Garmin Edge 800
Ik zit een beetje te spelen in Mapsource, ken het programma wel maar van het maken voor routes voor de motor! Nu heb ik er ook de OpenFietsMap in staan en probeer daar wat routes mee te maken.
Iemand een idee wat de beste instellingen zijn voor MS bij het maken van fiets routes? Natuurlijk heb ik bij routebepaling voor FIETS gekozen maar verder...............?? Routes zijn bestemd om verhard met een racefiets te gaan rijden, het liefst niet te veel langs doorgaande wegen.
En normaal gebruikte ik routes op de motor met extensie ".gdb" maar als ik die in mapje NewFiles zet op de sd kaart dan vindt de Edge hem niet, als ik de extensie ".gpx" gebruik ziet hij hem wel?? Krijg ik dan wel aanwijzingen onderweg??
Heb net een route van 78 km gemaakt voor morgen, mijn eerste keer met de Edge op pad en heb liever niet al te veel verrassingen!
Iemand een idee wat de beste instellingen zijn voor MS bij het maken van fiets routes? Natuurlijk heb ik bij routebepaling voor FIETS gekozen maar verder...............?? Routes zijn bestemd om verhard met een racefiets te gaan rijden, het liefst niet te veel langs doorgaande wegen.
En normaal gebruikte ik routes op de motor met extensie ".gdb" maar als ik die in mapje NewFiles zet op de sd kaart dan vindt de Edge hem niet, als ik de extensie ".gpx" gebruik ziet hij hem wel?? Krijg ik dan wel aanwijzingen onderweg??
Heb net een route van 78 km gemaakt voor morgen, mijn eerste keer met de Edge op pad en heb liever niet al te veel verrassingen!
Heeft iemand de Edge800 wel eens meegenomen op wintersport? Het lijkt me wel leuk om van het snowboarden ook de snelheid, hoogteverschil etc. te weten. Omdat ik de Edge800 dan meeneem in mijn shirt of jas ben ik benieuwd of ik de Edge800 nog moet beschermen tegen vocht/condens van transpiratie? Iemand hier ervaring mee? Zijn er waterdichte hoesjes voor de Edge800?
Instellingen spreken voor zichzelf lijkt me. Wel/niet onverhard, of je van hoofdwegen houdt, etc. Zorg ervoor dat deze instellingen ook op je Garmin precies zo staan ingesteld.RRon schreef:Ik zit een beetje te spelen in Mapsource, ken het programma wel maar van het maken voor routes voor de motor! Nu heb ik er ook de OpenFietsMap in staan en probeer daar wat routes mee te maken.
De Edge 800 slikt inderdaad geen .gdb, wel .gpx. Je krijgt aanwijzingen (mits je met de routing-tool heb getekend en niet met de tracking-tool) maar je zult erachter komen dat deze soms onlogisch zijn, soms ontbreken en soms op plekken worden gegeven waar het niet nodig was. Rijden met courses werkt vele malen beter. Aanwijzingen heb je bij deze snelheden helemaal niet nodig.
Met Mapsource kun je ook courses tekenen trouwens, en wel op twee manieren
a. tekenen met de tracking-tool
b. tekenen met de routing-tool, opslaan als .GPX en converteren naar .TCX via WinGDB3 of de online conversietool van GPsies.com
Methode b verdient de voorkeur aangezien de tracking-tool niet automatisch de wegen volgt. Eén van de grote "voordelen" van Mapsource...
Havana, dank je voor je uitleg! Heb vandaag mijn zelf gemaakt route gereden met de Edge, eerste kennismaking tijdens het fietsen. Had de route inderdaad als .gpx opgeslagen en met WinGDB3 optie 0 verstuurd naar de Edge! Ging best leuk dat fietsen en de aanwijzingen waren behoorlijk duidelijk en op tijd. Ik had muziek in mijn oren maar hoorde de piepjes meestal op tijd om naar schermpje te kijken, heb maar 1 keer mis gefietst omdat de aanwijzing mij niet duidelijk was maar kon via via zo weer op de route terug komen, wat de Edge dan ook weer keurig aan gaf!
Wel wat instellingen aangepast omdat men al doende wijzer wordt, bijvoorbeeld hem op 'Modus Auto" gezet zodat de richting waarin ik rijdt altijd bovenaan het scherm staat, hij stond op Modus Noord, en dat vind ik niet handig!
Eerste kennismaking was dus goed, nu eens kijken waar ik de training op ga slaan!
Wel wat instellingen aangepast omdat men al doende wijzer wordt, bijvoorbeeld hem op 'Modus Auto" gezet zodat de richting waarin ik rijdt altijd bovenaan het scherm staat, hij stond op Modus Noord, en dat vind ik niet handig!
Eerste kennismaking was dus goed, nu eens kijken waar ik de training op ga slaan!
Probeer de volgende keer maar eens een course en je rijdt helemaal nooit meer fout Aanwijzingen leiden alleen maar af is mijn ervaring.
Ga ik eens proberen!
Net wel weer lopen klooien, als je de route van je SD kaart rijdt worden trainingsgegevens ook op SD kaart opgeslagen en ziet Trainingscenter en Garmin Connect je trainingsgegevens niet, je moet dan op de PC eerst je gegevens van de SD naar de Edge slepen met verkenner!
Ik heb 78 km gereden, begonnen voor mijn huis en Edge weer afgezet voor mijn huis, zelfde plek, ik heb echter 131 meter gestegen en 136 meter gedaald?? Slecht contact met satellieten??
Net wel weer lopen klooien, als je de route van je SD kaart rijdt worden trainingsgegevens ook op SD kaart opgeslagen en ziet Trainingscenter en Garmin Connect je trainingsgegevens niet, je moet dan op de PC eerst je gegevens van de SD naar de Edge slepen met verkenner!
Ik heb 78 km gereden, begonnen voor mijn huis en Edge weer afgezet voor mijn huis, zelfde plek, ik heb echter 131 meter gestegen en 136 meter gedaald?? Slecht contact met satellieten??
136 hoogtemeter zou best kunnen, je verzamelt tijdens een vlakke rit veel meer hm's dan je denkt, dat is mij ook al heel vaak opgevallen.
Uploaden naar Garmin Connect duurt bij mij ook wel eens even, maar 10 minuten nooit. Misschien 30 seconden. Heb je wel je training beëindigd (start/stop duwen en daarna reset 3 sec. ingedrukt houden).
Uploaden naar Garmin Connect duurt bij mij ook wel eens even, maar 10 minuten nooit. Misschien 30 seconden. Heb je wel je training beëindigd (start/stop duwen en daarna reset 3 sec. ingedrukt houden).