Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

gamiel
Forum-lid

gamiel 21 nov 2015 21:59

chrissiewizzie schreef: Je kunt nog zo sterk zijn en veel dope gepakt hebben, je moet het ook schaatsend uimuntend uit kunnen voeren.
Ik noem een Gunda Niemann :D
Canyon Ultimate CF SLX, Cannondale CAAD10, Niner RLT9, Cube Reaction.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 21 nov 2015 22:55

Geweldige (en dus zeer verdachte?) 10km trouwens. Maar Ted Jan verdenk ik niet want die gun ik het heel erg en hij is ook geen Rus :mrgreen: .
Campagnolo Ultra Dork

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 21 nov 2015 23:00

Aan de schaatsprestaties van die Pavel hecht ik helemaal geen waarde aangezien hij al een keer gepakt is bij de jeugd. Eenmaal een dopeur altijd een dopeur in mijn ogen, zeker als ze er zo vroeg mee zijn opgevoed.
Ik geloof uiteraard niet dat die Nederlanse sporters zo veel beter zijn. In mijn ogen staart Jillert Anema aan de spil van een groot dopingnetwerk. Hij krijgt zowat elke schaatser uit de Marathon onder de 13 min op de 10km. Hoofdverdachte nummer 1. Toch kon ik zojuist genieten van ene Ted-Jan Bloemen die aan de Nederlandse schaatssport even een lange neus maakt. :lol:

En over die schaatstechniek. Blijkbaar is dat zo belangrijk niet. De skeeleraars zijn ook zeer goed om te vormen. Schaatsen blijft nog altijd gewoon hard duwen tegen ijs, niets meer, niets minder. Een goede techniek is op zichzelf ook geen garantie voor winst. Iedereen kan leren schaatsen hoor. Je kan iedereen op een niveau krijgen waar de dope dat laatste beetje wel compenseert. Combineer je dope met uitzonderlijke techniek dan krijg je inderdaad nog snellere tijden. Zie daar onze Pavel.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 21 nov 2015 23:43

Op de lange afstanden lukt het ook met een mindere techniek maar de 500 en 1000 (nog hogere snelheid dan de 500) is een ander verhaal, zeker op een hooglandbaan.
Campagnolo Ultra Dork

Karl66
Forum-lid

Karl66 22 nov 2015 00:24

Natuurlijk is schaatsen veel technischer dan wielrennen. Maar als je je alleen op je techniektraining concentreert en je als krachtraining flesjes bier tilt tijdens de filmmarathon, die je als conditietraining kijkt, dan ga je echt niet winnen. Naast de techniek heb je net zo goed kracht en conditie nodig. Als je dus tussen al die technisch begaafde sprinters op die laatste twee extra voordeel kan krijgen door het gebruik van doping, dan scheelt dat echt. Het is dus echt te gemakkelijk om te blijven wijzen naar het technische aspect, waardoor doping minder zin heeft.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 22 nov 2015 10:01

Ik zeg toch dat je met dope en uitzonderlijke techniek pas uitzonderlijke tijden krijgt. Denken dat de dope in het schaatsen er niet is zoals in andere sporten. Dat is pas naief. De dopeurs trainen net zo hard, werken net zo veel aan hun techniek als de niet dopeurs hoor.

De dopeurs zijn geen luie nietsnutten die er niets van kunnen, ze willen alleen te graag winnen. Ik blijf bij mijn standpunt dat iedereen kan leren schaatsen. Het heeft misschien veel tijd nodig, maar laat iemand full time een jaar lang trainen en je bent best wel een heel eind, zeker als je uit de skeelersport komt. Heb je twee schaatsers met perfecte techniek dan gaat echt degene met de beste dope winnen. Het is eigenlijk nog makkelijker dan wielrennen. Bij langebaanschaatsen is tactiek namelijk compleet irrelevant. Bij wielrennen kan je idioot sterk zijn, als het heel dom rijdt verlies je alsnog.

Er is een puntje. Om topsportschaatser te willen worden moet je bij voorbaat behoorlijk gek van schaatsen zijn. En lui die gek zijn doen er vaak echt alles voor om die ene gouden medaille te winnen. De hele wereld rondvliegen voor bijna geen salaris, moeten werken in de zomer, je team dat er na een seizoen mee stopt. Beter maar doperen zodat je in ieder geval nog een baan hebt volgend jaar. Voor je t weet verlies je je NOCNSF topsportstatus en ben je klaar. Kan je weer in de melkstal staan.
Laatst gewijzigd door thestudent op 22 nov 2015 10:09, 4 keer totaal gewijzigd.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 22 nov 2015 10:04

als fervent schaatsliefhebber (en heel lang geleden ook beoefenaar) volg ik het schaatsen al jaren. De Illusie dat er daar volledig schoon wordt gesport heb ik al lang niet meer, maar ik vermoed ook: waar minder geld is, is minder doping.

natuurlijk heeft doping zin bij schaatsen, want hoe meer kracht/uithoudingsvermogen hoe langer je de juiste techniek kunt bewaren. (als je gisteren Jorrit Bergsma over de finish ziet komen is te begrijpen wat ik bedoel :lol: )

stond vrijdag een interview met oud sprinter Jan Bos (ja, broer van) in de volkskrant:
https://blendle.com/i/de-volkskrant/de- ... 20-5428067
(blendle alert)

paar stukjes:

Bos: 'Schaatsen draait om zo veel mogelijk gewicht verzamelen door je klein te maken en dat gewicht vervolgens naar de andere kant te gooien. Koelizjnikov doet dat erg goed. Die jongen is heel sterk.' Bos laat een korte stilte vallen en herhaalt zijn laatste zin, gevolgd door een cynische lach.
Bos: 'Maar zelfs een sprinter heeft iets aan epo. Je kunt harder trainen en wordt uiteindelijk sterker. Ik steek mijn hand er niet voor in het vuur.'

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 22 nov 2015 10:10

Bestaat er ook doping waarmee je kunt leren schaatsen op je 39ste? Die kan ik namelijk wel gebruiken :oops: mrgreen:

Ik heb afgesproken om binnenkort een keer te gaan schaatsen maar ik heb nog nooit op schaatsen gestaan...
Campagnolo Ultra Dork

NoChain
Forum-lid

NoChain 22 nov 2015 10:11

Ernie C. schreef:Bestaat er ook doping waarmee je kunt leren schaatsen op je 39ste? Die kan ik namelijk wel gebruiken :oops: mrgreen:

Ik heb afgesproken om binnenkort een keer te gaan schaatsen maar ik heb nog nooit op schaatsen gestaan...
De Canadese nationaliteit aannemen schijnt te helpen.

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 22 nov 2015 10:13

Ernie C. schreef:Bestaat er ook doping waarmee je kunt leren schaatsen op je 39ste? Die kan ik namelijk wel gebruiken :oops: mrgreen:

op houtjes beginnen (zo heeft iedereen het geleerd :))

Afbeelding

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 22 nov 2015 10:17

Als je snel wil kunnen krabbelen, je ziet het bijna nergens meer, maar een stoel voor je uit duwen werkt echt.
Het helpt je makkelijker je balans houden tijdens het oefenen, Je hebt effectief dus veel meer tijd om de slag op te pakken.

Verder is het makkelijker om te beginnen met hockeyschaatsen. Denk je "he dit is leuk" en je denkt erover om af en toe een tochtje te rijden stap dan zo snel mogelijk over naar noren. Dat loopt veel lichter bij lange slagen.
Maar vraagt net weer even gewenning om die schaats veel langer is en je dus op een andere manier moet 'afrollen'.

@pinot
houtjes zijn ondingen, die zitten altijd snel los en staan daardoor dus ook snel verkeerd onder je voeten.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 22 nov 2015 10:21

Tegenwoordig zijn die van plastic en hebben ze snelsluitingen. Principe is nog altijd gelijk ;)

De prestatie van TJ Bloemen vind ik overigens behoorlijk verdacht. Die kerel sloeg nog geen deuk in pakje boter de laatste jaren.

(en de reactie van Kramer vond ik overigens vrij kinderachtig).

Plaats reactie