Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16748
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 28 apr 2016 22:13

rob74 schreef:
remmiedepemmie schreef:Zou het vasthouden aan een ploegleidersauto dan niet net zo zwaar moeten worden bestraft?
Zoiets valt wat meer op. :D dat motortje in die staande buis is wat minder zichtbaar. En meeliftende renners worden uit de koers gezet. Volgens mij is Froome dat al eens overkomen :shock:
Dus als je je epo gewoon netjes voor de camera van de NOS inspuit hoef je ook niet geschorst te worden? :mrgreen:
Campagnolo Ultra Dork

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 28 apr 2016 22:33

Bij het meeliften met de ploegleiderswagen heb je dat grijze gebied dan wel weer. Bij dat meeliften gaat het dan ook niet om jezelf een voordeel te verschaffen, maar om het nadeel van materiaalpech of een valpartij te verkleinen.
Stayeren achter de ploegleiderswagen om weer in karavaan terug te komen is redelijk geaccepteerd. Na een valpartij je rem even laten "bijstellen" door de mechanieker moet ook nog kunnen. Je op volle snelheid mee laten slepen zoals Nibali, gaat dan weer te ver.

Maar het verschil tussen een motortje en hulp van de ploegleiderswagen is toch het verschil tussen een voordeel hebben en een nadeel verkleinen. Wat dat betreft zijn het toch wel appels en peren.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 29 apr 2016 00:22

GB cyclist Simon Yates fails drugs test as British Cycling is plunged further into crisis

http://www.dailymail.co.uk/sport/others ... risis.html

Gebruikersavatar
AmstelGoldRaas
Forum-lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2015 21:15

Gebruikersavatar AmstelGoldRaas 29 apr 2016 07:09

O ja, wielrenners en astma...

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16748
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 29 apr 2016 08:00

Laatst linkte iemand nog naar die documentaire over Wout Poels. Toen een arts hem vroeg of hij nog medicijnen gebruikte: "nee niks..." daarna tussen neus en lippen door: "ja af en toe Ventolin". Dat moest hij vanwege de aanwezige camera nog even snel aanvullen met: "ook buiten de koers".

We kunnen de Russen wel allemaal scheef aan kijken vanwege Meldonium maar "de onzen" hebben net zo min astma als de Russen hartklachten.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
AmstelGoldRaas
Forum-lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2015 21:15

Gebruikersavatar AmstelGoldRaas 29 apr 2016 08:03

Een arts die daar een attest voor schrijft, voor een renner die helemaal geen astma heeft, is imho net zo fout bezig als een "EPO-arts".

Benito
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 21 mei 2015 11:08

Benito 29 apr 2016 08:23

Het is jammer dat de TUEs niet openbaar zijn, dat zou een hoop inzicht geven, maar zal juridisch wel lastig zijn i.v.m. de privacy van sporters. Aan de andere kant moet het toch mogelijk zijn om de TUEs openbaar te maken op geanonimiseerde wijze, bijv. door elk jaar te rapporteren hoeveel WT-renners gebruik hebben gemaakt van bepaalde medicijnen of medicijngroepen. Waarom zou de UCI daar niet toe bereid zijn...?

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5513
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 29 apr 2016 08:27

Haha tja. Gelukkig hebben we nog een broertje over. :lol:
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 29 apr 2016 08:36

Als ik het goed begrijp classificeren de meest renners zich eigenlijk meer voor de Paralympics zoveel aandoeningen hebben ze.

Erik
Forum-lid
Berichten: 2109
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 29 apr 2016 09:06

Ik gebruik af en toe anti-allergiemedicijnen en heb ook wel eens een periode Ventolin gebruikt tegen benauwdheid na het fietsen. Alles op voorschrift en, maar ik heb absoluut geen astma. Als ik het goed begrijp zouden wedstrijden voor mij nu uit den boze zijn en is mijn huisarts vergelijkbaar met een EPO arts?

En als ik mijn medicatie niet heb, dan kan ik soms mijn werk niet doen. Heeft te maken met het binnenklimaat in ons gebouw. Ik begrijp dat ik nu ontslag moet nemen omdat ik een oneerlijk voordeel ten opzichte van mijn collega's heb?

Wielrenners hebben net zo veel recht op medische begeleiding als ieder ander en je moet daarbij wel rekening houden met de ongezonde inspanningen die van ze gevraagd worden. Af en toe een medicijn om ervoor te zorgen dat ze net zo gezond zijn als op de momenten dat ze dit niet gebruiken is imho gezondheidszorg en geen doping. Medicatie onnodig toedienen met als enige doel het op onnatuurlijke wijze verbeteren van de prestaties (epo etc) is uiteraard een heel ander verhaal.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Benito
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 21 mei 2015 11:08

Benito 29 apr 2016 09:47

Erik schreef:Medicatie onnodig toedienen met als enige doel het op onnatuurlijke wijze verbeteren van de prestaties (epo etc) is uiteraard een heel ander verhaal.
Volgens mij zit hier het probleem. Hoe kunnen we medisch noodzakelijk gebruik scheiden van prestatie bevorderend gebruik? Er zijn uiteraard medische tests, zoals een astma test, om te zien of iemand een aandoening heeft, maar we hebben niet de garantie dat die test inderdaad positief zijn bij de gebruikers van de medicatie. En zelfs als bij een sporter een bepaalde aandoening wordt vastgesteld zou afhankelijk van dosering van de medicatie de grens van medisch noodzakelijk en prestatie bevorderend kunnen worden overschreden.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27890
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 29 apr 2016 10:44

Ventolin is niet prestatiebevorderend als je geen astma hebt.

Dat hele verhaal van Orica komt op mij over als een "Emmy O'Reilly'tje".

Plaats reactie