Het grote auto-topic
Een extra oorzaak zal zijn dat brandstofauto's van zichzelf al duurder gaan worden wanneer de aantallen qua verkoop gaan afnemen.
Er worden nu al geen nieuwe motoren meer ontwikkeld, die miljarden gaan ze niet meer terug kunnen verdienen.
En e-fuel is interessant natuurlijk. Het zou geen bio-fuel moeten zijn lijkt me, dat zorgt voor extreme verhoging van voedselprijzen, daar zijn de mensen in arme landen het meest de dupe van.
Maar wanneer er (bij piekmomenten) een overschot aan stroom is, dan is er ruimte om daar iets mee te gaan doen. e-fuel zou zeker interessant zijn. Mogelijk efficienter dan waterstof (al heb ik de cijfers niet paraat, als ze al bestaan).
Het lijkt me inderdaad ook dat we ons niet vast moeten leggen op een enkele oplossing of toekomst.
Er worden nu al geen nieuwe motoren meer ontwikkeld, die miljarden gaan ze niet meer terug kunnen verdienen.
En e-fuel is interessant natuurlijk. Het zou geen bio-fuel moeten zijn lijkt me, dat zorgt voor extreme verhoging van voedselprijzen, daar zijn de mensen in arme landen het meest de dupe van.
Maar wanneer er (bij piekmomenten) een overschot aan stroom is, dan is er ruimte om daar iets mee te gaan doen. e-fuel zou zeker interessant zijn. Mogelijk efficienter dan waterstof (al heb ik de cijfers niet paraat, als ze al bestaan).
Het lijkt me inderdaad ook dat we ons niet vast moeten leggen op een enkele oplossing of toekomst.
- Enzzo
- Forum-lid HC
- Berichten: 8687
- Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
- Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie
Dat zou macro-economisch een revolutie zijn. Normaalgezien stijgt de prijs congruent met de vraag…
Maar de prijzen van tweedehands auto’s zijn nu al echt exorbitant hoog dus dalen, of beter, instorten van die markt lijkt me een realistischer scenario.
Precies! Landbouwgrond die sowieso al schaars is kun je beter inzetten voor voedselproductie! Maarja marktwerking en de megaspelers op die markt bepalen wat er verbouwd wordt. Niet een heel mooie globale milieu ontwikkeling nee. Eerder één van de zoveelste kapitalistisch gedreven graai economie…En e-fuel is interessant natuurlijk. Het zou geen bio-fuel moeten zijn lijkt me, dat zorgt voor extreme verhoging van voedselprijzen, daar zijn de mensen in arme landen het meest de dupe van.
Tja piekmomenten… het stroomnet kan nú de vraag al niet aan. De investering in infrastructuur is veel te laat begonnen: Amsterdam krijgt binnenkort enorme problemen doordat ze besloten hebben om de binnenstad fossielvrij te maken per 20?? De hele stroom infrastructuur daar is gewoon wup! En dat lossen ze echt niet op voor die datum. Daarbij komt nog dat iedereen geacht wordt van het gas af te gaan dus nog meer druk op het netwerk…Maar wanneer er (bij piekmomenten) een overschot aan stroom is, dan is er ruimte om daar iets mee te gaan doen.
Niet dat ik het heel somber inzie ofzo hoor…
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
Ge ving nog nie veel wind
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40252
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Bekende verhaal, wordt al jaren voor gewaarschuwd. Maar de groene politici roepen wel veel aan de voorkant, maar nemen geen stappen om de basis te regelen.
Less is bore
- Enzzo
- Forum-lid HC
- Berichten: 8687
- Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
- Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie
Precies! Onvoorstelbaar hoe de politiek (nog even ongeacht welke kleur) dit niet beter heeft voorzien!
Er zijn nu op dit eigenste moment, bedrijven die graag willen innoveren en mooie dingen willen doen op gebied van duurzaamheid ! Maar ze krijgen de kans niet omdat het elektriciteitsnet niet in hun vraag kan voorzien
Maar ondertussen wordt er heel veel capaciteit richting Google datacenters in de polders gegenereerd en wordt er veel windenergie richting Scandinavië geëxporteerd (om aan de regelgeving te voldoen)
Het is echt een krankzinnige markt waar wij als eenvoudige consumenten de dupe van worden.
Er zijn nu op dit eigenste moment, bedrijven die graag willen innoveren en mooie dingen willen doen op gebied van duurzaamheid ! Maar ze krijgen de kans niet omdat het elektriciteitsnet niet in hun vraag kan voorzien
Maar ondertussen wordt er heel veel capaciteit richting Google datacenters in de polders gegenereerd en wordt er veel windenergie richting Scandinavië geëxporteerd (om aan de regelgeving te voldoen)
Het is echt een krankzinnige markt waar wij als eenvoudige consumenten de dupe van worden.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
Ge ving nog nie veel wind
De EV is een deel van de oplossing, niet de oplossing, hetzelfde geldt voor de warmtepomp en noem maar op. Je moet je kansen spreiden en minderen.
Het probleem is vooral dat de oplossing wederom in "de markt "gezocht wordt. Creëer je een markt, dan lost die je problemen voor je op en wordt er nog een leuke cent aan verdiend ook. Je hebt alleen wat subsidies en belastingverhogingen links en rechts nodig. Het liberale denken zit zo diep geworteld dat ook de groene/linkse partijen er heilig in geloven. Voor dit soort transities lijkt mij een stuk meer regie noodzakelijk.
Het probleem is vooral dat de oplossing wederom in "de markt "gezocht wordt. Creëer je een markt, dan lost die je problemen voor je op en wordt er nog een leuke cent aan verdiend ook. Je hebt alleen wat subsidies en belastingverhogingen links en rechts nodig. Het liberale denken zit zo diep geworteld dat ook de groene/linkse partijen er heilig in geloven. Voor dit soort transities lijkt mij een stuk meer regie noodzakelijk.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13810
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Je moet inderdaad geen one size fits all oplossing bedenken.
De overbelasting van het net hadden ze met slimme technieken voor een groot vooraf voor kunnen zijn.
Auto altijd aan de stekker en daar je pieken mee opvangen, kom je een heel eind.
Probleem van de politiek, we willen praatpoppen en geen mensen met kennis, want die doen het niet zo goed voor de camera......
Je stelt toch ook geen 11 keepers op?
De overbelasting van het net hadden ze met slimme technieken voor een groot vooraf voor kunnen zijn.
Auto altijd aan de stekker en daar je pieken mee opvangen, kom je een heel eind.
Probleem van de politiek, we willen praatpoppen en geen mensen met kennis, want die doen het niet zo goed voor de camera......
Je stelt toch ook geen 11 keepers op?
Maar de "slimme techniek" wordt ingezet om de laadsnelheid te verhogen en de accucapaciteit te vergroten. Dan wordt de EV min of meer ingezet al mislukt surrogaat voor een brandstofauto. Met een kleinere accu, langzamer laden en verandering van gedrag bereik je veel meer.
Campagnolo Ultra Dork
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40252
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Die laatste zin moet je even toelichten. Snap ik niks van.
Less is bore
Dat dus. Een EV is helemaal niet geschikt om op dezelfde schaal en manier gebruikt te worden al een brandstofauto. Technisch is het mogelijk, maar voor het milieu is het zinloos. 250kw laden per auto en dan een keer topdrukte bij de laders (en iedereen de warmtepomp op vol vermogen) is gewoon niet te doen, en toch moet het net en de stroomproductie daarop voorbereid zijn.
Wij hebben nu 2 jaar een EV met maar 40kwh accu en die heeft nog maar een paar keer aan de snellader gehangen. Altijd thuis laden met maximaal 6kw, meestal als we dat thuis met de zonnepanelen opwekken. Dan ben je een EV op een manier aan het gebruiken op een manier dat het milieuvriendelijk is.
Wij hebben nu 2 jaar een EV met maar 40kwh accu en die heeft nog maar een paar keer aan de snellader gehangen. Altijd thuis laden met maximaal 6kw, meestal als we dat thuis met de zonnepanelen opwekken. Dan ben je een EV op een manier aan het gebruiken op een manier dat het milieuvriendelijk is.
Campagnolo Ultra Dork