Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 1000

Woefdram
Forum-lid

Woefdram 09 jul 2016 17:20

Data velden en ik plot op Strava met OSM en dat matcht voldoende met de kaarten op de 1000

oldandslow
Forum-lid

Gebruikersavatar oldandslow 09 jul 2016 19:54

Voor de fietsvakantie naar Rome wil ik eigenlijk een tablet/mini pc meenemen, zo klein en zo goedkoop mogelijk.
Kan ik met de Trekstor Surftab Mapsource draaien en via die mini USB tracks naar de Garmin krijgen? Iemand ervaring ermee, Havana misschien?

http://www.mediamarkt.nl/nl/product/_tr ... #meer-info
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

scheurneus
Forum-lid
Contact

scheurneus 09 jul 2016 20:10

Ja, het is WIndows 10 en een Intel processor, dus hier kan MapSource op werken. Kan wel handig zijn om ook een Bluetooth muis erbij te nemen en/of een usb 2 hubje met losse muis en aangesloten Edge.

Indien na testen blijkt dat de USB poort toch dicht slaat, dan trekt de Edge teveel stroom (om zichzelf op te laden) en is er een voeding op de USB hub nodig (soms kan dit via een powerbank).

(heb er ook maar 1 besteld 8-) )
Marco :)

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 09 jul 2016 21:48

brutus schreef:Weet iemand hier of je een gpx bestand draadloos vanaf een telefoon naar de edge kunt sturen ?
Als je een Android hebt kun je het SD kaartje in je telefoon stoppen en de GPX daar rechtstreeks opslaan...heb je ook geen draadje nodig.
Afbeelding

Plons
Forum-lid

Plons 11 jul 2016 07:28

oldandslow schreef:Voor de fietsvakantie naar Rome wil ik eigenlijk een tablet/mini pc meenemen, zo klein en zo goedkoop mogelijk.
Kan ik met de Trekstor Surftab Mapsource draaien en via die mini USB tracks naar de Garmin krijgen? Iemand ervaring ermee, Havana misschien?

http://www.mediamarkt.nl/nl/product/_tr ... #meer-info
Ik doe het al een tijdje met de XIAOMI Mipad 2 64G, Win 10. Zowel Mapsoure als Basecamp werkt erop zoals nagenoeg alles wat je op een PC met Win 10 zou verwachten. Ook hierbij is het handig een bluetooth muisje te gebruiken. Bijvoorbeeld hier verkrijgbaar:
https://www.ibuygou.com/p-xiaomi-mipad- ... -7224.html

Martin80
Forum-lid

Gebruikersavatar Martin80 15 jul 2016 21:20

Deze week de eerste ritjes met de Edge 1000 gemaakt.
Vandaag voor het eerst een route in Garmin Connect gemaakt om na te rijden. Dit was de eerste keer dat ik een route heb nagereden, maar het liep nog niet helemaal gesmeerd. Dus ik hoop dat iemand me wat op weg kan helpen. Ik heb al gezocht op internet maar kom nog niet echt verder...

1. De route die ik in Garmin Connect heb gemaakt, bleek tijdens het fietsen op de weg te liggen en niet zo zeer op het fietspad. Op een aantal punten (80 km wegen) moest ik zelf zoeken naar het 'bijbehorende' fietspad waarbij ik soms net even een straatje verder moest rijden dan wat de route aangaf.

2. Tijdens het rijden kreeg ik alleen aanwijzingen gerelateerd aan de straatnaam van kruisende wegen. Niet handig want ik reed een route in een gebied waar ik niet de straatnamen ken. Ik had gehoopt op aanwijzingen als 'na x meter recht/links/rechtdoor'. Nu heb ik vooral het lijntje gevolgd. Ging op zich ook prima maar is er ook een mogelijkheid om aanwijzingen in meters oid te krijgen?

Kan iemand me helpen met bovenstaande vragen?
Ik maak nu gebruik van de kaart die bij al op het toestel stond.

Of weet iemand een goede tutorial op youtube om het maken van routes en de instelling wat beter onder de knie te krijgen?

rchrd
Forum-lid

rchrd 15 jul 2016 21:27

Ik maak m'n routes altijd met Strava. Bij voor mij onbekende stukken zet ik dan de heatmap overlay aan zodat ik kan zien wat populaire wegen zijn en vermijd ik de grindpaden. Exporteren als gpx en in de map NewFiles van de Garmin zetten (via je pc). Dan komt het vanzelf bij de routes terecht.

Voor het 2e punt; heb je de navigatie wel aanstaan? Uit m'n hoofd zit die optie, dacht ik, bij Courses en dan rechtsonder op de 3 streepjes drukken. Je komt dan in een scherm waar je het navigeren aan of uit kan zetten.

Hopelijk lukt het zo.

Martin80
Forum-lid

Gebruikersavatar Martin80 15 jul 2016 22:24

thnx rchrd!

2. heb ik inmiddels opgelost: de afslagbegeleiding stond niet aan... :oops:

Het maken van een route in Strava werkt op zich wel goed. Hoewel het nog niet altijd helemaal duidelijk is welke route door wielrenners en welke door mtb-ers gebruikt worden.
Heb net een route gemaakt, maar ik heb problemen met het opslaan van de route (duurt heel lang): ik kan een routenaam opgeven en als ik dan op 'opslaan' klik dan lijkt ie eindeloos te laden. Klik ik naast het pop-up scherm dan verdwijnt het laadscherm en is er geen route opgeslagen in m'n profiel.
Server problemen of zou er iets anders aan de hand zijn?

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 16 jul 2016 08:54

Met gpsies kan je heel makkelijk route's maken.
http://www.gpsies.com/?country=NL&langu ... apPosition
volg wegen aanklikken (routering)
Route na tekenen dmv een templemate dus onderliggende route.
Route's aanpassen door korter of langer te maken.
Hoogteprofiel kan je zien op je Garmin.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Martin80
Forum-lid

Gebruikersavatar Martin80 16 jul 2016 23:00

Dat GPSies is wel interessant; de kaarten zijn heel gedetailleerd en je kunt ver inzoomen, hoewel ik niet kan achterhalen welke fietspaden verhard zijn en welke niet. Routes tekenen is me wel gelukt. Maar hoe werkt dat natekenen precies?

Inmiddels is het wel gelukt om op Strava een route te tekenen. De heatmap is zeker een uitkomst omdat ik daarvan het idee heb dat de verharde routes het meest populair zijn. Het overzetten is me gelukt door de route als gpx te downloaded en in de map New files te plaatsen via Finder. Maar het valt me dan op dat er een gemiddelde snelheid is van 19,31 km/u en een maakdatum van 1989?!

Heb ook geprobeerd om de gpx eerst in Basecamp te zetten, maar dat heeft geen ander effect op de maakdatum en de gemiddelde snelheid. Ik kan ook nergens in Basecamp vinden waar ik dit zou kunnen aanpassen.

Iemand een idee hoe ik dit kan aanpassen? :(

madmaus
Forum-lid

madmaus 16 jul 2016 23:12

kooijtje2 schreef:
i-mac schreef:
kooijtje2 schreef:Klopt het dat het niet mogelijk is om aan elk activiteitenprofiel een aparte kaart te koppelen bv race aan ofm en mtb aan omm (open mountainbike map) telkens als ik in het ene profiel een Kaart aan of uit zet gebeurt hetzelde in het andere profiel .
Dat kan volgens mij. Ik heb 3 verschillende profielen op mijn 1000. Eentje voor de Bianchi Infinito, eentje voor mijn Bianchi Impulso MTB, en nog ene voor mijn MTB. Bij elk profiel kan ik een andere kaart kiezen (als die op je Edge staan natuurlijk).
Weet je zeker dat deze kaart ook onthouden word in het gekozen profiel ? Alles wat ik aan pas in het gekozen profiel dus aantal datavelden enz word inderdaad onthouden behalve de kaart keuze als ik deze aanpas in welke profiel dan ook dan geldt deze wijziging voor alle profielen . Ik heb al een reset uitgevoerd helaas zonder resultaat . iemand een idee ?
Gaat dit wel op de edge 1000 of niet?
Bij mijn 810 slaat hij het ook niet op bij de verschillende profielen.
Wijzig ik het in 1 doe die het automatisch in alle drie de profielen.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 16 jul 2016 23:18

Martin80 schreef:Dat GPSies is wel interessant; de kaarten zijn heel gedetailleerd en je kunt ver inzoomen, hoewel ik niet kan achterhalen welke fietspaden verhard zijn en welke niet. Routes tekenen is me wel gelukt. Maar hoe werkt dat natekenen precies?

Inmiddels is het wel gelukt om op Strava een route te tekenen. De heatmap is zeker een uitkomst omdat ik daarvan het idee heb dat de verharde routes het meest populair zijn. Het overzetten is me gelukt door de route als gpx te downloaded en in de map New files te plaatsen via Finder. Maar het valt me dan op dat er een gemiddelde snelheid is van 19,31 km/u en een maakdatum van 1989?!

Heb ook geprobeerd om de gpx eerst in Basecamp te zetten, maar dat heeft geen ander effect op de maakdatum en de gemiddelde snelheid. Ik kan ook nergens in Basecamp vinden waar ik dit zou kunnen aanpassen.

Iemand een idee hoe ik dit kan aanpassen? :(
Een route uploaden -privé maken-rechts staat dan create templemate.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Plaats reactie