Het grote auto-topic
Ongeveer 100km per werkdag in ploegendienst, dus 's morgens of 's middags laden, maar die zonnepanelen kunnen natuurlijk op kantoor liggen en dat je hem daar laadt.
En dan kun je nog prima de kinderen naar de hobby's brengen en halen en boodschappen doen.
En dan kun je nog prima de kinderen naar de hobby's brengen en halen en boodschappen doen.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13809
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Je moet gewoon iets slimmer naar het type auto moeten kijken.
Mini van mijn vrouw kan je 200km mee, als auto erbij prima.
Het is nu 2 keer voorgekomen in 2 jaar dat we beide op een dag meer dan 200km moesten rijden.
Er is 2 keer mee onderweg geladen, thats it.
Daarnaast SUV,s dat is natuurlijk helemaal kansloos als je daar over gaat nadenken........
Zwaar, aerodynamisch als een koelkast en een stuk minder veilig. Maar het gros wil lekker hoog zitten.
Maar miljeu technsich slaat het nergens op. Nieuwe Volvo EX90 120kw/h accu en 2800kg leeg.
Dat moet toch een grap zijn. als je met je gezin op vakantie gaat heb je een groot rijbewijs nodig.
Een i4 rijd ruim 20% meer met dezelfde aandrijflijn als de ix3.
Overbelasting van het net. Dat is maar deels waar.
Als we slimmer gaan gebruiken is het probleem vrij klein. Maarja Hendrik-Jan moet om 17u30 zijn tesla met 22kw/h volpompen terwijl zijn vrouw twee ovens en een koopplaat aan heeft. Richt dat nou slim in, helemaal niet zo moeilijk. Gewoon laden niet toestaan tussen 17u en 20u of tegen dubbel tarief, dan gewoon even in je auto ingeven wanneer je weer weggaat en de auto bepaald de laadstroom die nodig is.
Bij bepaalde wijken en extreem zonnig weer, zonnepanelen deels uit of je laad je auto op. Gewoon een simpele rekensom.
Ik hoor afgelopen week iemand van de netbeheerder op BNR, die wil ons aan de thuisaccu. Nog zo,n miljeutechnisch en qua netcongestie dom idee. Maar ik snap het wel dat kost de netbeheerder geen geld. Maar dan ben je nog verder van huis. Dan krijg je helemaal rare pieken als je het net zo laat als het nu is. Gewoon een wijkaccu en alle EV,s standaard aan de stekker. Probleem grotendeels opgelost en minder kwetsbaar voor (cyber) aanvallen.
Mini van mijn vrouw kan je 200km mee, als auto erbij prima.
Het is nu 2 keer voorgekomen in 2 jaar dat we beide op een dag meer dan 200km moesten rijden.
Er is 2 keer mee onderweg geladen, thats it.
Daarnaast SUV,s dat is natuurlijk helemaal kansloos als je daar over gaat nadenken........
Zwaar, aerodynamisch als een koelkast en een stuk minder veilig. Maar het gros wil lekker hoog zitten.
Maar miljeu technsich slaat het nergens op. Nieuwe Volvo EX90 120kw/h accu en 2800kg leeg.
Dat moet toch een grap zijn. als je met je gezin op vakantie gaat heb je een groot rijbewijs nodig.
Een i4 rijd ruim 20% meer met dezelfde aandrijflijn als de ix3.
Overbelasting van het net. Dat is maar deels waar.
Als we slimmer gaan gebruiken is het probleem vrij klein. Maarja Hendrik-Jan moet om 17u30 zijn tesla met 22kw/h volpompen terwijl zijn vrouw twee ovens en een koopplaat aan heeft. Richt dat nou slim in, helemaal niet zo moeilijk. Gewoon laden niet toestaan tussen 17u en 20u of tegen dubbel tarief, dan gewoon even in je auto ingeven wanneer je weer weggaat en de auto bepaald de laadstroom die nodig is.
Bij bepaalde wijken en extreem zonnig weer, zonnepanelen deels uit of je laad je auto op. Gewoon een simpele rekensom.
Ik hoor afgelopen week iemand van de netbeheerder op BNR, die wil ons aan de thuisaccu. Nog zo,n miljeutechnisch en qua netcongestie dom idee. Maar ik snap het wel dat kost de netbeheerder geen geld. Maar dan ben je nog verder van huis. Dan krijg je helemaal rare pieken als je het net zo laat als het nu is. Gewoon een wijkaccu en alle EV,s standaard aan de stekker. Probleem grotendeels opgelost en minder kwetsbaar voor (cyber) aanvallen.
Het snelladen is misschien nog meer belastend voor de accu dan een keer langzaam half leeg en weer vol laden.
Het probleem dat jullie aankaarten, is dat niet op te lossen door iedereen dynamisch te laten betalen, dus per kwartier of half uur? Dan "dwing" je mensen mee te gaan in de realiteit dat de prijs schommelt over de dag. Iets met marktwerking en zo.
Ik herinner me een documentaire van 10 jaar geleden. In het VK, wanneer de soap-serie, de plaatselijke GTST, was afgelopen, ging iedereen de waterkoker aanzetten voor thee. Op dat moment werden bij de energiecentrales de gasturbines open gedraaid. Dat was het moment van de dag op de controlekamer.
Het probleem dat jullie aankaarten, is dat niet op te lossen door iedereen dynamisch te laten betalen, dus per kwartier of half uur? Dan "dwing" je mensen mee te gaan in de realiteit dat de prijs schommelt over de dag. Iets met marktwerking en zo.
Ik herinner me een documentaire van 10 jaar geleden. In het VK, wanneer de soap-serie, de plaatselijke GTST, was afgelopen, ging iedereen de waterkoker aanzetten voor thee. Op dat moment werden bij de energiecentrales de gasturbines open gedraaid. Dat was het moment van de dag op de controlekamer.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40250
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Het ironische is hierbij dat Volvo voor 100% electric gaat in 2030 ivm het milieu…..wasbeer2006 schreef: ↑30 jan 2024 10:02
Daarnaast SUV,s dat is natuurlijk helemaal kansloos als je daar over gaat nadenken........
Zwaar, aerodynamisch als een koelkast en een stuk minder veilig. Maar het gros wil lekker hoog zitten.
Maar miljeu technsich slaat het nergens op. Nieuwe Volvo EX90 120kw/h accu en 2800kg leeg.
kom dan gewoon met een V60 EV: laag en gestroomlijnd.
Overigens betalen de brandstofautokopers bij Volvo nu de electificatie, prijzen van de V60 schieten de pan uit.
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13809
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ze doen eerste de S90 full electric, dan de V en S60.
Maar eens hoor! Slaat helemaal nergens op.
Wat Mpolleke ook al schrijft. Je belast een EV accu nauwelijks met thuisgebruik.
Er zijn vier dingen schadelijk voor de huidige EV accu,s (en bijna elke accu, zet je android telefoon eens op batterijbesparing, is je accu na 2 jaar nog bijna nieuw)
Capaciteit onder de 15 a 20%
Capaciteit boven de 85 a 90%
Hoge laad vermogens
Hoge ontlaad vermogens
Stel dat je normaal met een EV rijd, constant bv 100km/h dan licht het verbruik op 15 tot 20kw/h per uur.
Dat is minimaal 2x zo veel als op het piekmoment in je huis en dat is vaak max 15 tot 20 minuten (kookplaat en oven aan)
Normaal overdag of in de avond zit het gemiddelde huishouden tussen de 0,2 en 1kw. Dat merk je ev accu amper.
En je zal zelf ook wat moeten doen. Aangeven hoe veel je de volgende dag gaat rijden zodat het systeemm weet hoeveel energie eruit of erin moet.
Verwacht je thuis te zien op een zonnige dag in mei en je hebt zonnepanelen ed. Dat kan je ook weer redelijk makkelijk automatiseren, zo moeilijk is dat niet. Als je het dan tevens off grid maakt zou je in geval van stroomuitval ook geen probleem hebben en de netbeheerder ook minder moeite het weer aan te zetten.
Probleem is dat het ook niet duidelijk wordt uitgelegd. Bij ons vanuit het werk worden allemaal 22kw laadpalen aangelegd bij mensen thuis zonder module voor zonnestroom. Dus dat de paal kijkt welke stroom er het beste inkan en wanneer. Zo dom, kost misschien 200 meer en weer 200 minder als je naar een 11kw lader gaat ipv nodeloze 22kw laders
Maar eens hoor! Slaat helemaal nergens op.
Wat Mpolleke ook al schrijft. Je belast een EV accu nauwelijks met thuisgebruik.
Er zijn vier dingen schadelijk voor de huidige EV accu,s (en bijna elke accu, zet je android telefoon eens op batterijbesparing, is je accu na 2 jaar nog bijna nieuw)
Capaciteit onder de 15 a 20%
Capaciteit boven de 85 a 90%
Hoge laad vermogens
Hoge ontlaad vermogens
Stel dat je normaal met een EV rijd, constant bv 100km/h dan licht het verbruik op 15 tot 20kw/h per uur.
Dat is minimaal 2x zo veel als op het piekmoment in je huis en dat is vaak max 15 tot 20 minuten (kookplaat en oven aan)
Normaal overdag of in de avond zit het gemiddelde huishouden tussen de 0,2 en 1kw. Dat merk je ev accu amper.
En je zal zelf ook wat moeten doen. Aangeven hoe veel je de volgende dag gaat rijden zodat het systeemm weet hoeveel energie eruit of erin moet.
Verwacht je thuis te zien op een zonnige dag in mei en je hebt zonnepanelen ed. Dat kan je ook weer redelijk makkelijk automatiseren, zo moeilijk is dat niet. Als je het dan tevens off grid maakt zou je in geval van stroomuitval ook geen probleem hebben en de netbeheerder ook minder moeite het weer aan te zetten.
Probleem is dat het ook niet duidelijk wordt uitgelegd. Bij ons vanuit het werk worden allemaal 22kw laadpalen aangelegd bij mensen thuis zonder module voor zonnestroom. Dus dat de paal kijkt welke stroom er het beste inkan en wanneer. Zo dom, kost misschien 200 meer en weer 200 minder als je naar een 11kw lader gaat ipv nodeloze 22kw laders
De onze heeft dat al en de range is nog precies even groot. Degenen die jong tweedehands kopen hebben weinig te vrezen. Je kunt altijd de accu onafhankelijk laten testen. Degenen die normaal een auto van een paar duizend euro kopen hebben een probleem. Leeftijd en snelladen doen meer voor de accu dan normaal thuisgebruik. Dan moet je alleen geen warmtepomp in je huis installeren
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13809
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat laatste is straks dan ook weer iets als die saldering verdwijnt en dan heb je ook nog constructies dat de de hele installatie wordt geleased.
Dan ben je helemaal het bokje, betaal je straks meer dan dat het opleverd. Oh sorry, we deden het voor het miljeu
Dan ben je helemaal het bokje, betaal je straks meer dan dat het opleverd. Oh sorry, we deden het voor het miljeu
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16488
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Voor de vergoeding die je krijgt maakt het niet uit of het stroom van het net dan wel van je zonnepanelen komt.
https://www.athlon.com/nl/zakelijk/leas ... auto-2023/Welke vergoeding voor Thuisladen?
Tachtig procent van de zakelijke rijders met een elektrische auto krijgt een kostendekkende thuislaadvergoeding. De meeste werkgevers vergoeden de hogere contractprijs van de energieleverancier en niet de 40 cent van het prijsplafond om thuis je elektrische auto op te laden.
In België is het vergelijkbaar
https://www.autonieuws.be/bedrijfswagen ... vergoed-bw
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend