FAQ Campagnolo-Shimano-SRAM
Ik heb een >2015 11 speed Campa Super Record-crank op het oog. Er zitten nu 56x44-bladen op, kan ik daar gewoon 50x34 op zetten?
56x44 komt in de technische handleiding van Campa niet voor, vandaar dat ik enigszins twijfel. Liever 100% zeker voor ik bestel dan 98%...
56x44 komt in de technische handleiding van Campa niet voor, vandaar dat ik enigszins twijfel. Liever 100% zeker voor ik bestel dan 98%...
Geen probleem; iedere 11 speed crank zal correct schakelen. Er zit geen beperkingen op de groep hoe klein de crankbladen kunnen zijn*.
Met een 56/44 gok ik dat het zowat een profrenner setup moet geweest zijn.
Walter
* mogelijk is er een beperking op het frame hoe laag de voorderailleur kal komen. Maar 50/34 kan altijd.
Met een 56/44 gok ik dat het zowat een profrenner setup moet geweest zijn.
Walter
* mogelijk is er een beperking op het frame hoe laag de voorderailleur kal komen. Maar 50/34 kan altijd.
Campagnolo heeft in het verleden wel cranks met verschillende BCD's (bolt circle diameter) gehad voor compact en niet compact. Dus ik zou het zeker even toetsen. Op een normale crank kun je dus mogelijk niet altijd een 34/50 kettingbladcombinatie monteren.
Campagnolo heeft een heel uitgebreide website met documentatie. Daar zal je toch zeker het antwoord moeten vinden.
Dus dat 34/50 altijd past zou ik niet zomaar stellen.
Wat is het onderdeelnummer van deze crank?
Campagnolo heeft een heel uitgebreide website met documentatie. Daar zal je toch zeker het antwoord moeten vinden.
Dus dat 34/50 altijd past zou ik niet zomaar stellen.
Wat is het onderdeelnummer van deze crank?
Ride bikes, not tanks!
Ik gok er ook op dat de crank die a_v op het oog heeft een 130 BCD crank is. Gezien de bladen die er nu opzitten. Maar dat weten we pas als we het onderdeelnummer weten.
@a_v: je kan natuurlijk ook de BCD van de crank die je wil kopen opvragen. Dus de afstand tussen de bladbouten. Als die dus 130 is dan kun je geen 34/50 bladen monteren.
@a_v: je kan natuurlijk ook de BCD van de crank die je wil kopen opvragen. Dus de afstand tussen de bladbouten. Als die dus 130 is dan kun je geen 34/50 bladen monteren.
Ride bikes, not tanks!
-
- Forum-lid
Als het een >2015 is zoals je zegt, dan bedoel je de vier-armige crank. Daar kan je dus alle bladen op monteren. Pre 2015 zijn de 5-arm cranks en daar heb je inderdaad BCD 110 voor compact en BCD 135 voor "normaal" (vanaf 39 binnenblad).
Het is inderdaad de versie met vier armen, na de 2015-update.
Op de plaatjes bij de pedaalgaten staat rechts (drive side) OB 430343 / SN 0070, links OB 460138 / SN 0027, 170mm.
Op de Campagnolo-site vind ik alleen onderstaand document, daar komt 56x44 niet in voor.
https://media.campagnolo.com/seecommerc ... -11S-TM1EN
Ik vind wel dit:
Op de plaatjes bij de pedaalgaten staat rechts (drive side) OB 430343 / SN 0070, links OB 460138 / SN 0027, 170mm.
Op de Campagnolo-site vind ik alleen onderstaand document, daar komt 56x44 niet in voor.
https://media.campagnolo.com/seecommerc ... -11S-TM1EN
Ik vind wel dit:
https://www.velosaloon.com/products/cam ... 45mm-bcd-1Please note / Bemerkung:
Was also used on Record and Chorus, special combination only produced for professional team bikes! not mentioned in any catalouge /
Kettenblatt wurde auch an Record und Chorus 11-fach Kurbeln, sonder Kombination die nur für professionelle Rennrad-Teams produziert worden ist, wird in keinem Katalog erwähnt
Laatst gewijzigd door a_v op 28 mar 2025 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid
Dan kan je dus binnen 34, 36, 39 van Campa monteren. Ik heb zelf een Stronglight BCD 112 42 gemonteerd op zo'n crank. Buiten kan BCD 145 50 en meer. Bij combinaties even rekening houden met het maximaal aantal tandjes verschil (kan je op de site van Campa vinden, ik heb even niet zo snel een linkje).
-
- Forum-lid
56-44 is een profverzet. Die waren voor ons gewone stervelingen niet beschikbaar.