Pagina 97 van 524

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 23 apr 2020 22:04
door Djemz
Critic schreef: 23 apr 2020 20:54 Als je de top range fietsen van de pro teams zou kunnen testen zoals ze dat ook doen in zwift.. 40 km/u met dezelfde renner, zelfde omstandigheden, ftp etc op een zelfde soort route. Zou er dan veel verschil zitten tussen een bmc, Specialized, canyon etc. Allemaal beweren ze de snelste te zijn, allemaal volgens hun eigen protocol in hun eigen windtunnel test faciliteit.. Maar zou er echt significant verschil zijn?
Denk niet dat er daar veel verschil in gaat zitten. De grote verschillen maak je met een grotere drop, gewicht in beklimmingen,.. dus meer renner gerelateerd dan. Als je met dezelfde renner die testen doet gaat dat niks schelen. Die paar watts dat het misschien scheelt gaan geen verschil maken in een wedstrijd.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 23 apr 2020 22:12
door Ernie C.
Dat soort testen doen pro teams op de wielerbaan. Zoveel minuten met zoveel vermogen en dan kijken met welk materiaal/welke zitpositie je het verst komt. Als er echt veel verschil tussen de de normale fietsen zou zitten, zouden er wel meer akkefietjes zijn zoals Rohan Dennis en Merida met de tijdritfiets.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 24 apr 2020 06:46
door TL@
Je kan nooit zeggen welke fiets de snelste is omdat:

- Fiets A in maat x sneller kan zijn dan fiets B in maat x maar in maat y gaat hij dan weer trager zijn dan fiets B in maar y, zo werkt aerodynamica

-Fiets A kan sneller zijn voor man x dan fiets B maar trager voor man y

-Fiets A kan sneller zijn met mee wind maar trager met tegen wind (en zo kan je een verschil hebben voor alle windrichtingen)

-In een velodroom kan je niet echt testen want daar is GEEN wind, in de echte wereld is er wind langs alle kanten

En zo kan je nog wel even doorgaan.

Het enige waar je iets zinnigs over kan zeggen, is het frontaal oppervlak van de fiets, als dat kleiner is, zal je sneller/aerodynamischer zijn: plat aerostuur en zandlopervormige headtube zijn dan een mooi voorbeeld.

Praktisch gezien is je eigen positie/gevoel op de fiets veel belangrijker dan de fiets zelf

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 26 apr 2020 09:26
door Critic
Heldere antwoorden..
Kwam door zwift hierover te denken. Dat testen ze fietsen en is de ene fiets gewoon 10 seconden sneller op de alpe dan een ander. Dat ik dacht, als dat in een tour de France zo is, dan ben je na 20 cols al ruim 3 minuten achter.. (Uiteraard heb je ook draft etc.. Maar met teveel vrije tijd momenteel, ga je je toch soms dingen afvragen)

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 29 apr 2020 21:13
door De Tukker
Wat maakt een merk tot een A-merk?

In verschillende topics worden merken als Trek, S-Works, Specialized, Canondale, Pinarelo, De Rosa etc. omschreven als A-merk. Dat in tegenstelling tot bijvoorbeeld Cube, Sensa, Canyon, Rose, Ridley etc.

Ik snap dat er veel merken zijn die al heel lang bestaan en oorspronkelijk iets origineels op de mark brachten maar, zo lees je ook vaak, er zijn tegenwoordig maar een zeer beperkt aantal producenten van frames en alle fietsmerken gebruiken min of meer dezelfde onderdelen, waardoor de fietsen kwalitatief niet voor elkaar onder hoeven te doen.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 29 apr 2020 22:28
door vermeulen
De Tukker schreef: 29 apr 2020 21:13 Wat maakt een merk tot een A-merk?

In verschillende topics worden merken als Trek, S-Works, Specialized, Canondale, Pinarelo, De Rosa etc. omschreven als A-merk. Dat in tegenstelling tot bijvoorbeeld Cube, Sensa, Canyon, Rose, Ridley etc.

Ik snap dat er veel merken zijn die al heel lang bestaan en oorspronkelijk iets origineels op de mark brachten maar, zo lees je ook vaak, er zijn tegenwoordig maar een zeer beperkt aantal producenten van frames en alle fietsmerken gebruiken min of meer dezelfde onderdelen, waardoor de fietsen kwalitatief niet voor elkaar onder hoeven te doen.
Tjsa, wat is het verschil tussen een A-merk spijkerbroek en een B-merk spijkerbroek?

A-merk fietsenbouwers zouden nog empirisch kunnen aantonen dat ze meer geld over de balk hebben gegooid bij het ontwerpen en testen van hun fietsen (Maar dat doen ze naar mijn weten niet).
Daarna kun je een topic openen over het vraagstuk of dat de fietsen ook daadwerkelijk beter heeft gemaakt.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 29 apr 2020 23:03
door thestudent
Een A-merk is toch nog altijd een beetje relatief. Ik vind Ridley en Canyon niet per se een B-merk. Dat waren ze vroeger echter wel een stuk meer dan nu. Er is mijn hoofd toch ergens wel een redelijk specifieke verdeling tussen merken. Maar waar het A-merk ophoudt en het B-merk begint is voor mij niet duidelijk.

Laten we vooropstellen dat de meeste A-merken het in ieder geval van opgebouwde status kunnen hebben. Terecht of niet, daarvoor kunnen ze een hogere prijs vragen. B-merken zullen meer moeten concurreren op prijs, of veel fiets voor weinig geld (cube/rose/sensa ) Extra personalisatiemogelijkheden ( Apex )

Al is er nu ook een weide opkomst aan C-merken die open-mould frames bestickeren. Maar misschien was dat vroeger helemaal niet zo anders, met de velen fietsenmaker huismerken die toen bestonden.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 01 mei 2020 14:04
door mhr-zip
De Tukker schreef: 29 apr 2020 21:13 Wat maakt een merk tot een A-merk?

In verschillende topics worden merken als Trek, S-Works, Specialized, Canondale, Pinarelo, De Rosa etc. omschreven als A-merk. Dat in tegenstelling tot bijvoorbeeld Cube, Sensa, Canyon, Rose, Ridley etc.

Ik snap dat er veel merken zijn die al heel lang bestaan en oorspronkelijk iets origineels op de mark brachten maar, zo lees je ook vaak, er zijn tegenwoordig maar een zeer beperkt aantal producenten van frames en alle fietsmerken gebruiken min of meer dezelfde onderdelen, waardoor de fietsen kwalitatief niet voor elkaar onder hoeven te doen.
Hele goede vraag.
thestudent schreef: 29 apr 2020 23:03 Een A-merk is toch nog altijd een beetje relatief. Ik vind Ridley en Canyon niet per se een B-merk. Dat waren ze vroeger echter wel een stuk meer dan nu. Er is mijn hoofd toch ergens wel een redelijk specifieke verdeling tussen merken. Maar waar het A-merk ophoudt en het B-merk begint is voor mij niet duidelijk.

Laten we vooropstellen dat de meeste A-merken het in ieder geval van opgebouwde status kunnen hebben. Terecht of niet, daarvoor kunnen ze een hogere prijs vragen. B-merken zullen meer moeten concurreren op prijs, of veel fiets voor weinig geld (cube/rose/sensa ) Extra personalisatiemogelijkheden ( Apex )

Al is er nu ook een weide opkomst aan C-merken die open-mould frames bestickeren. Maar misschien was dat vroeger helemaal niet zo anders, met de velen fietsenmaker huismerken die toen bestonden.
Ik zit ook wel een beetje met die vraag.

Er zijn A-merken en die doen waarschijnlijk alleen aan branding/marketing. Die besteden productie en engineering uit. Als je dit goed doet, geen probleem in mijn ogen.

Er zijn ook merken, die kopen in wat er op de markt te krijgen is. En hebben geen invloed op bijv. de geometrie engineering. Dit is in mijn ogen wel een punt om iets een B-merk te noemen (dan hoeft het nog geen slechte fiets te zijn!!).


En is Apex een B of een C merk? Sensa koopt ook ergens frames in maar als ik morgen een fietsen merk begin kan ik die waarschijnlijk niet kopen om ze op de West-europese/Nederlandse markt te brengen. Bij Apex ben ik daar niet zo zeker van.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 02 mei 2020 18:22
door Pieter79
Ik heb de groepset van mijn fiets omgebouwd van 105 5800(schijfrem) naar 105 r7020.(schijfrem)
Het is nu veel moeilijker om het achterwiel erin te krijgen, hebben meer mensen hier last van?
Bij de oude schakelde ik naar het kleinste tandkransje, en kon het wiel er zo in en uit. Bij de nieuwe is het een heel gepiel.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 02 mei 2020 18:49
door dwangarbeider
Ik denk dat het te maken heeft met de grotere achterderailleur van de nieuwe groepen.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 02 mei 2020 19:04
door Nee_Nee
Beauty is in the eye of the beholder. Dat geldt ook voor A-merken. Je bent geen A-merk, je verklaart jezelf niet tot A-merk. Je wordt door de consument gezien als A-merk, waardoor hij meer geld overheeft voor jouw fiets

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 02 mei 2020 21:42
door bakboord1
Overigens vind ik alle hierboven genoemde merken A-merken. Ze leveren allemaal goed spul.
Ik zie het meer als premium. Je betaalt meer voor status of looks. Een Pinarello omdat je dat toch net wat chiquer vindt.