Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

rob86
Forum-lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 15 mei 2011 16:48

rob86 09 feb 2016 08:33

Patrickvanv schreef:Dankje

Misschien is dat wel het beste ja. In de zomer gaat de fiets mee naar Italië, dan is een licht klimsetje niet verkeerd
Iemand nog tips voor zo'n setje voor een beschaafde prijs?
Idd, hoge wielen houden voor (groeps)ritten op het vlakke en een licht allround set bijkopen. Hoge wielen horen bij het aeroad frame vind ik vergeleken met bijvoorbeeld de ultimate cf sl(x), daar zijn hoge wielen geen must qua esthetiek (subjectief uiteraard).

Tips: Fulcrum racing 3, of als het budget het toelaat de racing zero's.

RuudRuud
Forum-lid
Berichten: 687
Lid geworden op: 26 dec 2013 11:29

RuudRuud 09 feb 2016 10:05

Er is natuurlijk een groot verschil tussen constante wind en windvlagen. Windvlagen zijn echt niet fijn :)

Daarnet trouwens de bestelbevestiging en factuur van 16 januari (!) binnen van mijn reservedeeltje.... Besteld de 15e van december :')

Meteen maar betaald. Misschien dat ze zelfs overgaan tot levering!

Pennino
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 jan 2016 01:09

Pennino 09 feb 2016 11:00

Ik las hier wat interessante dingen over geometrie en maatvoering. Ze geven mij een XL (1,87 - bbl 90), moet ik dan een kortere stuurpen nemen?

Het gaat om de Ultimate CF SL.

RuudRuud
Forum-lid
Berichten: 687
Lid geworden op: 26 dec 2013 11:29

RuudRuud 09 feb 2016 11:11

Pennino schreef:Ik las hier wat interessante dingen over geometrie en maatvoering. Ze geven mij een XL (1,87 - bbl 90), moet ik dan een kortere stuurpen nemen?

Het gaat om de Ultimate CF SL.
Dat is niet te zeggen. Een XL zou voor mij goed zijn en ik zou denk ik een iets kortere stuurpen willen. Wat jij wilt? Geen idee ;)

Wat voor maatvoering heb je nu van welke fiets?

Pennino
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 jan 2016 01:09

Pennino 09 feb 2016 11:25

RuudRuud schreef:
Pennino schreef:Ik las hier wat interessante dingen over geometrie en maatvoering. Ze geven mij een XL (1,87 - bbl 90), moet ik dan een kortere stuurpen nemen?

Het gaat om de Ultimate CF SL.
Dat is niet te zeggen. Een XL zou voor mij goed zijn en ik zou denk ik een iets kortere stuurpen willen. Wat jij wilt? Geen idee ;)

Wat voor maatvoering heb je nu van welke fiets?
Een bejaarde Trek 1000, veel te klein. Moet dat inderdaad nog eens opmeten.

Gebruikersavatar
wiggo
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 okt 2015 10:39

Gebruikersavatar wiggo 09 feb 2016 17:39

Pennino schreef:Ik las hier wat interessante dingen over geometrie en maatvoering. Ze geven mij een XL (1,87 - bbl 90), moet ik dan een kortere stuurpen nemen?

Het gaat om de Ultimate CF SL.
Ik rij nu op een ultimate cfx sl maat Large, lengte 1.84m en bbl 89...Frame past goed en kan met zadel nog alle kant op...Zou geen XL nemen moest ik van jou zijn....

Wat betreft de hoge wielen. Ik heb een 60mm set en weeg ook maar 63kg...Geen last, behalve als er veel wind staat, dan is het minder uiteraard...Maar een laag voorwiel is snel verandert.

Pennino
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 jan 2016 01:09

Pennino 09 feb 2016 21:03

wiggo schreef:
Pennino schreef:Ik las hier wat interessante dingen over geometrie en maatvoering. Ze geven mij een XL (1,87 - bbl 90), moet ik dan een kortere stuurpen nemen?

Het gaat om de Ultimate CF SL.
Ik rij nu op een ultimate cfx sl maat Large, lengte 1.84m en bbl 89...Frame past goed en kan met zadel nog alle kant op...Zou geen XL nemen moest ik van jou zijn....

Wat betreft de hoge wielen. Ik heb een 60mm set en weeg ook maar 63kg...Geen last, behalve als er veel wind staat, dan is het minder uiteraard...Maar een laag voorwiel is snel verandert.
Hmmm, de L is bijna dezelfde maten als mijn huidige fiets (56cm) zie ik, dat gaat niet echt opschieten dan.

Ik herinner me trouwens dat ik vaak last had van knieproblemen na periodes van veel fietsen, ook als ik met name het binnenblad gebruikte. Toen ben ik bij toeval geswitcht van 172,5cm cranks naar 170cm (ivm beschikbaarheid) en heb er sindsdien sowieso nooit meer last van gehad, terwijl de intensiteit en het aantal kilometers exponentieel zijn gestegen. Zou dat te maken kunnen hebben met het compenseren van een te korte reach met een kortere crank?

bobbeltje
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 apr 2009 19:23

bobbeltje 10 feb 2016 09:06

wiggo schreef:
Pennino schreef:Ik las hier wat interessante dingen over geometrie en maatvoering. Ze geven mij een XL (1,87 - bbl 90), moet ik dan een kortere stuurpen nemen?

Het gaat om de Ultimate CF SL.
Ik rij nu op een ultimate cfx sl maat Large, lengte 1.84m en bbl 89...Frame past goed en kan met zadel nog alle kant op...Zou geen XL nemen moest ik van jou zijn....
+1.

Ik heb ongeveer dezelfde maten (190, bbl92), heb lang getwijfeld tussen XL/L en uiteindelijk heel blij dat ik geen XL genomen heb.

zaaf
Forum-lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 18 mei 2006 18:12

zaaf 10 feb 2016 09:15

Tja, en ik1.83 en bbl 89cm ben blij met een xl. Met dit soort adviezen kan je dus helemaal niks. Het zit bij deze lichaamsverhoudingen zo op het randje dat het erg afhangt van je lenigheid en bijv ook armlengte.

Pennino
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 jan 2016 01:09

Pennino 10 feb 2016 13:23

bobbeltje schreef:
wiggo schreef:
Pennino schreef:Ik las hier wat interessante dingen over geometrie en maatvoering. Ze geven mij een XL (1,87 - bbl 90), moet ik dan een kortere stuurpen nemen?

Het gaat om de Ultimate CF SL.
Ik rij nu op een ultimate cfx sl maat Large, lengte 1.84m en bbl 89...Frame past goed en kan met zadel nog alle kant op...Zou geen XL nemen moest ik van jou zijn....
+1.

Ik heb ongeveer dezelfde maten (190, bbl92), heb lang getwijfeld tussen XL/L en uiteindelijk heel blij dat ik geen XL genomen heb.
Ok... ik snap er niks meer van nu. Heb jij bepaalde aanpassingen gedaan aan zadel en stuurpen?

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 10 feb 2016 13:35

Je kunt er beter vanaf stappen dat metingen een exacte wetenschap is.

RuudRuud
Forum-lid
Berichten: 687
Lid geworden op: 26 dec 2013 11:29

RuudRuud 10 feb 2016 13:50

Pennino schreef:
wiggo schreef:
Pennino schreef:Ik las hier wat interessante dingen over geometrie en maatvoering. Ze geven mij een XL (1,87 - bbl 90), moet ik dan een kortere stuurpen nemen?

Het gaat om de Ultimate CF SL.
Ik rij nu op een ultimate cfx sl maat Large, lengte 1.84m en bbl 89...Frame past goed en kan met zadel nog alle kant op...Zou geen XL nemen moest ik van jou zijn....

Wat betreft de hoge wielen. Ik heb een 60mm set en weeg ook maar 63kg...Geen last, behalve als er veel wind staat, dan is het minder uiteraard...Maar een laag voorwiel is snel verandert.
Hmmm, de L is bijna dezelfde maten als mijn huidige fiets (56cm) zie ik, dat gaat niet echt opschieten dan.

Ik herinner me trouwens dat ik vaak last had van knieproblemen na periodes van veel fietsen, ook als ik met name het binnenblad gebruikte. Toen ben ik bij toeval geswitcht van 172,5cm cranks naar 170cm (ivm beschikbaarheid) en heb er sindsdien sowieso nooit meer last van gehad, terwijl de intensiteit en het aantal kilometers exponentieel zijn gestegen. Zou dat te maken kunnen hebben met het compenseren van een te korte reach met een kortere crank?
Waar zaten de problemen in je knie? Hoe openbaarde dit zich? Mijn gevoel zegt nu dat je je knieen / spieren / pezen niet de tijd hebt gegeven te wennen aan de krachten en ze gewoon overbelast hebt. Je cranklengte doet niet veel daarin. Die 2,5mm is te verwaarlozen.

Met jouw lange benen zou je eerder naar langere cranks moeten.

Plaats reactie