:facepalm:wasbeer2006 schreef: ↑14 nov 2023 16:29Nee op de achterrem de spuit en de shifter van voor...... zo erg was het zelf
Blokken had ik er in beide remmen al uit. bleedblok zat in de achterste rem....
Nog iets verprutst bij het sleutelen vandaag?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13778
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Moest er zelf ook erg om lachen, gelukkig was het een nieuwe rem en in de garage, dus met 10 minuten was het weer schoon gemaakt en netjes ontlucht.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13778
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Jawel dat lukt wel, was nieuw.
Mocht het bv 3 a 4 jaar oud zijn is de kans op een probleem wel wat groter.
Maarja dan is het vaak nieuw rubber en/of zuiger plaatsen en ook wel weer klaar
Mocht het bv 3 a 4 jaar oud zijn is de kans op een probleem wel wat groter.
Maarja dan is het vaak nieuw rubber en/of zuiger plaatsen en ook wel weer klaar
Ik dacht dat zoiets altijd voor de vuilbak was. Enkele maanden geleden vastzittende piston proberen loskrijgen door telkens uit te duwen, en met olie te smeren en weer in te duwen. Opeens was alle druk weg, dus rubbertje ofzo kapot of te ver uitgeduwd. Heb remblok toen weggegooid
Was toen in paniek een nieuwe remblok gaan zoeken want moest dat weekend een mtb toertocht doen. En zonder achterrem was me iets te avontuurlijk
Was toen in paniek een nieuwe remblok gaan zoeken want moest dat weekend een mtb toertocht doen. En zonder achterrem was me iets te avontuurlijk
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13778
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Je kan gewoon nieuwe kopen als het versleten is of lekt
https://www.bike-discount.de/en/sram-ri ... uMQAvD_BwE
Sram en hope is prima te krijgen. Soms kan je je wel afvragen of het qua geld de moeite waard is.
Soms is een hele caliper met nieuwe blokken iets van 5 a 6 tientjes.
https://www.bike-discount.de/en/sram-ri ... uMQAvD_BwE
Sram en hope is prima te krijgen. Soms kan je je wel afvragen of het qua geld de moeite waard is.
Soms is een hele caliper met nieuwe blokken iets van 5 a 6 tientjes.
niet echt verprutst, maar de achterremklauw van mijn winterfiets (shimano 105 R560) is denk ik toe aan vervanging. En is het dan de BR 5700 of BR 5800 ?
Voor zit er een 105 R7000 remklauw op
Beide remklauwen hebben een center lock (heb ik geleerd na veel googlen), maar de R7000 versie heeft die centerlock niet voor de R(ear)-versie, klopt dat ? En is er een iets minder bejaarde versie van de achterrem R560 versie met een centerlock ?
Voor zit er een 105 R7000 remklauw op
Beide remklauwen hebben een center lock (heb ik geleerd na veel googlen), maar de R7000 versie heeft die centerlock niet voor de R(ear)-versie, klopt dat ? En is er een iets minder bejaarde versie van de achterrem R560 versie met een centerlock ?
Da's een normale remhoef met éénboutsbevestiging, type zijtrek. Kun je praktisch door elke andere remhoef van datzelfde type vervangen en die heb je ook gewoon van de R7000 serie. Wel even opletten dat je een geschikte versie voor de achterrem koopt, die heeft een wat minder lange bevestigingsbout (want hoeft niet helemaal door je voorvork heen). Bijvoorbeeld https://www.bike-discount.de/en/shimano ... yCEALw_wcB
Als alternatief kun je bijvoorbeeld ook een BR-r561 nemen (geschikt voor "rear").
Je huidige achterrem hoort trouwens officieel niet bij de 105-reeks, maar werd vaak op fietsen gezet met een "mixed" afmontage: daar zit vaak een "no-tier" type remhoeven en/of crankstel op om het allemaal iets goedkoper te maken, of zelfs een voorderailleur uit een lagere klasse (Tiagra ipv 105).
Met "centerlock" wordt over het algemeen een type bevestiging van remschijven bedoeld en volgens mij heeft dat niks met remhoeven te maken.
Laatste opmerking nog: remklauwen horen bij schijfremmen, bij velgremmen noem je het remhoeven
Als alternatief kun je bijvoorbeeld ook een BR-r561 nemen (geschikt voor "rear").
Je huidige achterrem hoort trouwens officieel niet bij de 105-reeks, maar werd vaak op fietsen gezet met een "mixed" afmontage: daar zit vaak een "no-tier" type remhoeven en/of crankstel op om het allemaal iets goedkoper te maken, of zelfs een voorderailleur uit een lagere klasse (Tiagra ipv 105).
Met "centerlock" wordt over het algemeen een type bevestiging van remschijven bedoeld en volgens mij heeft dat niks met remhoeven te maken.
Laatste opmerking nog: remklauwen horen bij schijfremmen, bij velgremmen noem je het remhoeven
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Tnx ! Ook voor de duidelijke uitleg over de juiste terminologie
Nu heb ik in mijn jeugdige onbezonnenheid de vraag ook aan Futurumshop gesteld en zij wisten te vertellen dat de R7000 remhoeven via 2 punten gemonteerd dienen te worden en kunnen helaas niet met een centrebolt gemonteerd worden.
https://www.futurumshop.nl/shimano-105- ... lver.phtml
Zien zij het verkeerd of heb je ook weer verschillende r7000 hoeven
Nu heb ik in mijn jeugdige onbezonnenheid de vraag ook aan Futurumshop gesteld en zij wisten te vertellen dat de R7000 remhoeven via 2 punten gemonteerd dienen te worden en kunnen helaas niet met een centrebolt gemonteerd worden.
https://www.futurumshop.nl/shimano-105- ... lver.phtml
Zien zij het verkeerd of heb je ook weer verschillende r7000 hoeven
Zijtrek-remhoeven hebben inderdaad soms twee montage-bouten, de zogenaamde "direct mount" remhoeven. Daar lees ik niets over in de beschrijving op Futurumshop, en het plaatje is ook van een normale remhoef met één montagebout. Ik denk dus dat de medewerker van Futurum het fout heeft en dat je deze gewoon kunt bestellen.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Welke shifters zitten er op de fiets? Ik lees iets over een gewijzigde cable pull voor velgremmen bij de nieuwere 11-speed groepen. Het kan dus voorkomen dat je huidige shifters (ik gok oude shifters met "oude" cablepull?) dus niet 100% compatibel zijn met de R7000 remhoeven. Ik denk dat het in de praktijk prima werkt en je hier weinig van merkt.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350