Tubes for Dummies
Vandaag ook nog even Effeto Mariposa remover gekocht om de velgen super schoon te krijgen. Hopen dat het scheelt aan ellebogenstoom voor wat betreft verwijderen van de oude lijmlaag.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Wederom dank voor de reactie! Laatste vraag. Ik heb twee benchmarks op Bikeradar gelezen. Daarin "test" men ook hoeveel bar/psi het wiel kan hebben wanneer het gesealed is. Hier komt vaak +/- 2.5 bar uit. Dat lijkt mij best weinig. Een CO2 patroon pompt er bij mij 8.1 bar in en ik heb tijdens het vullen geen idee hoeveel bar er in zit. Hoe gaat dit in de praktijk. Moet je even wachten of heb je gewoon pech en moet je genoegen nemen met een half slappe band?
Mmm; ik heb toch regelmatig 8bar op gesealde tubes gezet. Maar idd ook eens de seal gebroken bij oppompen.
Hangt er allemaal vanaf hie groot het gat is.
En 2.5 bar op racefiets is natuurlijk niet bruikbaar....
Walter
Hangt er allemaal vanaf hie groot het gat is.
En 2.5 bar op racefiets is natuurlijk niet bruikbaar....
Walter
mijn ervaringen met Orange Sealant zijn gewoon goed. zoals eerder gezegd, drie keer gebruikt en daarna tubes gewoon op 6,5 -7,5 bar gehad en geen enkel probleem ondervonden. Ook niet tijdens afdalingen in de Alpen.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Orange Seal is de énige die ik kon vinden die tot 120psi durven "toe te zeggen". Kortom, dat wordt 'm dus zeker. Geen alternatief. Voor de verzendkosten hoef ik het dan niet te laten. Ik bedoel, een halve triathlon kost me 300 euro, als ik daar dan aan de zijkant sta met surrogaat om 5 pond te besparen, voel ik me waarschijnlijk redelijk klote
Ik doe eigenlijk hetzelfde als Rene. Alleen met de tufo extreme. Deze dicht ook echt serieuze gaten, Rij nu al een dik jaar met een veloflex tube met een behoorlijk gaatje.
Tot 2x toe (na opnieuw oppompen tot over de 8 bar) is de bescherming er weer uit geschoten maar na een aantal omwentelingen van het wiel dichtte deze vanzelf weer, Eens gecheckt hoeveel spanning dat scheelde maar dat was tot mijn verbazing slechts 1 bar!
Ik heb nu wel een reservetube mee want hij gaat het een keer begeven (wat Rene zei over het hard worden) en je moet ook de tube ook op spanning blijven houden (latex tubes kunnen soms redelijk snel hun spanning verliezen) anders verkleeft de binnenband aan elkaar en klapt ie bij het oppompen.
Dat is ook meteen de reden dat ik het niet als 'voorbehoedsmiddel' gebruik
Andere alternatieven heb ik ook geprobeerd (stans, schwalbe) maar dat is, in mijn optiek alleen bruikbaar bij hele kleine gaatjes en voor tubeles rijden op de mtb.
Vittoria pitstop niet aan beginnen! Wat een drama, overal schuim en dan is de kans dat het gewerkt heeft nihil.
Ik rij zelden nog op clinchers. Een goed tube rijd zoveel fijner en als ik em zelf heb gemonteerd heb ik heel veel vertrouwen in de bochten. Gek genoeg kom je daar pas achter als je je tube eens moet verwisselen .
Lek rijden doe ik maar zelden al heb ik ook al eens een zo goed als nieuwe conti competition moeten weggooien.
Tot 2x toe (na opnieuw oppompen tot over de 8 bar) is de bescherming er weer uit geschoten maar na een aantal omwentelingen van het wiel dichtte deze vanzelf weer, Eens gecheckt hoeveel spanning dat scheelde maar dat was tot mijn verbazing slechts 1 bar!
Ik heb nu wel een reservetube mee want hij gaat het een keer begeven (wat Rene zei over het hard worden) en je moet ook de tube ook op spanning blijven houden (latex tubes kunnen soms redelijk snel hun spanning verliezen) anders verkleeft de binnenband aan elkaar en klapt ie bij het oppompen.
Dat is ook meteen de reden dat ik het niet als 'voorbehoedsmiddel' gebruik
Andere alternatieven heb ik ook geprobeerd (stans, schwalbe) maar dat is, in mijn optiek alleen bruikbaar bij hele kleine gaatjes en voor tubeles rijden op de mtb.
Vittoria pitstop niet aan beginnen! Wat een drama, overal schuim en dan is de kans dat het gewerkt heeft nihil.
Ik rij zelden nog op clinchers. Een goed tube rijd zoveel fijner en als ik em zelf heb gemonteerd heb ik heel veel vertrouwen in de bochten. Gek genoeg kom je daar pas achter als je je tube eens moet verwisselen .
Lek rijden doe ik maar zelden al heb ik ook al eens een zo goed als nieuwe conti competition moeten weggooien.
Dit probleem heb ik inderdaad ook gehad met Tufo Extreme - ooit een tube weg gegooid ivm verkleving. Met Orange Sealant heb ik hier trouwens nog geen last mee gehad. Ook niet bij tubes die langer drukloos staan.cubebiker schreef: ↑06 mar 2019 10:45 Ik doe eigenlijk hetzelfde als Rene. Alleen met de tufo extreme.
Ik heb nu wel een reservetube mee want hij gaat het een keer begeven (wat Rene zei over het hard worden) en je moet ook de tube ook op spanning blijven houden (latex tubes kunnen soms redelijk snel hun spanning verliezen) anders verkleeft de binnenband aan elkaar en klapt ie bij het oppompen.
Dat is ook meteen de reden dat ik het niet als 'voorbehoedsmiddel' gebruik
Ook 2 keer een flesje Tufo Sealant weg moeten gooien omdat het gewoon hard geworden was in het flesje , en dat probleem heb ik nog niet gehad met Orange Sealant.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Voor de liefhebbers :
Tubelijm verwijderen is een crime, ondanks alle tips trucs en oma's weetjes. Nu ben ik zelf van het lijmen ( Vittoria lijm of Continental lijm, het maakt me niet zo veel uit ) en als ik het zelf opgebouwd heb weet ik wat ik kan verwachten bij het verwijderen er van.
Nu was ik afgelopen week begonnen met het verwijderen van lijm van de set Campagnolo Bora's welke ik heb staan. Aangezien ik al eerder had gehoord van Effeto Mariposa remover - maar zelf nog nooit gebruikt had - wilde ik het een kans geven. Het achterwiel heb ik gedaan met ouderwetse elleboog stoom, terpentine en een lap/oude handdoek.
Het voorwiel is gedaan met de Effeto Mariposa - maar dat ging niet werken op 4 lagen oude lijm. Wat terpentine om het zachter te maken en Effeto Mariposa in combinatie ging beter dan verwacht. Zeker als de lagen zachter worden, zorgt de Effeto Mariposa dat de oude lijm een soort van samen klontert en in één laag er van af komt.
Velgen zijn nu zo als nieuw en kan ik beginnen met opnieuw lijmen van een paar tubes.
Tubelijm verwijderen is een crime, ondanks alle tips trucs en oma's weetjes. Nu ben ik zelf van het lijmen ( Vittoria lijm of Continental lijm, het maakt me niet zo veel uit ) en als ik het zelf opgebouwd heb weet ik wat ik kan verwachten bij het verwijderen er van.
Nu was ik afgelopen week begonnen met het verwijderen van lijm van de set Campagnolo Bora's welke ik heb staan. Aangezien ik al eerder had gehoord van Effeto Mariposa remover - maar zelf nog nooit gebruikt had - wilde ik het een kans geven. Het achterwiel heb ik gedaan met ouderwetse elleboog stoom, terpentine en een lap/oude handdoek.
Het voorwiel is gedaan met de Effeto Mariposa - maar dat ging niet werken op 4 lagen oude lijm. Wat terpentine om het zachter te maken en Effeto Mariposa in combinatie ging beter dan verwacht. Zeker als de lagen zachter worden, zorgt de Effeto Mariposa dat de oude lijm een soort van samen klontert en in één laag er van af komt.
Velgen zijn nu zo als nieuw en kan ik beginnen met opnieuw lijmen van een paar tubes.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
@rene, ik weet lijmen is ansich “leuk” maar doe het mezelf niet meer aan. Het is best een werk, als je alles bij elkaar rekent.
Ik schat dat ik met Tufo tape in 1 uur 2 wielen schoonmaak en tubes leg, en ik kan direct gaan bollen...
Ik schat dat ik met Tufo tape in 1 uur 2 wielen schoonmaak en tubes leg, en ik kan direct gaan bollen...
Kan , ik heb ooit eens het veel geprezen Effeto Mariposa tape gebruikt. Volgens vele testen en reviews zou dit het tape zijn. Ik had de tubes er op geplakt en een paar ritten gedaan hier door de polder, en vroeg mezelf af : Gaat René hier mee afdalen in de Alpen ? het antwoord was duidelijk: Nee dat ga ik niet doen, en ben sindsdien terug naar lijmen.
Het kan tussen de oren zitten maar niets zo mooi als een gelijmde tube, voor mij dan.
En als ik de velgen kaal heb en heb zelf de lijm opgebouwd weet ik waar ik mee rij , heb er het volste vertrouwen in en rij zeer tevreden rond. Het verwijderen van de lijm ben ik dan ook al lang vergeten.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless