Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

Rob71
Forum-lid

Rob71 01 mei 2017 15:45

Ik ben het met je eens Wouter. Het lastige van analyses is dat ze wel representatief moeten zijn. Als je puur meet op het aantal klachten, dan komen alle grote merken er namelijk slecht af. Met name Shimano, omdat die by far het meest verkocht worden.

Dus dan zou je ze tegen verkoop af moeten zetten en dan wordt het lastig, want dat inzicht hebben we met zijn allen niet. Daarbij zijn het ook de "fanaten" die bij strava alle details van de fiets invullen. Dus dan meet je al maar over een kleine groep...

Maar zou wel een leuke invalshoek aan. Wie stuurt er een mailtje naar Strava met een idee :)

groeten,
Rob

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 01 mei 2017 16:00

Wat is mindere kwaliteit? Cassette's zijn in mijn ogen het beste voorbeeld. De Dura Ace cassette is 'beter' dan een 105 cassette die maar ~20% van de prijs kost. Gewicht is schijnbaar een belangrijke rol gaan spelen.

Ook heb je bij carbon geen metaalmoeheid meer etc. maar de kans is groot dat het frame allang kapot of afgedankt is alvorens het in de buurt komt van materiaalmoeheid. Toch is carbon één van de populairste materialen.

We leven gewoon in een wegwerp cultuur en gooien vaker iets weg omdat we het niet meer mooi vinden dan dat het EOL is. Doe er zelf ook vrolijk aan mee natuurlijk.

bever
Forum-lid

bever 01 mei 2017 19:04

Orlok schreef:
bever schreef:nou heb de stofring geplakt met secondelijm
Ik ben benieuwd of dat gaat houden, bij mij iig niet en heb daarna dan ook weer met secondenlijm geplakt en zowel aan de binnenkant als de buitenkant een een ring van plakband uitgeknipt en als versteviging op en onder de stofrand geplakt. Zit nu inmiddels alweer bijna twee jaar. ;)
Btw, ook ik heb zo'n Supra balhoofd.
hehe grappig... :D Hoe krijg je trouwens de lagers uit zo'n supra balhoofd ? Ik wilde ze ook een invetbeurt/vervanging geven, maar ze zaten best vast en ik durfde ze er dus niet uit te halen

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 02 mei 2017 10:40

Gewoon er zachtjes uit tikken met bijv. een grote schroevendraaier. ;)

De kogeltjes worden op zijn plaats gehouden door een kunststof afstandhouder welke je als geheel uit de lagerschaal kan halen door met een puntig voorwerp - minischroevendraaier - voorzichtig de rubberen afdichtring te verwijderen. Deze rubberen ring houdt het kogellager op z'n plaats in de lagerschaal en zie je bijna niet op de tweede foto. Goed schoonmaken en opnieuw invetten, eventueel de bovenste met de onderste omwisselen. De onderste lagers slijten het snelst.

Afbeelding

Afbeelding
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Rob71
Forum-lid

Rob71 02 mei 2017 11:58

Ik ga er van uit dat je niet op de lagers zelf tikt met de schroevendraaier, want dat is tegen de regels :) Zonder gekheid. De kogels van een lager kunnen hierdoor beschadigen wat invreten van de lagers en lagerschalen versneld. Dus dat is echt niet zo goed. Dus als je ergens op tikt, mogen het alleen de afsluitringen zijn.

groeten,
Rob

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 02 mei 2017 12:51

Nee joh, alleen van onderuit tegen de bovenste en van bovenaf tegen de onderste lagerschaal tikken en dan rondom totdat de lagerschaal er uit komt.

Afbeelding
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

bever
Forum-lid

bever 02 mei 2017 21:15

dank wederom ! Er was ook nog iets met geperste cup(semi) of dat ze direct in de balhoofdbuis liggen (integrated)...ik neem aan dat je bij de laatste de schroevendraaier (gently) moet hanteren ?

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 02 mei 2017 21:26

Bij vol-geintegreerd valt er niks uit te kloppen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

bever
Forum-lid

bever 02 mei 2017 21:44

Keezx schreef:Bij vol-geintegreerd valt er niks uit te kloppen.
ja, daar was ik al bang voor...ik zal ff een fotootje plaatsen morgen, da's duidelijker

Rob71
Forum-lid

Rob71 02 mei 2017 22:38

Hoe bedoel je fietsketting ontvet? Heb je die er afgehaald om met petroleum te spoelen of zo?

Gr Rob

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Makkelijk
Forum-lid

Makkelijk 03 mei 2017 23:37

Makkelijk schreef:Ik ben aan het klussen aan de Bianchi van m'n vriendin. Nieuwe groepsset er op aan het zetten :like: maar ook een nieuw stuurtje en stuurpen. Nou blijkt de nieuwe stuurpen 5mm lager dan de vorige en ik heb dus een extra spacer nodig. Is dat normaal? :lol:
En afgemaakt, met extra spacers, stuurlint en kabeltjes ;)

Afbeelding

Van verroeste 3x8 Sora naar 2x10 Ultegra 6700 en nieuwe Mavic Aksium wielen. Een 8cm stuurpennetje wat meer bij de maat fiets en haar lichaam past (zat niet-originele 11cm op, vorige eigenaar had hem verlengd). En een oud stuur van mijzelf met een kortere reach.

Eindresultaat: soepele fiets, van 11.5 naar 9kg!

bever
Forum-lid

bever 04 mei 2017 21:01

netjuuhhss !

Plaats reactie