Pagina 99 van 125

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 03 feb 2017 11:34
door hopjes
amclassic-fan schreef:Welke je ook kiest, 11-32 is zeer onlogische cassette in ons polderlandje.
Ook als je 2x per jaar een aantal dagen een uitstapje maakt naar de vogezen en/of alpen?

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 03 feb 2017 11:36
door havana
Ja want dan fiets je 350 dagen per jaar rond met een waardeloos verzet.

Wisselen van cassette (5-10 min werk) is nog steeds de beste optie.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 03 feb 2017 11:45
door dropje73
amclassic-fan schreef:Welke je ook kiest, 11-32 is zeer onlogische cassette in ons polderlandje.
Ja, dat begin ik ook een beetje in te zien...

Maar als 11-32 een vast gegeven is, welke cranks dan beste om te combineren? 50-34 of 52-36 ?


Wellicht het allerbeste om een 50-34 te nemen en een andere cassette te kopen en deze op de plank te leggen voor als ik (ooit) nog bergop wil....

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 03 feb 2017 14:17
door brutus
Wat is nu eigenlijk het wezenlijke verschil tussen een compact en een dubbel ?
Google gaf zo ook niet echt een antwoord...

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 03 feb 2017 14:40
door TheTourist
dropje73 schreef:
amclassic-fan schreef:Welke je ook kiest, 11-32 is zeer onlogische cassette in ons polderlandje.
Ja, dat begin ik ook een beetje in te zien...

Maar als 11-32 een vast gegeven is, welke cranks dan beste om te combineren? 50-34 of 52-36 ?


Wellicht het allerbeste om een 50-34 te nemen en een andere cassette te kopen en deze op de plank te leggen voor als ik (ooit) nog bergop wil....
Volgens mij is er geen 'bergachtiger' cassette dan 11-32...? Nou ja, 12-32 misschien.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 03 feb 2017 15:13
door amclassic-fan
brutus schreef:Wat is nu eigenlijk het wezenlijke verschil tussen een compact en een dubbel ?
Google gaf zo ook niet echt een antwoord...
Klassieke dubbel, zoals enkel Sram en Campagnolo (enkel bij de goedkopere groepen) die nog leveren kan als kleinste blad een 38 (of 39 bij Campagnolo) op gemonteerd worden. Buitenblad is 99 van de 100 keer een 52 of 53.

Kleiner buitenblad monteren gaat probleemloos, kleiner binnenblad kan niet.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 03 feb 2017 15:22
door brutus
amclassic-fan schreef:
brutus schreef:Wat is nu eigenlijk het wezenlijke verschil tussen een compact en een dubbel ?
Google gaf zo ook niet echt een antwoord...
Klassieke dubbel, zoals enkel Sram en Campagnolo (enkel bij de goedkopere groepen) die nog leveren kan als kleinste blad een 38 (of 39 bij Campagnolo) op gemonteerd worden. Buitenblad is 99 van de 100 keer een 52 of 53.

Kleiner buitenblad monteren gaat probleemloos, kleiner binnenblad kan niet.
Duidelijk dankje, ik had eerlijk gezegd een groter verschil verwacht.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 03 feb 2017 15:33
door Keezx
Het zit hem ook niet altijd in de gemonteerde bladen, de kleinere steek maakt kleinere bladen mogelijk, dat is de essentie.
Klassiek zijn ook de vragen over de hele wereld waarom er geen kleinere voorbladen op een klassiek crankstel kunnen.
Als je een blik werpt op de 39 weet je waarom.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 16 feb 2017 09:03
door Beam me up, Scotty
Er wordt vaak beweerd dat een compact en/of 11-32 in ons polderlandschap een slechte keuze is. Toevallig heb ik bewust gekozen voor 52/36 x 11/32. Ik vind deze combi ideaal als je geen zin heb om cassettes of voorbladen te wisselen als je het vlakke trainingsgebied af en toe verruilt voor Limburg, het midden- of hooggebergte. Ik zal dat uitleggen, met de grote kans dat iemand mij is voor geweest.

Tussen ca 22 en 36 km/u (wat 95% van de vlakke kilometers dekt) hoef ik nooit na te denken of ik het juiste voorblad heb geschakeld. Ik doe de volgende aannames:
52/36 voor en 11-12-13-14-16-18-20-22-25-28-32 achter.
Het traptempo wisselt van 80 a 100 rpm op het vlakke en 60 a 110 rpm in de bergen.
De uiterste 2 uiterste achterste kransjes worden niet gebruikt.
In de praktijk gebruik ik zelfs de uiterste 3 kransjes niet. Het vierde is het 'overlap kransje', want 36x14 is vrijwel hetzelfde (zelfs iets zwaarder) als 52x22.

Conclusie: Het buitenblad kan ik gebruiken tussen 22 km/u (80 rpm) en 67 km/u (110 rpm) en het binnenblad tussen 8 km/u (60 rpm) en 36 km/u (100 rpm). :like:
Deze verhoudingen worden ongunstiger als de cassette minder spreiding heeft, bijv. 11-28 of 11-25 of als je voorbladen kleiner zijn (50/34). :shock:

Ik heb dit berekend aan de hand van een bandomtrek van 2140 mm. De bekende formule is: Buitenblad/achtertandwiel x bandomtrek (mm) x rpm = mm/minuut. Dat resultaat x 60/100.000 = km/u.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 16 feb 2017 09:25
door MarkVeenstra
Vanuit het oogpunt van beschikbare verzetten en zo min mogelijk overlap, dus in feite de meeste keuze, heb je gelijk.
Wat vaak echter vervelend gevonden wordt is vaak moeten schakelen op de voorkant. Als je net van het ene verzet op het kleine blad, niet direct 2 tandjes zwaarder wilt, maar net op het grote blad een combi hebt ertussenin.
Ander punt, en dat is echt polderland gerelateerd. Als je met windveranderingen net ff een tandje lichter of zwaarder wilt zetten. Dan zijn 2 tanden vaak een te grote sprong. Snelheid zakt bijv net ff 0,5 of 1km/u. Je schakeld 1 kransje is 2 tandjes lichter, en je cadans gaat met 10 omhoog. Op een berg heb ik daar geen problemen mee, maar op het vlakke vind ik die verandering in cadans arelaxed. Ookal blijf ik ruim binnen mijn ge-eigende range van 80 tot 100 rpm, met grootdeels ~90 a 95 rpm effectief.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 16 feb 2017 10:43
door Beam me up, Scotty
Goed punt, er zijn veel fietsers die gevoelig zijn voor kleine afwijkingen van de ideale cadans.
Voor mij speelt dat minder. Ik spin veel (geef ook spinning) en daar variƫren de rpm's van ca 40 tot 140, afhankelijk van de oefening.
Daarnaast heb ik de ervaring dat de ideale cadans vooral bij hogere snelheden speelt, en juist dan zit ik meestal rechts op de cassette, waar de overgangen klein zijn.
Bovendien: 1 kransje schakelen kan een grotere stap zijn dan 2: tussen 2: 52x12 en 52x13 is een grotere stap dan tussen 52x22 en 52x20.
Tenslotte is het eigenlijk een luxeprobleem. Ik weet mijn eerste Marmotte verzet nog: 52/39 x 13-15-17-19-21-24-28. Daarmee reed ik ook op het vlakke. Nu zouden we dat harken resp. stoempen noemen.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 22 feb 2017 16:34
door Bospaadje
Heeft iemand met de combinatie ultegra di2 6800, 52/36 en een cassette 11/32 al eens het 36T blad vervangen door een 34T blad? Ik moet zeggen dat ik in Z-Limburg op de korte kuitenbijters aardig uit de voeten kom. Om met hoge cadans op mijn gemak te kunnen klimmen in de Alpen, twijfel echter om tijdelijk een 34T tandwiel erop te schroeven. Is dit technisch haalbaar en wat moet ik naast een 34T tandwiel nog vervangen?