Canyon
- Pedaleur_de_Charme
- Forum-lid
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 22 okt 2015 10:58
@Wasbeer2006:
Het was een héél lang proces om eruit te raken of het een M of een L zou worden. De M leek dan voor mij iets meer voordelen te hebben. Werd mij ook zo aangeraden om indien je tussen 2 framematen valt je best voor de kleinere opteert. Het frame is steviger, maar een langere stuurpen is inderdaad minder stevig dan een kortere stuurpen.
Het was inderdaad zo voor mij dat ik de eigenschappen van de Endurace wou. Een framemaat M geeft me wel de mogelijkheid om inderdaad een diepere drop te creëren. Wat ik verder kan doen van afstelling: setback zadel (alhoewel na ritjes vond ik de opstelling tov bracket het best met minieme setback), stuurpen en spacers.
@Kooijtje2
Ik zou dan ook inderdaad voor een L gaan en niet voor een L. Ik wou de Endurace, maar wou ook een drop kunnen hebben. De reach tussen M en L is verwaarloosbaar: 2mm.
Het was een héél lang proces om eruit te raken of het een M of een L zou worden. De M leek dan voor mij iets meer voordelen te hebben. Werd mij ook zo aangeraden om indien je tussen 2 framematen valt je best voor de kleinere opteert. Het frame is steviger, maar een langere stuurpen is inderdaad minder stevig dan een kortere stuurpen.
Het was inderdaad zo voor mij dat ik de eigenschappen van de Endurace wou. Een framemaat M geeft me wel de mogelijkheid om inderdaad een diepere drop te creëren. Wat ik verder kan doen van afstelling: setback zadel (alhoewel na ritjes vond ik de opstelling tov bracket het best met minieme setback), stuurpen en spacers.
@Kooijtje2
Ik zou dan ook inderdaad voor een L gaan en niet voor een L. Ik wou de Endurace, maar wou ook een drop kunnen hebben. De reach tussen M en L is verwaarloosbaar: 2mm.
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
ik ga er vanuit dat je van dat verschil in 'stevigheid' niet heel veel zult merken, langere stuurpen heeft daarentegen wel een ander stuurgedragPedaleur_de_Charme schreef:@Wasbeer2006:
maar een langere stuurpen is inderdaad minder stevig dan een kortere stuurpen.
- Pedaleur_de_Charme
- Forum-lid
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 22 okt 2015 10:58
Klopt @monsieurpinot. Ik was de voorbije 5 jaar gewoon om met stuurpen 120mm te rijden en nu voor het eerst de baan op met 100mm stuurpen en was inderdaad aanpassen. 'stevigheid' zal dan voor een 'wielrenner' als ik inderdaad relatief zijn in dit verhaal.monsieurpinot schreef:
ik ga er vanuit dat je van dat verschil in 'stevigheid' niet heel veel zult merken, langere stuurpen heeft daarentegen wel een ander stuurgedrag
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6252
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Sowieso is stevigheid een onmertbaar begrip... ja, je buurvrouw kan stevig zijn
.
Je kan het wel hebben over sterkte, stijfheid of stabiliteit.
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Je kan het wel hebben over sterkte, stijfheid of stabiliteit.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
- Forum-lid
- Berichten: 1696
- Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12
''laterale stijfheid en verticale compliance'' Wie het bedacht heeft moet een prijs krijgenMarkVeenstra schreef:Sowieso is stevigheid een onmertbaar begrip... ja, je buurvrouw kan stevig zijn.
Je kan het wel hebben over sterkte, stijfheid of stabiliteit.
- Pedaleur_de_Charme
- Forum-lid
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 22 okt 2015 10:58
Dit is de voorzet voor een behoorlijk aangebrande comment over mijn buurvrouw.MarkVeenstra schreef:Sowieso is stevigheid een onmertbaar begrip... ja, je buurvrouw kan stevig zijn.
Je kan het wel hebben over sterkte, stijfheid of stabiliteit.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Maar je hebt gelijk, het heeft een invloed op de sterkte, stijfheid of stabiliteit. Te verwaarlozen voor een wielrenner als mezelf. Het stuurt inderdaad misschien minder agressief of direct een langere stuurpen, maar aangezien ik niet deelneem aan wedstrijden was dit minder belangrijk voor mij.
...En laten nu net wedstrijdrenners vaak een maatje kleiner kiezen (om heel diep te kunnen zitten) en een megalange stuurpen monteren..
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
maar is er geen mogelijkheid om met een converter er toch een BB30 variant in te zetten? GXP versie is duur en moeilijk te krijgen, terwijl de BB30 versie zo'n beetje overal in de aanbieding is.Resch2 schreef:Jakarluk schreef:Even een vraag voor de zekerheid. Als ik een powermeter, Quarq, op mijn Ultimate CF SLX 9.0 SL (SRAM 22) wil zetten dan hem ik toch een GXP versie nodig?
Beste medefietsers,
Omdat ik zeer tevreden ben over mijn Ultimate CF ben ik nu in de markt voor een Grand Canyon.
Voornamelijk wil ik er natuurlijk de bossen mee in. Daarnaast wil ik hem ook gebruiken als woon-werk fiets in de slechte dagen (ik vind in het donker het overzicht op een racer onvoldoende, dus wil graag wat rechter op zitten).
Mijn vraag is of er op een 27,5inch Grand Canyon AL5.9 wegbanden passen die redelijk lekbestendig zijn?
Omdat ik zeer tevreden ben over mijn Ultimate CF ben ik nu in de markt voor een Grand Canyon.
Voornamelijk wil ik er natuurlijk de bossen mee in. Daarnaast wil ik hem ook gebruiken als woon-werk fiets in de slechte dagen (ik vind in het donker het overzicht op een racer onvoldoende, dus wil graag wat rechter op zitten).
Mijn vraag is of er op een 27,5inch Grand Canyon AL5.9 wegbanden passen die redelijk lekbestendig zijn?
Dan kom je op een Schwalbe Big One-achtige uit, Tubeless monteren en klaarTwan-v-B schreef:Beste medefietsers,
Omdat ik zeer tevreden ben over mijn Ultimate CF ben ik nu in de markt voor een Grand Canyon.
Voornamelijk wil ik er natuurlijk de bossen mee in. Daarnaast wil ik hem ook gebruiken als woon-werk fiets in de slechte dagen (ik vind in het donker het overzicht op een racer onvoldoende, dus wil graag wat rechter op zitten).
Mijn vraag is of er op een 27,5inch Grand Canyon AL5.9 wegbanden passen die redelijk lekbestendig zijn?
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Volgens mij niet omdat de as van bb30 korter is, inbouwbreedte van de canyon is 86mm. Heb zelf ook gekeken om bb30 crank te monteren maar kwam er niet mee weg. Crank is nl iets stijver en lichter.karluk schreef:maar is er geen mogelijkheid om met een converter er toch een BB30 variant in te zetten? GXP versie is duur en moeilijk te krijgen, terwijl de BB30 versie zo'n beetje overal in de aanbieding is.Resch2 schreef:Jakarluk schreef:Even een vraag voor de zekerheid. Als ik een powermeter, Quarq, op mijn Ultimate CF SLX 9.0 SL (SRAM 22) wil zetten dan hem ik toch een GXP versie nodig?