Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

Tijanus
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 18 mar 2016 11:29

Tijanus 18 mar 2016 12:22

Pantani verloor in de Tour van 1998 in beide lange tijdritten samen 6 minuten en 56 seconden op Jan Ullrich. Na een 'klimgeitwaardige' 33ste plaats in de eerste tijdrit werd Pantani in de tweede tijdrit weliswaar derde, maar dat was nog altijd op 2 minuut 35 van Ullrich, en voor Pantani stond er op dat moment uiteraard meer op het spel dan voor de meeste andere renners in het peloton.

Al met al een puike prestatie van Pantani, maar voor mij zeker geen 'Bjarne Riis' of 'Chris Horner' moment. (Waarmee ik uiteraard niet wil betwisten dat Pantani stevig aan de EPO zat).

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6193
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 18 mar 2016 12:38

ottorongo schreef:Dat pantani aan het spul zat was voor mij duidelijk wanneer hij als enkel een begenadigde klimmer,zich ook in (lange) tijdritten bij de top 5 klasseerde.
Die biografie lezende, wordt de conclusie (op dat moment) meer getrokken uit het feit dat hij altijd maar een korte periode in het jaar echt goed was (en bijv op het WK eigenlijk nooit). Dat dit structureel is geweest vanaf zijn 16e a 17e tot einde carriere. De parallel wordt getrokken met biatleten. Waar biatleten het grote voordeel hebben dat hun seizoen maar een half jaar duurt ;).
gaat om dit boek overigens:
https://www.bol.com/nl/p/de-dood-van-ma ... 002811759/
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39615
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 mar 2016 13:34

Wielrenner in de '90's was ook maar half jaar. Van 1 april (rvv) tot Lombardia in september.
Less is bore

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5819
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 18 mar 2016 14:20

als je je voor iemand van doping te beschuldigen baseert op de prestaties van die persoon, waar ben je dan mee bezig? Beter dat je geen sport meer kijkt als je zo denkt.
Pantani won de tour 1998 vnl door de onkunde van de sportdirecteur van Ulrich( pevenage) die Ulrich niet deed eten onderweg, hem onbeschermd tegen de kou de galibier liet afdalen.
Pevenage is volgens mij de grootste reden dat Ulrich slechts 1 keer de tour won, hij wees hem nooit op zijn verantwoordelijkheid in de winterperiode en maakte een groot aantal tacktische flaters.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 18 mar 2016 14:32

Ullrich hoefde ook niet te eten onderweg, hij begon toch atijd kilo's te zwaar aan de tour. Misschien dat dat ook een reden was dat Der Jaaan het maximale er niet uithaalde.
Afbeelding

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6193
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 18 mar 2016 15:09

fiedoo schreef:als je je voor iemand van doping te beschuldigen baseert op de prestaties van die persoon, waar ben je dan mee bezig? Beter dat je geen sport meer kijkt als je zo denkt.
Pantani won de tour 1998 vnl door de onkunde van de sportdirecteur van Ulrich( pevenage) die Ulrich niet deed eten onderweg, hem onbeschermd tegen de kou de galibier liet afdalen.
Pevenage is volgens mij de grootste reden dat Ulrich slechts 1 keer de tour won, hij wees hem nooit op zijn verantwoordelijkheid in de winterperiode en maakte een groot aantal tacktische flaters.
Ho, wacht, stop de tijd.
Van wat ik er van gelezen heb.., is de conclusie juist omgekeerd redenerend.
Achteraf gezien (kijkt men een koe in zijn kont).., verklaart het dopinggebruik van Pantani, gericht op presteren in de Giro (en later pas ook in de Tour), juist waarom zijn prestaties in het najaar tegen vielen. Nou blijkt dat zijn prestatiepatroon van jongs af aan hetzelfde patroon volgt (net zo goed als een Ullrich die elke winter te dik werd...).
Ik moet bekennen dat ik fan ben van Pantani, daarom dat boek ook gelezen. Goed boek, ene hoofdstuk over fantastische wielerritten, en andere hoofdstuk dan weer over de beschuldigingen en persoonlijke problemen. Het hele boek waan je je sympathie voor die arme sportman. Maar het slot van het boek legt toch even wat ruwe feiten (die toendertijd bekend waren, dacht in 2004 geschreven), naast elkaar.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 19 mar 2016 00:46

NU ja, bekijk maar eens de prestaties die ze neerzetten na een dopingstraf het is wel een stuk minder als ervoor. (Valverde is wel een uitzondering en mogelijk nog anderen) Maar zo voor de vuist weg wat heeft Sean Kelly nog gepresteerd na zijn schorsing, en de hele rits italianen met Argentin en tijdsgenoten.Die lijsten zijn te lang om me er in te verdiepen maar ik weet wel zeker dat ik dat steeds, in de betreffende periode heb vastgesteld.Einde comment. :roll:

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 20 mar 2016 00:19

Of leest dit eens:
knack.be/sport/wielrennen/armstrong-wielrenners-en-journalisten-onder-een-hoedje/article-c
Het gaat over, van naïviteit naar realiteit tot achterdocht. :shock:
edit. mogelijk vooragegaan door : 'sportmagazine'....knack....enzov...

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5513
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 30 mar 2016 22:26

Hmm mooi aan t einde van het seizoen. Kan het gelijk vergeten worden. Niemand denkt nu nog aan t schaatsen. http://nos.nl/artikel/2096201-marathons ... p-epo.html
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39615
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 30 mar 2016 22:44

Beter dan wachten tot de week voor de Tour....
Less is bore

Gebruikersavatar
LongTallErne
Forum-lid
Berichten: 321
Lid geworden op: 10 jun 2011 15:27

Gebruikersavatar LongTallErne 30 mar 2016 23:35

Dan komt l'equipe vanzelf wel weer met (oud) nieuws..
Op mijn best in de bergen...... bergaf dan wel ;)
MERIDA RIDE 400

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39615
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 31 mar 2016 08:52

Prima als dat over Virenque of Jalabert gaat ;-)
(Of een serieus artikeltje over Erik Dekker)
Less is bore

Plaats reactie