Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 26 jul 2015 09:14

Volgens mij mag je voor dit wegdek nog wel een paar watt extra rekenen:
Afbeelding

En dan heb je nog de zwaardere fiets (of heb je die meegerekend?), geen klikpedalen en ouderwetse voedings- en trainingsleer. Ik denk dat die tijd bijna even ongeloofwaardig is al de die van Pantani. Het zal dan wel eerder aan de tijdsopname liggen dan aan de doping.
Campagnolo Ultra Dork

tieky
Forum-lid

Gebruikersavatar tieky 27 jul 2015 21:53

UCI heeft Androni geschorst na weer een dopinggeval. Tweede dopinggeval in een paar maanden tijd. Gelukkig dat de UCI de mogelijkheid heeft om ploegen te schorsen waarbij meerdere renners in één jaar positief testen.

http://www.nu.nl/wielrennen/4096294/uci ... geval.html

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 27 jul 2015 22:15

Verscherpte controle werkt ook goed.... Ik noem een tegenvallende Europcar, Astana..... ;)
Less is bore

dario
Forum-lid

dario 28 jul 2015 09:43

Is die controle dan scherper dan tijdens de Giro?
Dat Androni geschorst wordt lijkt me dan wel weer een gevalletje van twee maten, twee gewichten... :|
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

ruud_k
Forum-lid

ruud_k 28 jul 2015 10:12

rob74 schreef:Ik heb eens zitten rekenen met de tijden van Froome, Quintana en Gesink. Ik heb hun klimtijden bekeken op de colle de Pierre Saint Martin, plateua de Beille en Alpe d'Huez. Het eerste wat opvalt is dat Quintana meer Watt/kg trapt dan Froome. En dat er geen verval is in Watt/kg als we verder in de tour geraken.

De getallen:
Colle Pierre saint Martin:
Quintana____5,77 Watt/kg
Froome_____5,7 6 Watt/kg
Gesink______5,49 Watt/kg

Plateau de Beille:
Quintana____5,82 Watt/kg
Froome_____5,65 Watt/kg
Gesink______5,50 Watt/kg

Alpe d'Huez:
Quintana ____6,23 Watt/kg
Froome_____5,82 Watt/kg
Gesink______5,48 Watt/kg

Nog even een ander leuk historische feitje. Ik heb de tijden van Lemond in 1986 en die van Coppi uit 1952 kunnen terugvinden en op basis daarvan hun Watt/kg berekend:
LeMond_____4,21 Watt/kg (Lemond had 48 minuten nodig destijds)
Coppi_______5,09 Watt/kg (Coppi deed de Alpe in 45m20)

Wat leert mij dit alles?
- Quintana is net zo snel als Ullrich in 1997.
- Helden uit het verleden fietsten beduidend langzamer.
- Als we moeten twijfelen aan de prestaties van Froome omdat dat zo uitzonderlijk snel zou zijn, dan moeten we net zo hard twijfelen aan de prestaties van Quintana, Valverde, Contador, Gesink, etc etc.
Interessante en leuke wetenschappelijke onderbouwing, chapeau !

Toch roept het bij mij ook wat extra vragen op, wellicht kan je die verduidelijken voor mij ? In eerdere berichten wordt aangegeven dat er ook een soort van Watt/kg grens is gelegd door wetenschappers, welke een grens trekt tussen doping gebruik en niet.

Het grote voordeel van doping is dat je sneller hersteld en je langduriger bepaalde prestaties weet vol te houden. Met doping gebruik past je lichaam zich sneller aan en zo kom je op je top. Maar volgens mij kan je nooit boven je persoonlijke top uitstijgen, toch ? Iedere renner heeft zo z'n talent en fysieke grenzen. Althans, als ik nu in ene doping ga gebruiken zal ik zeker wel vooruitgang boeken, toch zal je mij volgend jaar niet in de Tour zien fietsen ;)

Ik heb wel eens het idee dat er bovennatuurlijke krachten aan doping worden toegewezen, maar feit is dat de grens van doping nog altijd bij de renner ligt. En als die een x-aantal Watt per kg kan wegstouwen door z'n fysieke bouw en mentale kracht, in hoeverre zou doping dat dan echt kunnen oprekken ? Waar ik begrijp dat iedere 0,1 Watt/kg het verschil kan uitmaken tussen winnen en verliezen, maar dan moet je wel in staat zijn die extra 0,1 Watt/kg te kunnen wegstouwen. Doping of niet.

Erik1.0
Forum-lid

Gebruikersavatar Erik1.0 28 jul 2015 11:51

@ruud_k: met bloeddoping kun je dus wel boven je natuurlijke max uitstijgen. Met epo verhoog je je zuurstof opname capaciteit wat er dus voor zorgt dat je meer watt/kg levert op je omslagpunt.

grtz

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 28 jul 2015 12:14

ruud_k schreef:In eerdere berichten wordt aangegeven dat er ook een soort van Watt/kg grens is gelegd door wetenschappers, welke een grens trekt tussen doping gebruik en niet.
Daar is de wetenschap ook nog niet over uit. Eerst was alles boven de 6.5 Watt/kg verdacht, later al boven de 6.3. Nu lees ik al 6.1. Ikzelf vind alles boven de 5 Watt/pk verdacht
ruud_k] schreef:Althans, als ik nu in ene doping ga gebruiken zal ik zeker wel vooruitgang boeken, toch zal je mij volgend jaar niet in de Tour zien fietsen ;)
Met doping kom je echt een heel eind hoor. Als je nu nog 20 bent en je gaat 5 jaar structureel trainien en je helemaal suf slikken en volspuiten, dan ga je makkelijk een tour rijden en ook nog hoog eindigen. Je moet wel een beetje talent mee hebben maar EPO werkt echt heeeeeeel erg goed.
ruud_k schreef:Ik heb wel eens het idee dat er bovennatuurlijke krachten aan doping worden toegewezen, maar feit is dat de grens van doping nog altijd bij de renner ligt. En als die een x-aantal Watt per kg kan wegstouwen door z'n fysieke bouw en mentale kracht, in hoeverre zou doping dat dan echt kunnen oprekken ?
Dat getal Watt/kg is het gevolg van veel trainen, talent, en goede dope. Het is niet zozeer een getal wat in je zit en onveranderbaar is. Veel trainen, veel talent en/of veel EPO en die wattages per kg komen dan vanzelf
Live fast; die young. mijn blog

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 jul 2015 12:38

@Ruud_k, deze onderbouwing heeft niets met wetenschap te maken, het is wel een kwestie van goed rekenen.
Meer rode bloedcellen = meer vermogen of je dat doet met EPO of een verse zak bloed erin maakt niet echt uit.

5 Watt/Kg lijkt me overigens zonder twijfel een te lage grens waarde. Daar kom je met wat talent vrij snel aan (mits je maar mager genoeg staat natuurlijk).
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 28 jul 2015 12:53

Over het gewicht van froome: 186 cm voor 66 a 68 kg. Sommigen vinden dit ook al verdacht.
Als ik mijn gewicht voor eveneens een lengte van 186 cm tussen mijn 20 en 30 jaar bekijk schommelde dit tussen de 69 en 72 kg. Ik at en dronk nochtans redelijk veel ( zowat iedere dag zelfs chips en cola, en 2 x/ week zekerst frietjes) en toch bleef ik op dat gewicht.
Sporten toen: 3 x baskettraining + match, af en toe wat gaan lopen als bijtraining, soms eens voetballen en in de zomer wat fietsen.
Dus wat gewicht bij Froome betreft vind ik persoonlijk het erg mager maar niet verdacht mager.
Laatst gewijzigd door fiedoo op 28 jul 2015 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 28 jul 2015 13:15

amclassic-fan schreef:5 Watt/Kg lijkt me overigens zonder twijfel een te lage grens waarde. Daar kom je met wat talent vrij snel aan (mits je maar mager genoeg staat natuurlijk).
Ik ken mijn klimtijd op de Alpe niet. Nooit een tijdrit gereden maar op basis van andere klimmen weet ik dat ik zo'n 1050 hoogtemeters per uur kan maken. Ik kan zo wel berekenen dat ik de Alpe in een uur zou moeten kunnen bedwingen. Dat is dan 3.35 Watt/kg.

Als ik 5 Watt/kg zou kunnen trappen, dan deed ik de Alpe in 42 minuten! Zo gek vind ik 5 dus nu ook weer niet. En ik vraag me af hoeveel forumrenners die 42 minuten halen.
Live fast; die young. mijn blog

ruud_k
Forum-lid

ruud_k 28 jul 2015 13:31

Ja, dat is zo... EPO/Bloedtransfusies zorgen voor meer rode bloedcellen inderdaad, zeg maar hoogtetraining in het kwadraat ;) dus dat zal je zeker wel boven je max krijgen... Toch zal er ergens een grens per individu moeten liggen lijkt mij. Met mijn 44 jaar heeft het helaas alleen geen zin meer om te testen :lol: mijn wedstrijdverleden heb ik al gehad. Overigens ken ik wel iemand van begin 50 die ik al tijden verdacht hard vind rijden..., maar dan ook echt hard voor z'n leeftijd en postuur. Ik heb hier wel eens mijn twijfels bij.

DIe 42 min over de Alpe doen zie ik niet gebeuren, maar met een beetje wil zou ik nog wel dicht tegen het uur kunnen aanschurken 8-)

Erik1.0
Forum-lid

Gebruikersavatar Erik1.0 29 jul 2015 08:37

Ik denk echt dat je heel voorzichtig moet zijn met het betrekken van wattages in dopingonderzoek. Dan wordt er al snel geroepen dan bepaalde waardes / verhoudingen onmogelijk zijn, maar we hebben het hier wel over de wereldtop. Natuurlijk trappen zij belachelijke getallen! Door talent, jarenlange selecties en zeer geavanceerde trainingsmethodes zijn zij boven komen drijven. Het is niet voor niets dat zij op dat podium acteren. 5W/kg is absoluut niets geks, dat trap ik momenteel. In absolute topvorm was dat 5,5W/kg, en nee ik gebruik niks...

grtz

Plaats reactie