Cervélo
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Boswielrenner, daar is geen speld tussen te krijgen. Klopt dat de hightech frames nogal conservatief met de kleuren zijn, wat ik dan weer juist wat tijdlozer vind.
Je hebt dan wel 2 uitersten te pakken, aan de ene kant je Speci, aan de andere kant de Colnago. Het leuke is dat je je nek uit durft te steken, ondanks wat er op dit forum door deze en gene geschreven wordt en je hebt groot gelijk dat je je keuze daar niet van laat afhangen!
Een fiets koop je niet alleen rationeel maar zeker voor het grootste gedeelte emotioneel.
Ik wens je veel succes met je zoektocht en hoop op een mooie Colnago voor je.
Ps, ik heb gisteren een Scott Foil 10 frame binnengekregen in de kleur zwart met wit, high tech carbon, voor mij de gedroomde fiets naast m'n Cervelo S3 en m'n Opera!
Je hebt dan wel 2 uitersten te pakken, aan de ene kant je Speci, aan de andere kant de Colnago. Het leuke is dat je je nek uit durft te steken, ondanks wat er op dit forum door deze en gene geschreven wordt en je hebt groot gelijk dat je je keuze daar niet van laat afhangen!
Een fiets koop je niet alleen rationeel maar zeker voor het grootste gedeelte emotioneel.
Ik wens je veel succes met je zoektocht en hoop op een mooie Colnago voor je.
Ps, ik heb gisteren een Scott Foil 10 frame binnengekregen in de kleur zwart met wit, high tech carbon, voor mij de gedroomde fiets naast m'n Cervelo S3 en m'n Opera!
@boswielrenner zonder het Cervelo Topic te vervuilen zou ik voor de C59 kiezen , juist leuk om 2 verschillende fietsen te hebben en daarbij is het een pracht frame!
Laatst gewijzigd door csteenbe op 24 aug 2013 11:00, 2 keer totaal gewijzigd.
YFood !!!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Zonder een waardeoordeel uit te spreken (beide frames/merken hebben zeker hun voor en nadelen) zou ik het persoonlijk bij één merk/geometrie houden. Als frameeigenschappen/geometrie teveel uit elkaar lopen heb je in no time een favoriet wat bij mij inhoudt dat de ander redelijk ongebruikt in een hoek komt te staan.
Kan me goed voorstellen dat je een zomer fiets (voor de goede omstandigheden) en een slechtweerfiets hebt staan (aangevuld met bijv. een crosser, mtb en noem maar op) maar twee of meer luxe/dure wegfietsen die teveel afwijken voegt (voor mij dan) weinig toe behalve het extra risico op vage klachten aan knieën/rug e.d. i.v.m. iets afwijkende instellingen.
Kan me goed voorstellen dat je een zomer fiets (voor de goede omstandigheden) en een slechtweerfiets hebt staan (aangevuld met bijv. een crosser, mtb en noem maar op) maar twee of meer luxe/dure wegfietsen die teveel afwijken voegt (voor mij dan) weinig toe behalve het extra risico op vage klachten aan knieën/rug e.d. i.v.m. iets afwijkende instellingen.
Klopt wat sharkman aangeeft, zo heb ik op mijn fietsen dezelfde sturen en lengte stuurpen als ook zadel ook de geometrie wijkt niet veel van elkaar af en toch merk ik op een wel degelijk verschil niet dat dat storend is en vage klachten met zich meebrengt.
Als ik wissel van fiets dan doe ik dat wel voor een aantal maanden achter elkaar dus wen ik na 2x fietsen alweer aan die fiets.
Als ik wissel van fiets dan doe ik dat wel voor een aantal maanden achter elkaar dus wen ik na 2x fietsen alweer aan die fiets.
YFood !!!
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
Goed punt Robert. Ik zal er over nadenken. Wat dat betreft gaan een Cervelo en een Speci qua rijeigenschappen, denk ik, beter bij elkaar. Een C59 in maat 56s is zo goed als hetzelfde qua zitpositie met mijn Storck C1.1 in maat 57 De C59 zal wel wat anders rijden dan de Speci en de Storck en het punt van Robert is zeker een issue om rekening mee te houden, hoewel het gevaar van één favoriet frame hebben, als je meerdere fietsen hebt, altijd een "gevaar" is.
@scottpch: je hebt een mooie line up staan. Scott maakt ook erg goede fietsen en de Foil is een groot succes. De nieuwe Addict SL is ook een plaatje!
@scottpch: je hebt een mooie line up staan. Scott maakt ook erg goede fietsen en de Foil is een groot succes. De nieuwe Addict SL is ook een plaatje!
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
Vraag. Ik zie in de Nieuws berichten dat Campa met Over Torque cranksets komt.
http://www.fiets.nl/2013/08/23/nieuwe-c ... er-torque/
Wat betekent dit voor het gebruik van een campa i.c.m. Cervelo BBright of gaat het niets veranderen omdat je bij Over Torque ook adapters nodig hebt (die in theorie en blijkbaar ook in de praktijk gezien de topics op forums gekraak kunnen opleveren).
http://www.fiets.nl/2013/08/23/nieuwe-c ... er-torque/
Wat betekent dit voor het gebruik van een campa i.c.m. Cervelo BBright of gaat het niets veranderen omdat je bij Over Torque ook adapters nodig hebt (die in theorie en blijkbaar ook in de praktijk gezien de topics op forums gekraak kunnen opleveren).
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Ik herhaal mijn post nog maar eens iets duidelijker: in het assortiment van Campa zelf zitten tegenwoordig naast cups voor BSA, ITA ook BB30, BBRight en nog iets en daar zijn volgens mij ook al geen adapters bij nodig.
Deze zijn voor Cervelo: http://www.bike24.com/p251798.html
Deze zijn voor Cervelo: http://www.bike24.com/p251798.html
ja, maar die kraken wel. En dat komt omdat ze te weinig "vlees" hebben; ze zitten niet diep genoeg.ericpeters schreef:Ik herhaal mijn post nog maar eens iets duidelijker: in het assortiment van Campa zelf zitten tegenwoordig naast cups voor BSA, ITA ook BB30, BBRight en nog iets en daar zijn volgens mij ook al geen adapters bij nodig.
Deze zijn voor Cervelo: http://www.bike24.com/p251798.html
Een C-bear biedt uitkomst, zoals eerder gezegd. In het geval van BBright staan de lagers dan ook nog verder uit elkaar.
Voor @boswielrenner zou het nieuwe Campa crankstel perfect zijn, alhoewel een Campa Ultra Torque met 24 mm as met de juiste pressfit cups ook prima is.
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
Welke zou ik dan moeten hebben. De BB30 variant van de Campa Over Torque crankset?
C-Bear biedt lagers aan voor BBright i.c.m. de standaard 24mm axle campa ultra torque cranksets die goed werken dus heb ik dan de nieuwe Campa Over Torque wel nodig op een Cervelo frame (als ik die zou kopen). De standaard ultra torque crankset kan ik op bijna elk frame zetten (Colnago C59). Een BB30 variant niet. Zolang ik nog niet weet welk frame ik wil, is een ultra torque een veilige en zeker ook goedkopere keuze. De Over-torque heeft waarschijnlijk naast een gewichtsvoordeel ook een Q-factor voordeel? klopt dit en zijn er meer voor-en nadelen?
C-Bear biedt lagers aan voor BBright i.c.m. de standaard 24mm axle campa ultra torque cranksets die goed werken dus heb ik dan de nieuwe Campa Over Torque wel nodig op een Cervelo frame (als ik die zou kopen). De standaard ultra torque crankset kan ik op bijna elk frame zetten (Colnago C59). Een BB30 variant niet. Zolang ik nog niet weet welk frame ik wil, is een ultra torque een veilige en zeker ook goedkopere keuze. De Over-torque heeft waarschijnlijk naast een gewichtsvoordeel ook een Q-factor voordeel? klopt dit en zijn er meer voor-en nadelen?
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
BBright is PF30, maar dan asymmetrisch. Het voordeel van een 30 mm as is de hogere stijfheid (en een lager gewicht). Het verschil in de breedte van het frame (68 mm vs 79 mm) wordt door de cups oipgevangen. Het crankstel en Q-factor blijven hetzelfde.
Het verschil in beide versies is denk ik alleen het materiaal van de as (RVS vs titanium). 30 mm is 30 mm, toch?
Het verschil in beide versies is denk ik alleen het materiaal van de as (RVS vs titanium). 30 mm is 30 mm, toch?
Ik denk dat je gewoon eerst je frame moet uitzoeken en daarna het passende crankstel moet zoeken. Mocht je een C59 willen zal er op korte termijn nog wel een oud SR crankstel verkrijgbaar zijn. Tegen de tijd dat die niet meer leverbaar zijn zal Colnago De C59 wel aanpassen of de opvolger klaar hebben.
Op een Cervelo moet het Over Torque systeem volgens mij gewoon zonder adapters werken en dat scheelt toch weer wat in gewicht en kans op kraken.
Op een Cervelo moet het Over Torque systeem volgens mij gewoon zonder adapters werken en dat scheelt toch weer wat in gewicht en kans op kraken.
Campagnolo Ultra Dork