wasbeer2006 schreef: ↑24 jan 2024 20:54
Nee, Ik weet dat velen alles graag onder marketing duwen om zelf niet te hoeven veranderen
![😉](//cdn.jsdelivr.net/gh/twitter/twemoji@latest/assets/svg/1f609.svg)
Maar er zit echt wel een gedachte achter.
Met de MTB ook, ik zaagde eerst ook mijn sturen af. Maar 74 tot 78cm rijd toch echt het beste op een xc MTB.
Je moet ruimte voor bewegen hebben.
Maargoed ik ben ook begonnen met MTB dus veel meer gewend om te veranderen en te testen wat echt werkt.
Maar is het met een MTB ook de combinatie van een heel breed stuur met een hele korte stuurpen?
Want als je 74cm stuur monteert met een stuurpen van 11cm ga je niet meer over je tracks komen lijkt me (stel je zou die 11cm stuurpen nodig hebben voor de juiste reach, dus een mtb met een hele korte geometrie oid).
En dan, 1 stap verder denkend. Racefiets met reach X., en stuurpen van 10 tot 12cm en stuur van 42cm.
Als je dan gaat gravelen, zou je een iets breder stuur kunnen willen. Vaak zit er al flare in, dus in de drops is het stuur al breder. Dan wil je wellicht een iets kortere stuurpen.., cm of 8? Om met stuuruitslag en wendbaarheid uit te komen.
En dan is het even rekenen of je daarom korter wilt zitten, dus fiets met zelfde reach. Of iets langer frame, om op zelfde reach uit te komen - dus zelfde houding met je bovenlijf.