Cervélo
- boswielrenner
- Forum-lid
Ik denk dat de Ultra Torque cranksets wel naast de Over Torque cranksets zullen blijven bestaan omdat Campa met de Over Torque crankset ook tegemoet wilde komen aan framebouwers die over sized bottom brackets hanteren. Dit is toch wel de trend.
Op zich een goed idee om eerste een frame te kopen en dan de crankset, maar ik wil binnenkort al overstappen op ander crankset om groep compleet te maken. Aangezien de kans 90%? dat ik toch tzt voor een C59 zal gaan is een ultra torque (super) Record een goede keuze. Per slot van rekening is een standaard systeem, hoewel niet meer het modernste systeem, wel bulletproof en "gedoe vrij". En als de C59 (of opvolger) in de toekomst een BB30 (dit zou heel goed nieuws zijn) of ander oversized bracket krijgt, dan zien we dat dan wel weer.
Op zich een goed idee om eerste een frame te kopen en dan de crankset, maar ik wil binnenkort al overstappen op ander crankset om groep compleet te maken. Aangezien de kans 90%? dat ik toch tzt voor een C59 zal gaan is een ultra torque (super) Record een goede keuze. Per slot van rekening is een standaard systeem, hoewel niet meer het modernste systeem, wel bulletproof en "gedoe vrij". En als de C59 (of opvolger) in de toekomst een BB30 (dit zou heel goed nieuws zijn) of ander oversized bracket krijgt, dan zien we dat dan wel weer.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
BB30 goed nieuws? Die is goed! (Cannondale zelf, de uitvinder van de standaard, stapt er alweer vanaf).
BB30 klinkt leuk maar kan voor alsnog echt niet tippen aan een BSA bracket laat staan aan een vierkante as. We nemen steeds een stapje vooruit maar tegelijk twee achteruit.
Als ik jou was zag ik een BSA bracket als een zege en monteerde ik er een Record 2003 crankstel op. Het mooiste Campa crankstel ooit gemaakt. Vierkante as erbij en klaar. Ideaal ook voor de winter alhoewel de betiteling winterfiets natuurlijk lachwekkend is (no offence).
BB30 klinkt leuk maar kan voor alsnog echt niet tippen aan een BSA bracket laat staan aan een vierkante as. We nemen steeds een stapje vooruit maar tegelijk twee achteruit.
Als ik jou was zag ik een BSA bracket als een zege en monteerde ik er een Record 2003 crankstel op. Het mooiste Campa crankstel ooit gemaakt. Vierkante as erbij en klaar. Ideaal ook voor de winter alhoewel de betiteling winterfiets natuurlijk lachwekkend is (no offence).
Laatst gewijzigd door havana op 25 aug 2013 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Als de toleranties maar groot genoeg zijn krijg je ook met PF30 problemen. Maar in theorie is het een beter systeem dan BB30, het is dan ook niet vreemd dat Cdale overstapt op PF30.
- boswielrenner
- Forum-lid
Ik bedoelde te zeggen dat BB30 of een andere geintegreerde variant, naast de nadelen die hierboven worden genoemd ook voordelen biedt tegenover een traditionele setup BSA met de lagers aan de buitenkant. Zo vind ik het uiterlijk mooier van een geintegreerd systeem en de Q-factor is doorgaans beter. Ik weet niet zo veel van de voor- en nadelen van de systemen, maar het valt me wel op dat de adapters die vaak nodig zijn niet altijd goed werken in combinatie met de cranksets. Waarom werkt een Rotor crankset wel goed op een Cervelo BBright en een Ultra Torque niet in alle gevallen. zijn de adapters van Rotor beter?
Dat Colnago op de C59 dus nog BSA lagers hanteert aan de buitenkant is dus nog niet zo gek. Geen gedoe, maar optisch is het minder mooi naar mijn mening.
@Frank: Je hebt helemaal gelijk. De term winterfiets slaat inderdaad nergens op.
Dat Colnago op de C59 dus nog BSA lagers hanteert aan de buitenkant is dus nog niet zo gek. Geen gedoe, maar optisch is het minder mooi naar mijn mening.
@Frank: Je hebt helemaal gelijk. De term winterfiets slaat inderdaad nergens op.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
En dan is het nog niet eens een compact!
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd...
Wat moet er zo mooi aan die Campa Record crank zijn? Ik zie er niets speciaals aan. Eerder lelijk. Begrijp me niet verkeerd en ik wil ook niet een vuurtje gaan stoken.
Ieder zijn smaak maar afgezien van technische aspecten (vierkante as)???? kan ik er in ieder geval niet echt zoiets van 'oeh en ah' aan ontdekken.
Ieder zijn smaak maar afgezien van technische aspecten (vierkante as)???? kan ik er in ieder geval niet echt zoiets van 'oeh en ah' aan ontdekken.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Dan moeten de toleranties wel heel groot worden. Die plastic cups kunnen behoorlijk veel opvangen.havana schreef:Als de toleranties maar groot genoeg zijn krijg je ook met PF30 problemen. Maar in theorie is het een beter systeem dan BB30, het is dan ook niet vreemd dat Cdale overstapt op PF30.
Die 1e generatie carbon Campa cranks zou mijn voorkeur niet hebben. Volgens mij gaan ze uiteindelijk bij iedereen kapot. De latere generaties met de UD afwerking zijn volgens mij degelijker.
- boswielrenner
- Forum-lid
Waarom is er kritiek op de Campa Ultra Torque cranksets? Ik vind ze mooi en ik heb nu al 4 jaar geen enkele issue met de Fulcrum RS Ultra Torque crankset.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Er is kritiek op de oudere ultra drive.
Ultra Torque is een van de stijfste (en subjectief: mooiste) cranksets.
Kritiek is er op de cups (afdichting) van wat pruristen die de vierkante as verkiezen.
Maar zoals door @amcf gezegd, er zijn ook nadelen.
Overigens ben ik van mening dat in een 46 mm gat een 30 mm as behoort.
Volgens mij hebben sommigen geen idee hoe zo'n BBeruit ziet.
Op het plaatje is de liggende BB voor BBright bestemd:
http://brimages.bikeboardmedia.netdna-c ... kets03.jpg
Ultra Torque is een van de stijfste (en subjectief: mooiste) cranksets.
Kritiek is er op de cups (afdichting) van wat pruristen die de vierkante as verkiezen.
Maar zoals door @amcf gezegd, er zijn ook nadelen.
Overigens ben ik van mening dat in een 46 mm gat een 30 mm as behoort.
Volgens mij hebben sommigen geen idee hoe zo'n BBeruit ziet.
Op het plaatje is de liggende BB voor BBright bestemd:
http://brimages.bikeboardmedia.netdna-c ... kets03.jpg