Tour de France 2012
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40962
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Trust me, die gaat echt wel.
Less is bore
-
- Forum-lid
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 23 mei 2009 20:36
Iemand al gezien dat (de fiets van) Cavendish in de sprint gewoon los kwam van de grond tijdens het aanzetten?!
man wat een vermogen moet die gast leveren!
man wat een vermogen moet die gast leveren!
Nee, dat zijn waardes voor baansprinters. Lees eens onderstaande tekst over de eindsprint van Cavendish in Tour stage 2 in 2009. Hij schijnt een 5 seconden maximum van 1600 Watt te hebben. Hieronder komt hij daar niet aan. Ik heb ook een srm grafiek gezien met de leadout van Bernhard Eisel, die tot zo'n 1200 a 1300 Watt kwam (5 seconden, 64 km/h). Sowieso moet Cavendish het hebben van zijn aerodynamica, niet van zijn pure power. Daarom is hij licht bergaf (zoals gisteren) volstrekt onverslaanbaar en komt hij kracht tekort bij licht bergop.
The sprint finish of the second stage in detail: The last minute of the race is ridden at an average speed of 61kmh and in so doing, Mark reached an average power output of 583w which was not evenly distribituted. Notice the typical power peaks, which occur when bringing yourself into position or defending your position in the sprint train. As soon as mark is out in front in the wind, the power at this enormous speed rises to over 800w. He reached a maximum power of 1323w in one of these manoeuvres. Around 500m from the line, Mark loses the cover of his teammate George Hincapie and launches the final sprint. To accellerate from an already tremendous 67 up to 68.4kmh, and to stay there, he has to sprint at an average power of 1029w for over 14 seconds. Cavendish then takes off from his back wheel and sprints to the win.
It isn't just their sheer sprinting power that is so impressive with the pro's. There are some all-comer riders who can reach a similar value. The trick is to put it into action while keeping in the picture at the end of a 200km long race. The concerted action, complete overview of the race situation and the positional battling in a really high class pro race is the real challenge.
The sprint finish of the second stage in detail: The last minute of the race is ridden at an average speed of 61kmh and in so doing, Mark reached an average power output of 583w which was not evenly distribituted. Notice the typical power peaks, which occur when bringing yourself into position or defending your position in the sprint train. As soon as mark is out in front in the wind, the power at this enormous speed rises to over 800w. He reached a maximum power of 1323w in one of these manoeuvres. Around 500m from the line, Mark loses the cover of his teammate George Hincapie and launches the final sprint. To accellerate from an already tremendous 67 up to 68.4kmh, and to stay there, he has to sprint at an average power of 1029w for over 14 seconds. Cavendish then takes off from his back wheel and sprints to the win.
It isn't just their sheer sprinting power that is so impressive with the pro's. There are some all-comer riders who can reach a similar value. The trick is to put it into action while keeping in the picture at the end of a 200km long race. The concerted action, complete overview of the race situation and the positional battling in a really high class pro race is the real challenge.
-
- Forum-lid
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 23 mei 2009 20:36
genoeg om te gaan vliegen ![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Die vermogens in de laatste 30 seconde haal ik ook tijdens training, terwijl ik toch echt geen sprinter ben (en niet absurd zwaar met ong 70 kg). De moeilijkheid zit 'm puur in de km's voor de sprint, het gaat knetter hard en je moet je maar goed weten te plaatsen.
Prachtige overwinning voor Wiggins. Als ik het goed zie, rijdt hij met ovaal-kettingblad. Doet hij dat dan ook op zijn gewone fiets ? Ik kan mij niet voorstellen dat je knieën en motoriek binnen een dag aan dat verschil kunnen wennen ?
Hij rijd inderdaad altijd met osymetric, Froome ook. Osymetric zal de komende tijd wel goed verkopentriabas schreef:Prachtige overwinning voor Wiggins. Als ik het goed zie, rijdt hij met ovaal-kettingblad. Doet hij dat dan ook op zijn gewone fiets ? Ik kan mij niet voorstellen dat je knieën en motoriek binnen een dag aan dat verschil kunnen wennen ?
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Ofwel werkt er bij Sky een mecanicien die de cranks laat vallen, of er staan toch osymetric bladen opbmwpower schreef:Nee. Dat doet in niet op z'n gewone fiets. Hij is overigens niet de enige die met zulke bladen rijdt tijdens de tijdrit.
En de pedalen draaien gewoon rond hoor
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
![Afbeelding](http://velonews.competitor.com/files/2012/07/NIK8409-633x421.jpg)
![Afbeelding](https://default.secure.media.ipcdigital.co.uk/11141%7C000007d91%7C3264_wiggins-tour-bike.jpg)
Mensen lief, wat een verschillen in het algemeen klassement. De nummer vier, Vandenbroek op meer dan 10 minuten (waarvan bijna 8 min. door verlies in tijdritten). Vorig jaar stonden 9 renners binnen 10 minuten, nu slechts 3. Nummer 10 op 17 minuten. Wat is er aan de hand in het peleton? Het lijkt wel alsof de complete subtop is weggevallen. Oke, feitelijk is dat ook wel zo (Schleck, Schleck, Contador en Samuel Sanchez, enz.). Aparte editie na jaren van nivellering.
Top 10 - 2011:
1 Cadel Evans (Aus) BMC Racing Team
2 Andy Schleck (Lux) Leopard Trek 0:01:34
3 Fränk Schleck (Lux) Leopard Trek 0:02:30
4 Thomas Voeckler (Fra) Team Europcar 0:03:20
5 Alberto Contador Velasco (Spa) Saxo Bank Sungard 0:03:57
6 Samuel Sanchez Gonzalez (Spa) Euskaltel-Euskadi 0:04:55
7 Damiano Cunego (Ita) Lampre - ISD 0:06:05
8 Ivan Basso (Ita) Liquigas-Cannondale 0:07:23
9 Thomas Danielson (USA) Team Garmin-Cervelo 0:08:15
10 Jean-Christophe Peraud (Fra) AG2R La Mondiale 0:10:11
Top 10 - 2011:
1 Cadel Evans (Aus) BMC Racing Team
2 Andy Schleck (Lux) Leopard Trek 0:01:34
3 Fränk Schleck (Lux) Leopard Trek 0:02:30
4 Thomas Voeckler (Fra) Team Europcar 0:03:20
5 Alberto Contador Velasco (Spa) Saxo Bank Sungard 0:03:57
6 Samuel Sanchez Gonzalez (Spa) Euskaltel-Euskadi 0:04:55
7 Damiano Cunego (Ita) Lampre - ISD 0:06:05
8 Ivan Basso (Ita) Liquigas-Cannondale 0:07:23
9 Thomas Danielson (USA) Team Garmin-Cervelo 0:08:15
10 Jean-Christophe Peraud (Fra) AG2R La Mondiale 0:10:11
Laatst gewijzigd door ponsteen op 21 jul 2012 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Wiggins rijd al jaren met O-symmetric op zowel zijn wegfiets als zijn tijdritfiets. Dat zie je bij zijn Pinarello's (zie de foto's van "nochain") maar ook op de Felt uit zijn Garmin-tijd: de wegfiets...
![Afbeelding](http://cdn.mos.bikeradar.com/images/news/2009/04/14/1239709137714-1pq8zasbp8e2j-670-70.jpg)
...en de TT-fiets...
![Afbeelding](http://www.cyclingweekly.co.uk/imageBank/d/DSC_4788.jpg)
![Afbeelding](http://cdn.mos.bikeradar.com/images/news/2009/04/14/1239709137714-1pq8zasbp8e2j-670-70.jpg)
...en de TT-fiets...
![Afbeelding](http://www.cyclingweekly.co.uk/imageBank/d/DSC_4788.jpg)
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof