Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cervélo

danny1407
Forum-lid

danny1407 12 okt 2012 10:38

wablievoo schreef:
Die starnut kan ik er dus uitpeuteren? Wanneer ik geen spacers nodig heb, heb ik dan nog genoeg sleeve over om die starnut in vast te zetten? Moet dit verlijmd worden of blijft hij vanzelf vastzitten?
Heb je de topcap er al afgedraaid?
Dan zie je in 1 oogopslag wat de bedoeling is en wat je kan/moet bereiken.
Niemand kan jou vertellen hoe diep de sleeve verlijmd zit en of je genoeg overhoudt.
Dat moet je echt zelf bepalen en/of meten.
Een sleeve wordt verlijmd met een 2 componenten epoxy.
FacebookS3RSSite

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 12 okt 2012 16:55

De vraag is of de sleeve er wel ingelijmd zit.
De vork heeft immers nog niet de definitieve lengte.
Ik gok dat er een gewone expander inzit.
Kijken dus, nadat je de topcap eraf hebt gedraaid.
Afbeelding

martijncervelo
Forum-lid

martijncervelo 12 okt 2012 17:15

In een 3T funda voorvork zit geen expander maar een gelijmde sleeve. Je kunt proberen de starnut eruit te tikken maar ik denk niet dat dit nodig is. Naar alle waarschijnlijkheid zit hij nu te hoog omdat de voorvork nog niet op lengte gemaakt is, je kunt hem voorzichtig naar beneden tikken zodat hij binnen het deel van de voorvork valt (en natuurlijk de sleeve) dat boven het balhoofd uitsteekt na het afzagen van de vork.

Zit de sleeve los dan zul je hem met 2-componenten lijm vast moeten zetten. Vergeet dan niet de buis van de voorvork te ontvetten en licht op te schuren.

Met een losse sleeve rijden is niet handig aangezien je zo het balhoofd niet op de goede voorspanning krijgt, als dat überhaupt al lukt met een starnut in een losse sleeve.
Cervélo S3 & Cannondale F29 Team replica.

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 12 okt 2012 17:34

martijncervelo schreef:In een 3T funda voorvork zit geen expander maar een gelijmde sleeve.
Die sleeve zit er los bij geleverd. Bij mij is ie er nooit ingelijmd. Dat deed mijn dealer standaard.
Hij gebruikte een expander.
Afbeelding

arnoud
Forum-lid
Contact

arnoud 12 okt 2012 20:09

Triest gezicht de Cervelo stand op de Bikemotion. Dat heeft er wel eens anders uitgezien.
http://www.cyclemania-c.com" onclick="window.open(this.href);return false;

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 12 okt 2012 20:17

arnoud schreef:Triest gezicht de Cervelo stand op de Bikemotion. Dat heeft er wel eens anders uitgezien.
vertel..........(of nog liever: foto)
Afbeelding

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 12 okt 2012 21:27

Die sleeve zit er los bij geleverd. Bij mij is ie er nooit ingelijmd. Dat deed mijn dealer standaard.
Tja, je hebt twee soorten 3t vorken en de wand van een 3t voor lijmsleeve is veel dunner dan die voor een expander. Je kunt een expander gebruiken maar je loopt een risico.

yoda
Forum-lid

yoda 12 okt 2012 22:07

sharkman113 schreef:
Tja, je hebt twee soorten 3t vorken en de wand van een 3t voor lijmsleeve is veel dunner dan die voor een expander. Je kunt een expander gebruiken maar je loopt een risico.
Ik heb in mijn 3t vork van mijn s1 ook een expander ipv dat gekke lange ding. Wat is precies het riscico ? Dat je buis breekt?
Do or Do not.. There is no try

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 13 okt 2012 09:20

In theorie zou bij de lichtste 3t vorken de stuurbuis met name onder de stuurpen te dun worden en bij extreme belasting kunnen breken.
Dat risico loop je bij alles wat met een bepaald doel ontworpen is en anders wordt ingezet. De huls zal waarschijnlijk ontworpen zijn om beschadiging door de stuurpen te voorkomen (indrukken) maar zal ook voor wat extra stevigheid tegen verbuigen te zorgen.
Als de wanddikte bij de zwaardere vorken niet al te gering worden (m.a.w. als de expander er al te soepel in gaat) zal het risico nog wel meevallen (maar dit huls wordt niet voor niets meegeleverd)

yoda
Forum-lid

yoda 13 okt 2012 19:02

sharkman113 schreef:In theorie zou bij de lichtste 3t vorken de stuurbuis met name onder de stuurpen te dun worden en bij extreme belasting kunnen breken.
Dat risico loop je bij alles wat met een bepaald doel ontworpen is en anders wordt ingezet. De huls zal waarschijnlijk ontworpen zijn om beschadiging door de stuurpen te voorkomen (indrukken) maar zal ook voor wat extra stevigheid tegen verbuigen te zorgen.
Als de wanddikte bij de zwaardere vorken niet al te gering worden (m.a.w. als de expander er al te soepel in gaat) zal het risico nog wel meevallen (maar dit huls wordt niet voor niets meegeleverd)
Ok thx. Ik las overigens in de manual die er bij zat dat een expander ook gebruikt mag worden. Je moet dan wel een beetje oppassen met het aandraaimoment van de stuurpen.
Do or Do not.. There is no try

arnoud
Forum-lid
Contact

arnoud 15 okt 2012 18:43

Ik vond dat Cervelo wel heel erg verstopt stond achter Focus. een wand waar de fietsen niet echt goed op uit kwamen en je met veel pijn en moeite bij de fietsen in de buurt kon komen. Geen bijzondere afmontage van een model of iets om echt de aandacht te trekken. Het is een harde strijd in de fietsenbranche, zou ik zo denken. De stand van Focus (uit de Pon familie), was dan wat mij betreft veel mooier gestilde. Ook al is de Rapha top crosser dan nmm wel heel mooi, maar met gerafelde coating van de kabels (hoe noem je dat eigenlijk) kun je natuurlijk eigenlijk geen fiets aan het publiek tonen.

Maar zo vond ik wel eer wat treurig op de beurs, als je het vergelijkt met eerder. Denk alleen maar aan Veltec. Was eerst een reden op zich om naar de beurs te gaan, net als hun catalogus om ergens op te duikelen, was het nu wat gewoontjes en een catalogus is er ook niet meer. Veel merken vertegenwoordigen ze dan ook niet echt meer (of niet meer alleen). Daarentegen was er toch genoeg te zien en te beleven.
http://www.cyclemania-c.com" onclick="window.open(this.href);return false;

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 16 okt 2012 07:40

Denk dat de crisis iets te hard heeft doorgewerkt op de Bikemotion. Dat het in Duitsland iets beter gaat is wel duidelijk maar dat er achter de Eurobike een veel beter marketingteam staat dan bij de Eurobike is wel helder.
Entree is daar meer maar de prijs/kwaliteitverhouding is gewoon een heel stuk beter en de beurs heeft uitstraling en dat kan van de Bikemotion imho. niet gezegd worden (als de inporteurs geld genoeg hebben gaat het prima, is dat niet zo dan stort de beurs ook redelijk in).
Bikemotion heeft imho. zeker nut maar voor voor het gevraagde entreegeld mag je meer verwachten en het mailbombardement van korting bij vooraankoop, niet werkende kortingscodes en uiteindelijk een korting van maar liefst 50 cent wekt eerder medelijden op als zin om de beurs weer eens te bezoeken......

Plaats reactie