Pagina 97 van 125
Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Geplaatst: 04 jan 2017 19:28
door alien
En het is ook nogeens gewoon hetzelfde woord: drievoudig. (Tripel, dus.)
Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Geplaatst: 05 jan 2017 01:15
door supermasj
MarkVeenstra schreef:En een bergverzet steken staat dus meteen gelijk aan een terugval....
Neen, ik heb me vergist, dat is een meerwaarde
Ik geef niet toe... Ik geef aan dat ik begrijp dat, en waarom, mensen een voorkeur voor een tripel zouden hebben.
En dan je laatste opmerking "niet iedereen woont in Nederland" Als dat een argument is waarom een compact een terugval is tov een tripel, dan kan je datzelfde argument 1 op 1 omdraaien. "er zijn ook mensen die wel in Nederland wonen."
Wonen er mensen in Nederland? Ik dacht dat er daar Nederlanders woonden
Volgens mij wil ik je in 1e instantie je ongerustheid over beschikbaarheid van je spullen weg te nemen. En daarbij - naar mijn mening - ook aan te geven dat een dubbel of compact niet zo erg is icm de huidige 11 speeds. Maar kennelijk wil je dat niet horen.
Ongerustheid is het niet. Het is gewoon ontevredenheid.
Dubbel, triple of toch compact?
Geplaatst: 24 jan 2017 03:20
door netperk.eu
Hoi Fietsers,
Ik wil een racefiets alleen voor in de bergen. In Nederland rij ik gewoon lekker op mijn Santos Trekking comfort met Rholoff naaf.
Daar heb ik inmiddels ook mee op de Galibier, de Telegraph en de Croix de Fer gestaan plus nog een handjevol col's (Alpe d'Huez zou ik bijna vergeten)
Maar ik neem heel wat extra kilo's mee, hij weegt met alles mee meer dan 24 kilo. Niet vreemd met die Rholoff, maar dat is nou eenmaal zo.
Maar nu de vraag:
Als ik een fiets wil alleen voor de bergen, wat is dan jullie mening, dubbel, triple of toch compact?
Ik denk aan een fiets van tussen de 1000 en de 1500 euro. En als je letters over hebt geef ook je mening over het soort versnelling.
Alvast bedankt,
Netperk.eu
Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Geplaatst: 24 jan 2017 11:20
door havana
Dubbels worden niet meer verkocht, dus die kan je afstrepen.
Triple of compact kan beide. Het maakt niet veel uit en beide hebben hun voor- en nadelen. Fietsen met triple worden bijna niet meer verkocht. Er is heel weinig aanbod, want er is weinig vraag. Bij Shimano moet je helemaal terug naar Tiagra om nog triple te kunnen rijden (op zich weinig mis met Tiagra overigens).
Ik zou voor een compact gaan. Welk verzet je erop schroeft is moeilijk te zeggen. Dat hangt af van je niveau, je gewicht, het stijgingspercentage en de gewenste trapfrequentie. De meeste renners komen met 34x28 wel boven. Tandje lichter kan geen kwaad.
Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Geplaatst: 24 jan 2017 16:55
door klimmer
havana schreef: De meeste renners komen met 34x28 wel boven. Tandje lichter kan geen kwaad.
Ook op een fiets van 24 kilo?
De meeste renners hebben fiets van 8 kg....
Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Geplaatst: 24 jan 2017 17:39
door amclassic-fan
Maar die fiets hoeft niet meer mee de bergen in, daarvoor wil hij nu een racefiets aanschaffen.
Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Geplaatst: 24 jan 2017 17:44
door DDX
havana schreef:Dubbels worden niet meer verkocht, dus die kan je afstrepen.
Tuurlijk worden die nog wel verkocht, alleen net zoals triple bijna niet meer.
Meeste merken verkopen nu 52/36 of 50/34.
Maar even als voorbeeld de trek emonda h1 die gewoon met 53/39 komt :
http://www.trekbikes.com/gb/en_GB/bikes ... 1000-2016/
Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Geplaatst: 24 jan 2017 18:12
door havana
Maar dat is geen dubbel. Feitelijk bestaat de dubbel niet meer. 130/135 steek heb ik het over.
Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Geplaatst: 24 jan 2017 18:23
door 53x11
SRAM voert de klassieke 130 steek nog toch? En campa verkoopt Veloce ook nog gewoon met 135 BCD.
Ik zit er hard aan te denken om een dubbel te zetten op Kermit/jouw oude 'dale. Gewoon, omdat het kan
Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Geplaatst: 24 jan 2017 18:24
door havana
Och er zijn nog fabrikanten die m maken, maar ze zijn schaars...
Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Geplaatst: 24 jan 2017 23:41
door netperk.eu
Hoi Fietsers,
Ten eerste bedankt voor de reacties.
Als ik jullie commentaren zo lees en rondgoogle op triple, compact en dubbel dan kom ik tot de conclusie dat ik moet gaan voor een compact of supercompact. Het word immers een 'dedicated' bergfiets.
De tandwielverhoudingen wil ik verder even buiten beschouwing laten. De Engelse term 'Granny Gear' spreekt me aan.
Ik wil boven komen, de rest is van geen belang.
Ik ben 55 jaar, heb overgewicht en maak gemiddeld 150 tot 200 foto's op mijn fietstochten. Ik streef er naar minstens 2 keer te stoppen voor koffie en Tarte eax Myrtille. Laat snelheid dus maar buiten beschouwing. Naar boven dieselen in een geschikt tempo'tje is het credo. Overigens zijn mijn kracht en conditie, mede vanwege schaatsen in de winter (baan) aanzienlijk beter dan gemiddeld.
Volgende vraag over versnellingen ging niet primair over verzet of tandwielverhoudingen (wetenschap op zich) maar over het merk. Campagnolo, SRAM of Shimano (105?)
Ik hoop dat jullie hier nog iets zinnigs kunnen zeggen. Vriendelijk verzoek al te technische discussies te vermijden want dat snap ik al snel niet meer.
Alvast bedankt.
Netperk
Toch even linken, de mooiste tocht ooit gemaakt:
http://www.netperk.eu/col-du-galibier-via-de-lautaret/
Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Geplaatst: 25 jan 2017 09:45
door havana
Een gewone compact heeft 50/34 tanden. Of je Shimano, SRAM of Campa pakt maakt geen bal uit.
Wil je een mini-compact (ook wel supercompact) dan moet je gaan kijken naar andere merken voor het crankstel, met één uitzondering. Een SRAM Rival 22 groep pakken en dan de spider wisselen met een MTB spider. Kost je 40 euro voor de spider + een paar MTB bladen. De huidige bladen (en spider) kun je verpatsen.
Er zijn ook nog andere opties maar die passen dan weer niet in ieder frame. Wat is je budget voor complete fiets?