Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cervélo

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1122
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 15 apr 2015 10:30

hetfietsertje1958 schreef:Jij houdt ook nooit op he Serge? Man, man wat een prachtige bak! (jammer dat het geen canyon is :-))
Haha, die van jou mag er ook zijn ook al is het geen Cervélo! :D

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 15 apr 2015 21:14

Mogelijk is "mechanisch schakelen een welbewuste keuze die niet zo zeer met "kosten" te maken heeft.
Een extra reden om bij een Cervelo (en een hele reeks andere merken) voor electronisch te gaan is ook de "ontwerpfout" in de derailleurhanger. Cervelo past nog steeds een veel te dun exemplaar toe en als je ziet hoezeer deze beweegt tijdens het schakelen snap je ook waarom Campa op een cervelo zo goed als niet optimaal schakelend is te krijgen.
Electronische groep gaan veel beter met deze "flex" om en hebben uiteraard geen last van kabelweerstand e.d.
Anyway naar mijn mening moet iedereen kiezen wat hij/zij graag wil (heb beide en persoonlijk is (dura ace uitgezonderd de cassette) Di2 toch wel het beste keuze die je op dit moment kunt maken (op enige afstand gevolgd door campa chorus/record/Super record mechanisch)

martijncervelo
Forum-lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 20 jul 2012 17:00
Locatie: Den helder

martijncervelo 18 apr 2015 09:20

Vorig jaar bij het schoon maken van mijn S3 een klein scheurtje ondekt in de schuine onderbuis, precies op de plek waar het onderste gedeelte van het ICS systeem in het frame verwerkt zit. Op aanraden van de FM het even aangekeken, een half jaar later toch moeten constateren dat het scheurtje groter werd. Gelukkig vond Cervelo het een legitieme garantie claim dus ben ik van dit:

AfbeeldingS011 Cervelo S3 by mvalkier, on Flickr

naar dit gegaan:

Afbeelding2015 Cervelo S3 by mvalkier, on Flickr

Ik was heel tevreden met de S3 uit 2011 en had geen nieuwe fiets in de planning staan, als de garantieclaim niet gehonoreerd was door Cervelo had ik er volgens de FM gewoon op door kunnen fietsen. Maar aangezien ik een S3 van dit jaar kreeg heb ik meteen de stap naar 11 speed Ultegra 6870 Di2 gemaakt, deze fiets is er tenslotte op voorbereid. Mijn pedalen waren ook wel op, ik voelde mijn voeten kantelen, meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt en een nieuw setje Speedplay Zero stainless aangeschaft.

Het zadel is niet de mijne aangezien mijn fizik arione cx met rechthoekige carbon rails niet in deze zadelpen klem paste. Inmiddels is een andere adapter onderweg die het wel mogelijk maakt met mijn eigen zadel te rijden. Voor de rest is zijn alle andere onderdelen van de vorige fiets. Enige puntje van aandacht is het stuur lint, het alcantara achtige stuurlint van 3T vind ik toch lekkerder aanvoelen dan dit spul van pro, ik rijd overigens altijd zonder handschoenen.

En ondanks dat de geometrie van de nieuwe S3 op meerdere punten anders is heeft de FM mijn nieuwe S3 op precies dezelfde manier weten in te regelen als mijn oude, ik zit perfect. Er moet alleen nog een een stuk van de stuurbuis afgezaagd worden. Beide frames zijn 58cm modellen.

Lange leve de levenslange garantie voor de 1ste eigenaar.
Cervélo S3 & Cannondale F29 Team replica.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 18 apr 2015 15:03

ik zou voorlopig lekker bij dit zadel blijven, ondanks de nieuwe klem zijn er behoorlijk wet problemen met het klemsysteem (ik ben al aan mijn derde zadelpen toe).
Wel weinig drop (on spacers), als je zit echt hetzelfde is zou je op je oude fiets minimaal 3+ cm aan spacers hebben gehad.

martijncervelo
Forum-lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 20 jul 2012 17:00
Locatie: Den helder

martijncervelo 18 apr 2015 15:15

sharkman113 schreef:ik zou voorlopig lekker bij dit zadel blijven, ondanks de nieuwe klem zijn er behoorlijk wet problemen met het klemsysteem (ik ben al aan mijn derde zadelpen toe).
Wel weinig drop (on spacers), als je zit echt hetzelfde is zou je op je oude fiets minimaal 3+ cm aan spacers hebben gehad.
Ben wel benieuwd waarom je aan je 3e zadelpen toe bent. Vooralsnog ga ik er vanuit dat het allemaal gaat werken zoals verwacht.

"weinig drop (on spacers)"? Wat bedoel je hier mee?

Hoe je er overigens bij komt dat dat ik op mijn nieuwe S3 minstens 3cm aan spacers nodig zou hebben zou ik wel eens willen weten. Je zit naar twee fotos te kijken die onder verschillende hoeken genomen zijn.

De headtube van deze S3 is precies 2 cm hoger dan mijn oude S3, de laatste had een spacer van 2cm onder de stuurpen zitten. Dus v.w.b de voorkant was het vrij eenvoudig. De hoogte van het zadel en de afstand tot de middellijn van het stuur komt op de milimeter nauwkeurig overeen met de oude S3.

Ik zit op deze fiets precies hetzelfde als op de oude.
Cervélo S3 & Cannondale F29 Team replica.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 18 apr 2015 20:31

Ik had het over je vorige fiets, verschil is idd. ca. 2cm aan spacers.
Probleem met de zadelpen zit in de toleranties, de zadelstrop klemt gewoon niet goed, bijkomend nadeel is dat je eigenlijk nooit meer kan overstappen op een ander merk zadel (lees heb je enige tijd met een zadel in een bepaalde stand rond gereden dan slijten de ribbels in en is een andere stand geen optie meer (zadelpen kost 180 Euro), probleem zal minder snel naar voren komen bij een lichtere rijder overigens.

martijncervelo
Forum-lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 20 jul 2012 17:00
Locatie: Den helder

martijncervelo 18 apr 2015 22:25

sharkman113 schreef:Ik had het over je vorige fiets, verschil is idd. ca. 2cm aan spacers.
Probleem met de zadelpen zit in de toleranties, de zadelstrop klemt gewoon niet goed, bijkomend nadeel is dat je eigenlijk nooit meer kan overstappen op een ander merk zadel (lees heb je enige tijd met een zadel in een bepaalde stand rond gereden dan slijten de ribbels in en is een andere stand geen optie meer (zadelpen kost 180 Euro), probleem zal minder snel naar voren komen bij een lichtere rijder overigens.

Ah juist ik moet beter lezen, valt niet mee als er stralen snot uit je neus lopen. Heb ik een nieuwe fiets staan, is het mooi weer en dan kan ik er niet eens op rijden. Het is inmiddels al weer een stuk beter dus morgen een ontspannen stukje rijden.

V.w.b. de zadelpen vind ik het maar vreemd, van wat ik begrepen heb zit er in de pen een ronde arretering (fijne vertanding) waar de strop met een conische arretering in valt. Als je het zadel eenmaal in de juiste stand hebt staan zou het toch niet zo moeten zijn dan het vertanding gaat slijten? Dat zou betekenen dat het zadel naar voren en/of naar achter gaat kantelen op den duur.
Op zich is dit zadel qua looks mooier, vanwege het alcantara over de hele lengte in het midden, maar de arione cx is harder en dat vind ik lekkerder zitten. Ik heb ook het idee dat er meer een kuil in de arione zit. Zal wel door de iets zachtere padding komen. Als het goed is komt van de week de andere klem en dan kijken we wel verder.

Als het hier eenmaal goed afgesteld staat dan kom ik er niet meer aan, als het zal dan toch gaat kantelen dan gaat de FM dat zeker voor me oplossen samen met Cervelo.

Ik heb er van de week al anderhalf uur op rondgereden en merk dat deze fiets een stuk stijver is en iets rustiger stuurt. Di2 is super, schakelt perfect, lekker stil want dat automatisch trimmen doet zijn werk uitstekend. Wat me vooral opviel is dat ik nu voor aan kan schakelen terwijl ik kracht zet zonder naar beneden te kijken of het wel goed gaat. Dat laatste was met mijn oude mechanische Ultegra groep en de q-rings die ik gebruik nog wel eens anders, had er ook niet voor niets een chain catcher van rotor op zitten. De remgrepen voelen ook slanker aan maar vooral lekkerder.

De Di2 investering is/was zijn geld waard.
Cervélo S3 & Cannondale F29 Team replica.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 19 apr 2015 10:07

Ik heb er van de week al anderhalf uur op rondgereden en merk dat deze fiets een stuk stijver is en iets rustiger stuurt. Di2 is super, schakelt perfect, lekker stil want dat automatisch trimmen doet zijn werk uitstekend. Wat me vooral opviel is dat ik nu voor aan kan schakelen terwijl ik kracht zet zonder naar beneden te kijken of het wel goed gaat. Dat laatste was met mijn oude mechanische Ultegra groep en de q-rings die ik gebruik nog wel eens anders, had er ook niet voor niets een chain catcher van rotor op zitten. De remgrepen voelen ook slanker aan maar vooral lekkerder.

De Di2 investering is/was zijn geld waard.
S3 is vooral rond het balhoofd heel veel stijver en dat voel je bovendien voelt de fiets overall veel stabieler aan (zonder te zeggen dat het oude frame uitgezonderd de kabelloop stecht was)
Ik rijdt het frame met dura ace di2 en het werkt probleemloos, enkel het zadel kantelt/komt niet vast te zitten en dat mag cervelo oplossen.

masterb
Forum-lid
Berichten: 1892
Lid geworden op: 25 aug 2006 16:34

masterb 11 mei 2015 21:11

To be continued...

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 11 mei 2015 22:23

masterb schreef:To be continued...

plaatje
plaatje
mooi! toen ik nog student was met weinig geld was dit (naast de BMC streetfire) mijn droomfiets (is er nooit van gekomen, misschien moet ik nog eens op zoek)

Reetse spurters
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 mei 2015 16:58

Reetse spurters 17 mei 2015 18:43

Afbeelding
Een nieuwe cervelo die rijdt op de Belgische wegen.

Jorisee
Forum-lid
Berichten: 556
Lid geworden op: 07 okt 2014 23:03

Jorisee 17 mei 2015 19:29

Mooie foto :)

Plaats reactie