Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Tour 2024

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5156
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 21 jul 2024 21:34

Vicenza schreef: 21 jul 2024 20:56 Op het einde reed hij niet meer voluit he. Terwijl Vingegaard vorig jaar tot het einde balls to the wall ging. Bovendien was het vorig jaar Pogi die niet helemaal fit was.
Als bedoelt dat Pogi de laatste 400 meter het rustiger aandeed: ok. Als je ziet hoe hij de afdaling reed dan is het duidelijk hoever hij doorgegaan is. Op T3 had hij 1m4s op Vinge, aan de streep 1m2s. Als je bedoelt dat hij wanneer hij de laatste honderden meters ook nog vol gas gegaan had, dat dit dan 1m7s of 1m9s of zoiets geweest zou zijn dan wil ik best volgen. Dat gaat over luttele seconden verschil. Dat veranderd niets aan de verhouding als je beide tijdritten gaat bekijken.

Het grootste verschil bouwde hij uit tussen T2 en T3. Na T3 kwam de afdaling, daar werden geen grote verschillen meer gemaakt.

Precies dat Pogi niet helemaal fit was en nu Vinge niet maakt de vergelijking nog interessanter, wil er de cijfers van de derde van vorig jaar bijhalen. Wout van Aert op 2m51 (op 22km). Kan je voorstellen dat vandaag de derde op 2m51 zou aangekomen zijn of omgerekend naar 33km op zo'n 3m45.
Ik kan gezien de cijfers alleen maar concluderen dat de prestatie van Pogi vandaag zeer goed was, maar klein bier in vergelijking wat Vinge vorig jaar deed.

arnold
Forum-lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 01 mar 2014 15:30
Locatie: Haarlem

arnold 21 jul 2024 21:35

bizar draadje aan het worden, die insinuaties over dopinggebruik van pogacar. Het lijkt er wat van weg te hebben dat wat fans van visma teleurgesteld zijn
CaadX Ultegra
Super Six Evo Hi Mod Disc Ultegra DI2

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5156
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 21 jul 2024 21:37

daniel1975 schreef: 21 jul 2024 21:03 Mag ik trouwens nog wel even mijn helmpje afnemen voor Jonas Vingegaard? Dit voorjaar zo enorm in de kreukels (Bernal en Froome kwamen daarna nooit meer op niveau), deze tour paar keer hele zwarte sneeuw gezien en dan op deze manier de laatste 2 dagen jezelf nog zo laten zien. Absoluut NIET de kleurrijkste, leukste renner in het peloton, maar wat een respect voor zijn inzet en doorzettingsvermogen!!
Dat is zeker zo en daarvoor verdiend hij dan ook respect.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16412
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 21 jul 2024 21:41

lugosi schreef: 21 jul 2024 21:37
daniel1975 schreef: 21 jul 2024 21:03 Mag ik trouwens nog wel even mijn helmpje afnemen voor Jonas Vingegaard? Dit voorjaar zo enorm in de kreukels (Bernal en Froome kwamen daarna nooit meer op niveau), deze tour paar keer hele zwarte sneeuw gezien en dan op deze manier de laatste 2 dagen jezelf nog zo laten zien. Absoluut NIET de kleurrijkste, leukste renner in het peloton, maar wat een respect voor zijn inzet en doorzettingsvermogen!!
Dat is zeker zo en daarvoor verdiend hij dan ook respect.
En dan bij uitbreiding alle andere renners die met minder kwaliteiten hetzelfde parcours moeten afleggen.
Maar dat alleen maakt nog steeds geen mooie koers.
I know myself like no one else
Nothing to defend

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5156
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 21 jul 2024 21:46

Lcsmet schreef: 21 jul 2024 21:41
En dan bij uitbreiding alle andere renners die met minder kwaliteiten hetzelfde parcours moeten afleggen.
Maar dat alleen maakt nog steeds geen mooie koers.
Neen dat is waar, maar mentaal is het als voormalig tourwinnaar, die slecht voorbereid aan de Tour moet beginnen en dan botst op een superieure Pogi mentaal toch heel wat zwaarder dan voor iemand die komt om een rit te winnen of een sprint aan te trekken.
Ik hou er niet van wanneer hij defensief rijdt als hij goed is, maar als je niet beter kan en toch volhoudt dan kan je jezelf niets verwijten.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39462
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 jul 2024 21:58

Dat dus!
Less is bore

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5803
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 21 jul 2024 22:12

Ik heb altijd al meer respect gehad voor de niet aflatende verliezer dan met de vingers in de neus winnende winnaar. Al met al was het toch een mooie tour met heel wat verrassende wendingen ook al was pogacar outstanding.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5803
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 21 jul 2024 22:17

daniel1975 schreef: 21 jul 2024 21:03 Mag ik trouwens nog wel even mijn helmpje afnemen voor Jonas Vingegaard? Dit voorjaar zo enorm in de kreukels (Bernal en Froome kwamen daarna nooit meer op niveau), deze tour paar keer hele zwarte sneeuw gezien en dan op deze manier de laatste 2 dagen jezelf nog zo laten zien. Absoluut NIET de kleurrijkste, leukste renner in het peloton, maar wat een respect voor zijn inzet en doorzettingsvermogen!!
:winkthumb: :winkthumb: :winkthumb:
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13377
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 jul 2024 10:38

Vingegaard had ik echt niet verwacht! Wat een topprestatie. Ik had hem echt op minimaal 10 minuten verwacht.
Evenepool, mooie stabiele volwassen Tour gereden, heel knap!
Pogacar, gewoon de beste, ook heel knap.

Eigenlijk een volledig terrecht podium met allemaal winnaars. Volgend jaar kan het weer helemaal anders zijn.

Winnen blijft nou eenmaal de makkelijkste manier om je inpopulair te maken bij een grote groep mensen. Ik vind dat altijd heel raar. Krijg altijd het idee dat die mensen iets is overkomen en het ze zelf allemaal net niet lukt in het leven.

derxx
Forum-lid
Berichten: 1043
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 22 jul 2024 12:11

Ik heb iig naar een hele mooie tour gekeken, met een Pogi die onaantastbaar was, een Vingegaard die een uitzonderlijke prestatie neerzet naarmate hij een paar weken geleden nog volledig in de kreukels lag, en een Evenepoel die alle criticasters de mond snoert (incl mezelf).
Ik kan genieten van alle 3 de renners zoals ze gefietst hebben. Iedereen zegt wel dat Vingegaard de wieltjes zuiger is, ik ben het er niet mee eens. In de eerste week spaart hij z'n krachten omdat hij weet wat er nog aan gaat komen. Achteraf blijkt hij gewoon gelijk gehad te hebben. Hij heeft het een paar keer geprobeerd in de 2e week, waarbij het in etappe 11 lukt om Pogi op de lijn te kloppen (omdat Pogi net een mindere dag had waarschijnlijk). De andere keren rijdt Pogi ogenschijnlijk gemakkelijk 0.5wkg harder dan de rest bergop. Door aangepaste training, slechtere vorm van z'n tegenstanders, en betere voeding (geeft Pogi in interviews zelf toe dat hij in het verleden moeite had met voedsel afwegen etc), is dat verschil te verklaren.
Evenepoel heeft me zeker verrast. Ik had hem meer niveau Pidcock verwacht met een betere tijdrit, maar zeer knap hoe goed hij bergop meekwam. Je zag alleen z'n gebrek aan ervaring / begeleiding in de 3e week toen de koek wel grotendeels op was. Wellicht dat hij net zoals Vingegaard in de 1e week iets behoudender had kunnen fietsen, om zo in de 3e week nog wat in de tank te hebben, maar dat is natuurlijk koffiedik kijken. Uiteindelijk heeft hij natuurlijk wel in de 3e week het grootste gedeelte van z'n achterstand opgelopen.

Als we ook nog iets dieper gaan kijken had UAE dit jaar natuurlijk ook veruit de sterkste "knechten" voor de kopmannen. Met Ayuso, Yates en Almeida heeft UAE al 3 man die bij een ander team gewoon kopman zouden zijn. SQ heeft eigenlijk alleen Landa (en die lijkt ook wel alleen het hoognodige te doen af en toe), terwijl ze bij VisLAB eigenlijk alleen Kelderman als ervaren klimmer hadden. Jorgenson heeft zich ontpopt als een goeie renner voor de toekomst, maar WvA was natuurlijk niet in z'n goeie doen, Laporte heb ik helemaal nauwelijks gezien (die viel me echt tegen), Tratnik en Benoot gewoon degelijk, maar geen echte klimmers natuurlijk, en Lemmen een grote verrassing die volgens mij zelf nog niet helemaal weet wat ie kan :) Maargoed, het team was natuurlijk lang niet zo sterk als afgelopen jaar.

Ik zal nooit m'n hand in het vuur steken voor niemand in de tour, maar wat mij betreft is de vooruitgang die geboekt is (door iedereen in het peleton) wel te verklaren door beter materiaal (aero en rolweerstand), betere voedings patronen (voor, tijdens en na de ritten), en betere training (incl coretemp, glucose meters, etc). Als alle drie afzonderlijk 5% oplevert (en ik denk dat het wel meer is) dan kom je al een heel eind.


Al met al kijk ik al uit naar volgend jaar, waar we hopelijk alle 3 de renners in topvorm zullen hebben, zonder mega tegenslagen in het voorseizoen.
Afbeelding

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 22 jul 2024 14:04

Ik zit he-le-maal stuk. Ben een tot moes geslagen vormloze massa in een troosteloze woestijn. Een roepende ook. Om mijn moeder. Net als Remco (Evenepoel mag je tegenwoordig ook al niet meer zeggen) huil ik tranen met tuiten, omdat ? Omdat ze me niet geloven, niet willen geloven, niet durven geloven. Twijfelaars? Nee, lafaards zijn het. Wegkijkers en meelopers. Heulen met de winnaar. Zo makkelijk. Stuntmanfetisjisten. Eveneens. Ontkenners van de menselijke limiet. Zuurstof? Daar lachen we om. Nee, koolmonoxide-ademtesten onder deskundige begeleiding, want het is wel gevaarlijk spul. Elke molecuul glucose en fructose uitgeschreven in het plan van aanpak. Rolweerstand (32mm meneer), CdA tot diep in de schijfrem. Zwaartekracht? Met een beetje brain-training kan je zelfs die laten afnemen, net als de behoefte aan ademhalen. Mind over matter. WimHoffen voor vergevorderden.

Vroeger was 400w goed was voor 5 liter zuurstof per minuut. VO2max 93ml O2/kg/min (Lemond) en een vergeten Noor trapte ooit eens 96. Ach, allemaal oud wielrennen.

Tour 2024

De menselijke limiet bestaat niet meer.

ADV 6,4w/kg? FTP, ook zo iets. Hilarisch.

Pete Riegel. Wie?

De Wet van de verminderde meeropbrengst. Stel je niet aan.

Pogacar 2.0 Twee vingers in de neus? Nee, drie op z'n rug.

De rest deed voor spek en bonen mee.
Laatst gewijzigd door Klein_Verzet op 23 jul 2024 14:15, 2 keer totaal gewijzigd.

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1153
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 22 jul 2024 14:26

Op het gevaar af van ruzie te scheppen, het was voor de Nederlanders een heel magere Tour. 1 ritoverwinning en de eerste NL in het klassement op 21 ste plaats op 1u23 van de winnaar.
De Belgen, 5 ritoverwinningen, 3 renners in de top 20, eindpodium, witte trui.

Plaats reactie