Veldrijden 2022-2023
De renners zelf krijgen volgens mij toch geen sponsorgeld om één bepaalde cross te rijden?
Ik las dat bv Van Thourenhout (toch niet de minste) 5000 euro zelf toestak aan de WB in de VS. En dat is dan een van de betere verdieners in de cross denk ik.
Een renners die net wel/net niet top 10 rijdt, verliest altijd aan zo'n verplaatsingen.
Maar ook voor de organisatoren. Ik denk dat die sowieso al 100.000 euro moeten leggen om te mogen organiseren. En dan beginnen de kosten nog maar. Vandaar dat Koksijde, toch een monument, afhaakte.
Ik las dat bv Van Thourenhout (toch niet de minste) 5000 euro zelf toestak aan de WB in de VS. En dat is dan een van de betere verdieners in de cross denk ik.
Een renners die net wel/net niet top 10 rijdt, verliest altijd aan zo'n verplaatsingen.
Maar ook voor de organisatoren. Ik denk dat die sowieso al 100.000 euro moeten leggen om te mogen organiseren. En dan beginnen de kosten nog maar. Vandaar dat Koksijde, toch een monument, afhaakte.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Zou de UCI niet beter kunnen inzetten op lokale competities opzetten/ondersteunen in andere delen van de wereld..., en dan zodanig dat er ruimte is voor de besten uit die competitie om in een maand of 2 in Europa de "klassiekers" te kunnen deelnemen (en/of een sneeuwcross, een cross in Ierland, een cross in Benidorm... omdat we het ook binnen Europa wat breder zouden willen trekken...).
Met eind januari of begin februari een WK. En als dat WK dan eens in de zoveel tijd op een ander continent is - dan is daar prima voor te reizen als je het echt wilt (vorig jaar wilde ook voor het WK niet iedereen de plas over..)
Het is niet dat de kosten van het reizen dan maar weer bij de Amerikanen, Afrikanen of Australiërs gelegd moeten worden, maar feit is wel dat in Europa de grote crossen met het grote publiek en de sponsoren zijn.
En met zo'n opzet hierboven, kan je ook per regio nog het cross seizoen een beetje handig schuiven op de jaarkalender. Zuidelijk halfrond kan vast in een andere periode de hoofdmoot van de crossen hebben, voordat ze richting Europa afreizen bijvoorbeeld.
Met eind januari of begin februari een WK. En als dat WK dan eens in de zoveel tijd op een ander continent is - dan is daar prima voor te reizen als je het echt wilt (vorig jaar wilde ook voor het WK niet iedereen de plas over..)
Het is niet dat de kosten van het reizen dan maar weer bij de Amerikanen, Afrikanen of Australiërs gelegd moeten worden, maar feit is wel dat in Europa de grote crossen met het grote publiek en de sponsoren zijn.
En met zo'n opzet hierboven, kan je ook per regio nog het cross seizoen een beetje handig schuiven op de jaarkalender. Zuidelijk halfrond kan vast in een andere periode de hoofdmoot van de crossen hebben, voordat ze richting Europa afreizen bijvoorbeeld.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Volgens mij moeten we eerst in eigen regio eens wat snoeien in wat er allemaal gereden "moet" worden. Dat is sowieso nodig. Daarna kunnen we altijd nog kijken of er de nood is om wat meer het buitenland op te zoeken. Nu gaan we het buitenland opzoeken, terwijl de kalender al propvol zit...
Als in de toekomst het veldrijden een soort roadtrip van 3maand doorheen Europa/de wereld wordt, dan vraag ik me toch echt af welke renner daar nog aan mee gaat doen? Ik kan me ook niet dadelijk 5sporten voor de geest halen waarbij een prof 3maand moet rondreizen om elk weekend aan de belangrijkste competitie van die sport mee te kunnen doen. Al zeker niet voor het loon van een gemiddeld veldrijder.
Blijft toch ook een vreemde situatie dat een prof veldrijder moet reizen op (deels) eigen kosten? Dat op zich is toch al speciaal voor een televisiesport.
Als in de toekomst het veldrijden een soort roadtrip van 3maand doorheen Europa/de wereld wordt, dan vraag ik me toch echt af welke renner daar nog aan mee gaat doen? Ik kan me ook niet dadelijk 5sporten voor de geest halen waarbij een prof 3maand moet rondreizen om elk weekend aan de belangrijkste competitie van die sport mee te kunnen doen. Al zeker niet voor het loon van een gemiddeld veldrijder.
Blijft toch ook een vreemde situatie dat een prof veldrijder moet reizen op (deels) eigen kosten? Dat op zich is toch al speciaal voor een televisiesport.
- ophetkantje
- Forum-lid
Helemaal mee eens. De cross wordt helemaal niet internationaler door dezelfde Belgen en Nederlanders, over de hele wereld te laten rijden. UCI zou er juist door lokale competities op te zetten en naar een hoger niveau te tillen voor moeten zorgen dat renners uit andere delen van de wereld meer naar de cross getrokken worden en zo aansluiting met de top vinden. Dit lukt je alleen met lokale competities waar mensen aan elkaar gewaagd zijn en zo samen het niveau verhogen. Nu kan er geen enkele Amerikaan aansluiting vinden in een WB cross in Amerika en wordt de cross ook niet internationaler.MarkVeenstra schreef: ↑15 feb 2023 09:27 Zou de UCI niet beter kunnen inzetten op lokale competities opzetten/ondersteunen in andere delen van de wereld..., en dan zodanig dat er ruimte is voor de besten uit die competitie om in een maand of 2 in Europa de "klassiekers" te kunnen deelnemen (en/of een sneeuwcross, een cross in Ierland, een cross in Benidorm... omdat we het ook binnen Europa wat breder zouden willen trekken...).
Of als UCI toegeven dat je alleen maar in Amerika rijdt omwille van sponsorbelangen van enkele grote partners als Trek, ook prima maar ben daar dan gewoon eerlijk over.
Ach, ik zeg ook maar wat
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Toch een slag om de arm houden.
In Vlaanderen kunnen we, bijna, elke cross zien met Nederlandse commentaar, op de Vlaamse zenders.
Want als ik het goed heb zijn sommige Nederlandse crossen zelfs niet op de Nederlandse televisie te zien.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
- daniel1975
- Forum-lid HC
Wel even rekening houden met de schaatskalendermackersv2.0 schreef: ↑15 feb 2023 16:11 Alleen op zondag heb je kans dat een cross uitgezonden wordt.
Less is bore
Als Nederlander kun je vrijwel alles op Eurosport zien. Dat hoeft niet persé bij de NOS.
-
- Forum-lid