Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Welke (bijzondere) dieren gespot tijdens je ritje

el_loco
Forum-lid

el_loco 13 mei 2024 12:29

ottorongo2 schreef: 13 mei 2024 11:34 Ik begrijp nog steeds niet waarom we zo hoera moeten roepen voor de aanwezigheid van wolven. Wij hebben er tientallen jaren (50jaar?.) geen gezien, hebben we dat toen als een gemis ervaren? Ze zijn daarenboven. een gevaar (ook finacieel) voor de veehouders. Ik kan best (liefst) leven zonder wolven.Ik heb er ooit een op mijn weg (vogezen) op 50m afstand van gestaan, hij stond midden op de weg en staarde mij angstaanjagend aan, ik ben toen afgestapt van de fiets, en met de fiets in aanslag, als verdedigingswapen gewacht tot hij zijn weg vervolgde. Ergo , ze zijn niet gevaarlijk Zou dan de conculsie moeten zijn, volgens sommigen hier (meerdere). Maar ik deel die mening niet.
Ik ken niemand die hoera roept, maar ze zijn gewoon langzaam weer deze kant opgeschoven en daarom hoeven ze toch ook niet allemaal afgeschoten te worden lijkt me. Veel veehouders zijn ook boventallig, die knallen we toch ook niet neer?
Bevers is bijvoorbeeld een ander verhaal, die zijn uitgezet (waarom eigenlijk?) Maar wolven hebben dit toch echt zelf gedaan, wellicht wel juist omdat er (door de veel te grote veestapel) voldoende prooidieren aanwezig zijn...

rikkert
Forum-lid

rikkert 13 mei 2024 12:32

Ernie C. schreef: 13 mei 2024 10:02
Enzzo schreef: 12 mei 2024 21:46
daniel1975 schreef: 12 mei 2024 20:18 Blijkt dat we nog heel veel niet weten over het dier.

Maar er leven al eeuwen wolven in Europa en bij mijn weten nog nooit dodelijke slachtoffers gevallen. In tegenstelling tot beren.
Beren zijn wat brutaler als ze weten dat er ergens eten te halen valt.
Wolven zijn sociale dieren die mensen liever vermijden.
Er is maar één beer die echt gevaarlijk is voor mensen en dat is de ijsbeer, die vreet je gewoon op als hij honger heeft. De overige soorten eten geen mensen maar kunnen die wel ernstig verwonden als ze zich bedreigd voelen of als je tentje vol met lekkers ligt 😉
Ernstig verwonden, ergens in de middle of nowhere kan ook dodelijk zijn. Een paar jaar terug waren in Slowakije nog twee mountainbikers aangevallen door een beer. Een paar dagen daarvoor liep ik nog op hetzelfde pad mijn kinderen bang te maken dat er zomaar een beer uit de bosjes kan springen.

Ik ben niet tegen wolven, maar dan wel met het hele verhaal erbij. We moeten dan gewoon accepteren dat er af en (spreekwoordelijk) eem kind uit de trojka gegooid moet worden. Dat gelul van: "hij doet niks", of als ze wel wat doen: "dat doet hij anders nooit", kennen we al wel van vele hondenbezitters.
Een wolf die zich veilig voelt in een dichtbevolkt gebied wordt steeds tammer. Als dat niet zo was, hadden we nu geen honden.
Voor de mensen die zich afvragen waarom Ernie met trojka's op de proppen komt: ik gok dat hij zijn inspiratie hier vandaan heeft: https://www.youtube.com/watch?v=rAaL1pO3qAw. Drs P....Ernie C
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 13 mei 2024 12:56

Ik was laatst op de Veluwe en zag daar een aantal protestborden tegen de wolven.
Deze stonden in weilandjes voor schapen.
Daar stond een hek omheen van nog geen meter hoog.
Dan vraag ik me af of je het dan wel "begrepen" hebt.
Verandering brengt aanpassingen mee, en die kosten nu eenmaal.
En natuurlijk mag hier van mij subsidie voor komen.

ottorongo2
Forum-lid

ottorongo2 13 mei 2024 13:04

De reacties op mijn post over 'wolven' vallen bijzonder goed mee,(neutraler dan vw) ik had deze erger verwacht.Dat youtube fimpje (Dr. Andus pee?) vind ik echt fantastish, al heb dat ooit nog wel eens gehoord.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 13 mei 2024 13:23

Komt omdat er hier waarschijnlijk geen forumleden zijn die in hun directe omgeving dieren zijn kwijtgeraakt door de wolf ;-)

Ik vind het een prachtig dier, maar ik word wel heel verdrietig van het onnatuurlijke gedrag wat je de laatste tijd regelmatig op filmpjes ziet. Dat is wel de opmaat naar problemen vrees ik.
Less is bore

pino
Forum-lid HC

pino 13 mei 2024 14:42

Beren die te familiair/mensenzoekend worden, worden in de VS "geeuthanaseerd". Laat wild wild blijven.
Niet zijken maar reiden !

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 13 mei 2024 15:14

En mensen die beerzoekend zijn worden soms door beren geeuthanaseerd...

Maar in Nederland is het niet zo makkelijk om wild wild te laten.
Campagnolo Ultra Dork

Klein_Verzet
Forum-lid

Klein_Verzet 13 mei 2024 15:22

De vraag "Hoeveel doden en gewonden (mens en dier) zijn toe te schrijven aan de hond, versus aan de wolf" blijft vooralsnog onbeantwoord. En dan hebben we nog zwervende katten, die vogels aan stukken scheuren. Ja, dieren horen in de natuur en de mens moet er met zijn poten (en voederbakken, stallen, kooien, riemen, muilkorven, zwepen, slagersmessen, lopende banden, batterijen, melkmachines, etc.) vanaf blijven. De vogelgriep is al overgeslagen op het Amerikaanse rund en zit al in zijn melk. Het wachten is op de volgende pandemie.

Over vogels gesproken, in mijn meest recente ritje zag ik de ... rietgors. Prachtig.

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 13 mei 2024 15:47

Klein_Verzet schreef: 13 mei 2024 15:22 Over vogels gesproken, in mijn meest recente ritje zag ik de ... rietgors. Prachtig.
+1

Geen spectaculaire vogel zullen velen zeggen maar juist zo'n mooi beestje met die opmerkelijke jaarlijkse metamorfose (leuke quizvraag)

Donderdag met wandelen in de buurt van de Elserkade (Mooi onverhard pad door de Krimpenerwaard) vloog er een steeds met mij mee. Ging steeds 30 meter verder zitten tot ik voorbij was, etc etc

Ik had een 50mm op m'n camera en zelfs als ze vrij dichtbij zitten doe je daar niks mee. Met een 400-600mm ga ik niet wandelen in de polder/bossen/bergen. Soms zijn foto's leuk, soms is een mooie waarneming genoeg.

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 13 mei 2024 16:07

pino schreef: 13 mei 2024 14:42 Beren die te familiair/mensenzoekend worden, worden in de VS "geëuthanaseerd". Laat wild wild blijven.
Mijn leeftijdsgenoten die in het Kroondomein de jonge everzwijntjes gaan voeren en ze daarmee aan de mens laten wennen. Wie wil er een moeder-everzwijn achter zich aan? Ik liever niet. Been there. Je schrikt je helemaal de pleuris.
Laat wild wild blijven.
hun fietsen.

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 13 mei 2024 16:29

Zelfde geldt voor die malloten die in de duinen de vosje voeren. Ik heb ze (de vosjes) eens weggejaagd maar toen werd ik bijna gelyncht

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 13 mei 2024 16:30

Waarom zou je zwijnen gaan voeren? Die hebben vreten genoeg en als er te weinig is reguleert de natuur zichzelf.

Edit: eens met GG.
Less is bore

Plaats reactie