Hoeveel weeg je? En hoe snel fiets je de Alpe op? Of weet je toevallig hoeveel hoogtemeters je per uur kan maken?Erik1.0 schreef:Ik denk echt dat je heel voorzichtig moet zijn met het betrekken van wattages in dopingonderzoek. Dan wordt er al snel geroepen dan bepaalde waardes / verhoudingen onmogelijk zijn, maar we hebben het hier wel over de wereldtop. Natuurlijk trappen zij belachelijke getallen! Door talent, jarenlange selecties en zeer geavanceerde trainingsmethodes zijn zij boven komen drijven. Het is niet voor niets dat zij op dat podium acteren. 5W/kg is absoluut niets geks, dat trap ik momenteel. In absolute topvorm was dat 5,5W/kg, en nee ik gebruik niks...
grtz
Het dopingtopic 2.0
Live fast; die young. mijn blog
Ik rij met een power2max vermogensmeter, is redelijk nauwkeurig. Ik weeg nu 59 kg. 1 maand geleden een tijdrit van 1 uur gemiddeld 292W gefietst, dus reken maar uit... Alp d'Huez gaat in +/-45 min vol gas. (Bij laatste Marmotte overigens ruim boven het uur...)
grtz
grtz
Als je die Alpe echt in 45 min op fietst met een lichaamsgewicht van 59 kg (plus 9 kg voor fiets, kleding, helm en bidon), dan haal je 4,74 Watt per kg. Geen 5 dus.Erik1.0 schreef:Ik rij met een power2max vermogensmeter, is redelijk nauwkeurig. Ik weeg nu 59 kg. 1 maand geleden een tijdrit van 1 uur gemiddeld 292W gefietst, dus reken maar uit... Alp d'Huez gaat in +/-45 min vol gas. (Bij laatste Marmotte overigens ruim boven het uur...)
grtz
Maar is de tijd oo de alpe nu een schatting? Of heb je hem daadwerkelijk ooit zo snel gereden?
Live fast; die young. mijn blog
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Wat neem je allemaal mee in je berekening Rob? Luchtweerstand, rolweerstand? Daarnaast speelt ook nogal mee wat je precies als de klim definieert, tot de TDF finish is een stuk langer, maar niet praktisch voor toeristen.
De nummer 11 in de lijstje ken ik goed en die zit echt niet aan de doop: http://www.strava.com/segments/1799395
De nummer 11 in de lijstje ken ik goed en die zit echt niet aan de doop: http://www.strava.com/segments/1799395
Ik ga uit van een klim van 12,8 km met 8%. Luchtweerstand neem ik mee; klimweerstand uiteraard ook. Rolweerstand niet.
NB: ik kan iets makkelijker rekenen als iemand weet hoeveel hoogtemeters die per uur kan maken op een klim van gemiddeld 8%. dan heb ik geen tijden van de Alpe nodig.
NB: ik kan iets makkelijker rekenen als iemand weet hoeveel hoogtemeters die per uur kan maken op een klim van gemiddeld 8%. dan heb ik geen tijden van de Alpe nodig.
Live fast; die young. mijn blog
Dat is mijn schatting nu. In verleden onder de 45 gereden, maar weet eerlijk gezegd niet meer precies meer wat mijn tijd was (43 nog iets? kan ook 44 zijn, was in 2012 dus het pre-strava tijdperk)... Maar heb dus een redelijk nauwkeurige meting onlangs gedaan met een tijdrit over 1 uur. Was ook niet mijn bedoeling om op te scheppen over vermogens, alleen maar om aan te geven dan 5W/kg voor een prof echt peanuts is...
grtz
grtz
Deze renner fietst dus 12,2 km met 8% in 42m24.amclassic-fan schreef:...De nummer 11 in de lijstje ken ik goed en die zit echt niet aan de doop: http://www.strava.com/segments/1799395
Nu weet ik niet wat deze renner weegt maar op basis van het gerapporteerde vermogen (368 Watt) kan ik wel iets berekenen. Als namelijk die 368 Watt klopt, dan haalt deze renner 4,51 Watt/kg en hij weegt dan 82 kg. Ofwel, ik geloof geen snars van dat Wattage en die tijd is gemeten, dus dat zal wel kloppen. Bij een gewicht van 65 kg zou deze renner op 4,70 Watt/pg hebben gezeten
Live fast; die young. mijn blog
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Daan raffelt tijdritjes ook regelmatig af met 47+ km/h, ik heb geen enkele reden om aan die tijd te twijfelen. Het vermogen zal gemeten zijn met een Powertap naaf. En nee hij weegt inderdaad geen 80 kg, maar zal onder de 70 zitten.
Grote diesel motor, explosiviteit heeft hij niet. 5 Watt/kg is voor goed getrainde renners met talent echt zonder probleem haalbaar. Onderschat het effect van die kg niet in een samenleving die behoorlijk obese is. Je hebt mager en mager.
Grote diesel motor, explosiviteit heeft hij niet. 5 Watt/kg is voor goed getrainde renners met talent echt zonder probleem haalbaar. Onderschat het effect van die kg niet in een samenleving die behoorlijk obese is. Je hebt mager en mager.
OK, als daan een gewicht had van 67 kg op de Alpe dan haalde hij 4,68 Watt/kg
Enig idee hoe rap hij had kunnen rijden als hij 5 Watt/kg zou halen?
40 minuten en 9 seconden.
En ja ik weet wat mager is. Ik ben ook mager, niet mager mager zodat ik een BMI van onder de 19 haal maar wel een BMI van 19,9.
Tot nu toe lees ik hele rappe tijden van een paar forumrenners en zeer goed getrainde amateurs. Tijden waar ik echt nooit aan zal kunnen tippen. Maar geen een haalt die 5 Watt/kg. Zo heel gek vind ik mijn gedachte dus niet om alles boven de 5 met een korreltje zout te nemen.
Enig idee hoe rap hij had kunnen rijden als hij 5 Watt/kg zou halen?
40 minuten en 9 seconden.
En ja ik weet wat mager is. Ik ben ook mager, niet mager mager zodat ik een BMI van onder de 19 haal maar wel een BMI van 19,9.
Tot nu toe lees ik hele rappe tijden van een paar forumrenners en zeer goed getrainde amateurs. Tijden waar ik echt nooit aan zal kunnen tippen. Maar geen een haalt die 5 Watt/kg. Zo heel gek vind ik mijn gedachte dus niet om alles boven de 5 met een korreltje zout te nemen.
Live fast; die young. mijn blog
Je neemt de rol- en mechanische weerstand niet mee. Dat is samen ca 6% van het totale vermogen. Ik weet niet hoe je rekent maar als je alles ontbindt in vectoren moet je de volgende termen nog toevoegen:rob74 schreef:Ik ga uit van een klim van 12,8 km met 8%. Luchtweerstand neem ik mee; klimweerstand uiteraard ook. Rolweerstand niet.
NB: ik kan iets makkelijker rekenen als iemand weet hoeveel hoogtemeters die per uur kan maken op een klim van gemiddeld 8%. dan heb ik geen tijden van de Alpe nodig.
rol weerstand:
P(rol) = ((Fz*cos(helling)*Cr)*Afstand)/rijtijd
waarin Cr tussen de 0.003 en 0.003 ligt.
Mechanische weerstand is een nominale efficiency van de drive train. In de literatuur wordt de waarde hiervan tussen de 3-5% van het totale vermogen geschat.
P(mech) = Cm*(P(helling) + P(Aero) + P(rol))
Voor je aerodynamische weerstand:
Welke atmosferische en aerodynamische aannames doe je in je model?
De dichtheid van de lucht en de Cd*A - factor(weerstandcoefficient*weerstandoppervlak) speelt een behoorlijke rol.
Aan de andere kant: als je de termen zoals rol- en mechanische weerstand weglaat kun je zo best een "genormaliseerde" vergelijking maken. Kijk dan wel uit met werkelijk gemeten vermogens. Je kunt echter wel hier je model mee "tunen".
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O
Ik reken voor de luchtweerstand met de volgende waarde:
Cw * A * rho = 0,25
Cw=luchtweerstandcoeeficient,
A=Oppervlak
rho=soortelijk gewicht lucht.
),25 is waarschijnlijk iets aan de hoge kant geschat. Ik ga uit van windstil weer. Geen wind mee of tegen.
Als ik rol- en meachnische weerstand mee ga nemen, dan komen de wattages ongeveer 7,5% hoger uit. De wattage per kg dus ook. Daan zit dan op de 5,03 watt/kg. Veel meer dan dat kan ik er toch niet van maken.
Cw * A * rho = 0,25
Cw=luchtweerstandcoeeficient,
A=Oppervlak
rho=soortelijk gewicht lucht.
),25 is waarschijnlijk iets aan de hoge kant geschat. Ik ga uit van windstil weer. Geen wind mee of tegen.
Als ik rol- en meachnische weerstand mee ga nemen, dan komen de wattages ongeveer 7,5% hoger uit. De wattage per kg dus ook. Daan zit dan op de 5,03 watt/kg. Veel meer dan dat kan ik er toch niet van maken.
Live fast; die young. mijn blog
Een beetje off topic maar: wat is nauwkeuriger: de meting van een powermeter (met 1-2% meetfout) of een berekening ahv klimtijden en gewicht? Dat vroeg ik me bij Froome ook al af toen zijn vermogensgegevens gepresenteerd werden en afgezet werden tegen de berekeningen?
grtz
grtz