Over de wielersport en zijn beoefenaars.

tour 2023

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 20 jul 2023 08:51

Ernie C. schreef: 20 jul 2023 08:32

Ook in die andere Tours reden er meer dan twee.

Haal er 1 seconde per km af voor de fietswissel en een halve voor het sublime bochtenwerk en je zit al onderaan dat lijstje.

Uiteraard is het winnen van een sprint ook een prestatie maar je wint voornamelijk fictieve tijd met de boni's.
Precies en sommige daarvan zijn ook verdacht en andere niet. (oa afhankelijk van de verschillen)

Die fietswissel was er alleen voor Pogi, de rest (de meeste toch wisselde niet) VanAert zat al op 7 sec/km, de rest op nog meer.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 20 jul 2023 08:58

ophetkantje schreef: 20 jul 2023 08:36 Vooral dat laatste verschil door fietswissel is inclusief afremmen en ritme onderbreking echt minimaal 30 sec en ook het bochten werk levert, vooral door het sneller weer op volle snelheid zijn zeker 20 sec op. dan is het verschil ineens een stuks kleiner. En gokken op wattages in een rit waar ook delen in dalende lijn in zitten is wel heel erg wild gokken.
Van de klassementsrenners en tijdrijder wisselde alleen Pogi, het verschil was er met iedereen.

Het tijdsverlies door de wissel die je hier insinueert wijkt sterk af van wat renners en ploegleiders berekenen. Heb je data die je bewering ondersteunen of is het een wilde gok?

De wattagegevens kunnen heel makkelijk per segment weergegeven worden waardoor het makkelijk wordt om in te schatten. Gemiddelde waarden zijn ook niet helemaal waardeloos behalve misschien voor Ciccone die een heel specifiek doel had.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 20 jul 2023 09:12

daniel1975 schreef: 19 jul 2023 18:16 Met een beetje geluk vrijdag nog een VDP vs WVA en zaterdag een leuke kopgroep.

Wout gaat nu terug naar Herentals, knechten voor Sarah :mrgreen:

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 20 jul 2023 09:33

lugosi schreef: 20 jul 2023 07:57
Mijn 'numbers zijn zo right als mogelijk', nogmaals dat we ons moeten baseren op cijfers van berekeningen, gissingen en veronderstellingen is de schuld van de teams zelf. Dat maakt hen a priori (ik breng nuance en zeg nog niet a contrario) verdacht. Net zoals het hele wielerwereldje verdacht is (a postriori, dat is niet mijn schuld), door zijn verleden en evolutie en gebrekkige omgang met zijn verleden.

Ik insinueer niets, afwijkende prestaties zijn altijd verdacht, en dit is bij uitstek een verdachte prestatie (misschien wel de meest verdachte prestatie ooit geleverd in een tijdrit).

Je cijfervergelijkingen waren niet correct en/of vereisen de juiste context.

En dat je niks insinueert: dan zal ik je verwijzing naar 'Planeet Landis' verkeerd geïnterpreteerd hebben.
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 20 jul 2023 09:45

@lugosi

Het is ook een uitmuntende prestatie waar je natuurlijk van alles op los kan laten.

Maar wat onder ander Ernie C, Raven14 en ondergetekende aangeven is dat je tijd met tijd moet verglijken en niet tijd met afstand.
Dan de fietswissel en het bochtenwerk en dan wordt het al een stuk normaler.

Hij pakt al 3 seconde in de eerste 20 door een startpodium af te rijden en 1 bocht.
Misschien heeft die belg toch gelijk dat die Colnago zoveel langzamer is :-)

En de rest was andere jaren ook nergens. Dan hadden we Evenepoel, Roglic en Thomas ernaast moeten hebben en Karapaz en Mas.
Daarachter kun je het amper top noemen, dat is subtop. Zoveel won bv Vingegard gisteren ook niet op Gall in die laatste klim.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 20 jul 2023 09:53

raven14 schreef: 20 jul 2023 09:33

Je cijfervergelijkingen waren niet correct en/of vereisen de juiste context.

En dat je niks insinueert: dan zal ik je verwijzing naar 'Planeet Landis' verkeerd geïnterpreteerd hebben.
Dat heb je inderdaad; ik zei: "buitenaards, zeker en vast" en daar na zette ik planeet Landis met vraagteken erachter. Ik poneer niet, ik stel de vraag. (deze werd overigens kort daarop gesteld in de populaire Vlaamse kranten)
De vraag stellen is niet insinueren.

Mijn cijfers baseren zich op alles wat bekend is. Dat er niet meer bekend is ligt niet aan mij.

Uw tegenargumentatie kan u, zoals verwacht, daarentegen niet onderbouwen met cijfers, maar blijkt een rationalisatie te zijn van uw opinie

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 20 jul 2023 09:54

lugosi schreef: 20 jul 2023 09:53
Uw tegenargumentatie kan u, zoals verwacht, daarentegen niet onderbouwen met cijfers, maar blijkt een rationalisatie te zijn van uw opinie
Ik heb geen tegenargumentatie, dat is mijn bedoeling niet. Ik hou gewoon niet van insinuaties die onderbouwd worden door niet-correcte cijfervergelijkingen.
Afbeelding

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 20 jul 2023 10:03

wasbeer2006 schreef: 20 jul 2023 09:45 @lugosi

Het is ook een uitmuntende prestatie waar je natuurlijk van alles op los kan laten.

Maar wat onder ander Ernie C, Raven14 en ondergetekende aangeven is dat je tijd met tijd moet verglijken en niet tijd met afstand.
Dan de fietswissel en het bochtenwerk en dan wordt het al een stuk normaler.

Hij pakt al 3 seconde in de eerste 20 door een startpodium af te rijden en 1 bocht.
Misschien heeft die belg toch gelijk dat die Colnago zoveel langzamer is :-)

En de rest was andere jaren ook nergens. Dan hadden we Evenepoel, Roglic en Thomas ernaast moeten hebben en Karapaz en Mas.
Daarachter kun je het amper top noemen, dat is subtop. Zoveel won bv Vingegard gisteren ook niet op Gall in die laatste klim.
Ik ben het daar in principe niet mee oneens. Er zijn de factoren van voorbereiding, bochtenwerk, materiaal etc.... Maar in het verleden reden er ook tijdritfreaks onder de klassementsrenners rond die ook die bonus hadden op hun concurrenten. En toch konden zij zoiets niet realiseren.
Er moet dus naast die factoren (die ik zeker erken) een ongelooflijk vermogen getrapt geweest zijn (eigen woorden van Vinge). Zolang dit niet betrouwbaar kenbaar is blijft het verdacht. Ik zeg niet dat het 'fout' is ik zeg dat het verdacht is.

Dat Vinge gisteren maar mondjesmaat inliep op Gall ondersteunt net mijn inkijk. Net zoals in de rest van Tour was het verschil niet groot met de rest, tot die ene dag.
Ik weet niet of Wout zijn prestatie veel slechter was dan die in vorige rondes. Wout zei daarover zelf dat hij een goede tijdrit gereden had, 'even goed als de tijdritten die ik in vorige rondes reed'. Dus ik denk wel dat je een bepaalde referentiewaarde aan de tijd van Wout mag geven. Vooral omdat die onderling eigenlijk goed correspondeert met die van Pogi. Als je vergelijkt met vorige tijdritten dan zie je dat de verhouding ongeveer in dezelfde lijn ligt (Pogi reed ietsje beter dan in het verleden of Wout ietsje slechter hoe het je noemen wil maar binnen aanvaardbare grenzen).

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 20 jul 2023 10:06

raven14 schreef: 20 jul 2023 09:54
Ik heb geen tegenargumentatie, dat is mijn bedoeling niet. Ik hou gewoon niet van insinuaties die onderbouwd worden door niet-correcte cijfervergelijkingen.
Nogmaals ik insinueer niets, en ik gebruik alleen de beschikbare gegevens, ik laat geen gegevens weg die mijn opinie niet uitkomen.
Ik prefereer een op onzekere cijfers gebaseerde opinie boven een die niet gestaafd is met cijfers. Ik ben dan ook bereid mijn opinie aan te passen zodra er betere cijfers naar boven komen.

uninvitedguest
Forum-lid

uninvitedguest 20 jul 2023 10:45

Zonder naief te willen zijn, ligt het volgens mij veel simpeler.
Vingegaard en Pogacar zijn de hele tour al veel beter dan de rest, ze steken er echt bovenuit.

Pogacar heeft een slechte voorbereiding gehad. Heeft de eerste twee weken op zijn tenen moeten lopen om bij te blijven.
Weet dit nog enigzins te maskeren in de etappe waar hij 30 sec. terug won.
Is nu aan het eind van zijn krachten, zie ook de koortslip en de holle blik in zijn ogen tijdens de tijdrit en gisteren.
De man is gewoon aan het eind van zijn krachten en zie daar het verschil met een super Vingegaard.

Je kon aan alles al merken dat TJV alles, maar dan ook alles op de tijdrit had gezet.
De lichamelijke gesteldheid van Pogacar i.c.m hun gebrekkige voorbereiding op de tijdrit en de maniakale voorbereiding van TJV doen hem de das om.

Trouwens, meende gisteren in de achtergrond van het beeld een renner in een licht shirt te zien, in een groepje van drie, die ca 4 km onder de top van de Col de Loze nog ff uithaalde naar het publiek. Nog meer dit gezien en welke renner was dat?

Edit:typo's en kleine inhoudelijke aanpassing.
Laatst gewijzigd door uninvitedguest op 20 jul 2023 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 20 jul 2023 10:47

Dat was onze spanjaard van Bahrein, Bilbao.

En helemaal eens met jouw conclusie. Ik heb genoten van het spel tussen Pogi en Jonas en uiteindelijk komt de sterkste boven. Ik heb ook helemaal geen zin om te denken in allerlei complotten qua doping etc. Ik wil gewoon genieten van de koers. Daarmee zeg ik niet dat het niet tot de mogelijkheden behoord, maar dat horen we dan wel als het zo is.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

i-mac

i-mac 20 jul 2023 10:53

Wout van Aert is naar huis ...

Plaats reactie