Ervaring met staal
Barnfind
Oude fiets van mijn vader. Weet nog niet goed wat ik ermee wil doen. Kan deze fiets ook niet goed plaatsen qua tijd (jaren 80?) en qua model (was een champion mondial A frame een topmodel?)? Blijkt dus een allegaartje aan onderdelen op te zitten, wat oude dura ace en campagnolo.
Ik heb nog een nieuwe DA 7800 groep compleet liggen waarmee ik hem zou kunnen opbouwen (na strippen en overspuiten in een of ander crème kleurenschema waarin ik de regenboog terug zou kunnen laten komen), carbon voorvork erin en lightweight wielen. Ander plan zou zijn om er een baanfiets van te maken. Daarbij vroeg ik me af of deze achtervork daarvoor geschikt is. Graag jullie mening, is het een ongeslepen diamant die recht heeft om opgeknapt te worden, of kan ik hem beter naar het oud ijzer brengen? Is er nog een markt voor die oude DA onderdelen? Of zou ik die erop moeten laten zitten ipv de 7800?
Grtz
Oude fiets van mijn vader. Weet nog niet goed wat ik ermee wil doen. Kan deze fiets ook niet goed plaatsen qua tijd (jaren 80?) en qua model (was een champion mondial A frame een topmodel?)? Blijkt dus een allegaartje aan onderdelen op te zitten, wat oude dura ace en campagnolo.
Ik heb nog een nieuwe DA 7800 groep compleet liggen waarmee ik hem zou kunnen opbouwen (na strippen en overspuiten in een of ander crème kleurenschema waarin ik de regenboog terug zou kunnen laten komen), carbon voorvork erin en lightweight wielen. Ander plan zou zijn om er een baanfiets van te maken. Daarbij vroeg ik me af of deze achtervork daarvoor geschikt is. Graag jullie mening, is het een ongeslepen diamant die recht heeft om opgeknapt te worden, of kan ik hem beter naar het oud ijzer brengen? Is er nog een markt voor die oude DA onderdelen? Of zou ik die erop moeten laten zitten ipv de 7800?
Grtz
-
- Forum-lid
- Berichten: 521
- Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21
Waren destijds high end frames ja, en zeker het opknappen waard, vooral omdat hij van je vader is geweest.
Voor een baanfiets/fixed gear is hij geschikt ja, al zou ik dit niet doen, maar dat is puur mijn mening.
DIe 7800 groep die je hebt vind ik een hele goeie, dan maak je zo'n fiets ook nog bruikbaar, in plaats van alleen mooi. Ik ben zelf wel een fan van oude fietsen met een moderne groep. Carbon vork en lichte wielen, supercombinatie met dat frame.
Overspuiten lijkt mij niet eens nodig, goed poetsen met wax en dergelijke middelen zal hem weer laten glimmen, een nieuwe laklaag is vaak niet zo sterk als die ze vroeger op de gazelles spoten.
Voor een baanfiets/fixed gear is hij geschikt ja, al zou ik dit niet doen, maar dat is puur mijn mening.
DIe 7800 groep die je hebt vind ik een hele goeie, dan maak je zo'n fiets ook nog bruikbaar, in plaats van alleen mooi. Ik ben zelf wel een fan van oude fietsen met een moderne groep. Carbon vork en lichte wielen, supercombinatie met dat frame.
Overspuiten lijkt mij niet eens nodig, goed poetsen met wax en dergelijke middelen zal hem weer laten glimmen, een nieuwe laklaag is vaak niet zo sterk als die ze vroeger op de gazelles spoten.
Ok, bedankt voor alle informatie! Zal vandaag eens op het bracket kijken om hem te dateren. Hoe meet je bij deze fiets de maat? Is dat hart bracket naar hart bovenbuis? Zal nog wel even duren voordat ik er echt mee aan de slag ga, maar ik hou jullie op de hoogte...
Grtz
Grtz
Mooie fiets Erik!
Voor de framemaat zie dezelfde site die Chris je doorgaf; http://jvs.webklik.nl/page/maat
Voor de framemaat zie dezelfde site die Chris je doorgaf; http://jvs.webklik.nl/page/maat
Ok, blijkt een 79er te zijn framemaat 56. Ik rij nu op een 52 sloping dus qua maat klopt dat redelijk, ze hebben dezelfde bovenbuislengte. Ik zal de achtervork iets moeten uitbuigen, is nu 125 en volgens mij is dat tegenwoordig 130. Maar mijn handen beginnen te jeuken!
grtz
grtz
Zelf gedaan ja, thanks!
Schuren. Eerst met een wat grovere korrel: 100 en 120 om te grote oneffenheden eruit te halen. Toen met 240 en uiteindelijk helemaal gladgeschuurd met 400.
Daarna compleet zilver gespoten en daarover blauwe metallic lak.
Uiteraard blanke lak over het frame nadat de decals er op zitten
Schuren. Eerst met een wat grovere korrel: 100 en 120 om te grote oneffenheden eruit te halen. Toen met 240 en uiteindelijk helemaal gladgeschuurd met 400.
Daarna compleet zilver gespoten en daarover blauwe metallic lak.
Uiteraard blanke lak over het frame nadat de decals er op zitten
Voorheen Tommeke14
Ziet er goed uit! Ik heb besloten het 61 Benotto-frame toch maar vlug op te bouwen zodat ik deze zomer eens kan oefenen met het spuiten van een frame, mijn 58 Motobecane. Vooralsnog fietst mijn Benotto prima. Heel mooi is hij niet, maar ik rij toch maar Italiaans
Afgemonteerd met een mix van 600 en Altus LT, met natuurlijk het kenmerkende metaalblauwe lint om het stuur. Alleen staan de shifters wat hoog... :S
Afgemonteerd met een mix van 600 en Altus LT, met natuurlijk het kenmerkende metaalblauwe lint om het stuur. Alleen staan de shifters wat hoog... :S