Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cyclocross fietsen

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 11 dec 2013 21:47

peter1981 schreef:klopt wat je zeg Am alleen op de wegen ligt meestal als ondergrond een laagje ijs door het rijden van de auto`s en dan heeft het wel nut idd.
Maar als je ziet wat die dingen kosten en hoeveel plezier je ervan hebt kan je het denk ik net zo goed laten , maargoed ik heb ze toen inkoop gekregen.

Ik heb ze tweedehands op marktplaats gekocht! Dertig euro voor twee stuks (Continental nordic spike). Dat is inmiddels drie jaar geleden. Ik heb de banden in de winter standaard om een setje oude Aksiums liggen. Op de zeldzame momenten dat het echt glad is (en ik moet toch op de fiets naar mijn werk omdat ik geen auto heb!) zet ik deze wielen onder mijn crosser. Ik schat dat dat de afgelopen drie winters tussen de 5 en 10 keer is gebeurd. De banden zien er nog steeds prima uit, alle spikes zitten er nog in, en als het goed is kan ik er nog jaren mee verder. Toch prettig als je weet dat je altijd de weg op kunt. Dat is me het geld in ieder geval meer dan waard!

Vorige winter was het in het weekend een keer echt spekglad. Toen ben ik voor de lol met die banden gaan rijden. Iedere fietsen stond op een bepaalde plek te voet, alleen ik kon vrolijk doorfietsen!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 dec 2013 08:31

body schreef: Bedankt,
Welke allround band zou je mij hiervoor aanraden?
De dure banden van Challenge hebben minder rolweerstand en meer grip dan de banden van bijv Continental en Schwalbe. Als je echter met de Challenge banden op 't asfalt gaat rijden is het snel over met de lol, zeker de achterband wordt dan al snel een slick.

Komt er nog 't punt van de bandbreedte bij. Sinds een paar jaar heeft de UCI de maximale breedte van 35 naar 33 gereduceerd. Ik ben van mening dat je beter af bent met op z'n minst een 35 mm brede band als je geen wedstrijden rijdt. Geeft meer comfort, minder risico op stoorlek en meer grip.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 12 dec 2013 18:58

Nog mensen met ideeën over cross bandjes die het goed doen met koud , nat en glad weer?
Ik vind die conti`s toch wel erg duur met 45euro per stuk en overweeg ook wel wat anders , de crosser kost genoeg en de laatste maanden is het goed raak met kosten omtrent fietsen :P
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16514
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 12 dec 2013 19:05

Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
r.hilferink
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 13 apr 2004 14:54

Gebruikersavatar r.hilferink 12 dec 2013 19:33

Red Bull Pro SL 3000
Gazelle Cyclocross

Trainingsblog op http://www.bikeplanner.com" onclick="window.open(this.href);return false;

arnocross
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 nov 2013 15:01

arnocross 12 dec 2013 22:48

De challenge grifo black 32 vind ik zeer goed ik ben zelf crosser en rijd veel wedstrijden(junioren) en tijdens de koers rijd ik met dugast tubes maar op training met die challenge bandjes hebben veel grip hogere nopjes dan de tube versie en verslijten zeer traag

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 12 dec 2013 23:46

Alleen als ik die zoek op google dan vind ik wel een grifo black maar wordt wel gelijk de grifo black xs 32 en die zijn nog duurder dan de Conti`s
Die wat r.hilferink post zien wel redelijk goed uit want met een semi slick heb ik weer z`n gevoel van in het bos gaat het niet werken
En ik zal niet vaak een bos ingaan maar die keer dat ik dat doe moet het wel kunnen.
En met ijs en gladheid moet het ook nog een beetje grip houden
Want Ernie gaf a aan dat die semi`s daar niet echt geschikt voor zijn.
En het is in de ochtend toch wel links en rechts redelijk glad zeker als je door het heuvelland moet
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 12 dec 2013 23:51

iemand trouwens ervaring met de Vittoria cross evo pro?
25euries zag ik en als je Vittoria moet geloven super band , maarja als fabrikant ga je niet schrijven dat ze slecht zijn :mrgreen:
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16514
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 13 dec 2013 00:07

Bij ijs werkt alleen een brede soepele band met niet teveel druk icm gezond verstand nog een beetje (en spikes natuurlijk). Maar in de sneeuw vind ik de Conti's zeker niet slecht, zeker omdat ik verder alleen mtb banden met dikke noppen gewend was in de sneeuw.
Afbeelding
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 14 dec 2013 19:04

peter1981 schreef:zijn ook spike banden voor te krijgen in de vorm van Schwalbe marathon winter spikes of schwalbe snow stud.

Op de MTB wielen heb ik Schwalbe ice spiker liggen en het is geweldig om ermee door de sneeuw te vliegen alleen hebben we zo weinig sneeuw hier in het land.

Ik ga trouwens wel bewust over op een crosser en verkoop hierdoor een bijna nieuwe MTB.
Reden ervan is dat ik wat langere afstanden moet maken en de fiets gestald moet worden.
Voor de afstanden lijkt me een crosser toch wat fijner en voor de stalling vind ik de mtb te duur ivm beschadegingen van slot en eventuele vandalen
Vandaag bij de fm geweest voor een crosser of mtb maar kan maar niet beslissen.
@Peter. Je hebt PM
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 14 dec 2013 21:34

Heb vorige zomer tweedehands een Ridley Crossbow gekocht. Vandaag voor het eerst een klein modderig parcours gevolgd hier in de buurt, wat was dat leuk zeg!
Heb wel nul ervaring (nu 0.1) maar 't ging best wel goed. Ik slipte wel vaak door met het achterwiel, heb dan maar wat druk uit de banden gelaten en ik denk wel dat het daarmee beter ging.
Dat op en afspringen gaat wel moeilijk, vooral het opspringen dan..

Zijn er hier trouwens nog beginnende crossers op het forum?

TijmenK
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 01 mei 2013 00:33
Locatie: Rotterdam

TijmenK 16 dec 2013 23:54

Heb een paar weken geleden een opknap-crosser met Centaur 10-speed gekocht. Is door studie nog niet zo veel van terecht gekomen, maar binnenkort ben ook ik officieel beginnend crosser. Erg benieuwd hoe het me af gaat gaan, want ik heb eigenlijk altijd alleen maar op de weg gefietst, maar zit nu vooral op de trainer te intervallen vanwege tijdsgebrek.

Plaats reactie