Vandaag geklust aan de fiets
Ik ben het met je eens Wouter. Het lastige van analyses is dat ze wel representatief moeten zijn. Als je puur meet op het aantal klachten, dan komen alle grote merken er namelijk slecht af. Met name Shimano, omdat die by far het meest verkocht worden.
Dus dan zou je ze tegen verkoop af moeten zetten en dan wordt het lastig, want dat inzicht hebben we met zijn allen niet. Daarbij zijn het ook de "fanaten" die bij strava alle details van de fiets invullen. Dus dan meet je al maar over een kleine groep...
Maar zou wel een leuke invalshoek aan. Wie stuurt er een mailtje naar Strava met een idee
groeten,
Rob
Dus dan zou je ze tegen verkoop af moeten zetten en dan wordt het lastig, want dat inzicht hebben we met zijn allen niet. Daarbij zijn het ook de "fanaten" die bij strava alle details van de fiets invullen. Dus dan meet je al maar over een kleine groep...
Maar zou wel een leuke invalshoek aan. Wie stuurt er een mailtje naar Strava met een idee
groeten,
Rob
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Wat is mindere kwaliteit? Cassette's zijn in mijn ogen het beste voorbeeld. De Dura Ace cassette is 'beter' dan een 105 cassette die maar ~20% van de prijs kost. Gewicht is schijnbaar een belangrijke rol gaan spelen.
Ook heb je bij carbon geen metaalmoeheid meer etc. maar de kans is groot dat het frame allang kapot of afgedankt is alvorens het in de buurt komt van materiaalmoeheid. Toch is carbon één van de populairste materialen.
We leven gewoon in een wegwerp cultuur en gooien vaker iets weg omdat we het niet meer mooi vinden dan dat het EOL is. Doe er zelf ook vrolijk aan mee natuurlijk.
Ook heb je bij carbon geen metaalmoeheid meer etc. maar de kans is groot dat het frame allang kapot of afgedankt is alvorens het in de buurt komt van materiaalmoeheid. Toch is carbon één van de populairste materialen.
We leven gewoon in een wegwerp cultuur en gooien vaker iets weg omdat we het niet meer mooi vinden dan dat het EOL is. Doe er zelf ook vrolijk aan mee natuurlijk.
hehe grappig... Hoe krijg je trouwens de lagers uit zo'n supra balhoofd ? Ik wilde ze ook een invetbeurt/vervanging geven, maar ze zaten best vast en ik durfde ze er dus niet uit te halenOrlok schreef:Ik ben benieuwd of dat gaat houden, bij mij iig niet en heb daarna dan ook weer met secondenlijm geplakt en zowel aan de binnenkant als de buitenkant een een ring van plakband uitgeknipt en als versteviging op en onder de stofrand geplakt. Zit nu inmiddels alweer bijna twee jaar.bever schreef:nou heb de stofring geplakt met secondelijm
Btw, ook ik heb zo'n Supra balhoofd.
Gewoon er zachtjes uit tikken met bijv. een grote schroevendraaier.
De kogeltjes worden op zijn plaats gehouden door een kunststof afstandhouder welke je als geheel uit de lagerschaal kan halen door met een puntig voorwerp - minischroevendraaier - voorzichtig de rubberen afdichtring te verwijderen. Deze rubberen ring houdt het kogellager op z'n plaats in de lagerschaal en zie je bijna niet op de tweede foto. Goed schoonmaken en opnieuw invetten, eventueel de bovenste met de onderste omwisselen. De onderste lagers slijten het snelst.
De kogeltjes worden op zijn plaats gehouden door een kunststof afstandhouder welke je als geheel uit de lagerschaal kan halen door met een puntig voorwerp - minischroevendraaier - voorzichtig de rubberen afdichtring te verwijderen. Deze rubberen ring houdt het kogellager op z'n plaats in de lagerschaal en zie je bijna niet op de tweede foto. Goed schoonmaken en opnieuw invetten, eventueel de bovenste met de onderste omwisselen. De onderste lagers slijten het snelst.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Ik ga er van uit dat je niet op de lagers zelf tikt met de schroevendraaier, want dat is tegen de regels Zonder gekheid. De kogels van een lager kunnen hierdoor beschadigen wat invreten van de lagers en lagerschalen versneld. Dus dat is echt niet zo goed. Dus als je ergens op tikt, mogen het alleen de afsluitringen zijn.
groeten,
Rob
groeten,
Rob
Nee joh, alleen van onderuit tegen de bovenste en van bovenaf tegen de onderste lagerschaal tikken en dan rondom totdat de lagerschaal er uit komt.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
En afgemaakt, met extra spacers, stuurlint en kabeltjesMakkelijk schreef:Ik ben aan het klussen aan de Bianchi van m'n vriendin. Nieuwe groepsset er op aan het zetten maar ook een nieuw stuurtje en stuurpen. Nou blijkt de nieuwe stuurpen 5mm lager dan de vorige en ik heb dus een extra spacer nodig. Is dat normaal?
Van verroeste 3x8 Sora naar 2x10 Ultegra 6700 en nieuwe Mavic Aksium wielen. Een 8cm stuurpennetje wat meer bij de maat fiets en haar lichaam past (zat niet-originele 11cm op, vorige eigenaar had hem verlengd). En een oud stuur van mijzelf met een kortere reach.
Eindresultaat: soepele fiets, van 11.5 naar 9kg!