Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Ervaring met staal

Leanne12
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jun 2013 22:43

Leanne12 12 jun 2013 15:45

Hierbij foto's.

Ik vraag me af of dat deukje in het wielframe erg is.
En er zit een fiets computertje bij, horen daar die zwarte dingen bij het voorwiel erbij?

Stuur:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Misschien een domme vraag hoor maar schakel ik met die twee hendeltjes op het frame?

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 12 jun 2013 17:11

Leanne12 schreef:Hierbij foto's. Ik vraag me af of dat deukje in het wielframe erg is.
Dat deukje in de velg, want zo heet zo'n 'wielframe' ;) , is inderdaad 'erg'. Het zit op de 'verkeerde' plaats. Je kunt al zien dat bij het remmen het remblokje zich er langs moet 'wringen' en het spoor van het remblokje op de velg zich ook al wat verplaatst heeft (richting centrum van het wiel). Dat remt niet fijn, dat voel je. Bovendien is het een constructieve verzwakking van de velg. De rand van de velg moet in principe gaaf zijn, om de band goed in de velg te houden. Voor zover ik het kan zien, is die velg op meer plaatsen een beetje gehavend. Als je handig bent, zou je met een tang voorzichtig kunnen proberen het deukje een beetje te fatsoeren. Maar ik vind het eigenlijk geen velg om mee verder te fietsen... Het kan wel, maar ik zou het zelf niet doen.
Leanne12 schreef:...En er zit een fiets computertje bij, horen daar die zwarte dingen bij het voorwiel erbij?
Ja, dat 'zwarte ding' op de spaak is de spaakmagneet, die bij elke omwenteling een 'signaal' geeft aan het 'zwarte ding' (de sensor) die op de vork gemonteerd is. Die sensor geeft dan op zijn beurt weer een 'signaal' (in dit geval draadloos) door aan het computertje.
Leanne12 schreef:...Misschien een domme vraag hoor maar schakel ik met die twee hendeltjes op het frame?
Is helemaal geen domme vraag hoor. Die hendeltjes, of buiscommandeurs, zoals ze eigenlijk heten, gebruik je om de derailleurs te bedienen. Met het rechter hendeltje bedien je de achterderailleur en met het linker hendeltje de voorderailleur.
60 x Ventoux

Leanne12
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jun 2013 22:43

Leanne12 12 jun 2013 23:24

Bedankt voor je reactie!
Okee, ik vraag me af of ik er wel nu op kan gaan fietsen.
Is makkelijk om een fiets te spuiten of wordt dat snel lelijk?

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 12 jun 2013 23:34

Een frame echt mooi spuiten is niet moeilijk op zich, maar vraagt wel veel werk en aandacht (schuren, schoon werken, meerdere lagen, blanke lak etc).

Effe een stuje er op fietsen kan weinig kwaad lijkt me. Maar houd gewoon marktplaats in de gaten voor een nieuw wiel... dat kan nooit veel kosten, en dan heb je meteen wat reserve onderdelen...

Leanne12
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jun 2013 22:43

Leanne12 12 jun 2013 23:50

Oke, ga ik doen hoe weet ik welke maat wiel ik nodig heb en welke binnenbanden ik nodig heb?
Sorry dat ik zoveel vraag maar ik weet helemaal niks, maar het lijkt me gewoon super leuk om te doen.

Ik wil hem eigenlijk blauw/turquoise spuiten maar eerst maar is op gaan fietsen :).

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 13 jun 2013 11:09

De wielmaat die je nodig hebt is 28" (28 inch), ook aangeduid als 700C. De inbouwbreedte voor race-voorwielen is 100 mm (dit is standaard, maar nuttig om te weten). Racewielen hebben velgen met een velgbreedte van ca. 19,5 mm. Smalle (aero-velgen) zijn soms slechts 19 mm of 19,4 mm breed, terwijl je ook 'gewone' race-velgen aantreft die bijv. 19,6 mm breed zijn. Allemaal kleine verschillen.

De maat voor de binnenbanden die je nodig hebt is bijvoorbeeld 700 x 19-23 C of 700 x 18 -25 C. Zulke banden zijn dus geschikt voor buitenbanden met een 'bandbreedte' van 19-23 of 18-25 mm. De meest voorkomende breedte voor buitenbanden is 23 mm, terwijl er tegenwoordig ook steeds vaker 25 mm banden gemonteerd worden (geeft iets meer rijcomfort ;) ).
Let ook op de ventiellengte. Voor het type lage velgen op jouw fiets is een ventiellengte van 36, of eventueel 42 mm lang genoeg.
60 x Ventoux

Leanne12
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jun 2013 22:43

Leanne12 13 jun 2013 12:38

Ik heb dit gevonden: 522Y28 700 280 zijn nog de officiële velgen denk ik want er staat Raleigh england op.
Ook staat erop de banden max 60 bar.

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 13 jun 2013 12:55

chrissiewizzie schreef:Als ik naar de foto's kijk, lijken het eerder 26 inch wielen. De velgen zijn ook vrij breed en zo te zien van staal.
Nee man, gewoon 28 inch. Gelukkig geen 27....

Overigens zou ik die deuk in de velg er even uit (laten) halen door de deuk in de bankschroef te klemmen: dichtdraaien, klaar.
Geinig fietsje. Wel effe lekker zachte remblokkies erop zetten en als 't even kan roestvaststalen remkabels met nylon gevoerde buitenkabels. Dan heb je tenminste nog een kans als 't weer 's regent.......

Leanne12
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jun 2013 22:43

Leanne12 13 jun 2013 12:58

Ik denk dat ik maar even een boek ga kopen, durf nu niks los te maken. Ben bang dat ik niet meer weet hoe ik het in elkaar moet zetten.

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 13 jun 2013 13:00

Leanne12 schreef:...Ook staat erop de banden max 60 bar.
Ik denk dat er 'max 6.0 bar.' staat (dus gewoon 6 bar), bij '60 bar' vliegt niet alleen de band van de velg, maar gaat je hele huis de lucht in... :lol:.
60 x Ventoux

Leanne12
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jun 2013 22:43

Leanne12 13 jun 2013 13:02

Ooh haha laten we het er maar ophouden dat ik blond ben haha.

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 13 jun 2013 13:04

Leanne12 schreef:Ik denk dat ik maar even een boek ga kopen, durf nu niks los te maken. Ben bang dat ik niet meer weet hoe ik het in elkaar moet zetten.
Kun je doen, maar eigenlijk hoeft dat niet. In 't internet is héél véél informatie te vinden over het sleutelen aan fietsen. Op YouTube staan 'honderden' filmpjes (in het Engels, maar ook in het Nederlands) over dit soort zaken. Gewoon de juiste trefwoorden gebruiken (die trefwoorden moet je je dus nog wel even eigen maken, anders vind je natuurlijk niks ;) ).

Edit: Hieronder twee voorbeelden van YouTube filmpjes. De remmen zijn niet één-op-één gelijk aan die op jouw fiets, maar vooral die uit 't eerste fimpje vertonen veel overeenkomst qua constructie. Je behoeft niet meteen al dat gereedschap uit die filmpjes aan te schaffen hoor. Zo'n 'derde handje' om de remkabel te spannen is natuurlijk erg handig, maar zonder gaat 't ook.

Side Pull Brakes (Zij-optrekremmen, of in gewoon Nederlands: velgremmen)

How to adjust sidepull caliper brakes (Hoe stel je zij-optrekremmen af).
Laatst gewijzigd door Le Grimpeur op 13 jun 2013 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
60 x Ventoux

Plaats reactie