Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6111
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 01 mei 2017 10:21

Lijkt mij idd ook handig, dan heb je iig altijd het juiste lager bij de hand als je het buitenste lager, wat dus het hardste slijt, wilt vervangen door het één-na buitenste lager. :mrgreen:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
fabber
Forum-lid
Berichten: 332
Lid geworden op: 08 mar 2011 10:33
Locatie: Amersfoort

Gebruikersavatar fabber 01 mei 2017 10:52

Van het weekend kabels vervangen. Koste wat moeite maar uiteindelijk toch gelukt. Dan blijft het afstellen van de achter derrie nog het grootste probleem. Opschakelen, dus zwaarder, gaat prima, maar lichter schakelen schakelt nog niet helemaal optimaal.
Wat lopen spelen met de kabelspanning en de "spanningsschroef" maar heeft nog niet het juiste effect. Iemand nog suggesties? Kabel iets minder spanning wellicht?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 01 mei 2017 11:01

Orlok schreef:Lijkt mij idd ook handig, dan heb je iig altijd het juiste lager bij de hand als je het buitenste lager, wat dus het hardste slijt, wilt vervangen door het één-na buitenste lager. :mrgreen:
Zo werkt het niet helemaal.
Door de (weliswaar minieme) toleranties faalt er altijd 1 van de 2 naast elkaar het eerste en dat hoeft niet de buitenste te zijn, maar je zal daar niks van merken omdat het naastliggende lager het overneemt, dus de levensduur wordt ruwweg verdubbeld.
Iets dergelijks heeft Campagnolo zelf ook bedacht bij de Record en Chorus vierkante assen die aan de rechterkant 2 identieke lagertjes naast elkaar hebben.
Je rijdt met zo'n as na verloop van tijd met 1 defect lager rechts terwijl de naastliggende nog 100% is.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6111
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 01 mei 2017 11:58

Dat lijkt mij sterk dat als je twee lagers naast elkaar monteert dat dan de levensduur ruwweg wordt verdubbeld. Verder is het zo dat een een defect lager speling gaat krijgen en op den duur gaat vastlopen waardoor het lager zich gaat invreten in de buitenste lagerschaal of in de as. In beide gevallen kan je dan de naaf weggooien. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27976
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 01 mei 2017 12:03

Het is toch een beproefd concept. In de oude vierkante trapassen van Campa zitten er ook meerdere op rij. En er zijn wel verhalen bekend, onder meer van onze eigen GastheerG, die met zulke trapassen astronomische kilometerstanden haalden zonder ook maar enig onderhoud (ik meen in de orde van grootte van 100.000 :D)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27976
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 01 mei 2017 12:11

Omdat fabrikanten graag willen dat je na weinig kilometers iets nieuws koopt.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 01 mei 2017 12:15

Maar hoeveel fietsers zijn er wereldwijd die jaarlijks duizenden of meer kilometers op hun fiets rijden?
En hoeveel mensen kopen en racefiets die na 2 rondjes in de schuur of op zolder beland?

Rob71
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 16 feb 2017 11:06

Rob71 01 mei 2017 12:24

Ik vraag me af of bij racefietsen echt aan kwaliteit ingeboet wordt om meer te kunnen verkopen. Mindere kwaliteit is toch ook minder imago, waardoor je met je prijs van ellende naar beneden moet en je omzet inzakt.

Zou meer of minder lagers ook niet te maken hebben met gewicht. Iedere gram telt tegenwoordig en lagers zijn relatief zware onderdelen.

gr
Rob

Gebruikersavatar
Wolfhound32
Forum-lid
Berichten: 1861
Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
Locatie: Dronten

Gebruikersavatar Wolfhound32 01 mei 2017 12:24

Volgens mij lukt het niet om er 2 naast elkaar te plaatsen. Heb net de bod er weer af gehaald, maar de as wordt idd smaller in de body.

Afbeelding

Afbeelding
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 01 mei 2017 12:42

Orlok schreef:Dat lijkt mij sterk dat als je twee lagers naast elkaar monteert dat dan de levensduur ruwweg wordt verdubbeld. Verder is het zo dat een een defect lager speling gaat krijgen en op den duur gaat vastlopen waardoor het lager zich gaat invreten in de buitenste lagerschaal of in de as. In beide gevallen kan je dan de naaf weggooien. ;)
Een defect lager gaat niet vastlopen, maar loopt mee zonder belasting op te nemen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 01 mei 2017 12:43

Wolfhound32 schreef:Volgens mij lukt het niet om er 2 naast elkaar te plaatsen. Heb net de bod er weer af gehaald, maar de as wordt idd smaller in de body.
Bij mijn Chorus naaf (1999) gaat het wel.....heeft geen insnoering.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 01 mei 2017 13:13

Rob71 schreef:Ik vraag me af of bij racefietsen echt aan kwaliteit ingeboet wordt om meer te kunnen verkopen. Mindere kwaliteit is toch ook minder imago, waardoor je met je prijs van ellende naar beneden moet en je omzet inzakt.
Ik weet niet of dat echt zo werkt. Verhalen van mindere kwaliteit zullen jou als kenner/betrokkene nog wel bereiken, maar de andere 95% van de markt heeft die informatie niet of ziet het als anekdotisch.

Doordat al onze informatie enorm versplinterd en verspreid is, en ook nog gekleurd door gebruik/kms/onderhoud is duurzaamheid nauwelijks te kwantificeren. Het lijkt mij veel meer bepaald door marketing en imago in het algemeen. Alleen de echt duurzame producten vallen op.

(Zou leuk zijn als we via (de gebruiksgegevens van) Strava een soort big data onderzoek kunnen doen naar slijtage van onderdelen)

Plaats reactie