Enzzo schreef: ↑23 jan 2021 00:10
Hear hear! Dat is ook mijn bedenking bij de E hype.
Ik had liever gezien dat waterstof wat meer vlucht had genomen hoewel daar natuurlijk ook nadelen aan kleven. Maar volgens mij minder dan aan E wagens.
Naast de grondstoffen is het netwerk in Nederland ook wel een probleem. Als Amsterdam in 2030 heel de stad elektrisch rijdend wil hebben zoals voorgenomen en dan inclusief elektrisch verwarmen en koken, blijft er geen gracht meer over. De infrastructuur is er namelijk niet en is ook nauwelijks te realiseren. Nog afgezien van de vermogensvraag....
Enzzo, wat is dan het alternatief? Doorgaan op dezelfde vervuilende weg en alle waarschuwingen negeren? Hoe zie je de milieuproblematiek in Nigeria vanwege de winning van olie en zijn we de Brent spark vergeten? Ben je je bewust dat kobalt en lithium ook voor andere toepassingen worden gebruikt zoals het ontzwavelen van ruwe olie voor de productie van brandstof (jaja, net zoveel kobalt wordt er jaarlijks gebruikt voor brandstof als voor accu’s.....). Ben je je er van bewust dat veel metalen in accu’s heel goed her te gebruiken zijn en dat ook worden, en dat die accu’s veel langer meegaan (sowieso langer dan de gemiddelde levensduur van een ICE) en daarna nog heel goed dienen als energieopslag?
Ben je je er van bewust dat een EV opgeladen kan worden wanneer hij stilstaat (dus gemiddeld 23 uur per dag), waardoor een piekbelasting helemaal geen issue is. Ben je je er van bewust dat iedere EV zo in te stellen is dat hij laadt en stopt wanneer jij dat wil (in ons geval van 23.30 tot 6.30)? Besef je dat we al heel ver zijn om EV’s te gebruiken als opslag voor groene energie die op een later moment in de wijk gebruikt kan worden, en ze een onderdeel kunnen worden van de groene energieketen? Besef dat er nu al accupakketten zijn zonder kobalt? Ben je je er van bewust dat EV fabrikanten) en met name Tesla) bezig zijn met een heel ander idee en gebruik van mobiliteit en de voordelen die dat oplevert.
De EV is niet de oplossing, maar wel een forse stap in de goede richting. Het staat in de kinderschoenen, maar er worden gigantische stappen gezet. Stappen die bij de verbrandingsmotor niet meer mogelijk zijn. De mensheid heeft tot op heden alle grote problemen weten op te lossen, sneller dan vooraf gedacht, maar alleen als men bereid bleek de eerste stappen te zetten!
Waterstof kan zeker een onderdeel gaan worden van de oplossing. Alleen op dit ogenblik kleven er nog teveel nadelen aan. Onder meer kost de productie van waterstof meer energie dan het laten rijden van een EV. Ook de efficiency zit nog op een te laag niveau (zeg maar niveau van verbrandingsmotor). En ben je bewust wat er komt kijken bij een waterstofstation?
En misschien heb je het niet door: het is geen hype, maar de realiteit.