Canyon
-
- Forum-lid
- Berichten: 3988
- Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38
Dus bij Canyon moet je uitgaan van het advies - 4 als je de juiste maat wilt hebben? Of zitten jullie toevallig allemaal zo diep?
Denk er wel aan dat hoe meer je gaat sleutelen en uitproberen hoe kleiner de kans is dat je een frame nog kunt omruilen. Maar misschien is het handig om even een goede foto en wat info hier op het forum te plaatsen. Zoals je ziet zijn er zat mensen die je kunnen helpen. Dan heb je straks wellicht een passende oplossing of je hebt de juiste argumenten om aan Canyon aan te geven dat je echt een verkeerd advies hebt gehad.
Denk er wel aan dat hoe meer je gaat sleutelen en uitproberen hoe kleiner de kans is dat je een frame nog kunt omruilen. Maar misschien is het handig om even een goede foto en wat info hier op het forum te plaatsen. Zoals je ziet zijn er zat mensen die je kunnen helpen. Dan heb je straks wellicht een passende oplossing of je hebt de juiste argumenten om aan Canyon aan te geven dat je echt een verkeerd advies hebt gehad.
Hoi Michiel
ik heb afgelopen zaterdag samen met je geconstateerd dat je canyon waarschijnlijk een te hoge balhoofdbuis zou hebben (in Elsloo). Vraag nog eens bij canyon na of die spacer onder je stuurpen niet kan worden vervangen door een lagere. Denk dat je hem niet kan weglaten omdat dat ding ervoor zorgt dat je balhoofd 'vast' wordt gezet.
succes met de ev. verkoop
ik heb afgelopen zaterdag samen met je geconstateerd dat je canyon waarschijnlijk een te hoge balhoofdbuis zou hebben (in Elsloo). Vraag nog eens bij canyon na of die spacer onder je stuurpen niet kan worden vervangen door een lagere. Denk dat je hem niet kan weglaten omdat dat ding ervoor zorgt dat je balhoofd 'vast' wordt gezet.
succes met de ev. verkoop
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Resch ben jij nou van Canyon of privé?
Canyon kan inderdaad niet meten en keer op keer blijken ze weer op hele grote maten uit te komen (ken ettelijke klanten die teveel op het meetsysteem af zijn gegaan).
Voor Michiel Jansen is er inderdaad nog redding, alhoewel Canyon er geen promotie voor maakt hebben ze wel degelijk een oplossing in huis. Even bellen en doorvragen naar de ingekorte (later ontwikkelde) versie van de afdekkap. Scheelt zo 1.5 cm of meer waardoor je frame toch nog gered is.
Wel aangeven dat het een 2008 frame is zodat de afdekkap wel het speciale klemsysteem heeft.
Voor het bestaan ervan: de Canyon van Patmaessen is er door mij mee uitgerust. Niet vergeten om paar extra spacers mee te bestellen.
Nog betere optie: balhoofd/spacerkit/verlaagde topcap kit bestellen voorkomt meteen dat je zonder zit als het onderste balhoofdlager het begeeft (extreem grote maat).
Canyon kan inderdaad niet meten en keer op keer blijken ze weer op hele grote maten uit te komen (ken ettelijke klanten die teveel op het meetsysteem af zijn gegaan).
Voor Michiel Jansen is er inderdaad nog redding, alhoewel Canyon er geen promotie voor maakt hebben ze wel degelijk een oplossing in huis. Even bellen en doorvragen naar de ingekorte (later ontwikkelde) versie van de afdekkap. Scheelt zo 1.5 cm of meer waardoor je frame toch nog gered is.
Wel aangeven dat het een 2008 frame is zodat de afdekkap wel het speciale klemsysteem heeft.
Voor het bestaan ervan: de Canyon van Patmaessen is er door mij mee uitgerust. Niet vergeten om paar extra spacers mee te bestellen.
Nog betere optie: balhoofd/spacerkit/verlaagde topcap kit bestellen voorkomt meteen dat je zonder zit als het onderste balhoofdlager het begeeft (extreem grote maat).
Je kunt beter bij wrenchscience.com ofzo even alles invullen en het dan zelf uitzoeken. Het meetsysteem van Canyon op de site kijkt ook alleen maar naar de BBL (en adviseert vrij groot idd). Ik had me gelukkig vooral op wrenchscience.com georienteerd en dus een maatje kleiner genomen.
Ben niet van Canyon maar prive
Heb afgelopen zaterdag met hem naar z'n fiets gekeken.
Wat ik merk in m'n omgeving is dat er veel mensen een frame kopen omdat het een bepaald merk is of een goede aanbieding, wat ze vergeten is het belangrijkste en dat is de geometrie en dus eigenlijk ook meteen met welk doel je op de fiets wil stappen. In het geval van Michiel had ik nooit een canyon gekozen maar een frame met een iets langere bovenbuis zodat je niet met een maat 62 hoeft thuis te komen en diens hoge kopstuk. Misschien was een cannondale of scott (addict) een betere keuze geweest, hebben een wat kortere balhoofdbuis en een relaltief lange bovenbuis.
Heb afgelopen zaterdag met hem naar z'n fiets gekeken.
Wat ik merk in m'n omgeving is dat er veel mensen een frame kopen omdat het een bepaald merk is of een goede aanbieding, wat ze vergeten is het belangrijkste en dat is de geometrie en dus eigenlijk ook meteen met welk doel je op de fiets wil stappen. In het geval van Michiel had ik nooit een canyon gekozen maar een frame met een iets langere bovenbuis zodat je niet met een maat 62 hoeft thuis te komen en diens hoge kopstuk. Misschien was een cannondale of scott (addict) een betere keuze geweest, hebben een wat kortere balhoofdbuis en een relaltief lange bovenbuis.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Eens!
Hoe goedkoop of mooi een frame ook is, de passing is belangrijker en dat zal dus de keuze bepalen.....
Maat canyon 62 is 63 klassiek en dus inderdaad voorzien van een zeer forse balhoofdbuit (met een Cannondale 60 had hij moeiteloos uitgekomen omdat die voorzien is van een 59 cm bovenbuis)
Hoe goedkoop of mooi een frame ook is, de passing is belangrijker en dat zal dus de keuze bepalen.....
Maat canyon 62 is 63 klassiek en dus inderdaad voorzien van een zeer forse balhoofdbuit (met een Cannondale 60 had hij moeiteloos uitgekomen omdat die voorzien is van een 59 cm bovenbuis)
Dat klopt ook wel, maar tegelijkertijd zijn de balhoofdbuizen juist vrij lang dus er is niet voor iedereen een perfect passende Canyon te vinden.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Nog even nagekeken.
Frames zijn inderdaad 1 cm sloping dus zitbuis is maat - 1 cm.
Balhoofde is overigens niet extreem lang 18.5 voor een maat 60 is vrij normaal maar de bovenbuis is iets korter dan sommige andere frames.
Met een space van meer dan 3 cm krijg je gewoon een zeer lange balhoofdbuis. Tot voor kort was daar niets aan te doen maar met de kortere spacer kom je op 19.5 voor een 60 frame en da's aardig standaard (even niet vergelijken met een addict want dat frame is anders van opzet, cr1 komt dichter in de buurt van de Canyon)
Frames zijn inderdaad 1 cm sloping dus zitbuis is maat - 1 cm.
Balhoofde is overigens niet extreem lang 18.5 voor een maat 60 is vrij normaal maar de bovenbuis is iets korter dan sommige andere frames.
Met een space van meer dan 3 cm krijg je gewoon een zeer lange balhoofdbuis. Tot voor kort was daar niets aan te doen maar met de kortere spacer kom je op 19.5 voor een 60 frame en da's aardig standaard (even niet vergelijken met een addict want dat frame is anders van opzet, cr1 komt dichter in de buurt van de Canyon)
-
- Forum-lid
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 24 mei 2008 12:30
Mijn post heeft zo te zien aardig wat reacties opgeleverd zie ik! Bedankt voor de tips en ervaringen mbt Canyon (leuk je hier op het forum te zien Resch!).
Goed ook om te horen (of eigenlijk heel erg slecht en jammer) dat ik niet de enige ben met een foutieve meting vanuit Canyon!
Er is inderdaad een mogelijkheid om de konische spacer te vervangen door een kortere (of zoals Sharkman aangeeft een complete "kit".). Ik ga dan echter direct aanpassingen doen aan een nieuw frame wat eigenlijk perfect moet passen (en waarmee ik daarna geen enkele speelruimte meer heb). Een te groot frame is optisch niet mooi en het is niet wat je verwacht wanneer je je nieuwe fiets gaat opbouwen waar je veel plezier van wil beleven.
Ik heb er eigenlijk geen goed gevoel meer bij. Als ik nu ga rijden zal ik constant het gevoel blijven houden dat ik op een te groot frame zit (dat door aanpassingen toch enigzins passend is gemaakt). Dit geeft (mss psychisch) een "log" en minder wendbaar gevoel. Dat kan je niet gebruiken als je meerdere malen per week uren in het zadel zit. Daarnaast moet een fiets uit (zeker uit deze prijsklasse) natuurlijk perfect passen.
Mijn idee is nu proberen het frame te verkopen en een uitgebreide meting te laten doen. Aan de hand van die meting een frame uitzoeken met de meest geschikte geometrie voor mij. Misschien is dat idd wel een Addict (ook niet verkeerd!!!), maar mss ook wel een ander type!
In ieder geval allemaal bedankt voor de feedback. En als er een er een nieuwe racer is opgebouwd komt hij hier op het forum zeker voorbij!!
Michiel
Goed ook om te horen (of eigenlijk heel erg slecht en jammer) dat ik niet de enige ben met een foutieve meting vanuit Canyon!
Er is inderdaad een mogelijkheid om de konische spacer te vervangen door een kortere (of zoals Sharkman aangeeft een complete "kit".). Ik ga dan echter direct aanpassingen doen aan een nieuw frame wat eigenlijk perfect moet passen (en waarmee ik daarna geen enkele speelruimte meer heb). Een te groot frame is optisch niet mooi en het is niet wat je verwacht wanneer je je nieuwe fiets gaat opbouwen waar je veel plezier van wil beleven.
Ik heb er eigenlijk geen goed gevoel meer bij. Als ik nu ga rijden zal ik constant het gevoel blijven houden dat ik op een te groot frame zit (dat door aanpassingen toch enigzins passend is gemaakt). Dit geeft (mss psychisch) een "log" en minder wendbaar gevoel. Dat kan je niet gebruiken als je meerdere malen per week uren in het zadel zit. Daarnaast moet een fiets uit (zeker uit deze prijsklasse) natuurlijk perfect passen.
Mijn idee is nu proberen het frame te verkopen en een uitgebreide meting te laten doen. Aan de hand van die meting een frame uitzoeken met de meest geschikte geometrie voor mij. Misschien is dat idd wel een Addict (ook niet verkeerd!!!), maar mss ook wel een ander type!
In ieder geval allemaal bedankt voor de feedback. En als er een er een nieuwe racer is opgebouwd komt hij hier op het forum zeker voorbij!!
Michiel
Ridley Excalibur 2010
Fulcrum Racing Zero
Fulcrum Racing 7 (winter)
Fulcrum Racing Zero
Fulcrum Racing 7 (winter)