Pagina 99 van 291

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 01 mei 2017 10:21
door Orlok
Lijkt mij idd ook handig, dan heb je iig altijd het juiste lager bij de hand als je het buitenste lager, wat dus het hardste slijt, wilt vervangen door het één-na buitenste lager. :mrgreen:

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 01 mei 2017 10:52
door fabber
Van het weekend kabels vervangen. Koste wat moeite maar uiteindelijk toch gelukt. Dan blijft het afstellen van de achter derrie nog het grootste probleem. Opschakelen, dus zwaarder, gaat prima, maar lichter schakelen schakelt nog niet helemaal optimaal.
Wat lopen spelen met de kabelspanning en de "spanningsschroef" maar heeft nog niet het juiste effect. Iemand nog suggesties? Kabel iets minder spanning wellicht?

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 01 mei 2017 11:01
door Keezx
Orlok schreef:Lijkt mij idd ook handig, dan heb je iig altijd het juiste lager bij de hand als je het buitenste lager, wat dus het hardste slijt, wilt vervangen door het één-na buitenste lager. :mrgreen:
Zo werkt het niet helemaal.
Door de (weliswaar minieme) toleranties faalt er altijd 1 van de 2 naast elkaar het eerste en dat hoeft niet de buitenste te zijn, maar je zal daar niks van merken omdat het naastliggende lager het overneemt, dus de levensduur wordt ruwweg verdubbeld.
Iets dergelijks heeft Campagnolo zelf ook bedacht bij de Record en Chorus vierkante assen die aan de rechterkant 2 identieke lagertjes naast elkaar hebben.
Je rijdt met zo'n as na verloop van tijd met 1 defect lager rechts terwijl de naastliggende nog 100% is.

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 01 mei 2017 11:58
door Orlok
Dat lijkt mij sterk dat als je twee lagers naast elkaar monteert dat dan de levensduur ruwweg wordt verdubbeld. Verder is het zo dat een een defect lager speling gaat krijgen en op den duur gaat vastlopen waardoor het lager zich gaat invreten in de buitenste lagerschaal of in de as. In beide gevallen kan je dan de naaf weggooien. ;)

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 01 mei 2017 12:03
door havana
Het is toch een beproefd concept. In de oude vierkante trapassen van Campa zitten er ook meerdere op rij. En er zijn wel verhalen bekend, onder meer van onze eigen GastheerG, die met zulke trapassen astronomische kilometerstanden haalden zonder ook maar enig onderhoud (ik meen in de orde van grootte van 100.000 :D)

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 01 mei 2017 12:11
door havana
Omdat fabrikanten graag willen dat je na weinig kilometers iets nieuws koopt.

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 01 mei 2017 12:15
door NicoNB
Maar hoeveel fietsers zijn er wereldwijd die jaarlijks duizenden of meer kilometers op hun fiets rijden?
En hoeveel mensen kopen en racefiets die na 2 rondjes in de schuur of op zolder beland?

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 01 mei 2017 12:24
door Rob71
Ik vraag me af of bij racefietsen echt aan kwaliteit ingeboet wordt om meer te kunnen verkopen. Mindere kwaliteit is toch ook minder imago, waardoor je met je prijs van ellende naar beneden moet en je omzet inzakt.

Zou meer of minder lagers ook niet te maken hebben met gewicht. Iedere gram telt tegenwoordig en lagers zijn relatief zware onderdelen.

gr
Rob

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 01 mei 2017 12:24
door Wolfhound32
Volgens mij lukt het niet om er 2 naast elkaar te plaatsen. Heb net de bod er weer af gehaald, maar de as wordt idd smaller in de body.

Afbeelding

Afbeelding

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 01 mei 2017 12:42
door Keezx
Orlok schreef:Dat lijkt mij sterk dat als je twee lagers naast elkaar monteert dat dan de levensduur ruwweg wordt verdubbeld. Verder is het zo dat een een defect lager speling gaat krijgen en op den duur gaat vastlopen waardoor het lager zich gaat invreten in de buitenste lagerschaal of in de as. In beide gevallen kan je dan de naaf weggooien. ;)
Een defect lager gaat niet vastlopen, maar loopt mee zonder belasting op te nemen.

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 01 mei 2017 12:43
door Keezx
Wolfhound32 schreef:Volgens mij lukt het niet om er 2 naast elkaar te plaatsen. Heb net de bod er weer af gehaald, maar de as wordt idd smaller in de body.
Bij mijn Chorus naaf (1999) gaat het wel.....heeft geen insnoering.

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 01 mei 2017 13:13
door wouterf
Rob71 schreef:Ik vraag me af of bij racefietsen echt aan kwaliteit ingeboet wordt om meer te kunnen verkopen. Mindere kwaliteit is toch ook minder imago, waardoor je met je prijs van ellende naar beneden moet en je omzet inzakt.
Ik weet niet of dat echt zo werkt. Verhalen van mindere kwaliteit zullen jou als kenner/betrokkene nog wel bereiken, maar de andere 95% van de markt heeft die informatie niet of ziet het als anekdotisch.

Doordat al onze informatie enorm versplinterd en verspreid is, en ook nog gekleurd door gebruik/kms/onderhoud is duurzaamheid nauwelijks te kwantificeren. Het lijkt mij veel meer bepaald door marketing en imago in het algemeen. Alleen de echt duurzame producten vallen op.

(Zou leuk zijn als we via (de gebruiksgegevens van) Strava een soort big data onderzoek kunnen doen naar slijtage van onderdelen)