Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 22 mar 2017 18:35

Benergy schreef:ypuh, je geeft aan dat je mogelijk gaten hebt maar er niets van hebt gemerkt.
en je kunt gewoon tot iets van 6 bar oppompen?
welke sealant heb je gebruikt?
Klopt, van de 2 gaten ga ik er vanuit dat er zeker wel 1 echt lek geweest is. Hoe dan ook heb ik er niets van gemerkt (-1 voor de Pro One gezien er nog maar 600km mee gereden is, +1 voor Tubeless voor het opvangen van het lek).

6 bar gaat er in en de band blijft prima op spanning, al rijdt ik meestal rond de 5 bar in 28c banden. Ik gebruik Stan's No Tubes sealant.

Suntoro
Forum-lid

Suntoro 30 mar 2017 20:35

Binnenkort zal mijn nieuwe wielset klaar zijn voor mijn woon-werk fixie... En eigenlijk wil die H Plus Son The Hydra velgen tubeless gaan rijden wegens het gemak bij een klein lekje...

Ik overweeg wat anders dan de Pro Ones (die ik momenteel nog wel op mijn racefiets heb zitten als voorband). De Schwalbes vind ik inderdaad ook iets te zacht en toch niet zo degelijk. Wel goede grip had ik met de Ones, maar ook met de Pro One als voorband.

Hutchinson Sector was een optie, maar de Sector 28mm is waarschijnlijk te breed voor mijn fiets icm H Plus Son velgen. Hoewel ik nu met Panaracer Gravel Kings 28mm rijd, zal het toch een 25mm slick band worden.

Ik overweeg een Maxxis Padrone of een IRC Formula Pro Light.... Aan de andere kant neig ik ook naar de Panaracer Race Type A om aan te schaffen, omdat die een stuk voordeliger is (maar ietsjes zwaarder en stugger).

Verder is het verschil met tussen Maxxis Padrone TR en Padrone TL niet helemaal duidelijk, terwijl er wel groot prijsverschil tussen zit. Tubeless ready en tubeless? Met sealant en zonder sealant? In gewicht is de duurdere TL ietsjes zwaarder op de Maxxis site, maar ook niet heel veel.

Ik dacht ergens gelezen te hebben over ervaringen met IRC banden, maar zie het zo niet meer terug... Volgens mij wel positief. (Edit: inmiddels gevonden). Maar zijn er ervaringen met de Maxxis banden? Op de MTB zijn Maxxis banden erg populair, maar de (goedkope) Maxxis banden die ik voor op mijn auto had zitten waren erg snel versleten... Bij autobanden is het meer een B-merk, maar bij fietsbanden toch meer een A-merk lijkt het, net als de prijzen.

Het liefst zou ik een Panaracer Gravel King 26mm tubeless willen voor mijn fixie, maar die is er niet. En de Maxxis Forza tubeless 25mm is helaas nog niet te koop, maar ben wel benieuwd naar Maxxis ervaringen. En soortgelijke banden als de WTB Exposure / Panaracer Gravel King / Hutchinson Sector / Maxxis Forza... Maar dan wel beschikbaar in 25mm/26mm en voor tubeless gebruik, niet breder. Standaard banden tubeless monteren ga ik in ieder geval niet proberen, want dat gaat niet werken zonder knal... :lol:

Toch ga ik eerst even kijken of normale 28mm nog gaat met mijn nieuwe wielen in mijn frame, want in 28mm tubeless banden is de keuze toch iets groter in een band die ik echt wil (met licht profiel dus, degelijk en relatief niet al te zwaar).

ldecoen
Forum-lid

ldecoen 09 apr 2017 11:32

Ik rijd nu al drie seizoenen tubeless en ik heb mij gisteren nieuwe schwalbe pro one banden besteld om mijn versleten ultremo tubeless banden te vervangen. Ik heb ze besteld bij bike24 voor 33 euro per stuk, dus dat is bijna even duur als gewone banden.

ik ben zelf best tevreden over tubeless. al meermaals 'lek' gereden in groep maar gewoon doorgefietst met 5-6 bar resterende druk. ik gebruik stan's notubes sealant, die is zoals vermeld beter dan Doc Blue. ik heb ook al grotere sneden en gaten gehad, dan moest ik even stoppen en het gat naar beneden positioneren, soms ook wat dichtdrukken tegen het asfalt als het er te hevig uit spoot, maar zelfs in die gevallen ben ik nog traag en voorzichtig naar huis kunnen fietsen met 3 bar druk over. nog nooit 'echt' lek gestaan en biba moeten plaatsen.

wel heb ik de indruk dat ze bij schwalbe de lekbeschermende laag hebben verminderd omdat ze rekenen op die sealant. als ik kijk hoeveel gaatjes er afgedicht worden door die vloeistof dan zou ik zonder vloeistof al bijna 10 keer lek gestaan hebben, met een gewone band reed ik doorgaans 2x lek per seizoen

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 09 apr 2017 13:38

Het laatste stukje klopt niet. Je had met biba niet 10x lek gereden. Door een sneetje ontsnapt wel lucht en dus dicht de sealant. Maar zat er een biba gaat die daar niet van lek. Daarnaast is elke ophoping niet perse een lek, de meeste wel maar het is ook het kristal wat soms ergens blijft plakken.

De oude ultremo waren dikker en konden prima zonder vloeistof gereden worden, met de pro one kan dat ook maar dan heb je dus meer van dit soort lekken en heb je alleen maar nadelen tenzij je elke gram belangrijk vind.

Suntoro
Forum-lid

Suntoro 16 apr 2017 22:17

ldecoen schreef:Ik rijd nu al drie seizoenen tubeless en ik heb mij gisteren nieuwe schwalbe pro one banden besteld om mijn versleten ultremo tubeless banden te vervangen. Ik heb ze besteld bij bike24 voor 33 euro per stuk, dus dat is bijna even duur als gewone banden.
Idd wel een mooie prijs, heb er vandaag toch maar eentje besteld om achter ook weer tubeless te gaan rijden... Pro One heb ik al voorop zitten. Maar daarnaast ook een setje Maxxis Padrones TR 25mm er bij besteld voor mijn fixie wielset... Wellicht wissel ik de bandenset nog, maar aan de andere kant slijten de Pro Ones me waarschijnlijk veels te hard voor een woon-werk fixie... Al weet ik ook niet hoe hard de Maxxis Padrones TR slijten...

Hopelijk kan Bike24 mijn bestelling gewoon leveren, want nu is de levertijd opeens van 1-3 dagen naar 2-4 dagen gestegen... Ervaring uit het verleden met Xpedo mtb SPD pedalen is dat Bike24 het opeens niet meer kan leveren als ze de levertijd wijzigen. Maar het kan ook zijn dat net de het setje Padrones 25mm TR's de enige voorraad waren en ik dat setje heb besteld.

In dat geval zal ik mijn hele order cancellen en gewoon toch die Panaracer bandjes bestellen Pro Bikeshop, want die zijn gewoon duurzaam. Alleen een beetje zwaar...

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 17 apr 2017 10:05

Misschien is deze tubeless versie van de Panaracer iets voor jouw.? Ze komen iig goed uit de test op road.cc. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Suntoro
Forum-lid

Suntoro 17 apr 2017 11:23

Orlok schreef:Misschien is deze tubeless versie van de Panaracer iets voor jouw.? Ze komen iig goed uit de test op road.cc. ;)
Ja, eigenlijk wel...

Ik vind ze juist ook wel wat voor jou als fervent Schwalbe sloper... :lol: (en ze hebben ook 25mm).

Die test had ik ook al gezien, en die shop houd ik ook altijd in de gaten... En had op zich wel goede ervaringen met de non-tubeless versies van de Race Type A Evo en Evo 2, dus de Evo 3 Tubeless zou een logische opvolger zijn... Maar vond ze een beetje zwaar, al merk ik eigenlijk dat gewicht weinig uitmaakt qua rolweerstand en snelheid... Momenteel heb ik met mijn non-tubeless Panaracer Gravelkings ook al weer 1300km aan woon-werk ritjes gereden dit jaar en Panaracer banden zijn gewoon erg goed... Diamant profiel achter is wel weg, maar ze doen het nog goed. Grip van ZSG compound goed, maar slijt wel snel op een profiel band (Driver Pro 26" en 29"). Met slickbanden is het wat beter (Race Type Evo en Evo 2)...

Eigenlijk komen al mijn Panaracer banden bij Pro Bike shop vandaan... (verzendkosten wat veel met 10,- euro, maar wel binnen 2 dagen in huis (bij AH pick-up point) met UPS... :winkthumb: )

Maar eigenlijk wilde ik weleens een ander merk proberen. Vandaar IRC misschien, maar nu dus Maxxis... Misschien stom dat ik toch niet heb gekozen voor de Panaracer banden... :roll: Ben juist van Panaracer banden naar de Schwalbe One en Pro One overgestapt toen ik tubeless ging rijden op mijn racefiets...

Zag overigens dat Giant ook TR/tubeless banden gaat uit brengt onder eigen label. Wel wat duur ook, zoals bij Trek en Specialized... Verder was het verschill me van een Maxxis Padrone TL en TR niet zo duidelijk, ook al heb ik nu een TR besteld. Is het alleen wel of geen sealant gebruiken, want dat ben ik sowieso van plan altijd te gebruiken.

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 17 apr 2017 14:33

Suntoro schreef:Ik vind ze juist ook wel wat voor jou als fervent Schwalbe sloper... :lol: (en ze hebben ook 25mm)
:lol: Ja, ik begin zo langzamerhand een beetje genoeg te krijgen van de levensduur van de Schwalbe Pro One banden, Momenteel net 1900km en begin nu al het gevoel te krijgen dat ze de 3000km niet gaan halen. :?

'T is dat ik nog een aantal Hutchinson Fusion 3 tubeless bandjes heb liggen want anders had ik zeker die Panaracer Race A Evo 3 tubeless geprobeerd. Het wordt tijd dat het aanbod in Nederlandse webshops en/of detailhandel vwb tubeless racebanden eens een keer aanslaat want het is droevig gesteld met alleen maar de Schwalbe's voor een 'normale' prijs. :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 17 apr 2017 15:46

Via Strava ben ik ook even de levensduur van de Pro One's aan het bijhouden. Nu zo'n 1550 km mee gereden en de slijtage is de afgelopen 500km niet echt toegenomen. De 3.000km, waarschijnlijk ook wel 4.000km moeten haalbaar zijn voor de achterband.

Voor €33,- zou ik ze (ondanks mijn geklaag eerder) toch wel weer kopen. Geen lekke banden en ze rijden heerlijk, ook in het natte weer en stukjes onverhard. Tubeless en 28c zijn sowieso blijvertjes.

Suntoro
Forum-lid

Suntoro 17 apr 2017 16:48

Eigenlijk moet ik wel zeggen dat mijn ervaring met de One en Pro One wel ok was. Problemen van Orlok heb ik dan ook nooit gehad. 1 One exemplaar heeft toch wel ruim 4000km gedraaid, denk toch gauw tegen de 5000km. In een One set. Eerst al voorband, daarna als achterband i.c.m. een Pro One voor... Maar op een gegeven moment gaan ze bijna elke rit lek en wil de sealant niet dichten... Misschien door de versleten inwendige beschermlaag. Mijn Pro One voorop ziet er nog goed uit, met uitzondering van toch best wat kleine sneetjes en/of vuiltjes in het rubber. Terwijl ik dat met normale non-tubeless Panaracer banden niet zo extreem heb.

Eigenlijk is 4000km gewoon acceptabel voor een band... En meestal gooi elk jaar toch wel een nieuw setje banden op mijn fiets... Al ligt het er een beetje aan of ik 4000 of 5000km op mijn racefiets rijdt dat jaar... Dit jaar hoop ik weer vaker op de mtb te zitten.

Maar eigenlijk is het gewoon jammer dat er zo weinig alternatieven in Nederland worden aangeboden. Vredestein zou ook met een Senso tubeless komen, maar die zie ik nog steeds niet op de markt. Trek (Bontrager) en Giant banden worden ook niet echt gepromoot in Nederland. Terwijl je bv. Giant banden ook bij Bike24 kunt kopen voor veel geld. Voor de rest worden o.a. IRC, Panaracer en Maxxis wel aangeboden bij Duitse en/of Franse webshops... Futurumshop heeft heel even IRC banden in zijn assortiment gehad, maar waren erg duur, terwijl ze bij Franse webshops net zoveel moeten kosten als de Hutchinson en Schwalbe banden... Die daar dan gewoon ook duurder zijn dan in Nederland.

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 17 apr 2017 17:13

Veel alternatieven zijn er in mijn ogen ook nog niet, zeker niet in 28mm. Voor zover ik weet heb je alleen de Hutchinson 28 Sector en Pro One's. Zijn de Panaracers ook in 28c?

Suntoro
Forum-lid

Suntoro 17 apr 2017 17:56

ypuh schreef:Veel alternatieven zijn er in mijn ogen ook nog niet, zeker niet in 28mm. Voor zover ik weet heb je alleen de Hutchinson 28 Sector en Pro One's. Zijn de Panaracers ook in 28c?
De Panaracers Race Type A Evo 3 tubeless zijn er alleen in 23mm en 25mm (en bij Panaracer klopt die breedte gewoon). Non-tubeless is er wel als 28, dus een beetje jammer dat ie er in de tubeless versie niet in 28mm is.

De Maxxis Padrone TR hebben ze bij Bike24 wel in 28mm en misschien is daar de WTB Exposure 30C TCS nog een alternatief. Heb met diverse WTB TCS banden op mijn mtb gereden (erg goed, maar zwaar). Echter zijn beide banden aan de prijs t.o.v. de Pro One...

Ik laat binnenkort wel horen van mijn ervaringen met de Maxxis Padrone TR, maar eerst nog even wachten op mijn nieuwe wielen...

Plaats reactie