Pagina 96 van 524

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 27 jan 2020 12:09
door dickw
Najieto schreef: 27 jan 2020 11:57 Waarom twijfel je of dat de juiste is? Er staat notabene bij dat het een 11 speed ketting is ;). Er vanuit gaande dat je Shimano hebt is dit een prima ketting.
Ik denk dat er getwijfeld word over of de ketting lang genoeg is.
En deze is lang genoeg voor 50/34 - 11/32 en ik denk dat-ie ook wel 34 achter kan hebben. En als je kleiner dan 32 achter hebt moet er misschien een schakeltje of wat uit. Maar een kettingpons moet je toch al hebben als je aan je ketting gaat sleutelen.
En anders even tellen wat je er nu op hebt liggen.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 28 jan 2020 01:44
door klimmer
KMC X11 ketting: langere levensduur voor minder geld.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 01 mar 2020 21:29
door mhr-zip
Weet toevallig iemand een topic op dit of een ander forum waar de merken behandeld worden die open-mold frames gebruiken?

En dan welke merken dezelfde frames gebruiken. Ik ben niet op zoek naar het china frames topic.

Maar merken als Stevens, Prorace en Rimonta gebruiken open mold frames.
Kan me ook niet indenken dat Apex en Jan-Janssen eigen frames ontwikkelen.

Alleen wie gebruikt welk frame? Kom wel eens een vergelijking tegen, maar geen opsomming.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 01 mar 2020 23:52
door ottorongo
Zeer interessante vraag, houd me ook wel bezig. In de loop der jaren wel enkele aantekeningen gemaakt. Hierbij een lijstje dat ik heb verzameld en vooral voor wat het waard is.
planetx; gemaakt bij xspace
Battaglin = idem aan zannata 88,sensa rapido
specialized made bij merida
scoppio frame =YF4
Ridley helium =gelijk aanfactor2/trek emonda(?)/scott adict/focus izalco max en stevens cornet.
ZGL(chinees);Thomson capelle/nicolas/fons/dehaes/heron/battaglin faster
cavaria;viper
Helaas geen garantie op juistheid, deze info komt van derden.
Hier zullen ongetwijfeld meerdere leden aanwezig zijn die het kunnen finetunen. Ik zie de reacties tegemoet, dan kan ik ook mijn lijstje aanvullen.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 02 mar 2020 00:48
door klimmer
mhr-zip schreef: 01 mar 2020 21:29 En dan welke merken dezelfde frames gebruiken. Alleen wie gebruikt welk frame? Kom wel eens een vergelijking tegen, maar geen opsomming.
Dat zijn vragen naar bedrijfsgeheimen.....

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 02 mar 2020 05:18
door Douglas
Interessant. Misschien apart topic van maken?

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 02 mar 2020 10:00
door Nee_Nee
Dit zeker geen domme vraag. Topicwaardige vraag

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 29 mar 2020 15:24
door mhr-zip
ottorongo schreef: 01 mar 2020 23:52 Zeer interessante vraag, houd me ook wel bezig. In de loop der jaren wel enkele aantekeningen gemaakt. Hierbij een lijstje dat ik heb verzameld en vooral voor wat het waard is.
planetx; gemaakt bij xspace
Battaglin = idem aan zannata 88,sensa rapido
specialized made bij merida
scoppio frame =YF4
Ridley helium =gelijk aanfactor2/trek emonda(?)/scott adict/focus izalco max en stevens cornet.
ZGL(chinees);Thomson capelle/nicolas/fons/dehaes/heron/battaglin faster
cavaria;viper
Helaas geen garantie op juistheid, deze info komt van derden.
Hier zullen ongetwijfeld meerdere leden aanwezig zijn die het kunnen finetunen. Ik zie de reacties tegemoet, dan kan ik ook mijn lijstje aanvullen.
Douglas schreef: 02 mar 2020 05:18 Interessant. Misschien apart topic van maken?
Nee_Nee schreef: 02 mar 2020 10:00 Dit zeker geen domme vraag. Topicwaardige vraag
Topic is open, graag schieten op de openingspost of het wel of niet duidelijk is.

viewtopic.php?f=2&t=92086

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 12 apr 2020 08:41
door nijkie
2 wielrenners noem ze Nijkie en René.
Zelfde route maar 2 uur naar elkaar dus solo en onder zelfde omstandigheden.
Route is gemengd terrein 100 km met 500 hm.
Beide hebben een gemiddeld vermogen gereden van 2,8 w/kg.
ftp van beide is gelijk 3,62 w/kg.(tenminste van Nijkie is gemeten van René vermeld zijn Garmin deze waarde.
Gewicht van Nijkie is 78kg en van René 86kg.

Gemiddelde snelheid van deze rit is bij Nijkie 29.,7 gem. en bij René gem.32,7.
Waarom zit er 3km/u verschil in snelheid?

p.s fijne paasdagen wens ik u allen.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 12 apr 2020 08:51
door Ernie C.
Op de vlakke stukken heb je niet zoveel vaan watt per kg maar heb je meer aan het de pure watts. René heeft er daar meer van.
Verder speelt de aerodynamica dan nog een rol.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 12 apr 2020 09:02
door thestudent
Rene zal misschien ietsje langzamer omhoog rijden. Maar 500 hm op 100km stelt niet veel voor. Dus laten we die hoogtemeters lekker vergeten. Kan je hier en daar 20s tijd winnen op een rit van zo'n 3 uur 20 is dat niet veel.

Rene heeft dan een gemiddeld wattage van 240w. Nijkie 218w. Rene heeft dus uiteindelijk ook meer absolute Joules aan energie in zijn rit gestopt dan Nijkie.

Als jullie beide op een vlakke weg een constante snelheid rijden, zonder veel accelleraties maakt het extra gewicht van Rene heel erg weinig uit.

Op een constante snelheid is het grootste effect de luchtweerstand, daarna de rolweerstsand, dan de verliezen in de aandrijving.

Luchtweerstand staat in verhouding met de lichaamsvorm en oppervlakte. Maar je gewicht staat vooral in relatie met de lichaamsinhoud inhoud. Daar zit dus nog een factor verschil in (^2 versus ^3) waardoor het absolute verschil qua oppervlakte tussen iemand van 78kg en 86kg heel erg klein kan zijn.
Daar komt nog bij, dat Rene misschien stukken aerodynamischer op zijn fiets zit dan nijkie, of veel meer in de beugels heeft gereden dan nijkie tijdens de rit. ( hier speelt ook kleding en aerodynamisch materiaal een grote rol )

Dat betekent dat de hogere absolute Watts van een iets zwaarder persoon in het voordeel kunnen zijn op de vlakke stukken met constante snelheid

Verder is mijn ervaring dat vooral bij veel stops ook twee verschillende fietscomputers erg veel verschillende dingen gaan aangeven.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 23 apr 2020 20:54
door Critic
Als je de top range fietsen van de pro teams zou kunnen testen zoals ze dat ook doen in zwift.. 40 km/u met dezelfde renner, zelfde omstandigheden, ftp etc op een zelfde soort route. Zou er dan veel verschil zitten tussen een bmc, Specialized, canyon etc. Allemaal beweren ze de snelste te zijn, allemaal volgens hun eigen protocol in hun eigen windtunnel test faciliteit.. Maar zou er echt significant verschil zijn?