Pagina 97 van 112
Re: Tubes for Dummies
Geplaatst: 21 feb 2019 13:38
door Keezx
Ik plakte vroeger (1976-1990) alles met plaklint (meestal Jantex), en nimmer is er 1 afgelopen, dus problemen hoeft het niet te geven.
Ik ga ervan uit dat de huidige linten niet slechter zijn dan vroeger....
Re: Tubes for Dummies
Geplaatst: 21 feb 2019 14:40
door csteenbe
Plak mijn tubes ook niet meer traditioneel, lekker tape - super handig, snel en geen vieze handen.
Gebruik overigens de tape van Tufo.
Re: Tubes for Dummies
Geplaatst: 26 feb 2019 19:18
door J0ke
Aangezien ik de tape welke ik hierboven omschreef nog niet binnen heb gekregen. Heb ik vorige week mijn tubes (vittoria cross xl) ook met tufo tape gedaan. Super makkelijk en ze zitten al een aantal km perfect. Ik zag er eerst een beetje tegenop, maar het ging heel gemakkelijk.
Re: Tubes for Dummies
Geplaatst: 27 feb 2019 08:42
door JDW
Joke, ik meen dat jij van plan was om crosstubes te kopen?
Ik denk dat zeker bij cross lijmen te verkiezen is boven tape, gezien de lage bandendruk en het wringen bij bochten aan lage snelheid.
Zijn er hier mensen die crosstubes plakken met enkel lint?
Re: Tubes for Dummies
Geplaatst: 27 feb 2019 21:13
door J0ke
De vittoria cross xl zijn crosstubes. Voor zover ik er mee heb gefiets op verschillende ondergronden zitten ze nog steeds hardstikke vast. Laagste druk was 2.5 bar.
Re: Tubes for Dummies
Geplaatst: 01 mar 2019 10:28
door ic3d
Ik ga dit seizoen voor het eerst met een tubular disc wiel triathlons rijden. Wat zijn de opties mocht ik lek rijden in een wedstrijd? De hele tube vervangen kost te veel tijd (heb er immers nog geen ervaring mee, dus lijkt mij niet handig als je barstensvol adrenaline zit) en schijnt niet praktisch te zijn omdat de kans groot is dat de tube er vanaf loopt. Ik zat nu te kijken naar sealant, maar de meeste spuitbusjes (liefst spuitbus, want dat scheelt weer co2 patronen onderweg) en flacons lijken niet op een disc te passen. Je hebt ze klaarblijkelijk wel met een slangetje, maar ik heb geen idee of dit werkt.
Zijn er nog alternatieven. Ik snap dat het afhankelijk is van het soortement lek en dat de kans bestaat dat de wedstrijd gewoon klaar is, maar niet geschoten is altijd mis. En kun je naderhand nog met een succesvol gedicht lek rijden met die tube of gewoon meteen vervangen bij thuiskomst?
Re: Tubes for Dummies
Geplaatst: 01 mar 2019 11:39
door JDW
Volgens mij het grootste misverstand over het gebruik van tubes: vervangen onderweg is echt niet zo complex. Lekke tube loswrikken en nieuwe erop, co2 erop en rijden. Tubes zijn zo gemaakt dat ze onder druk echt al strak om je wiel spannen, dus bij enige voorzichtigheid gaat die er niet zo snel af. Zeker niet als de reservetube al van een laag lijm is voorzien. Bij contact met het velgbed, waar ook nog lijmresten aan zullen hangen, zal de lijm aan elkaar hechten.
Als reservetube wordt hier vaak een smalle, compacte tufo aanbevolen.
Re: Tubes for Dummies
Geplaatst: 01 mar 2019 12:13
door walter-
Je loopt tegen de beperkingen aan van tubes.
Ik zou zeggen dat tubes enkel zijn als je onderweg assistentie kan hebben . Indien niet lopen de zaken die je moet doen om een lekken op te lossen serieus op.
Voor scheuren in je band zou je beter een reserve tube meenemen. Voor kleine lekken kan je met spuitbus...
Dus je zou al een reserve tube en spuitbus moeten meenemen. En idd; die reserve tube zit dan niet even goed op velg vast....
Ik zou eerder je gebruik van tubes in vraag stellen. En als je weet dat de rolweerstand niet absoluut beter is bij tubes.... (en je met reserve tube en spuitbus weer meer gewicht mee sleurt...)
Walter
Re: Tubes for Dummies
Geplaatst: 01 mar 2019 14:10
door ic3d
Thanks voor de reacties:
@JDW > Ik ga denk ik beide ga meenemen dan. Voor een sprint of OD is het gewoon klaar, maar voor een halve is een paar minuten tijdverlies weliswaar zonde, maar beter dan uitstappen. Zeker als je 350 euro deelname hebt betaald. Ik ga dan eerst voor de spuitbus en als dat niet goed is, dan de reserve tube.
@Walter > Ik had liever een clincher, maar de keuze in betaalbare carbon diskwielen is zeer beperkt. In mijn geval kwam ik bij een aanbieding waarbij het kostenverschil dermate hoog was, dat ik toch voor een tube gekozen heb. Ik snap dat het niet ideaal is in wedstrijden, maar goed, een binnenband verwisselen duurt ook wel even, althans wel als ze zo gigastrak om de velg zitten zoals bij mij.
Re: Tubes for Dummies
Geplaatst: 01 mar 2019 20:05
door rene
Ik ga er even inspringen :
* als wieler liefhebber/toerist en af en toe een koerste gedurende de zomer rij ik bijna altijd op tubes. Dus ca 90% van de tijd. Vittoria's Grapheen / Conti Competition / Schwalbe - allemaal geprobeerd en getest. Lekrijden is geen probleem, volgwagen is niet nodig mits er geen scheur van 2 centimeter gereden wordt maar dan ben je met de meeste clincher banden ook wel uitgepiest.
Zelf gebruik ik bij lekrijden sealant van Orange Sealant - en dan de gewonde versie / niet de endurance welke dikker is. De afgelopen 3 jaar zijn er bij ons thuis 3 lekke tubes gereden. 2 van mijzelf en 1 van mijn zoon. In alle keren zijn we met ca 5 minuten weer op pad, en zijn de tubes zeker de rest van het seizoen tegen lekrijden beschermd. Dus een nieuwe tube plaatsen is niet nodig.
Ik neem een 50ml flesje mee wat ruim genoeg is om een lek voor en achter te dichten want ik heb nooit meer gebruikt dan 20-30 ml. Gewoon binnenventiel eruit en een beetje sealant met het slangetje over het ventiel inspuiten. Dan wiel even rond draaien en oppompen met een CO2 patroon.
Zelf ben ik een grote tegenstander van pitsstop van Vittoria ( maakt er een grote zooi van bij niet juist gebruiken , en hard uit in de tube over een maand of 2 en vernietigd de tube. Zo ook sommige andere sealant zoals Tufo Extreme.
Hier mijn grote voorraad ( rechts ) een thuis flesje ( midden ) en het 50 ml containertje welke ik meeneem als ik op pad ga.
Re: Tubes for Dummies
Geplaatst: 01 mar 2019 22:18
door ic3d
Dan gaat 'm dat worden Rene! Dank voor de reactie. Ik had een test gelezen waar deze Orange en Bontrager er het beste uitkwamen. Ik had mijzelf blind gestaard op een 2-in-1 oplossing, maar eerst vullen en daarna opblazen scheelt ook niet veel tijd. Een paar minuten op een halve triathlon is jammer, maar tegelijkertijd, ik doe toch niet mee voor de prijzen. Dan is finishen (ook met tegenslag) altijd mooi.
Ik rijd nu overigens op Vredestein freccia pro tricomp. Mijn clinchers zijn de GP4000's maar qua tubes zijn die Vredesteins goed betaalbaar en kregen wel goede reviews.
Re: Tubes for Dummies
Geplaatst: 03 mar 2019 08:23
door csteenbe
rene schreef: ↑01 mar 2019 20:05
Zelf gebruik ik bij lekrijden sealant van Orange Sealant......
Waar koop je dat spul ?