijf tegen houden
Daar ga je jezelf toch nooit vinden
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
- Forum-lid
Nou rij vaak in peleton maar geen mens weet wat de gevolgen zijn bij een masale valpartij als idereen met schijven rijdt.
Als dit goed gaat in wedstrijdt verband dan durf ik het ook aan,
-
- Forum-lid
http://www.knwu.nl/mededelingen/testpro ... nuari-2017ridley orion schreef:Nou rij vaak in peleton maar geen mens weet wat de gevolgen zijn bij een masale valpartij als idereen met schijven rijdt.
Als me met een peloton een wedstrijd bedoelt mag je er nog niet meerijden.
Maak joe woar
Uitgaande dat je in één keer tot stilstand komt met remmen is de kracht (moment) op het onderste balhoofdlager gelijk aan de massa - fiets met berijder - in combinatie met de snelheid (versnelling) die tot stilstand wordt gebracht vermenigvuldigd met de lengte van de krachtarm die bestaat uit de lengte van de voorvork vanaf het onderste balhoofdlager + helft van het wiel met de hoogte van de band tot op de weg.! Dit betekent voor de kracht op het onderste balhoofdlager dat het niet uitmaakt of je nu met een velgrem of met een schijfrem tot stilstand komt. Alleen bij een schijfrem, die aan één zijde van de vork is gemonteerd ontstaat er wel een scheve belasting op de naaf en voorvorkpoten en die is ook weer uit te rekenen middels de formule Moment = Kracht x Krachtarm. ![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Alleen de laatste zin is correct, een vork niet berekend op de buigbelasting t.p.v. de remklauw kan sneuvelen als er geen verdere maatregelen worden genomen.chrissiewizzie schreef:@Joskovic en @Keezx:
Ik ben het toch nog eens nagegaan.
De remkracht van het voorwiel met de weg bepaalt de belasting op het balhoofd. Met deze kracht rem je effectief af tot stilstand.
De kracht van de velgrem grijpt aan de bovenkant van vork direct onder het balhhoofd aan op een kleine afstand van het onderste lager. Het remmoment op het wiel is de straal x de knijpkracht van de velgrem.
Dit moment moet ook door de schijfrem worden opgebracht. Echter de arm waarop deze op de wielstraal aangrijpt is beduidend kleiner, geschat een factor 4.
Dit heeft tot gevolg dat de knijpkracht ook 4 x zo groot moet zijn voor een gelijk remmoment.
Bovendien grijpt deze kracht ook nog eens op de wielstraal aan en wordt hier het balhoofd 4 x zo hoog belast.
Dus de verplaatsing van de kracht op de straal van aangrijping bepaalT de balhoofd belasting.
De balhoofd lagers voor een fiets met schijfremmen moeten zwaarder worden.
En nog iets, een oude fiets op schijfremmen zetten zal problemen geven!
Verder klopt dat , voor dezelfde remkracht een schijfrem ruwweg 4x de knijpkracht (ofwel in algemene remtaal de MA=mechanical advantage) moet hebben.
De rest rammelt aan alle kanten.
Voor de buigbelasting t.h.v. het onderste balhoofdlager is slechts 1 externe kracht bepalend, namelijk die van de resulterende remkracht van de band die naar achteren is gericht, de vork is een ingeklemde constructie
Vork+wiel moet je daarbij als 1 geheel beschouwen, alles wat er binnen deze constructie aan krachtenspel optreedt compenseert elkaar en doet niets met de buigbelasting op de vorkbuis t.h.v. balhoofdlager.
Gezien de gebruikte termen heb je geen technische scholing genoten en is het niet zo gek dat men hier wat vreemd tegenaan kijkt.
Herhaal dit niet onnodig