Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 11 sep 2016 15:29

jer81 schreef:Zojuist in de Telegraaf een nieuwsbericht van een busje wat bewust op een groep wielrenners is ingereden. Aan de reacties te zien vinden mensen het gerechtvaardigd.....
Totdat hun eigen man/kind/vader op deze manier word doodgereden... Ik wil die reacties helemaal niet lezen zo misselijk word ik er van :-(

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 11 sep 2016 16:06

sprint100 schreef:Als ik zelf een auto bestuur, heb ik werkelijk zo goed als nooit last van racefietsers. Ik snap echt niet hoe al die andere automobilisten wel zo vaak hinder ondervinden van wielertoeristen.
Ik snap dat wel, veel mensen kennen de verkeersregels niet cq lappen deze aan hun laars.
Het zijn volgens mij ook vooral de mensen die laag opgeleid zijn. Ik denk dat het voor mensen met een laag iq op veel locaties gewoon te ingewikkeld is geworden. Gaat het mis dan worden ze automatisch boos want dat helpt ofzo.
Verkeersregels helpen het overzichtelijk te houden maar als je je daar ook al niet aan houd, tja, dan krijg krijgen de minder begaafden het moeilijk.

Het voorbeeld van 53X11 is imho eerder regel dan uitzondering.
Ik ben de laatste weken eens gaan tellen tijdens mijn korte ritjes, 10 incidenten per ritje met bijna aanrijdingen op 40-50 kilometer is 'normaal'. Het maakt uit of die ritjes op de zaterdag, de zondagochtend of een doordeweekse dag plaatsvinden. Maar goed, nog een paar weken dan is het herfst, dan blijven mensen steeds vaker binnen en wordt het overal weer rustiger en dus aangenamer fietsen.


Als wielrenner ben je verplicht alles goed in de gaten te houden. Het is voor ons op de openbare weg anticiperen of creperen.
Situation awareness zoals dat zo mooi in het Engels heet. Je altijd bewust zijn van al het verkeer om je heen, ook het verkeer achter je! En met die awareness proberen zo vloeiend mogelijk door het verkeer bewegen.

Die grondhouding neem je mee als je achter het stuur van een auto kruipt en dan is het logisch dat je ook minder 'last' hebt van andere verkeersdeelnemers.

Gebruikersavatar
Sha Kokken
Forum-lid
Berichten: 519
Lid geworden op: 28 mei 2015 23:38
Locatie: Hooglanderveen

Gebruikersavatar Sha Kokken 11 sep 2016 16:30

Vandaag bijna over een leasebak heen van een consultancyclub met de naam die lijkt op een geliefd fietsgebied. Gooide in een keer zonder de clignoteur te gebruiken zij stuur naar rechts het fietspad op. Ik neem toch aan dat deze meneer HBO+ is opgeleid...

Overigens vandaag ook drie keer van achteren 'overvallen' door r#kkers op racefietsen(2x) en triathlonfiets (1x) die niet bellen of roepen. Ook als er voldoende ruimte is is het gewoon veiliger.
Beste mensen heel knap dat jullie (op dat moment) harder rijden dan ik maar je rijd op de openbare weg dus monteer een bel. De extra luchtweerstand krijg je er als gratis training bij.

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 11 sep 2016 16:42

Maar als jij in de auto zit verwacht je toch ook niet dat de auto achter jouw toetert voor het inhalen? En meestal hoor je die echt niet aankomen, vanwege het geluid van je eigen auto. Als verkeersdeelnemer heb je de plicht om op het omringende verkeer te letten, inclusief het verkeer dat van achteren komt. Het is echt de grootste onzin dat zij moeten bellen om jouw onoplettendheid op te heffen. Een fietsbel is er om voor gevaarlijke verkeerssituaties te waarschuwen, niet om aan te kondigen dat je inhaalt.

Om het dan weer te nuanceren, ik heb zelf een bel en gebruik hem vaak omdat ik bij voorbaat al anticipeer op de onoplettendheid van mensen die voor mij rijden :D
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 11 sep 2016 16:45

Dat dus. Rechts houden en kijken en richting aangeven voor je afslaat.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 11 sep 2016 17:45

Ik rijd af en toe met een fietsgroep mee.En we rijden gewoon man en man achter elkaar ipv met zijn tweeen naast elkaar(voegen dus even in) als we tegenmoet komend verkeer zien op de smallere plattelandswegen en smallere fietspaden. Ik heb het idee dat vele fietsgroepen(racefietsers) niet weten dat het zelf verplicht is om achter elkaar te gaan rijden als er achterkomend verkeer is dat moeilijk kan passeren omdat de weg wat smal is.Uiteraard ook bij tegenmoetkomend verkeer.

Ik wist ook niet dat het verplicht was , maar dat heb ik kortgeleden gehoord ivm een dicussie... het met zijn tweeen naast elkaar fietsen in de stad(drukke&smalle doorgaande weg) en daarmee soms het achterop komende verkeer(lees auto's) tegenhouden/blokkeren.

En dan al die idioten/groepen... die zelf gaan bepalen dat het wel prettiger fietst op de weg ipv het fietspad. Dat geeft juist veel irritatie bij verkeersdeelnemers en ook bij mij zelf. Naast het veel te hard rijden(30 km en hoger).Het afsnijden als ze je inhalen/tegenmoet komen en vul maar in.
Maak je gelukkig niet veel mee... zo normaal gesprokken hier in het noorden, maar met georganiseerde tochten wel.
Laatst gewijzigd door codex op 11 sep 2016 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 11 sep 2016 17:51

Met ons forumritje hebben we ook niet elk fietspad gevolgd. :roll:

Maar goed, zondagochtend in Drenthe, geen auto te bekenen op de route die wij reden.
Was er wel autoverkeer geweest dan hadden we gewoon de fietspaden aangehouden.

jer81
Forum-lid
Berichten: 637
Lid geworden op: 06 aug 2014 17:21

jer81 11 sep 2016 18:03

sprint100 schreef:Tragische gebeurtenis, zeker ook de reacties onder het bericht.

Als ik zelf een auto bestuur, heb ik werkelijk zo goed als nooit last van racefietsers. Ik snap echt niet hoe al die andere automobilisten wel zo vaak hinder ondervinden van wielertoeristen.
Ik vind het ook vreemd. Ondanks dat ik afgelopen jaar 50+ duizend kilometer heb gereden nooit last gehad van mensen op een racefiets. En ook voordat ikzelf op zo'n fiets zat heb ik er zelden last van gehad.

Mensen begrijpen steeds minder het deel "samen" in samenleving.

Maar als ik op mijn racefiets zit en ik neem op een achterafweggetje waar enkel fietsers gebruik van maken de binnenbocht neem bij een afbuiging naar links zonder dat daar iemand in de verste verte last van heeft krijg ik van de elektrische brigade 100 meter verderop wel een grote vette bek dat ik op mijn eigen weghelft moet blijven....

Het lontje is wel erg kort tegen mensen op de racefiets en de verdraagzaamheid is ver te zoeken. Terwijl ik zowel op de racefiets als anders geen vlieg kwaad doe.
Laatst gewijzigd door jer81 op 11 sep 2016 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 11 sep 2016 18:04

NicoNB schreef:Met ons forumritje hebben we ook niet elk fietspad gevolgd. :roll:

Maar goed, zondagochtend in Drenthe, geen auto te bekenen op de route die wij reden.
Was er wel autoverkeer geweest dan hadden we gewoon de fietspaden aangehouden.
Ik merk wel dat juist dat op de weg rijden veel ergenis geeft , als je zo de reacties leest in de media op gedrag van fietsgroepen.En b natuurlijk:het asociale gedrag om alle verkeersregels te negeren.

Moet je toch mee oppassen om op de weg te fietsen als er een fietspad is.Want af en toe hoor je hier ook(op het platteland/noorden)........ dat een automobilist voor eigen rechter gaat spelen en dus af gaat afsnijden bij het inhalen of vlak achter je gaat rijden.

Bovendien ...waar we niet aan denken... is het feit dat als je valt, in een groep op de weg er een zeer gevaarlijke situatie kan ontstaan.Verleden/anderhalve jaar geleden,is hier een racefietser in Gaasterland doodgereden, omdat er ook een fietsgroep op de weg reed(ipv het fietspad) en er werd gevallen door iemand(waarschijnlijk gehaakt aan elkaar) en een achterop komende vrachtauto reed vervolgens over de renner heen die viel.
Waarom zijn er fietspaden aangelegd?..juist om het autoverkeer te scheiden van het fietsverkeer.(
Laatst gewijzigd door codex op 11 sep 2016 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 11 sep 2016 18:09

Mensen begrijpen steeds minder het deel "samen" in samenleving.
Dit is precies ls waar het om gaat.
Bovendien... je eigen vrijheid eindigt, waar die van een ander begint.

We blijven zelf,gewoon het goede voorbeeld geven. ;)

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 11 sep 2016 18:24

codex schreef: CUT
Bovendien ...waar we niet aan denken... is het feit dat als je valt, in een groep op de weg er een zeer gevaarlijke situatie kan ontstaan.Verleden/anderhalve jaar geleden,is hier een racefietser in Gaasterland doodgereden, omdat er ook een fietsgroep op de weg reed(ipv het fietspad) en er werd gevallen door iemand(waarschijnlijk gehaakt aan elkaar) en een achterop komende vrachtauto reed vervolgens over de renner heen die viel.
Waarom zijn er fietspaden aangelegd?..juist om het autoverkeer te scheiden van het fietsverkeer.(
Ja klopt helemaal, ik ken in mijn ruime omgeving maar 1 fietspad dat ik wel eens mijd (mag ter plaatse ook) en daar ga ik nimmer in groepsverband op de weg rijden en solo alleen als er echt vol met Ebikers is.
Het is extreem smal en passeren is vrijwel onmogelijk.
Bij een normaal fietspad ga ik nooit op de weg rijden.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 11 sep 2016 18:28

In our defence, er was geen auto of fietser in geen velden of wegen te bekenen op die stukken.
Op veel andere stukken hebben we wel braaf op het fietspad gereden omdat er sporadisch ander verkeer was.
En ook keurig gestopt bij kruisingen om dan gewoon voorrang aangeboden te krijgen van de automobilist omdat ie doorhad dat we een groep waren.

Plaats reactie