Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

dieseltje
Forum-lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 06 aug 2006 22:10

dieseltje 06 mar 2016 16:33

BAMCAN schreef: Dan denk ik geometrisch gezien dat de endurace (hoewel optisch een plaatje idd) me het beste zal bevallen en snelheidtechnisch gezien de aeroad. Misschien dat een hoog opzetstuur, syntace c3 met veel risers, een uitkomst kan bieden. :) eerst maar eens met schietloodje, camera en meetlint aan de slag.
Met de indurance heb je wellicht het best passende frame, helemaal juist. De nieuwe CF slx is ook redelijk aerodynamisch en je geeft aan misschien iets dieper te kunnen zitten. Is dat zo probeer het dan op je huidige fiets!? Met de aeroad ga je dat marginale voordeel te niet doen door de fiets op te bouwen met heel veel spacers. Behoudens dat het er niet uiziet zal het de stabiliteit van de fiets niet ten goede komen. Trouwens Canyons worden al met een deels ingekorte vorkbuis geleverd dus heel veel spacers is al niet mogelijk!
No pain no gain, no guts no glory!

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 06 mar 2016 18:18

jsprbcn schreef:Afbeelding
Morgen maar eens kijken hoe dat voelt.....
Ben benieuwd ! Is dat die nieuwe Brooks ?
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

Gebruikersavatar
jsprbcn
Forum-lid
Berichten: 2319
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 06 mar 2016 18:29

Klopt!
ik moet nog wat meer testen en afstellen maar eerste indruk is goed!

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6189
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 06 mar 2016 18:39

Ik heb zo'n zadel op mijn WIND fiets zitten. ben er prima tevreden over. Vraag me wel af hij in een iets meer racehouding ook nog goed zou zijn voor mij. (drop op de wind is 6cm, op mijn canyon is dat 12...).

Maar, zadels blijven heel persoonlijk.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

BAMCAN
Forum-lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 03 mar 2016 11:54

BAMCAN 06 mar 2016 20:11

dieseltje schreef:
BAMCAN schreef: Dan denk ik geometrisch gezien dat de endurace (hoewel optisch een plaatje idd) me het beste zal bevallen en snelheidtechnisch gezien de aeroad. Misschien dat een hoog opzetstuur, syntace c3 met veel risers, een uitkomst kan bieden. :) eerst maar eens met schietloodje, camera en meetlint aan de slag.
Met de indurance heb je wellicht het best passende frame, helemaal juist. De nieuwe CF slx is ook redelijk aerodynamisch en je geeft aan misschien iets dieper te kunnen zitten. Is dat zo probeer het dan op je huidige fiets!? Met de aeroad ga je dat marginale voordeel te niet doen door de fiets op te bouwen met heel veel spacers. Behoudens dat het er niet uiziet zal het de stabiliteit van de fiets niet ten goede komen. Trouwens Canyons worden al met een deels ingekorte vorkbuis geleverd dus heel veel spacers is al niet mogelijk!
Ik bedoel niet de spacers onder de stuurpen maar de spacers onder het opzetstuur. Dat zie je bij tijdritfietsen ook. Een laag stuur en veel spacers onder de armpads voor een iets comfortabelere positie. Het vreemde is dat Canyon de Aeroad positioneert als triathlonfiets, maar geen ligstuur meelevert. Ik las zonet ergens dat ze misschien wel een ligstuur gaan ontwikkelen voor het aerostuur. Of dat waar is, dat weet ik niet natuurlijk, maar het zou wel logisch zijn.

Mooie van de endurace is dat er ook 28mm banden onder kunnen en de 11-32 cassette is ook erg practisch tijdens zware cyclo's. Mijn hart gaan nog uit naar de aeroad, maar dan zal ik eerst even mijn huidige afstellingen moeten opmeten, die nogal doorelkaar lopen tussen randonneur, tijdritfiets, racefiets, atb en trekkingbike. Keuzes maken dus in waar ik de fiets echt voor wil gebruiken, lastig als je een voorkeur hebt.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6189
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 07 mar 2016 08:01

Volgens mij possitioneren ze de Aeroad als wegfiets hoor. De SpeedMax is de triathlonfiets van Canyon.
Zie overigens dat ze de aeroad wel ook in het triathlon lijstje hebben staan, maar ook tussen de road fietsen. En de tekst die erbij komt verraad weinig tijdrijden:

"With multiple Tour de France stage wins and Monuments like the Tour of Flanders already under its belt, the second generation Aeroad CF SLX has taken the success of the original Aeroad CF to the next level. Our innovative Trident 2.0 tube profiles cut through the air to give a real world speed advantage, while the Pro Geometry provides a low and aggressive riding position for unrivalled aero efficiency. Stiff for the finish line sprint, light for climbing ease and compliant on rough roads, the Aeroad CF SLX is the most complete aero race bike out there. Get the competitive edge you’re after"
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

obbe
Forum-lid
Berichten: 279
Lid geworden op: 17 aug 2009 21:14

obbe 07 mar 2016 09:14

Afgelopen week na lang wachten mijn langere stuurpen mogen ontvangen.

BAMCAN
Forum-lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 03 mar 2016 11:54

BAMCAN 07 mar 2016 09:47

MarkVeenstra schreef:Volgens mij possitioneren ze de Aeroad als wegfiets hoor. De SpeedMax is de triathlonfiets van Canyon.
Zie overigens dat ze de aeroad wel ook in het triathlon lijstje hebben staan, maar ook tussen de road fietsen. En de tekst die erbij komt verraad weinig tijdrijden:

"With multiple Tour de France stage wins and Monuments like the Tour of Flanders already under its belt, the second generation Aeroad CF SLX has taken the success of the original Aeroad CF to the next level. Our innovative Trident 2.0 tube profiles cut through the air to give a real world speed advantage, while the Pro Geometry provides a low and aggressive riding position for unrivalled aero efficiency. Stiff for the finish line sprint, light for climbing ease and compliant on rough roads, the Aeroad CF SLX is the most complete aero race bike out there. Get the competitive edge you’re after"
Dat is wat ik bedoel, de fiets staat ook onder triathlonfietsen. Bestaan er ook triathlons waar een opzetstuur verboden is?
Wat ik zelf inspirerende fietsen vind, zijn de cross-overs bij klimtijdritten. De profs weten dan niet zo goed waar ze voor moeten kiezen. Wegfiets met opzetstuur en discwiel, of toch een tijdritfiets en snel een fietswissel tijdens een klim. Ik hoopte dat de aeroad een beetje een one-type-fitts-all fiets zou zijn (zoals de duurdere S5 van cervelo, die wel een hoge balhoofdbuis heeft), maar dan vriendelijker geprijsd.

http://velonews.competitor.com/2013/07/ ... ial_295701

Hier een ombouw van een S5 naar een tt-fiets; zou zoiets ook goed met de aeroad kunnen?
http://fitwerx.com/dean-phillips-master ... ervelo-s5/

BAMCAN
Forum-lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 03 mar 2016 11:54

BAMCAN 07 mar 2016 10:00

Afbeelding

Deze fietspositie zou voor mij ideaal zijn, maar ik snap dat dat behoorlijk vloeken in de kerk is :o :o :lol:

http://www.bikemag.com/pavedmag/race-ac ... CumsWs0.97

Afbeelding
Christoph Strasser is wel een held, die houdt ook van ellenlange tijdritjes

Zoiets dus maar dan dus met een canyon.

Beetje zoals de fiets van Juliana Buhring.
Afbeelding
Lange snelle tochten dus, wie weet ooit eens meerdaags. Misschien dan toch gewoon de endurace met opzetstuurtje en 28mm banden.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6189
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 07 mar 2016 10:12

Ik snap wat je wilt. En het stuur van de aeroad is lastig wat dat betreft.
Zou dan de optie van het "normale" stuur met stuurpen niet de beste keuze zijn? Daar passen aerobars op.
Of, als je toch echt een soort TT investering wilt doen, apart TT stuur+pen aanschaffen. Dat is niet voordelig, weet ik, maar dan heb je ook direct je remmetjes, aerobars en dropbars voor elkaar. Met Di2, kan het omschroeven van een stuur niet meer heel veel werk zijn, zit je hooguit nog met je remkabels, maar dat is ook niet oneindig veel werk.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

BAMCAN
Forum-lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 03 mar 2016 11:54

BAMCAN 07 mar 2016 11:46

MarkVeenstra schreef:Ik snap wat je wilt. En het stuur van de aeroad is lastig wat dat betreft.
Zou dan de optie van het "normale" stuur met stuurpen niet de beste keuze zijn? Daar passen aerobars op.
Of, als je toch echt een soort TT investering wilt doen, apart TT stuur+pen aanschaffen. Dat is niet voordelig, weet ik, maar dan heb je ook direct je remmetjes, aerobars en dropbars voor elkaar. Met Di2, kan het omschroeven van een stuur niet meer heel veel werk zijn, zit je hooguit nog met je remkabels, maar dat is ook niet oneindig veel werk.
De aeroad zou voor mij denk ik ideaal zijn als ie de balhoofdbuislengte van de endurace had. De aeroad heeft nou eenmaal een relatief korte balhoofdbuislengte. Dat is dus waar ik niet helemaal over uit ben. Anderzijds vind ik de aeroad het mooist, en is ie met een normaal stuur (in de 6.0 versie) nog compatibel met een 31.8 syntace c3 (hoop ik). Met een paar risers (die ze onder de syntace site vreemd genoeg niet meer aanbieden) eronder kan ik denk ook nog een redelijk comfortabele houding creëren (je kunt zelfs 2 lifters stapelen).

Ook zonder opzetstuur houd je dan nog steeds een mooie fiets voor cyclo's (ervan uitgaande dat ik de relatief diepe houding wel aan kan).

Daarna even doorsparen voor een setje Syntace W23 RS72 / W23 RS90 :)

Dit soort werk lijkt me ooit nog eens mooi
http://www.racearoundaustria.at/
http://www.raceacrossamerica.org/raam/r ... ebcat_id=1
http://www.transcontinental.cc/

bobkat19
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 nov 2013 13:12

bobkat19 08 mar 2016 22:20

100% met je eens dat de Aeroad het mooist is. Maar als je zegt dat je de balhoofd buis van een Endurace nodig hebt zou ik toch afstappen van de Aeroad als optie en me richten op een minder agressieve fiets. Ik zou voorkomen dat je straks een geweldige spacertoren hebt op een aerofiets. Dat ziet er niet uit.

Plaats reactie