Wat een mooie fiets, Niet het eerste waar je aan denkt, maar wel heel mooi. Zelf vroeger een Vitus racefiets gehad, een van de fijnste die ik ooit heb gehad. Veel plezier met deze fiets die je niet vaak tegenkomt.
Gravel-racers
- ophetkantje
- Forum-lid
Ach, ik zeg ook maar wat
Gefeliciteerd met je aankoop! Erg mooie fiets! Ik ben erg benieuwd hoe hij rijdt. Met name, of je hem zwaar vindt en hoe de Apex 1x bevalt.
Hij staat ook op mijn shortlist voor een betaalbare gravel bike. Daarnaast denk ik aan de Vitus Energie Cyclo X Bike die officieel als crosser te boek staat, maar als je naar de geometrie kijkt toch veel van een gravel bike weg heeft.
Interessanter vind ik het om zelf een bike op te bouwen. Een overjarig Pinnacle Arkose frameset is voordelig te krijgen, maar dan mis je de steekassen.
Een ander ideetje dat ik niet uit mijn hoofd krijg, is om een Giant Toughroad om te bouwen naar dropbar. Ik weet wel, dat Giant dit jaar oog de Toughroad GX heeft met krom stuur en iets aangepaste geometrie, maar die vind ik overprijsd voor wat je krijgt.
Bedankt. Het is mijn eerste fiets die ik niet zelf heb opgebouwd/verbouwd met losse onderdelen, Ik heb de laatste tijd stomweg geen tijd meer om hier mee bezig te gaan. Dan maar eens een kant en klare fiets.
Daarnaast wil ik bikepacking gaan proberen. Met de fiets op avontuur. De fiets moet dan tegen een stootje kunnen, vandaar de keuze voor staal. Best kans dat ik de Vitus Energie Cyclo X had gekozen als dit geen rol in mijn keuze had gespeeld.
Ik kom van een spartaanse cyclocrosser van aluminium. Vergeleken met die fiets fietst dit zwaarder. Het is niet alleen het gewicht wat dit veroorzaakt, de banden spelen ook een rol. Aan de andere kant hield ik het op de cyclocrosser niet zo lang vol vanwege de spartaanse houding en rij-eigenschappen. Altijd wat..
Ik heb nog maar één tocht gefietst tot nu toe. Een tocht van 60km onverhard. Ik vond het heerlijk op dit ding. De grote partij aan lucht in de banden zorgt voor een totaal andere beleving. Ik wil nog wel een licht setje 700c met CX banden en een iets minder zware cassette* aanschaffen zodat ik ook tijdens de wat meer actieve tochten mee kan komen.
* Kan in deze configuratie een 11-25 SRAM cassette gebruikt worden?
Daarnaast wil ik bikepacking gaan proberen. Met de fiets op avontuur. De fiets moet dan tegen een stootje kunnen, vandaar de keuze voor staal. Best kans dat ik de Vitus Energie Cyclo X had gekozen als dit geen rol in mijn keuze had gespeeld.
Ik kom van een spartaanse cyclocrosser van aluminium. Vergeleken met die fiets fietst dit zwaarder. Het is niet alleen het gewicht wat dit veroorzaakt, de banden spelen ook een rol. Aan de andere kant hield ik het op de cyclocrosser niet zo lang vol vanwege de spartaanse houding en rij-eigenschappen. Altijd wat..
Ik heb nog maar één tocht gefietst tot nu toe. Een tocht van 60km onverhard. Ik vond het heerlijk op dit ding. De grote partij aan lucht in de banden zorgt voor een totaal andere beleving. Ik wil nog wel een licht setje 700c met CX banden en een iets minder zware cassette* aanschaffen zodat ik ook tijdens de wat meer actieve tochten mee kan komen.
* Kan in deze configuratie een 11-25 SRAM cassette gebruikt worden?
Omdat dit mijn eerste met Sram uitgeruste fiets is heb ik er geen ervaring mee. Ik dacht dat de 10-42 cassette een speciale versie van een derailleur heeft. Ik lees dingen over XD driver bodies enzo.. ik moet mij nog inlezen..
Laatst gewijzigd door hansel op 21 feb 2018 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Xd bodies heb je alleen bij rival en force 1x11. Site van Sram is redelijk overzichtelijk om je in te lezen.
De derailleur is wifli. Dit kan grotere cassettes hebben maar ook kleinere. Sram zelf zal waarschijnlijk dan wel een kleinere kooi adviseren voor een 11-25 cassette. Maar daar moet je niet altijd naar luisteren.
De derailleur is wifli. Dit kan grotere cassettes hebben maar ook kleinere. Sram zelf zal waarschijnlijk dan wel een kleinere kooi adviseren voor een 11-25 cassette. Maar daar moet je niet altijd naar luisteren.
o'7o
Voor de gravel liefhebbers. Weekendje gravelfietsen, bbq en festival met Laurens ten Dam: https://www.ltdgravelraid.cc/
Van dat gebrek aan tijd herken ik wel. Ik merk dat mijn laatste projectjes ook een erg lange doorlooptijd hebben...hansel schreef: ↑21 feb 2018 17:43 Bedankt. Het is mijn eerste fiets die ik niet zelf heb opgebouwd/verbouwd met losse onderdelen, Ik heb de laatste tijd stomweg geen tijd meer om hier mee bezig te gaan. Dan maar eens een kant en klare fiets.
Welke framemaat heb jij gekozen en hoe lang ben je? Bevalt jouw keuze?
Bikepacking kan ik wel aanraden. Ik heb zelf afgelopen bikepacking tassen van Ortlieb gekocht, die mij erg goed bevallen. Maar dat gold sowieso altijd wel al voor Ortlieb tassen. Ik heb ook front-, back- en toprollers van dit merk.