Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het grote auto-topic

Woutoro32
Forum-lid
Berichten: 375
Lid geworden op: 18 jun 2020 21:22

Woutoro32 27 mar 2024 21:39

Vraagje over bandenspanning bij een auto.

Bandenmaat is 225 / 60 / r17

Op de binnenkant bij de deur staat 2.4.

Auto is een hyundai tucson uit 2015.

Als ik rij geeft hij na minuut of 5, in het dashboard aan 2.6, soms 2.7bar.

Ik naar een luchtpomp en daar stond als advies bij, heb je ongeveer een kwartier gereden, tel dan 0,3 op bij wat er in de deur staat. Dat zou dan 2.7 zijn.

Maar naar mijn gevoel klopt dat niet. De luchtpomp is hier max 5 min bij mij vandaan. Dus echt warm zijn de banden dan niet toch?

Wat adviseren jullie? Of tips?

leon1
Forum-lid
Berichten: 3381
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 27 mar 2024 21:48

Banden zullen niet warm worden van een paar minuten rijden nee. In de bebouwde kom.

2.4 / 2.5 lijkt mij prima voor de maat band en type auto. Ik zou er een andere manometer op loslaten om te bepalen of de zenders in de wielen koekoek zijn.

Ik pomp mijn banden altijd op met de fietspomp. Achteraf zet ik dan de druk op de juiste stand met een aparte manometer.
Laatst gewijzigd door leon1 op 28 mar 2024 08:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Ride bikes, not tanks!

scottpch64
Forum-lid
Berichten: 523
Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00

scottpch64 28 mar 2024 08:13

Die bandenpompen zijn niet geijkt en daarom kan er wat verschil in druk zijn.
Zoals Leon al zegt, 2.4/2.5 is prima voor die maat banden!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28033
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 28 mar 2024 08:28

Ik gebruik ook gewoon mijn Joe Blow voor het pompen. Daarvan weet ik dat ie goed klopt!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40233
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 28 mar 2024 09:18

Volvo heeft de laatste diesel van de band af laten lopen..... :(
Het merk die die schitterende 5 cylinder diesels hadden, heerlijke reiswagens. Pijnlijk :(
Less is bore

Mehekachtohapi
Forum-lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26

Mehekachtohapi 28 mar 2024 09:48

Dat waren toch in de basis VAG diesels uit de Transporters? De benzine vijfcylinders waren wel eigen ontwerp, maar de diesels niet heb ik altijd begrepen.

Mehekachtohapi
Forum-lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26

Mehekachtohapi 28 mar 2024 09:51

leon1 schreef: 27 mar 2024 21:48 Banden zullen niet warm worden van een paar minuten rijden nee. In de bebouwde kom.

2.4 / 2.5 lijkt mij prima voor de maat band en type auto. Ik zou er een andere manometer op loslaten om te bepalen of de zenders in de wielen koekoek zijn.

Ik pomp mijn banden altijd op met de fietspomp. Achteraf zet ik dan de druk op de juiste stand met een aparte manometer.
Ik ga dat ook eens proberen dan. Eigenlijk nooit bij stilgestaan dat dat ook met de fietspomp kan.

Mijn elektrieke XC40 moet trouwens wel 2.8 bar rondom. 2000 kilo vraagt wat van de banden.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40233
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 28 mar 2024 09:58

Mehekachtohapi schreef: 28 mar 2024 09:48 Dat waren toch in de basis VAG diesels uit de Transporters? De benzine vijfcylinders waren wel eigen ontwerp, maar de diesels niet heb ik altijd begrepen.
Weet ik eigenlijk niet. Motoren waren wel fantastisch soepel.
Die 5-cyl benzine is eigenlijk nog leuker. Die klassieke 5 cyl roffel is heel herkenbaar. Kun je met je zoem-zoem niet tegenop ;-)
Less is bore

leon1
Forum-lid
Berichten: 3381
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 28 mar 2024 10:06

Mazda? ;)

Zoem-Zoem
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8687
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 28 mar 2024 10:11

Mehekachtohapi schreef: 28 mar 2024 09:48 Dat waren toch in de basis VAG diesels uit de Transporters? De benzine vijfcylinders waren wel eigen ontwerp, maar de diesels niet heb ik altijd begrepen.
Nee die D5 motoren zijn allemaal door Volvo zelf ontwikkeld
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Mehekachtohapi
Forum-lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26

Mehekachtohapi 28 mar 2024 10:15

daniel1975 schreef: 28 mar 2024 09:58
Mehekachtohapi schreef: 28 mar 2024 09:48 Dat waren toch in de basis VAG diesels uit de Transporters? De benzine vijfcylinders waren wel eigen ontwerp, maar de diesels niet heb ik altijd begrepen.
Weet ik eigenlijk niet. Motoren waren wel fantastisch soepel.
Die 5-cyl benzine is eigenlijk nog leuker. Die klassieke 5 cyl roffel is heel herkenbaar. Kun je met je zoem-zoem niet tegenop ;-)
Qua geluid zeker waar. Mijn vader had destijds een 850 GLT, een demomodel van een half jaartje oud. Wat een fijne auto was dat en wat een geluid!

Maar de zoem-zoem is wel fijner dan ik vooraf had gedacht. Snel, stil, comfortabel en zelfs in bochten erg goed. Wel iets snelheid terugnemen voor de bocht en dan op het "gas" de bocht uit waar de achterkant zich mooi zet. Lang leve achterwielaandrijving!

Mehekachtohapi
Forum-lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26

Mehekachtohapi 28 mar 2024 10:15

Enzzo schreef: 28 mar 2024 10:11
Mehekachtohapi schreef: 28 mar 2024 09:48 Dat waren toch in de basis VAG diesels uit de Transporters? De benzine vijfcylinders waren wel eigen ontwerp, maar de diesels niet heb ik altijd begrepen.
Nee die D5 motoren zijn allemaal door Volvo zelf ontwikkeld
Beter wel!

Plaats reactie