Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het grote auto-topic

leon1
Forum-lid
Berichten: 3381
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 27 mar 2024 07:45

scottpch64 schreef: 27 mar 2024 06:20 Leon, bij een japanse auto van 25jr oud kan dat wel eens gebeuren, europeanen hebben daar doorgaans maar 10jr voor nodig! 8-) :twisted:
Ik zal het mijn Honda vertellen. Die is nl. pas 15 jaar. :lol: Maar gelukkig bij deze nog geen nieuwe remklauwen nodig gehad. Mijn andere Honda's waren ook zo'n beetje 15 jaar toen ze problemen met de remmen kregen. Waarbij de ene pas anderhalve ton op de klok had en de andere twee en een halve ton aan kilometers.
Ride bikes, not tanks!

leon1
Forum-lid
Berichten: 3381
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 27 mar 2024 07:47

thestudent schreef: 27 mar 2024 07:43 Af en toe plankgas tot de toerenbegrenzer en ook eens stevig in de ankers. Dat houdt je Honda gezond. En je wielkasten goed schoonhouden. Maar soms gaat er nou eenmaal wat stuk.

Het enige probleem zijn de onderdelenprijzen bij Honda. Kijk aan mijn Renault cliotje was wel eens wat stuk, maar die onderdelen kosten bijna niets. Aan de honda gaat minder stuk, maar de delen zijn duurder.
Vrijdag mag de Honda weer los op de Autobahn :lol: Dan mag 'ie weer 10-12 uur buffelen naar Oostenrijk.

En inderdaad, bij Honda en eigenlijk veel Japanners zijn de onderdelen nogal kostbaar. Gelukkig bestaat er zoiets als Japanse sloperijen. Zo heb ik al eens een raammechaniek laten vervangen voor een paar tientjes. Nieuw zou dat onderdeel meerdere honderden euro's hebben gekost.

Ik reken trouwens heel simpel 100 euro per maand aan onderhoud. Dus 1200 euro per jaar. Ene jaar blijf je eronder, andere ga je er overheen. Maar door de bank genomen kun je voor die bedragen een oudere auto goed en betrouwbaar op de weg houden.
Laatst gewijzigd door leon1 op 27 mar 2024 07:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5544
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 27 mar 2024 07:49

Bij remmen gaat het ook niet om kilometers, puur om veroudering van afdichtingen en corrosie.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

leon1
Forum-lid
Berichten: 3381
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 27 mar 2024 07:50

Eens, en remmen hebben ook de meest ondankbare taak op de auto. Warm, koud, nat, pekel etc.
Ride bikes, not tanks!

scottpch64
Forum-lid
Berichten: 523
Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00

scottpch64 27 mar 2024 13:50

thestudent schreef: 27 mar 2024 07:43 Af en toe plankgas tot de toerenbegrenzer en ook eens stevig in de ankers. Dat houdt je Honda gezond. En je wielkasten goed schoonhouden. Maar soms gaat er nou eenmaal wat stuk.

Het enige probleem zijn de onderdelenprijzen bij Honda. Kijk aan mijn Renault cliotje was wel eens wat stuk, maar die onderdelen kosten bijna niets. Aan de honda gaat minder stuk, maar de delen zijn duurder.
Ik heb jarenlang Honda gereden van Civic tot Prelude ( VTec) en iedereen had het over onderdelen die zo duur waren...
Heb ze nooit nodig gehad want er ging niks kapot, ook niet de VTec-jes die 9000 toeren konden draaien! :like:

Ook een paar jaar bij een Renault dealer gewerkt als verkoper, wat je daar allemaal meemaakt.... :(

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40233
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 27 mar 2024 16:20

Die vtec’s zijn grandioos.
Overbuurman heeft een mooie Civic in prima conditie staan. Leuk ding op toeren.
S2000 ook een feestje om even stevig door te halen.
Less is bore

leon1
Forum-lid
Berichten: 3381
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 27 mar 2024 17:25

Ik rijd al jaren automaat en dat beroofd die VTEC wel van zijn levendigheid. Maar in het dagelijkse leven zoveel makkelijker.

Schakel heb ik ook gehad en ook al was het een i-vtec, dat was altijd feest om even flink door te trekken. In tegenstelling tot sommige Renaults die ik heb gehad. Daar leek het wel alsof de motor onder de kap vandaan wilde als je maar een beetje over de 4000tpm ging. :mrgreen:
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40233
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 27 mar 2024 18:43

Om een of andere reden vind ik jou eigenlijk een Seat rijder :mrgreen:
Less is bore

leon1
Forum-lid
Berichten: 3381
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 27 mar 2024 19:10

VAG staat absoluut niet op mijn shortlist als het om auto's gaat. Ook al plakken ze mijn naam erop. :mrgreen:
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6460
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 27 mar 2024 19:50

Leuk stukje over de nikkel winning in Indonesië voor de auto batterijen, lekker milieuvriendelijk zeg 😢… blijf nog maar 10 jaar in m’n diesel stokerij rijden.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9089
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 27 mar 2024 20:07

rene schreef: 27 mar 2024 19:50 Leuk stukje over de nikkel winning in Indonesië voor de auto batterijen, lekker milieuvriendelijk zeg 😢… blijf nog maar 10 jaar in m’n diesel stokerij rijden.
Zag het ook,wereld zit zo hypocriet in elkaar.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5260
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 27 mar 2024 21:34

Bwa, in Schotland daar drijven ze windturbines aan met.... euh neen niet met wind.... maar met dieselgeneratoren. :winkthumb:

https://www.dailyrecord.co.uk/news/scot ... s-29135763


Maar zo'n fratsen hebben we nogal gezien:

https://www.ad.nl/auto/ministers-laadde ... ~a93adf37/

Als het naar buiten toe maar ecologisch uitziet he....

Plaats reactie