Geen idee. Fiets bij de FM afgegeven en zo opgehaald. Ga ervan uit dat deze verstand van zaken heeft.sharkman113 schreef:Vraag me toch echt af hoe je die stuurpen hebt gemonteerd. De alu ingelijmde sleeve van de 3tvork is lang maar ook weer niet zo lang en de ster kun je op deze manieer nooit ver genoeg naar beneden slaan om nog sterkte te geven aan de vorkpijp (deze hoort op de hoogte van de stuurpen te zitten op de pijp voldoende te beschermen). Tenzij je een gewonen compressor hebt gemonteerd (of afgebeelde stuurpen enkel voor de foto zo laag staat)Ga er zeker nog wat ritjes mee maken hoor dit najaar.
Cervélo
[/quote]Vraag me toch echt af hoe je die stuurpen hebt gemonteerd. De alu ingelijmde sleeve van de 3tvork is lang maar ook weer niet zo lang en de ster kun je op deze manieer nooit ver genoeg naar beneden slaan om nog sterkte te geven aan de vorkpijp (deze hoort op de hoogte van de stuurpen te zitten op de pijp voldoende te beschermen). Tenzij je een gewonen compressor hebt gemonteerd (of afgebeelde stuurpen enkel voor de foto zo laag staat)[/quote]
De stuurpen zit toch gewoon om de vorkpijp gemonteerd? Ik ben verder niet zo technisch onderlegd dus alu ingelijmde sleeves, sterren en compressoren zijn voor mij abracadabra. Wellicht kun je het één en ander toelichten voor een leek zoals ik?
Het is de bedoeling om de rest van de vorkpijp af te zagen wanneer ik een tijdje in deze houding heb gefietst en deze bevalt.
De stuurpen zit toch gewoon om de vorkpijp gemonteerd? Ik ben verder niet zo technisch onderlegd dus alu ingelijmde sleeves, sterren en compressoren zijn voor mij abracadabra. Wellicht kun je het één en ander toelichten voor een leek zoals ik?
Het is de bedoeling om de rest van de vorkpijp af te zagen wanneer ik een tijdje in deze houding heb gefietst en deze bevalt.
Helaas geeft de 3T Funda vork niet zoveel keuzevrijheid, omdat je ter hoogte van de stuurpen een busje inlijmt die de vorkpijp moet verstevigen. De vraag is dan ook waar dat busje nu zit: Bovenaan, of waar de stuurpen nu zit.
Ik ben ondertussen ook dieper gaan zitten en blijf helaas zitten met een 'knop' bovenop de stuurpen..
Ik ben ondertussen ook dieper gaan zitten en blijf helaas zitten met een 'knop' bovenop de stuurpen..
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Zo is het de ster hoort ter hoogte van de stuurpen te zitten (voorkomt dat de boel in elkaar wordt geknepen). Kan zijn dat de fm hier iets op bedacht heeft vandaar ook mijn vraag.
Ik zal morgen eens op onderzoek gaan. Maar ik kan dus niet de vorkbuis afzagen wanneer ik de juiste afstelling heb?wouterf schreef:Helaas geeft de 3T Funda vork niet zoveel keuzevrijheid, omdat je ter hoogte van de stuurpen een busje inlijmt die de vorkpijp moet verstevigen. De vraag is dan ook waar dat busje nu zit: Bovenaan, of waar de stuurpen nu zit.
Ik ben ondertussen ook dieper gaan zitten en blijf helaas zitten met een 'knop' bovenop de stuurpen..
Volgens het meetcentrum zou ik max. 0,5 cm spacertje nodig hebben.
Bedankt voor de tips!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Ik heb die van mij nog verplaatst, reed eerst met 4cm spacers en nu al 2 jaar zonder spacers. Ik een nieuw epoxy kitje gekregen bij salden en het gewoon opnieuw vast gezet.
Ik heb ff wat gesmurfd op het internet want ik wist tot vanmorgen niet van het bestaan van een ster die ervoor zorgt dat de stuurpen wordt samengeknepen.
Is het zo dat de die starnut vastzit aan de roundhead? Want dat zou betekenen dat wanneer ik de vorkbuis afzaag de ster ook lager komt te zitten.
Is het zo dat de die starnut vastzit aan de roundhead? Want dat zou betekenen dat wanneer ik de vorkbuis afzaag de ster ook lager komt te zitten.
-
- Forum-lid
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 20 jul 2012 17:00
- Locatie: Den helder
Ik heb zelf mijn voorvork buis op lengte gebracht. Volgens mij maakt het geen drol uit hoe laag de starnut in de sleeve zit, maar halverwege de sleeve is denk ik de meest optimale positie, De enige functie van die nut is, samen met de inbus en de topcap, het op voorspanning brengen van het balhoofdlager. As je de stuurpen vast hebt gezet zou je theoretisch gezien de inbus , topcap en de starnut achterwege kunnen laten. Of dit veilig is is natuurlijk vraag twee, als de stuur pen los komt dan trek je de boel eenvoudig uit elkaar met alle gevolgen van dien. Waar je wel op moet letten is dat de starnut in de sleeve zit omdat deze zich vanwege zijn constructie vast wil zetten. Dat gaat ook wel in het kale carbon fiber van de voorvork maar levert wel schade op als je niet oplet.
Dit is het principe van een ahead headset en werkte ook al zo toen ik in '94 mijn Rockshox Mag 21 voorvork in mijn GT Zaskar monteerde met behulp van een tioga ahead set. Toen was er ook geen sprake van een carbon fiber buis aan de voorvork noch van een sleeve in diezelfde buis.
Dus gewoon voorvork op lengte brengen, zorgen dat er genoeg sleeve overblijft om de starnut grip te geven en de boel in elkaar zetten.
Dit is het principe van een ahead headset en werkte ook al zo toen ik in '94 mijn Rockshox Mag 21 voorvork in mijn GT Zaskar monteerde met behulp van een tioga ahead set. Toen was er ook geen sprake van een carbon fiber buis aan de voorvork noch van een sleeve in diezelfde buis.
Dus gewoon voorvork op lengte brengen, zorgen dat er genoeg sleeve overblijft om de starnut grip te geven en de boel in elkaar zetten.
Cervélo S3 & Cannondale F29 Team replica.
Die starnut kan ik er dus uitpeuteren? Wanneer ik geen spacers nodig heb, heb ik dan nog genoeg sleeve over om die starnut in vast te zetten? Moet dit verlijmd worden of blijft hij vanzelf vastzitten?martijncervelo schreef:Ik heb zelf mijn voorvork buis op lengte gebracht. Volgens mij maakt het geen drol uit hoe laag de starnut in de sleeve zit, maar halverwege de sleeve is denk ik de meest optimale positie, De enige functie van die nut is, samen met de inbus en de topcap, het op voorspanning brengen van het balhoofdlager. As je de stuurpen vast hebt gezet zou je theoretisch gezien de inbus , topcap en de starnut achterwege kunnen laten. Of dit veilig is is natuurlijk vraag twee, als de stuur pen los komt dan trek je de boel eenvoudig uit elkaar met alle gevolgen van dien. Waar je wel op moet letten is dat de starnut in de sleeve zit omdat deze zich vanwege zijn constructie vast wil zetten. Dat gaat ook wel in het kale carbon fiber van de voorvork maar levert wel schade op als je niet oplet.
Dit is het principe van een ahead headset en werkte ook al zo toen ik in '94 mijn Rockshox Mag 21 voorvork in mijn GT Zaskar monteerde met behulp van een tioga ahead set. Toen was er ook geen sprake van een carbon fiber buis aan de voorvork noch van een sleeve in diezelfde buis.
Dus gewoon voorvork op lengte brengen, zorgen dat er genoeg sleeve overblijft om de starnut grip te geven en de boel in elkaar zetten.