Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

tewstudent
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 27 mei 2014 12:40

tewstudent 10 mar 2016 12:17

Ik heb ca. 2 maanden rondgereden met zo'n Rsys voorwiel een kleine 2 jaar geleden denk ik. Remde fantastisch en lekker licht, ook heel stijf bij bochten en staand klimmen etc. Die extra stijfheid is dus erg aangenaam bij het klimmen of afdalen, op slechte wegdekken (zoals er zoveel zijn in België), geeft het meer feedback van de grond, maar niets dat een 25mm band niet kan opvangen.

Over aerodynamica kan ik niets zeggen, ik heb geen ervaring met hoge velgen, enkel met lage. Vergelijkbaar met de Mavic Ksyrium Elite velgen die er standaard opstonden.

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 10 mar 2016 12:34

53x11 schreef:
Ik heb 30 dagen de tijd om te testen of deze inderdaad fijner fietst, daarna moet één van de pennen terug. Dat omruilen kost 20 euro (+ de verzendkosten van het terugsturen neem ik aan). Vreemd dat dit bij jou kosteloos was. Mss omdat ik een outlet model heen gekocht (bodemprijs)?
Duurde bij mij een week en was kosteloos (op de frankering na dan). Maar dat was in 2014.
older Budweiser

IWC
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 26 jul 2013 14:00

IWC 10 mar 2016 12:41

tewstudent schreef:Ik heb ca. 2 maanden rondgereden met zo'n Rsys voorwiel een kleine 2 jaar geleden denk ik. Remde fantastisch en lekker licht, ook heel stijf bij bochten en staand klimmen etc. Die extra stijfheid is dus erg aangenaam bij het klimmen of afdalen, op slechte wegdekken (zoals er zoveel zijn in België), geeft het meer feedback van de grond, maar niets dat een 25mm band niet kan opvangen.

Over aerodynamica kan ik niets zeggen, ik heb geen ervaring met hoge velgen, enkel met lage. Vergelijkbaar met de Mavic Ksyrium Elite velgen die er standaard opstonden.
het aerodynamisch nadeel van de R Sys wielen komt voort uit de vorm van de spaken (dik en rond, in plaats van dun en mes-vormig)

de velgen zijn in vergelijking met andere lage velgen niet meer of minder aerodynamisch

Resch2
Forum-lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 05 nov 2015 08:56

Resch2 10 mar 2016 12:45

BAMCAN schreef:
wasbeer2006 schreef: Ik ook als ik deze fiest zou hebben zou dat het eerste zijn waar ik mee ga spelen.

@Bancan, het ziet er ook zeker niet gek uit een xl. Ik heb nu een foil L en de xl past me ook zonder spacers en iest langer. Misschien staat de XL nog wel beter..... omdat er 0cm spacers opzitten en op de L 2cm.

Echter met rijden is de L zoveel wendbaarder en de xl vrij log en hoog. zal vast ergens staan maar wat waren je maten 185...... en dan

Ik ben 185 bbl 91, dus ik heb ook altijd het probleempje drop.... Maar de bij de aeroad zou ik toch voor een L gaan met 2cm spacing kom ik dan op 12 a 13cm drop.

Misschien dat de vorksprong de fiets veel wendbaarder maakt?
1.90m met BBL van 92cm
Ik wil het liefst een zo snel mogelijke fiets voor op de rechte einden. Ik ben geen bochtenman en rijdt geen wedstrijden ofzo, maar zit graag in tijdrithouding op een fiets, ook op de gewone racefiets. Zo nu en dan meedoen aan tijdritjes op mijn tt-fiets vindt ik leuk, maar doe ik de laatste jaren steeds minder. Het lange afstandswerk neemt dat een beetje over en als de direct mount brakes een voordeel geven t.a.v. bandbreedte dan is dat wel een voordeel. Met andere woorden, de fiets mag best wel groot zijn, een L zou me zeker te klein worden. Logger klinkt voor mij niet als een nadeel ;).

Maar passen en meten lijkt me wel een pré en een ritje naar Koblenz wel waard.

Met de geometrie tekeningetjes van Canyon kun je in ieder geval niet zo veel:
Afbeelding
als je de drie door canyon geclaimde houdingen over elkaar heen legt dan spelen ze meer met de arm-rug hoek dan met stack en reach, althans zo lijkt het (zal wel met marketing te maken hebben).
Hallo je hebt gewoon XL nodig, daar hoef je echt niet over te twijfelen. Een ritje naar Koblenz is gewoon ook een leuk dagje of weekendje weg. Een paar km buiten Koblenz kun je prachtig langs de moezel en Hundsrücke fietsen.
Ik heb zelf een XL met 193 en binnenbeen lengte van 93cm.
https://www.mupload.nl/img/zy4dzpzql9e.jpeg

LittleWhiteDog
Forum-lid
Berichten: 117
Lid geworden op: 02 okt 2015 13:08

LittleWhiteDog 10 mar 2016 12:53

tewstudent schreef:Ik heb ca. 2 maanden rondgereden met zo'n Rsys voorwiel een kleine 2 jaar geleden denk ik. Remde fantastisch en lekker licht, ook heel stijf bij bochten en staand klimmen etc. Die extra stijfheid is dus erg aangenaam bij het klimmen of afdalen, op slechte wegdekken (zoals er zoveel zijn in België), geeft het meer feedback van de grond, maar niets dat een 25mm band niet kan opvangen.

Over aerodynamica kan ik niets zeggen, ik heb geen ervaring met hoge velgen, enkel met lage. Vergelijkbaar met de Mavic Ksyrium Elite velgen die er standaard opstonden.
thanks ... leuke wielen begrijp ik hier uit. Ik ben geen lage velgen meer gewoon, vandaar beetje de nieuwsgierigheid

RuudRuud
Forum-lid
Berichten: 687
Lid geworden op: 26 dec 2013 11:29

RuudRuud 10 mar 2016 14:26

Resch2 schreef:
BAMCAN schreef:
wasbeer2006 schreef: Ik ook als ik deze fiest zou hebben zou dat het eerste zijn waar ik mee ga spelen.

@Bancan, het ziet er ook zeker niet gek uit een xl. Ik heb nu een foil L en de xl past me ook zonder spacers en iest langer. Misschien staat de XL nog wel beter..... omdat er 0cm spacers opzitten en op de L 2cm.

Echter met rijden is de L zoveel wendbaarder en de xl vrij log en hoog. zal vast ergens staan maar wat waren je maten 185...... en dan

Ik ben 185 bbl 91, dus ik heb ook altijd het probleempje drop.... Maar de bij de aeroad zou ik toch voor een L gaan met 2cm spacing kom ik dan op 12 a 13cm drop.

Misschien dat de vorksprong de fiets veel wendbaarder maakt?
1.90m met BBL van 92cm
Ik wil het liefst een zo snel mogelijke fiets voor op de rechte einden. Ik ben geen bochtenman en rijdt geen wedstrijden ofzo, maar zit graag in tijdrithouding op een fiets, ook op de gewone racefiets. Zo nu en dan meedoen aan tijdritjes op mijn tt-fiets vindt ik leuk, maar doe ik de laatste jaren steeds minder. Het lange afstandswerk neemt dat een beetje over en als de direct mount brakes een voordeel geven t.a.v. bandbreedte dan is dat wel een voordeel. Met andere woorden, de fiets mag best wel groot zijn, een L zou me zeker te klein worden. Logger klinkt voor mij niet als een nadeel ;).

Maar passen en meten lijkt me wel een pré en een ritje naar Koblenz wel waard.

Met de geometrie tekeningetjes van Canyon kun je in ieder geval niet zo veel:
Afbeelding
als je de drie door canyon geclaimde houdingen over elkaar heen legt dan spelen ze meer met de arm-rug hoek dan met stack en reach, althans zo lijkt het (zal wel met marketing te maken hebben).
Hallo je hebt gewoon XL nodig, daar hoef je echt niet over te twijfelen. Een ritje naar Koblenz is gewoon ook een leuk dagje of weekendje weg. Een paar km buiten Koblenz kun je prachtig langs de moezel en Hundsrücke fietsen.
Ik heb zelf een XL met 193 en binnenbeen lengte van 93cm.
https://www.mupload.nl/img/zy4dzpzql9e.jpeg
Couldn't agree more. Ook een XL met 192/92cm

BAMCAN
Forum-lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 03 mar 2016 11:54

BAMCAN 10 mar 2016 14:36

Ik heb zelf een XL met 193 en binnenbeen lengte van 93cm.
Afbeelding

wat een ontzettend mooie knalbak!! :winkthumb: :winkthumb: rijdt ie log in XL? en denk je dat je ruimte hebt voor 28mm banden en iets bredere velgen (is 21mm niet de norm geworden?)

Resch2
Forum-lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 05 nov 2015 08:56

Resch2 10 mar 2016 18:25

Gaat als de brandweer, is super als het gaat om pure snelheid, maar ook zeer goed in de bochten. Heb de wielbasis op de kleinste stand staan (voorvork kun je aanpassen). 28mm banden in bredere velgen is ook geen enkel probleem!
zie filmpje
https://m.youtube.com/watch?v=ZH9FMHR6lcU

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13444
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 10 mar 2016 19:36

Ik mag het toch hopen dat dit soort fietsen niet als de brandweer gaan -:)
Anders ga ik me echt zorgen maken.

Ik hoop dat Canyon nog een keer designer in huis haalt die van kleur houd en ik ben in!

Hoe is de aerobar als je met de handen op het stuur zit?? De aerobar van de Trek vond ik echt verschrikkelijk.

velolove
Forum-lid
Berichten: 556
Lid geworden op: 20 mar 2010 20:08
Locatie: Gelderland

velolove 10 mar 2016 19:42

Hoe groter de frame maat, de langzamer de max snelheid? Wat een pure BS
ooit allemaal op een Scalpel

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 10 mar 2016 20:38

velolove schreef:Hoe groter de frame maat, de langzamer de max snelheid? Wat een pure BS
+1

Vorig jaar, afdaling Gavia (Bormio), 97km/u op een CF SL in 3XL
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

BAMCAN
Forum-lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 03 mar 2016 11:54

BAMCAN 10 mar 2016 21:12

velolove schreef:Hoe groter de frame maat, de langzamer de max snelheid? Wat een pure BS
Ik heb over het hoofd gelezen dat iemand dit beweerde. Er werd wel gesproken over betere wendbaarheid bij een framemaatje kleiner. Echter mijn hoogtijdagen zijn geteld als het om max. snelheid gaat en wendbaarheid is aan mij niet besteed. Ik wil het liefst 28mm onder deze Aeroad en dan heerlijk lang toeren als flanerend in een Porsche :). Nog even sparen en dat komt mooi uit met die lange levertijden. Zijn de velgen van de bijhorende mavic wielen (cf slx 6.0 = cosmic pro carbon exaltith) goed geschikt voor 28mm banden? Zijn ze breed genoeg om 28mm banden te optimaliseren?

Plaats reactie