Het grote auto-topic
Vraagje over bandenspanning bij een auto.
Bandenmaat is 225 / 60 / r17
Op de binnenkant bij de deur staat 2.4.
Auto is een hyundai tucson uit 2015.
Als ik rij geeft hij na minuut of 5, in het dashboard aan 2.6, soms 2.7bar.
Ik naar een luchtpomp en daar stond als advies bij, heb je ongeveer een kwartier gereden, tel dan 0,3 op bij wat er in de deur staat. Dat zou dan 2.7 zijn.
Maar naar mijn gevoel klopt dat niet. De luchtpomp is hier max 5 min bij mij vandaan. Dus echt warm zijn de banden dan niet toch?
Wat adviseren jullie? Of tips?
Bandenmaat is 225 / 60 / r17
Op de binnenkant bij de deur staat 2.4.
Auto is een hyundai tucson uit 2015.
Als ik rij geeft hij na minuut of 5, in het dashboard aan 2.6, soms 2.7bar.
Ik naar een luchtpomp en daar stond als advies bij, heb je ongeveer een kwartier gereden, tel dan 0,3 op bij wat er in de deur staat. Dat zou dan 2.7 zijn.
Maar naar mijn gevoel klopt dat niet. De luchtpomp is hier max 5 min bij mij vandaan. Dus echt warm zijn de banden dan niet toch?
Wat adviseren jullie? Of tips?
Banden zullen niet warm worden van een paar minuten rijden nee. In de bebouwde kom.
2.4 / 2.5 lijkt mij prima voor de maat band en type auto. Ik zou er een andere manometer op loslaten om te bepalen of de zenders in de wielen koekoek zijn.
Ik pomp mijn banden altijd op met de fietspomp. Achteraf zet ik dan de druk op de juiste stand met een aparte manometer.
2.4 / 2.5 lijkt mij prima voor de maat band en type auto. Ik zou er een andere manometer op loslaten om te bepalen of de zenders in de wielen koekoek zijn.
Ik pomp mijn banden altijd op met de fietspomp. Achteraf zet ik dan de druk op de juiste stand met een aparte manometer.
Laatst gewijzigd door leon1 op 28 mar 2024 08:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Ride bikes, not tanks!
-
- Forum-lid
- Berichten: 523
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Die bandenpompen zijn niet geijkt en daarom kan er wat verschil in druk zijn.
Zoals Leon al zegt, 2.4/2.5 is prima voor die maat banden!
Zoals Leon al zegt, 2.4/2.5 is prima voor die maat banden!
Ik gebruik ook gewoon mijn Joe Blow voor het pompen. Daarvan weet ik dat ie goed klopt!
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40233
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Volvo heeft de laatste diesel van de band af laten lopen.....
Het merk die die schitterende 5 cylinder diesels hadden, heerlijke reiswagens. Pijnlijk
Het merk die die schitterende 5 cylinder diesels hadden, heerlijke reiswagens. Pijnlijk
Less is bore
-
- Forum-lid
- Berichten: 696
- Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26
Dat waren toch in de basis VAG diesels uit de Transporters? De benzine vijfcylinders waren wel eigen ontwerp, maar de diesels niet heb ik altijd begrepen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 696
- Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26
Ik ga dat ook eens proberen dan. Eigenlijk nooit bij stilgestaan dat dat ook met de fietspomp kan.leon1 schreef: ↑27 mar 2024 21:48 Banden zullen niet warm worden van een paar minuten rijden nee. In de bebouwde kom.
2.4 / 2.5 lijkt mij prima voor de maat band en type auto. Ik zou er een andere manometer op loslaten om te bepalen of de zenders in de wielen koekoek zijn.
Ik pomp mijn banden altijd op met de fietspomp. Achteraf zet ik dan de druk op de juiste stand met een aparte manometer.
Mijn elektrieke XC40 moet trouwens wel 2.8 bar rondom. 2000 kilo vraagt wat van de banden.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40233
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Weet ik eigenlijk niet. Motoren waren wel fantastisch soepel.Mehekachtohapi schreef: ↑28 mar 2024 09:48 Dat waren toch in de basis VAG diesels uit de Transporters? De benzine vijfcylinders waren wel eigen ontwerp, maar de diesels niet heb ik altijd begrepen.
Die 5-cyl benzine is eigenlijk nog leuker. Die klassieke 5 cyl roffel is heel herkenbaar. Kun je met je zoem-zoem niet tegenop
Less is bore
- Enzzo
- Forum-lid HC
- Berichten: 8687
- Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
- Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie
Nee die D5 motoren zijn allemaal door Volvo zelf ontwikkeldMehekachtohapi schreef: ↑28 mar 2024 09:48 Dat waren toch in de basis VAG diesels uit de Transporters? De benzine vijfcylinders waren wel eigen ontwerp, maar de diesels niet heb ik altijd begrepen.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
Ge ving nog nie veel wind
-
- Forum-lid
- Berichten: 696
- Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26
Qua geluid zeker waar. Mijn vader had destijds een 850 GLT, een demomodel van een half jaartje oud. Wat een fijne auto was dat en wat een geluid!daniel1975 schreef: ↑28 mar 2024 09:58Weet ik eigenlijk niet. Motoren waren wel fantastisch soepel.Mehekachtohapi schreef: ↑28 mar 2024 09:48 Dat waren toch in de basis VAG diesels uit de Transporters? De benzine vijfcylinders waren wel eigen ontwerp, maar de diesels niet heb ik altijd begrepen.
Die 5-cyl benzine is eigenlijk nog leuker. Die klassieke 5 cyl roffel is heel herkenbaar. Kun je met je zoem-zoem niet tegenop
Maar de zoem-zoem is wel fijner dan ik vooraf had gedacht. Snel, stil, comfortabel en zelfs in bochten erg goed. Wel iets snelheid terugnemen voor de bocht en dan op het "gas" de bocht uit waar de achterkant zich mooi zet. Lang leve achterwielaandrijving!
-
- Forum-lid
- Berichten: 696
- Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26
Beter wel!Enzzo schreef: ↑28 mar 2024 10:11Nee die D5 motoren zijn allemaal door Volvo zelf ontwikkeldMehekachtohapi schreef: ↑28 mar 2024 09:48 Dat waren toch in de basis VAG diesels uit de Transporters? De benzine vijfcylinders waren wel eigen ontwerp, maar de diesels niet heb ik altijd begrepen.