Het dopingtopic 2.0
Toegegeven, ik keek vooral pre 2000, maar zelfs dan. En na Quintana kijk je alweer een stuk lager.
En of ze doping gebruiken? Ik denk dat je mijn mening wel kan raden
Maar om maar aan te geven, volgens mij was de door Cadel Evans gewonnen TdF degene met de laagste klimsnelheden. En die Tour had je inderdaad veel strijd met als hoogtepunt Montfort+Baby-Schleck versus Cadel.
Dus ja, het kan beter en er is wel enige aanleiding om te denken dat schoner ook leuker is (al is dat natuurlijk discutabel).
En of ze doping gebruiken? Ik denk dat je mijn mening wel kan raden
Maar om maar aan te geven, volgens mij was de door Cadel Evans gewonnen TdF degene met de laagste klimsnelheden. En die Tour had je inderdaad veel strijd met als hoogtepunt Montfort+Baby-Schleck versus Cadel.
Dus ja, het kan beter en er is wel enige aanleiding om te denken dat schoner ook leuker is (al is dat natuurlijk discutabel).
Ze rijden inderdaad snel, maar zelfs nieuwelingen ( categorie 14- 15 jaar) die er uitzien als kabouters rijden al 40 en meer gemiddeld.rob74 schreef:OK dan,
Quintana is 24 seconden rapper dan Rasmussen in 2006. Zo goed?
Aan de huidige tijden van de toppers kan ik niet afleiden dan ze beduidend langzamer fietsen dan hun epo collega's. Ik vind het nog steeds ongeloofwaardig rap.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
@dc,
De tour die door Evans gewonnen werd, was in 2011. Ook toen zat Alpe d'Huez in het parkoers. Ook van Modane naar de Alpe, net zoals dit jaar. Destijds gingen ze wel over de Galibier heen. Iets wat ze dit jaar ook van plan waren maar een aardverschuiving gooide roet in het eten en nu moesten ze dus via de Croix de Fer. Een vergelijkbare etappe dus en ook in de laatste week van de tour. Destijd won Pierre Roland (184 cm en 71 kg) in 42m01.
De tour die door Evans gewonnen werd, was in 2011. Ook toen zat Alpe d'Huez in het parkoers. Ook van Modane naar de Alpe, net zoals dit jaar. Destijds gingen ze wel over de Galibier heen. Iets wat ze dit jaar ook van plan waren maar een aardverschuiving gooide roet in het eten en nu moesten ze dus via de Croix de Fer. Een vergelijkbare etappe dus en ook in de laatste week van de tour. Destijd won Pierre Roland (184 cm en 71 kg) in 42m01.
Live fast; die young. mijn blog
Ik zal wel naïef zijn maar ik geloof wel dat het een stuk schoner is dan 10-15 jr geleden. Ten eerste de middelen die echt werken (epo / transfusies) zijn echt niet meer op grote schaal / fatsoenlijke dosis toe te passen zonder gepakt te worden. Om daar echt voordeel van te hebben moet je dus ook echt je Ht flink opkrikken. Elke andere vorm van doping valt wat mij betreft in de categorie marginal gains. En het zijn juist de toegestane marginal gains waar de ploegen (en met name Sky) de laatste jaren zo mee aan de slag zijn gegaan: aerofietsen, aerokleding, aero helmen. Elke fiets weegt 6,8kg (was 15 jr geleden ook anders...) Hoogtestages tot 5 cijfers achter de komma gepland en uitgewerkt. Alle trainingen op vermogen en zelfs tijdens trainingen analyses en bijsturen. Voeding en gewicht van de renner zijn geoptimaliseerd. Een uitgebalanceerd wedstrijdschema om naar topvorm toe te werken... Als je al die kleine winsten bij elkaar optelt kom je denk ik een heel eind om het huidige niveau te verklaren. Ik geloof in ieder geval niet in 1 wondermiddel qua doping wat nu wordt toegepast en wat nog niet detecteerbaar is...
grtz
grtz
http://www.nu.nl/schaatsen/4088010/voet ... trijd.html
Probeert de vakbond van profvoetballers hier nu een bom onder het bloedpaspoort te leggen?
Probeert de vakbond van profvoetballers hier nu een bom onder het bloedpaspoort te leggen?
Campagnolo Ultra Dork
Well....maybe there is.....Erik1.0 schreef:Ik zal wel naïef zijn maar ik geloof wel dat het een stuk schoner is dan 10-15 jr geleden. Ten eerste de middelen die echt werken (epo / transfusies) zijn echt niet meer op grote schaal / fatsoenlijke dosis toe te passen zonder gepakt te worden. Om daar echt voordeel van te hebben moet je dus ook echt je Ht flink opkrikken. Elke andere vorm van doping valt wat mij betreft in de categorie marginal gains. En het zijn juist de toegestane marginal gains waar de ploegen (en met name Sky) de laatste jaren zo mee aan de slag zijn gegaan: aerofietsen, aerokleding, aero helmen. Elke fiets weegt 6,8kg (was 15 jr geleden ook anders...) Hoogtestages tot 5 cijfers achter de komma gepland en uitgewerkt. Alle trainingen op vermogen en zelfs tijdens trainingen analyses en bijsturen. Voeding en gewicht van de renner zijn geoptimaliseerd. Een uitgebalanceerd wedstrijdschema om naar topvorm toe te werken... Als je al die kleine winsten bij elkaar optelt kom je denk ik een heel eind om het huidige niveau te verklaren. Ik geloof in ieder geval niet in 1 wondermiddel qua doping wat nu wordt toegepast en wat nog niet detecteerbaar is...
grtz
Oxygen in a pill
Het probleem blijft natuurlijk dat als je er teveel van neemt je bloedpaspoort ook abnormale waarden zal gaan vertonen. Het blijft dus bij "marginal gains".
Wel vreemd dat je een experimenteel medicijn blijkbaar gewoon online kunt bestellen:http://www.superhumanstore.com/shg/shop ... material/#.
Je zou toch zeggen dat een onderzoeker zelf contact opneemt met de fabrikant als hij hier iets in ziet, en dat de fabrikant nauwlettend in de gaten wil houden wie er allemaal onderzoek doet met zijn medicijnen en wat daar de resultaten van zijn.
Wel vreemd dat je een experimenteel medicijn blijkbaar gewoon online kunt bestellen:http://www.superhumanstore.com/shg/shop ... material/#.
Je zou toch zeggen dat een onderzoeker zelf contact opneemt met de fabrikant als hij hier iets in ziet, en dat de fabrikant nauwlettend in de gaten wil houden wie er allemaal onderzoek doet met zijn medicijnen en wat daar de resultaten van zijn.
Campagnolo Ultra Dork
Precies, final common pathway is het opkrikken van zuurstof-opname-capaciteit wat nu eenmaal via rode bloedlichamen gaat. Is dus prima te monitoren via het biologisch paspoort. Daarbij zijn hoogtestages hier ook effectief voor dus waarom zou je risico gaan lopen? Alle toppers en subtoppers gaan op hoogte stage; het wordt pas opmerkelijk als iemand zonder hoogtestage de bergen opvliegt... Wederom, ik zal wel naïef zijn, helemaal schoon zal het echt niet zijn of worden, maar de tijd dat je door een effectief dopingprogramma de tour wint is volgens mij echt voorbij.Ernie C. schreef:Het probleem blijft natuurlijk dat als je er teveel van neemt je bloedpaspoort ook abnormale waarden zal gaan vertonen. Het blijft dus bij "marginal gains".
grtz
(en nu maar niet hopen dat over 5 jr iemand mij met dit citaat om de oren slaat als de hele sky ploeg wat op te biechten heeft...)
- SevenofNine
- Forum-lid
Met het voorgaande benig het niet oneens; toch een paar kanttekeningen: (te) veel vertrouwen in de onfeilbaarheid van het bloedpaspoort. Het gaat daarbij namelijk om schommelingen van bekende en dus meetbare waarden, er wordt niet gekeken naar onbekende metabolieten e.d. volgens mij. Theoretisch zou je bij het begin van de metingen best bepaalde waardes kunnen hebben (bijv.opgekrikt met microdosis EPO) zolang de gemeten waardes maar niet boven een bepaalde drempel komen. Kortom het hele jaar door trouw je supplementen nemen en er kraait geen haan naar. En dan denk ik eerder aan insuline en groiehormonen (HGH) en testosteron of zo. Correct me if I'm wrong. Kijk maar eens naar wat recentere foto's van Marianne Vos, die heeft nogal wat haar op haar bovenlip. Doet me denken aan Oost-Duitse sportsters van vroeger. Zijn dat dan "marginal gains" ? Lijkt me niet. OK, het is geen EPO maar dat is echt een paardenmiddel.
Ten tweede, er zijn stoffen denkbaar die wellicht helemaal geen invloed hebben op de metingen, zoals Aicar:
Aicar heet voluit 5-aminoimidazole-4-carboxamide ribonucleotide, maar wetenschappers noemen het ook wel ZMP. Nadat onderzoekers in dierstudies ontdekten dat Aicar in combinatie met PPAR-delta-agonisten zowel het uithoudingsvermogen als het calorieverbruik fiks verhoogden, is Aicar als dopingmiddel op de markt gekomen.
Aicar activeert de energiesensor AMPK, en laat cellen denken dat ze weinig energie toegevoerd krijgen. In reactie daarop activeren de cellen enzymen die energie genereren, maar ook enzymen als hemeoxygenase die beschermen tegen agressieve moleculen. Artsen bestuderen of toediening van Aicar tijdens hartoperaties de kans op beschadiging van de hartspier vermindert.
Bij mijn weten bestaat er geen enkele dopingtest die Aicar in het bloed kan aantonen. En zo zijn er vast nog veel meer "designer" stoffen op de markt.
Ten tweede, er zijn stoffen denkbaar die wellicht helemaal geen invloed hebben op de metingen, zoals Aicar:
Aicar heet voluit 5-aminoimidazole-4-carboxamide ribonucleotide, maar wetenschappers noemen het ook wel ZMP. Nadat onderzoekers in dierstudies ontdekten dat Aicar in combinatie met PPAR-delta-agonisten zowel het uithoudingsvermogen als het calorieverbruik fiks verhoogden, is Aicar als dopingmiddel op de markt gekomen.
Aicar activeert de energiesensor AMPK, en laat cellen denken dat ze weinig energie toegevoerd krijgen. In reactie daarop activeren de cellen enzymen die energie genereren, maar ook enzymen als hemeoxygenase die beschermen tegen agressieve moleculen. Artsen bestuderen of toediening van Aicar tijdens hartoperaties de kans op beschadiging van de hartspier vermindert.
Bij mijn weten bestaat er geen enkele dopingtest die Aicar in het bloed kan aantonen. En zo zijn er vast nog veel meer "designer" stoffen op de markt.
- thestudent
- Forum-lid HC
AICAR komt zowat in elk levend organisme voor. Onmisbare metaboliet in de purine pathway. Er is wel degelijk een AICAR test beschikbaar. Werkt met een drempelwaarde. Ik weet dat de meesten hier niet het artikel zullen kunnen zien. Het abstract is gelukkig duidelijk genoeg. Maar AICAR is dus niet iets engs of bijzonders, je hebt het al. Designer stof is hier dan ook niet helemaal juist. Het maakt het detecteren echter lastiger. Er is waarschijnlijk maar een kleine tijdsspanne waar de extra aicar excretie de drempelwaarde significant overstijgt.
http://link.springer.com/article/10.100 ... 010-3560-8
http://link.springer.com/article/10.100 ... 010-3560-8
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Tja.....waarom ben ik niet verbaast Onderzoek naar honderden verdachte bloedtesten in atletiek
Er zijn dus nogal wat behoorlijk gegronde verdenkingen en dit komt niet lekker uit voor de IAAF tenzij ze dus kunnen laten zien dat zij op de hoogte waren en die verdachte atleten verder getest/gevolgd hebben. Iets in me zegt dat de IAAF gewoon niets heeft gedaan. Handen in onschuld wassen dat ze het niet wisten kan ook niet. Een behoorlijke blamage voor de IAAF.
En hoe moeten we 'Er zal een nultolerantie zijn’, zegt Sergi Bubka, de vice-voorzitter van het IAAF. ‘Het IAAF is altijd een voorvechter geweest in de strijd tegen doping. En we gaan die strijd niet stoppen. Als we de regels moeten aanpassen, dan zullen we dat doen.' lezen?
Er is een dopingschandaal losgebarsten in de atletiek. Het Britse Sunday Times en de Duitse zenders ARD/WDR hebben de resultaten van duizenden bloedstalen aan experts bezorgd. Die concluderen dat honderden atleten op z’n minst verdachte waarden lieten optekenen. het Wereld Antidopingsagentschap WADA is ‘gealarmeerd’ en opent een onderzoek.
De Sunday Times en de ARD/WDR zeggen dat de resultaten van meer dan 12.000 bloedtests van meer dan vijfduizend atleten bemachtigd. Die bloedstalen zijn de voorbije elf jaar afgenomen. Ze lieten de befaamde dopingexperts Robin Parisotto en Michael Ashenden de gegevens bekijken.
Hun conclusies zijn schokkend.
Uit analyses zou blijken dat meer dan achthonderd atleten bloedstalen indienden die ‘in hoge mate wezen op dopinggebruik of die abnormaal waren’.
Een derde van de alle medailles (146, waarvan 55 gouden) uitgereikt op e Olympische spelen of Wereldkampioenschappen tussen 2001 en 2012 werd gewonnen door atleten met verdachte bloedstalen. Geen enkele van deze atleten heeft zijn medailles moeten teruggeven.
Tien medailles van de Olympische Spelen in Londen 2012 werden uitgereikt aan atleten met verdachte bloedstalen, in sommige finales had elke atleet op het podium een verdacht staal ingediend. Rusland spant de kroon als het over verdacht bloed gaat: bijna 80 procent van de medailles die dat land won, gingen naar verdachte atleten. Daarna volgt Kenia: achttien medailles werden gewonnen door Keniaanse atleten met verdachte waarden.
Nultolerantie
Abnormale bloedwaarden zijn nog geen bewijs dat de atleten doping genomen hebben. Maar dat die resultaten uitlekken, is een blamage voor de wereld atletiekbond IAAF, meer dan een maand voor de wereldkampioenschappen in Beijing beginnen. Sinds 2009 heeft de IAAF een biologisch paspoort ingevoerd voor haar atleten om abnormale schommelingen in de bloedwaarden te kunnen opsporen.
‘Er zal een nultolerantie zijn’, zegt Sergi Bubka, de vice-voorzitter van het IAAF. ‘Het IAAF is altijd een voorvechter geweest in de strijd tegen doping. En we gaan die strijd niet stoppen. Al we de regels moeten aanpassen, dan zullen we dat doen.
Onderzoek
Ondertussen reageert het wereldantidopingagenschap WADA gealarmeerd op de onthulling. ‘Dit zijn wilde beschuldigingen’, zei WADA-topman Craig Reedie. ‘We zullen ze zo snel mogelijk onderzoeken.’ Maar Reedie voegt er wel aan toe dat de atleten ‘onschuldig zijn totdat het tegendeel bewezen is’.
Er zijn dus nogal wat behoorlijk gegronde verdenkingen en dit komt niet lekker uit voor de IAAF tenzij ze dus kunnen laten zien dat zij op de hoogte waren en die verdachte atleten verder getest/gevolgd hebben. Iets in me zegt dat de IAAF gewoon niets heeft gedaan. Handen in onschuld wassen dat ze het niet wisten kan ook niet. Een behoorlijke blamage voor de IAAF.
En hoe moeten we 'Er zal een nultolerantie zijn’, zegt Sergi Bubka, de vice-voorzitter van het IAAF. ‘Het IAAF is altijd een voorvechter geweest in de strijd tegen doping. En we gaan die strijd niet stoppen. Als we de regels moeten aanpassen, dan zullen we dat doen.' lezen?
Er is een dopingschandaal losgebarsten in de atletiek. Het Britse Sunday Times en de Duitse zenders ARD/WDR hebben de resultaten van duizenden bloedstalen aan experts bezorgd. Die concluderen dat honderden atleten op z’n minst verdachte waarden lieten optekenen. het Wereld Antidopingsagentschap WADA is ‘gealarmeerd’ en opent een onderzoek.
De Sunday Times en de ARD/WDR zeggen dat de resultaten van meer dan 12.000 bloedtests van meer dan vijfduizend atleten bemachtigd. Die bloedstalen zijn de voorbije elf jaar afgenomen. Ze lieten de befaamde dopingexperts Robin Parisotto en Michael Ashenden de gegevens bekijken.
Hun conclusies zijn schokkend.
Uit analyses zou blijken dat meer dan achthonderd atleten bloedstalen indienden die ‘in hoge mate wezen op dopinggebruik of die abnormaal waren’.
Een derde van de alle medailles (146, waarvan 55 gouden) uitgereikt op e Olympische spelen of Wereldkampioenschappen tussen 2001 en 2012 werd gewonnen door atleten met verdachte bloedstalen. Geen enkele van deze atleten heeft zijn medailles moeten teruggeven.
Tien medailles van de Olympische Spelen in Londen 2012 werden uitgereikt aan atleten met verdachte bloedstalen, in sommige finales had elke atleet op het podium een verdacht staal ingediend. Rusland spant de kroon als het over verdacht bloed gaat: bijna 80 procent van de medailles die dat land won, gingen naar verdachte atleten. Daarna volgt Kenia: achttien medailles werden gewonnen door Keniaanse atleten met verdachte waarden.
Nultolerantie
Abnormale bloedwaarden zijn nog geen bewijs dat de atleten doping genomen hebben. Maar dat die resultaten uitlekken, is een blamage voor de wereld atletiekbond IAAF, meer dan een maand voor de wereldkampioenschappen in Beijing beginnen. Sinds 2009 heeft de IAAF een biologisch paspoort ingevoerd voor haar atleten om abnormale schommelingen in de bloedwaarden te kunnen opsporen.
‘Er zal een nultolerantie zijn’, zegt Sergi Bubka, de vice-voorzitter van het IAAF. ‘Het IAAF is altijd een voorvechter geweest in de strijd tegen doping. En we gaan die strijd niet stoppen. Al we de regels moeten aanpassen, dan zullen we dat doen.
Onderzoek
Ondertussen reageert het wereldantidopingagenschap WADA gealarmeerd op de onthulling. ‘Dit zijn wilde beschuldigingen’, zei WADA-topman Craig Reedie. ‘We zullen ze zo snel mogelijk onderzoeken.’ Maar Reedie voegt er wel aan toe dat de atleten ‘onschuldig zijn totdat het tegendeel bewezen is’.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock