Lightweights
-
- Forum-lid
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 16 okt 2011 06:42
- Locatie: Calgary, AB, Canada
Op weight weenies wordt vermeld dat lighweight wielen nooit perfect recht zijn, dit zou komen door het productieproces en effe bijstellen is er niet bij......
Mijn voorwiel nadert perfectie tav recht, hoogteslag: heb ik nooit op gelet. Mijn achterwiel is zeker niet perfect recht. Ergens op de site staan de toleranties vermeldt, zonder dat ik deze nu kan terugvinden, vond 'men' ( verschillende eigenaren) ze aan de hoge kant, zeker in vergelijking met alu velgen/wielen.
Waarom zou je op 10 bar de hoogteslag meten? Is deze anders dan bij 8 bar? Hoogteslag is wat mij betreft een wiel eigenschap zonder gemonteerde band. Ik zou niet eens weten hoe je hoogteslag van een velg/wiel kunt meten met een gemonteerde band? Wanner je een band gemonteerd heb meet je volgens mij de totale hoogteslag van velg, binnenband en buitenland. Uiteraard begrijp ik dat dit de configuratie is waarmee je rijdt, maar dit lijkt me geen geldig uitgangspunt om velgen/wielen te vergelijken.
Banddikte zal aan fabricage toleranties moeten voldoen. Pomp een binnenband eens ongemonteerd op, je zult verteld staan van de verschillende diameters/aka wanddikte. Dit lijkt me geen discussie voor dit topic, maar voor een ander topic.
Mijn voorwiel nadert perfectie tav recht, hoogteslag: heb ik nooit op gelet. Mijn achterwiel is zeker niet perfect recht. Ergens op de site staan de toleranties vermeldt, zonder dat ik deze nu kan terugvinden, vond 'men' ( verschillende eigenaren) ze aan de hoge kant, zeker in vergelijking met alu velgen/wielen.
Waarom zou je op 10 bar de hoogteslag meten? Is deze anders dan bij 8 bar? Hoogteslag is wat mij betreft een wiel eigenschap zonder gemonteerde band. Ik zou niet eens weten hoe je hoogteslag van een velg/wiel kunt meten met een gemonteerde band? Wanner je een band gemonteerd heb meet je volgens mij de totale hoogteslag van velg, binnenband en buitenland. Uiteraard begrijp ik dat dit de configuratie is waarmee je rijdt, maar dit lijkt me geen geldig uitgangspunt om velgen/wielen te vergelijken.
Banddikte zal aan fabricage toleranties moeten voldoen. Pomp een binnenband eens ongemonteerd op, je zult verteld staan van de verschillende diameters/aka wanddikte. Dit lijkt me geen discussie voor dit topic, maar voor een ander topic.
Full carbon clinchers zou ik sowieso niet tot 10 bar oppompen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1696
- Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12
Tot 8 of tot 10 is een beetje naast het probleem. Deze wielen hebben allemaal een kleine afwijking inherent aan het produktie proces. Ik zou zeggen het beste met de band erop controleren zo wordt het wiel tenslotte ook gebruikt
Do kin der mar druk mei weze
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
Volgens Lightweight en van meerdere gebruikers/dealers meegekregen dat een 20 spaaks voorwiel doorgaans wat minder afwijking heeft dan de 16 spaaks variant. Althans de kans op afwijking schijnt kleiner te zijn bij 20 spaaks. Daarnaast is er uberhaupt al heel weinig afwijking, als die al echt te meten en/of te zien is. Ik vraag me af of het uberhaupt aannemelijk is dat (fabrieks)wielen geen kleine afwijking heben.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
-
- Forum-lid
- Berichten: 372
- Lid geworden op: 28 nov 2006 15:09
Mijn achterwiel heeft toch ook een zijwaartse slag (0,3mm) ,dit was reeds zo van bij aankoop ,volgens leightweight valt dit binnen hun tolerantie, mijn voorwiel is perfect recht (16 spaaks), in beide wielen is geen hoogte slag.
Als ik bij mijn fiets het achterwiel van de grond hef en dan een duw aan het pedaal geef voel je de slag heel goed, bij het fietsen zelf voel je niks van het slagje.
Als ik bij mijn fiets het achterwiel van de grond hef en dan een duw aan het pedaal geef voel je de slag heel goed, bij het fietsen zelf voel je niks van het slagje.
Groetjes
Zo herkenbaar dit! Ik heb dit jaar, na 10 jaar kwijlen, ook de stap gezet. Heb er absoluut geen spijt van, ze geven echt geen krimp, ook niet in bergen met m'n 90kg en daarnaast staan ze gewoon prachtig in m'n fietsje. Alleen een beetje jammer dat je zo nu en dan opmerkingen krijgt in de trend van 'geld over zeker', terwijl ik er jaren over getwijfeld en voor gespaard heb. Ben uiteindelijk gewoon een groot liefhebber en geniet er nog elke dag van (elke keer weer een glimlach op m'n gezicht als ik er voorbij loop)boswielrenner schreef:Beter spijt van iets dat je hebt gedaan dan iets wat je niet hebt gedaan. Je hebt ze gehad en dat is toch mooi. Kan je dat ook weer afstrepen.
Lightweight wielen zijn al jaren een droom voor mij en nu de Meilenstein clincher wielen zo goed zijn en nog beter geschikt voor het hooggebergte, is de tijd rijp om het zelf te gaan ervaren. Daarnaast kwam er een financiële meevaller want dit zijn geen wielen die ik zo ff kan kopen.
Veel plezier ermee!!
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
Dank je...dat zal vast wel lukken
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
paar open deuren:materialist schreef:Tot 8 of tot 10 is een beetje naast het probleem. Deze wielen hebben allemaal een kleine afwijking inherent aan het produktie proces. Ik zou zeggen het beste met de band erop controleren zo wordt het wiel tenslotte ook gebruikt
- altijd zonder band en met meetklok (evt met rollertje) in een richtbok meten! wiel natuurlijk vastzetten.
- dat van die (kleine) afwijking klopt. ook omdat bij deze wielen de afwijking nauwelijks veranderd. de tolerantie hebben ze zo gekozen omdat ze anders een teveel wielen af moeten keuren.
- banden oppompen tot max aangegeven druk van de wielproducent, niet meer!
veel veilige kms gewenst!
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
Wellicht een leuke link voor andere Lightweight liefhebbers.
http://roadjournal.signaturecycles.com/ ... tory-tour/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vandaag trouwens voor het eerst met de Meilenstein clinchers gereden. Ik ben erg onder de indruk. Mijn Fulcrum Racing speed XLR tubulars rijden al voortreffelijk maar de Meilenstein clinchers doen daar zeker niet voor onder. Ik vind de de Lightweight wielen wat comfortabeler op slecht wegdek dan de XLR's. De Meilenstein wielen hebben duidelijk iets meer last van zijwind. Remmen gaat geweldig met de Lightweight wielen. De blokken en remrand zijn erg goed op elkaar afgestemd. Geen remgeluiden. Eigenlijk helemaal geen bijgeluiden van de wielset. Erg goed in elkaar gezet.
Rijden met Lightweight wielen kan je het beste omschrijven als super smooth en snel. Je hebt constant het gevoel dat de wielen harder willen dan jezelf kunt. Acceleratie is top, maar dat gevoel ken ik al wel met de XLR's, want dat is heel vergelijkbaar. Al met al super blij mee.
http://roadjournal.signaturecycles.com/ ... tory-tour/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vandaag trouwens voor het eerst met de Meilenstein clinchers gereden. Ik ben erg onder de indruk. Mijn Fulcrum Racing speed XLR tubulars rijden al voortreffelijk maar de Meilenstein clinchers doen daar zeker niet voor onder. Ik vind de de Lightweight wielen wat comfortabeler op slecht wegdek dan de XLR's. De Meilenstein wielen hebben duidelijk iets meer last van zijwind. Remmen gaat geweldig met de Lightweight wielen. De blokken en remrand zijn erg goed op elkaar afgestemd. Geen remgeluiden. Eigenlijk helemaal geen bijgeluiden van de wielset. Erg goed in elkaar gezet.
Rijden met Lightweight wielen kan je het beste omschrijven als super smooth en snel. Je hebt constant het gevoel dat de wielen harder willen dan jezelf kunt. Acceleratie is top, maar dat gevoel ken ik al wel met de XLR's, want dat is heel vergelijkbaar. Al met al super blij mee.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
Nee dat kan niet. Je kan wellicht een andere body erop zetten, maar dan staat je wiel niet helemaal in het midden van je achtervork.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Ik geloof dat je inmiddels beter die shimano groep eraf kan gooiencarbon schreef:Ik heb een stel lightweigt obermayer gen3.
Weet iemand of dat je een 11 speed Shimano op kunt zetten?