Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cervélo

Gebruikersavatar
wablievoo
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 20 okt 2007 11:36
Locatie: Maastricht

Gebruikersavatar wablievoo 11 okt 2012 10:08

sharkman113 schreef:
Ga er zeker nog wat ritjes mee maken hoor dit najaar.
Vraag me toch echt af hoe je die stuurpen hebt gemonteerd. De alu ingelijmde sleeve van de 3tvork is lang maar ook weer niet zo lang en de ster kun je op deze manieer nooit ver genoeg naar beneden slaan om nog sterkte te geven aan de vorkpijp (deze hoort op de hoogte van de stuurpen te zitten op de pijp voldoende te beschermen). Tenzij je een gewonen compressor hebt gemonteerd (of afgebeelde stuurpen enkel voor de foto zo laag staat)
Geen idee. Fiets bij de FM afgegeven en zo opgehaald. Ga ervan uit dat deze verstand van zaken heeft.

Gebruikersavatar
jorrit10
Forum-lid
Berichten: 1278
Lid geworden op: 12 jul 2006 00:30

Gebruikersavatar jorrit10 11 okt 2012 10:24

Dan kun je bij veel fietsenmakers helaas bedrogen uitkomen.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd...

Gebruikersavatar
wablievoo
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 20 okt 2007 11:36
Locatie: Maastricht

Gebruikersavatar wablievoo 11 okt 2012 10:32

jorrit10 schreef:Dan kun je bij veel fietsenmakers helaas bedrogen uitkomen.
Ik ga al 7 jaar bij dezelfde FM. Heb eigenlijk nog nooit klachten gehad.

Gebruikersavatar
wablievoo
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 20 okt 2007 11:36
Locatie: Maastricht

Gebruikersavatar wablievoo 11 okt 2012 11:08

[/quote]Vraag me toch echt af hoe je die stuurpen hebt gemonteerd. De alu ingelijmde sleeve van de 3tvork is lang maar ook weer niet zo lang en de ster kun je op deze manieer nooit ver genoeg naar beneden slaan om nog sterkte te geven aan de vorkpijp (deze hoort op de hoogte van de stuurpen te zitten op de pijp voldoende te beschermen). Tenzij je een gewonen compressor hebt gemonteerd (of afgebeelde stuurpen enkel voor de foto zo laag staat)[/quote]

De stuurpen zit toch gewoon om de vorkpijp gemonteerd? Ik ben verder niet zo technisch onderlegd dus alu ingelijmde sleeves, sterren en compressoren zijn voor mij abracadabra. Wellicht kun je het één en ander toelichten voor een leek zoals ik?

Het is de bedoeling om de rest van de vorkpijp af te zagen wanneer ik een tijdje in deze houding heb gefietst en deze bevalt.

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 11 okt 2012 18:42

Helaas geeft de 3T Funda vork niet zoveel keuzevrijheid, omdat je ter hoogte van de stuurpen een busje inlijmt die de vorkpijp moet verstevigen. De vraag is dan ook waar dat busje nu zit: Bovenaan, of waar de stuurpen nu zit.

Ik ben ondertussen ook dieper gaan zitten en blijf helaas zitten met een 'knop' bovenop de stuurpen..

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 11 okt 2012 19:02

Zo is het de ster hoort ter hoogte van de stuurpen te zitten (voorkomt dat de boel in elkaar wordt geknepen). Kan zijn dat de fm hier iets op bedacht heeft vandaar ook mijn vraag.

Gebruikersavatar
wablievoo
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 20 okt 2007 11:36
Locatie: Maastricht

Gebruikersavatar wablievoo 11 okt 2012 20:42

wouterf schreef:Helaas geeft de 3T Funda vork niet zoveel keuzevrijheid, omdat je ter hoogte van de stuurpen een busje inlijmt die de vorkpijp moet verstevigen. De vraag is dan ook waar dat busje nu zit: Bovenaan, of waar de stuurpen nu zit.

Ik ben ondertussen ook dieper gaan zitten en blijf helaas zitten met een 'knop' bovenop de stuurpen..
Ik zal morgen eens op onderzoek gaan. Maar ik kan dus niet de vorkbuis afzagen wanneer ik de juiste afstelling heb?
Volgens het meetcentrum zou ik max. 0,5 cm spacertje nodig hebben.

Bedankt voor de tips!

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 11 okt 2012 21:06

Ik heb die van mij nog verplaatst, reed eerst met 4cm spacers en nu al 2 jaar zonder spacers. Ik een nieuw epoxy kitje gekregen bij salden en het gewoon opnieuw vast gezet.
Afbeelding

Gebruikersavatar
wablievoo
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 20 okt 2007 11:36
Locatie: Maastricht

Gebruikersavatar wablievoo 11 okt 2012 21:09

Ik heb ff wat gesmurfd op het internet want ik wist tot vanmorgen niet van het bestaan van een ster die ervoor zorgt dat de stuurpen wordt samengeknepen.
Is het zo dat de die starnut vastzit aan de roundhead? Want dat zou betekenen dat wanneer ik de vorkbuis afzaag de ster ook lager komt te zitten.

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 12 okt 2012 08:16

Als je simpelweg je topcap eraf schroeft en een duimstok naar binnen steekt, kan je zo zien of de starnut diep genoeg zit...

Topcap is dat bovenste dopje op je vorkbuis, bovenop de spacers met 1 inbusbout in het midden.
FacebookS3RSSite

martijncervelo
Forum-lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 20 jul 2012 17:00
Locatie: Den helder

martijncervelo 12 okt 2012 08:55

Ik heb zelf mijn voorvork buis op lengte gebracht. Volgens mij maakt het geen drol uit hoe laag de starnut in de sleeve zit, maar halverwege de sleeve is denk ik de meest optimale positie, De enige functie van die nut is, samen met de inbus en de topcap, het op voorspanning brengen van het balhoofdlager. As je de stuurpen vast hebt gezet zou je theoretisch gezien de inbus , topcap en de starnut achterwege kunnen laten. Of dit veilig is is natuurlijk vraag twee, als de stuur pen los komt dan trek je de boel eenvoudig uit elkaar met alle gevolgen van dien. Waar je wel op moet letten is dat de starnut in de sleeve zit omdat deze zich vanwege zijn constructie vast wil zetten. Dat gaat ook wel in het kale carbon fiber van de voorvork maar levert wel schade op als je niet oplet.

Dit is het principe van een ahead headset en werkte ook al zo toen ik in '94 mijn Rockshox Mag 21 voorvork in mijn GT Zaskar monteerde met behulp van een tioga ahead set. Toen was er ook geen sprake van een carbon fiber buis aan de voorvork noch van een sleeve in diezelfde buis.

Dus gewoon voorvork op lengte brengen, zorgen dat er genoeg sleeve overblijft om de starnut grip te geven en de boel in elkaar zetten.
Cervélo S3 & Cannondale F29 Team replica.

Gebruikersavatar
wablievoo
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 20 okt 2007 11:36
Locatie: Maastricht

Gebruikersavatar wablievoo 12 okt 2012 10:29

martijncervelo schreef:Ik heb zelf mijn voorvork buis op lengte gebracht. Volgens mij maakt het geen drol uit hoe laag de starnut in de sleeve zit, maar halverwege de sleeve is denk ik de meest optimale positie, De enige functie van die nut is, samen met de inbus en de topcap, het op voorspanning brengen van het balhoofdlager. As je de stuurpen vast hebt gezet zou je theoretisch gezien de inbus , topcap en de starnut achterwege kunnen laten. Of dit veilig is is natuurlijk vraag twee, als de stuur pen los komt dan trek je de boel eenvoudig uit elkaar met alle gevolgen van dien. Waar je wel op moet letten is dat de starnut in de sleeve zit omdat deze zich vanwege zijn constructie vast wil zetten. Dat gaat ook wel in het kale carbon fiber van de voorvork maar levert wel schade op als je niet oplet.

Dit is het principe van een ahead headset en werkte ook al zo toen ik in '94 mijn Rockshox Mag 21 voorvork in mijn GT Zaskar monteerde met behulp van een tioga ahead set. Toen was er ook geen sprake van een carbon fiber buis aan de voorvork noch van een sleeve in diezelfde buis.

Dus gewoon voorvork op lengte brengen, zorgen dat er genoeg sleeve overblijft om de starnut grip te geven en de boel in elkaar zetten.
Die starnut kan ik er dus uitpeuteren? Wanneer ik geen spacers nodig heb, heb ik dan nog genoeg sleeve over om die starnut in vast te zetten? Moet dit verlijmd worden of blijft hij vanzelf vastzitten?

Plaats reactie