Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 19 aug 2014 16:20

timo2.0 schreef: Lelijk wil ik niet zeggen, maar ik ben de laatste jaren qua smaak meer en meer teruggekeerd naar lage velgen. Als ik nu met onbeperkte middelen een jaren negentig klassieker kon opbouwen dan ga ik in plaats van Shamal zonder aarzelen voor Campagnolo Electron.


Afbeelding
Okee, die velgen zijn een stuk beter te pruimen want -zo op 't oog- imitatie klassieke Mavic Ma 2. Wat mij ook verschrikkelijk tegenstaat is radiaal gespaakte wielen.
De mooiste velgen voor jaren 80 en 90 fietsen vind ik zwarte of antracite Mavic Open Pro. Zijn ook nog 's steengoed en makkelijk in te spaken. Onbegrijpelijk dat er andere velgprofielen zijn uitgedacht haha!

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 19 aug 2014 16:44

Dizono schreef:Gelukkig verschillen smaken. Als ik een leuke 90's classic mocht opbouwen, dan kwamen deze wielen erin (liefst ook dit frame) en daarin zullen ook velen zich niet kunnen vinden gok ik zo. Als is het maar vanwege hun reputatie...
Vanwege hun "breekbaar" reputatie? Ik had destijds een setje en die bleef gewoon heel tot een aanrijding zo'n zeven jaar geleden. Wat mij vooral tegenstond was dat ze onwaarschijnlijk slap zijn. Bij het minste aanzetten lopen ze tegen de remmen.
theodorocampagnolo schreef:Okee, die velgen zijn een stuk beter te pruimen want -zo op 't oog- imitatie klassieke Mavic Ma 2. Wat mij ook verschrikkelijk tegenstaat is radiaal gespaakte wielen.
Waarom nou "immitatie MA2" terwijl Campagnolo vroeger zelf ook fantastische lage velgen maakte? Deze Campagnolo Lambda velgen zitten in mijn vetta...
Afbeelding
Afbeelding
theodorocampagnolo schreef:De mooiste velgen voor jaren 80 en 90 fietsen vind ik zwarte of antracite Mavic Open Pro. Zijn ook nog 's steengoed en makkelijk in te spaken. Onbegrijpelijk dat er andere velgprofielen zijn uitgedacht haha!
Dit zit in mijn Merlin ;)
Afbeelding
Afbeelding
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 19 aug 2014 17:04

Ik wil ook niet dood gevonden worden met Shamals want ik rij er straks mee naar huis van 't werk! :D
Theodoro / Gastheer: hebben jullie wel eens op Shamals gereden? (liefst voor langer dan even proberen, maar ik vermoed dat jullie beiden wel op Shamals hebben gereden).
Het is gewoon zo dat ik die wielen met het jaar (en met vele mishandelingen) meer en meer kan appreciëren. Ze zijn en blijven recht, ook al zitten er wat deuken in de velgen en zelfs een paar flinke deuken in de remrand na een onvoorziene diepe put in te rijden met 2 stootlekken tot gevolg (maar nog perfect recht).
Afbeelding
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 19 aug 2014 17:08

timo2.0 schreef: Waarom nou "immitatie MA2" terwijl Campagnolo vroeger zelf ook fantastische lage velgen maakte? Deze Campagnolo Lambda velgen zitten in mijn vetta...
theodorocampagnolo schreef:De mooiste velgen voor jaren 80 en 90 fietsen vind ik zwarte of antracite Mavic Open Pro. Zijn ook nog 's steengoed en makkelijk in te spaken. Onbegrijpelijk dat er andere velgprofielen zijn uitgedacht haha!
Dit zit in mijn Merlin ;)
Afbeelding
Afbeelding
Ook mooi! Ach ik geef 't beessie maar een naam. Wie was er overigens eerst met dat MA2 profiel?

Die hele hoge velgen vind ik dan wel bruut staan maar 't contrasteert zo met die fijne stalen Columbus dan wel Ishiwata, Tange, Reynolds en Vitus buizen. Wel leuk om 's naar te kijken maar zelf zou ik ze nooit in 'n fiets doen. Zwarte Alesa 913 vind ik ook mooi, die zitten in m'n blauwe Giant Peleton Superlite

http://velobase.com/ViewComponent.aspx? ... a94429d6d4

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6574
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 19 aug 2014 17:10

de zwarten schreef:Theodoro / Gastheer: hebben jullie wel eens op Shamals gereden? (liefst voor langer dan even proberen, maar ik vermoed dat jullie beiden wel op Shamals hebben gereden).
Ja hoor :o In het frame wat JIJ nu hebt :mrgreen:

Maar al kan een vrouw nog zo geweldig koken. Als ze er echt niet uitziet haak ik af ;)

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 19 aug 2014 17:35

de zwarten schreef:Ik wil ook niet dood gevonden worden met Shamals want ik rij er straks mee naar huis van 't werk! :D
Theodoro / Gastheer: hebben jullie wel eens op Shamals gereden? (liefst voor langer dan even proberen, maar ik vermoed dat jullie beiden wel op Shamals hebben gereden).
Het is gewoon zo dat ik die wielen met het jaar (en met vele mishandelingen) meer en meer kan appreciëren. Ze zijn en blijven recht, ook al zitten er wat deuken in de velgen en zelfs een paar flinke deuken in de remrand na een onvoorziene diepe put in te rijden met 2 stootlekken tot gevolg (maar nog perfect recht).
Dat hoge velgen heel sterk zijn is natuurlijk logisch maar qua stijfheid en degelijkheid vind ik Mavic Open Pro meer dan voldoende presteren, die zitten in mijn vakantiefiets; dat ding waar ik mee de bergen en -welliswaar met frisse tegenzin want dat gerammel vind ik eigenlijk helemaal niks- kasseien mee rij in West-Vlaanderen

Afbeelding

Gebruikersavatar
H-W
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 03 mar 2014 16:30

Gebruikersavatar H-W 19 aug 2014 18:55

Prachtige discussie hier over de juiste velgen, chapeau! En dat zonder dat er direct met modder wordt gesmeten. ;) Ik heb ook een set DP18 velgen voor mijn Gazelle uit 1995 klaarstaan (daar moet ik trouwens hoognodig aan verder!) maar ik meen me te herinneren dat Timo ooit heeft gezegd dat er eigenlijk Spinergy wielen bij hoorden. Helaas past het prijskaartje van die wielen niet in het budget, bovendien zijn die ook niet dik gezaaid. Aangezien ik nogal aan de zware kant ben zelf, zijn die hoge velgen misschien wel een betere optie.

Ik heb nog even doorgevraagd bij Jan Janssen jr. trouwens en het Vuelta frame dat ik ga overnemen is geleverd met een Shimano Exage STI groep en met rode Fir velgen. Er staat een fiets met deze onderdelen op Marktplaats, die is kobaltblauw zoals origineel.

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 19 aug 2014 19:22

H-W schreef:Ik heb ook een set DP18 velgen voor mijn Gazelle uit 1995 klaarstaan (daar moet ik trouwens hoognodig aan verder!) maar ik meen me te herinneren dat Timo ooit heeft gezegd dat er eigenlijk Spinergy wielen bij hoorden. Helaas past het prijskaartje van die wielen niet in het budget, bovendien zijn die ook niet dik gezaaid.
Klopt, omdat de specifieke teamfiets waarvan jij een frame hebt destijds was uitgerust met Spinergy wielen. Noem het "historisch verantwoord" ;)
H-W schreef:Aangezien ik nogal aan de zware kant ben zelf, zijn die hoge velgen misschien wel een betere optie.
Wat noem je zwaar? Het belang van veel spaken en hoge velgen wordt in dit forum nogal eens "zwaar" (pun intended ;) ) overdreven. Ook bij ruim boven de honderd kilo (op het toppunt in 2006 zelfs 123 kilo) kon ik in het verleden altijd vertrouwen op Open Pro velgen met 32 Sapim race of DT comp spaken en op de bomb proof Campagnolo Neutron wielen. Bij geen van beide sets is sprake van een hoge velg en de Neutrons hebben 22 spaken voor en 24 spaken achter.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3205
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 19 aug 2014 19:33

Uit het DeRosa topic. Gepost door indecs.
indecs schreef:Afgelopen week de Primato getest met Mavic Ceramic wielen en dat bevalt me eerlijk gezegd toch beter dan de Shamals.
Stuurgedrag vind ik fijner met de Open Pro's, en ogen ook lekker klassiek:

Afbeelding
Afbeelding
Hij was zo.
Afbeelding

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 19 aug 2014 19:41

Wat een fantastische De Rosa. Welke remblokjes gebruik jij voor ceramic?
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3205
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 19 aug 2014 19:44

timo2.0 schreef:Wat een fantastische De Rosa. Welke remblokjes gebruik jij voor ceramic?
Dat zal je "indecs" moeten vragen ;)
Ik gooide zijn post er hier even in vanwege de shamal discussie.

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 19 aug 2014 19:55

De Somec van Chris is nog altijd één van de mooiste fietsen van dit forum.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Plaats reactie