Nee, niet voor de discussie over wattages. Als je harder gaat heb je meer watts verstookt.fiedoo schreef:watts/kg duwen. Allemaal goed en wel, maar spelen faktoren zoals karakter, verzuring, houding op de fiets, zuurstofopname, positi op de fiets en positie tov andere renners, doseren, aansnijden van de bochten e.d. dan niet meer mee in je prestatie?
't wil niet zeggen dat omdat je als renner iets theoretisch kunt of zelfs de fysieke mogelijkheden hebt dat je ze ook gaat verwezenlijken (karakter bvb).
Gaat bvb iemand die een licht verzet trapt tov van iemand die een minder groot verzet trapt niet minder snel verzuren bvb?
Of dat komt door karakter of door epo veranderd daar niets aan. Als er 6 watt per kg is geleverd is er 6 watt per kg geleverd.
Uiteraard is de kop op het lichaam bepalend voor het ontsluiten van de krachten van de renner, maar we kijken nu naar prestaties die al geleverd zijn.
Verder is er altijd een grens wat karakter kan betekenen. Al heeft de beste hoogspringer aller tijden nog zoveel karakter, hij gaat niet over 3 meter springen.
De grote vraag is: is 6 watt per kg de grens? Sommige wetenschappers zeggen van wel, anderen niet. In ieder geval weten we dat dit in sommige epo jaren concurerend was geweest.
Het is natuurlijk de vraag of een renner die nooit wat bijzonders had gepresteerd op 28 jarige leeftijd kan transformeren tot de beste klimmer/tijdrijder van zijn generatie en dan de beste prestaties die ooit door een schone renner zijn gedaan ten toon stelt.
Hoe je er ook naar kijkt... dat is natuurlijk wel heel erg vreemd. Er kan een reden zijn, Bilharzia, maar gezien het verloop van de ziekte heeft hij dat echt niet altijd al gehad (sowieso is het bizar dat op geen enkele bloedtest naar voren kwam).
Ik vind de mens Froome ontzettend leuk en ontwapenend in interviews(zijn vrouw veel minder). In tegenstelling tot zijn ploeg geeft hij toe dat hij wist dat Leinders een doping verleden had en geeft hij toe dat hij aan de pijnstillers zat.
Maar de parallellen met Armstrong en USPS zijn wel bizar. Vanaf doping artsen, doping koeriers, versnelde tue's, gemiste testen tot aan een ziekte die iemand blijkbaar fysiologisch transformeren.
Ik kom er eerlijk voor uit: volgens mij is het volstrekt krankjorum om te denken dat hij niet gedrogeerd rondrijdt.